Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
norski schreef:A is nog steeds de wettige eigenaar omdat er nooit een koop overeenkomst heeft plaats gevonden waardoor het paard van eigenaar zou zijn gewisseld.
Ik zou dit niet verder de wereld in helpen op bokt, dus zoek het even grondig uit.jury schreef:Ik ben het met norski eens.
Het zou wat zijn dat het eigendomsrecht overgaat omdat iemand het onderhoud betaald.
Succubi schreef:norski schreef:A is nog steeds de wettige eigenaar omdat er nooit een koop overeenkomst heeft plaats gevonden waardoor het paard van eigenaar zou zijn gewisseld.
Nopes, dit is niet waar.
Degene die de onderhoud van het paard betaal is "eigenaar".
Groot voorbeeld is dat pappa een paard koopt voor de dochter (paard staat op vaders naam) en dochter betaald de stallings kosten, dierenarts etc (moet wel aantoonbaar zijn) is de dochter eigenaar.
Zelfde als dat je een verzorgster hebt die voor een lange tijd de stalling om je paard bij te rijden word zij eigenaar.
Lijkt me een beetje krom als dat de wet zou zijn
Ik betaal namelijk dat paard zijn stalgeld en de eigenaar stort dat na een tijdje door naar mij 
mhollander schreef:Ik ook. Zou je te gek voor woorden zijn dat iemand die de stalling betaald zomaar opeens eigenaar wordt van iemand anders zijn paard. Is het niet zo die gene met de papieren de eigenaar is?
als de eigenaar kan bewijzen dat hij aan jou altijd de volle kost betaald heeft sta jij nergens meer als 'eigenaar', betaald een eigenaar niet, kan je juridisch correct het paard na een jaar verkopen om de kosten te dekken, want het is van jou geworden ... (in België in elk geval en ik ken ook iemand die het gedaan heeft of op het punt stond het te doen) gekvanfleur schreef:jij ziet ze vliegen zeker![]()
dan ga ik meteen morgen een lease paard of 10 zoeken. ben ik over een jaar eigenaar van tien paarden.
Lord_Ik schreef:In pension is er normaalgezien een contractuele overeenkomst en ben je geregistreerd als pensionstalling?als de eigenaar kan bewijzen dat hij aan jou altijd de volle kost betaald heeft sta jij nergens meer als 'eigenaar', betaald een eigenaar niet, kan je juridisch correct het paard na een jaar verkopen om de kosten te dekken, want het is van jou geworden ... (in België in elk geval en ik ken ook iemand die het gedaan heeft of op het punt stond het te doen)
Anders zou mijn droom wel waarheid geworden zijn
Het is de oude ruin van mijn beste vriendin, maar je moet het dier toch een naam geven, kan al moeilijk zeggen dat het mijn paard is als dat niet zo is
Dat is trouwens een ander paard 
Dan ben ik wel ineens een interessant paard rijker mocht hij me ooit verlaten
chipieke schreef:Lord_Ik schreef:In pension is er normaalgezien een contractuele overeenkomst en ben je geregistreerd als pensionstalling?als de eigenaar kan bewijzen dat hij aan jou altijd de volle kost betaald heeft sta jij nergens meer als 'eigenaar', betaald een eigenaar niet, kan je juridisch correct het paard na een jaar verkopen om de kosten te dekken, want het is van jou geworden ... (in België in elk geval en ik ken ook iemand die het gedaan heeft of op het punt stond het te doen)
Die persoon staat bij mij onder contract ja, ik sta niet geregistreerd als pensionstalling omdat het een weide betreft met niet-dichte stalling voor dat paardAnders zou mijn droom wel waarheid geworden zijn
Het is de oude ruin van mijn beste vriendin, maar je moet het dier toch een naam geven, kan al moeilijk zeggen dat het mijn paard is als dat niet zo is
Dat is trouwens een ander paard
Ik vrees dus inderdaad dat hij een probleem heeft![]()
Maar wil dit dan ineens zeggen dat mijn man zijn paard mijn paard is aangezien ik haar betaalDan ben ik wel ineens een interessant paard rijker mocht hij me ooit verlaten
Bij je man hangt het er vanaf of je met scheiding van goederen bent getrouwd of niet
zo ja, dan kan je inderdaad aanspraak maken op zijn paard moest het ooit fout gaan
.
mhollander schreef:Ok ik heb dus 10 jaar geleden een paard gekocht en nooit een overeenkomst getekend zeg maar (voorbeeld). Ik kan dus niet bewijzen dat ik haar toendie tijd gekocht heb. Heb alleen stamboek papieren e.d. thuis. Ik sta op een pensionstal/manege maar heb daar ook nooit iets getekend.
Kortom betekend dus dat de manege eigenaar/staleigenaar kan zeggen dat het zijn/haar paard is?
Denk dat heel wat manege dan aan extra paarden kunnen komen.
dan heb jij voor het paard betaald. Als jij nooit betaald hebt wordt het paard inderdaad van de manege. Op mijn vroegere manege hebben ze dat op een gegeven moment ook gedaan, paard liep de manegelessen mee, want de eigenaresse betaalde niet ... verkopen deden ze niet, maar als manegepaard inschakelen wel degelijk. chanicha schreef:Het is inderdaad zo dat als je aan kan tonen dat je de verzorgkosten van je paard betaalt ben je de eigenaar.
Je ziet het ook bij Animal Cops/RSPCA dat mensen die de beesten "onderhouden" verantwoordelijk gehouden worden daarvoor.

Rachelleke schreef:Ik vind dat ook een beetje een sterke conclusie.
Maar toch ... stel dat (en ik noem maar een voorbeeld waarmee ik niet wil insinueren dat het ook zo zou kunnen zijn) stel dat A het paard heeft verkocht aan C en daar geen koop overeenkomst van heeft laten maken. C heeft gewoon contant betaald, en betaald nu dus ook het onderhoud want het is haar paard.
A bedenkt zich en zegt ik wil het paard terug, we gaan naar de rechter want ik heb een koopovereenkomst waarop staat dat ik de eigenaar ben... tralallaa? en dan?
Nogmaals het is een gedachten sprong op basis van de antwoorden, geen enkele insinuatie naar de personen waar het daadwerkelijk over gaat.

Rachelleke schreef:Nu nog even wel over die personen... Het enige wat ik daarvan kan zeggen is, toch ook wanneer het familie is, alles op papier zetten, diefstal onder familie leden bestaat eigenlijk niet, geen agent zal daarvan aangifte opnemen.
Hoe zit het in dit verhaal met B? Ik begreep dat zij een soort van tussen persoon is?
Wellicht kan ze als getuige optreden?
Persoonlijk zou ik heen rijden, paard opladen en wegwezen als eigenaar, en meteen de chip registratie omzetten.