h-t-k-vlieg steekt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

h-t-k-vlieg steekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 19:52

Sinds dit jaar heeft mijn paard blijkbaar last van gewone huis-tuin-en-keukenvliegen. In het begin dacht ik nog dat, wanneer hij woest onder z'n buik stond te trappen, en met staart tussen z'n achterbenen stond te zwaaien, dat er vast wel dazen zouden zitten. Nu blijken het gewoon simpele, normale vliegen te zijn...steken die toevallig tegenwoordig ook al? Hij heeft er de hele dag last van, dus niet alleen bij zonsop- en ondergang, waardoor ik uitsluit dat dit een reactie is op knutten. Dit is trouwens het eerste jaar in zijn 16-jarig leven dat-ie er zo'n verschrikkelijke last van heeft.

IMJ

Re: h-t-k-vlieg steekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:03

Mijne had er vorige week ook veel meer last van dan anders. Was gewoon zielig, want ook hij was compleet gefocust op die beesten, zelfs tijdens het rijden. Hij heeft menig bokkensprong gemaakt!
Volgens mij kunnen ze steken of bijten.. begrijp anders ook niet waar de drama vandaan kwam!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:05

Ik weet niet of ze steken, maar heb meerdere keren gehad dat ik een lichte steek voelde als z'n beest op me zat. (bijten? Steken? Iets aan de pootjes?)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:06

Ik heb iets gevonden en ik qoute:
Citaat:
Andere soorten, waaronder de stalvlieg, dringen soms bij drukkend of dreigend weer de huizen binnen, met name op het platteland. Deze zijn hinderlijk doordat ze gevoelig kunnen steken, dwars door onze kleren heen. De gewone vliegen binnenshuis steken echter niet.

Ja dus... ;-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:07

Nee toch? Ze kietelen :P Paard is heel erg gevoelig op de huid. En volgens mij is de huid op de buik wat dunner dan op de rug.
Dat kietelt, is niet prettig.
Er zijn dagen dat ze niet vervelend zijn, maar er zijn ook dagen dat ze compleet plakken, vandaar dat het niet vaak zo erg is. Hangt heel erg samen met het weer.

Ik heb ze nu ook in huis, niets aan de hand. Paar weken geleden, met het warme weer, zaten ze constant op m'n toetsenbord en op m'n armen of benen. Toen maakte ik ook telkens rare gebaren met armen en benen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:08

IMJ schreef:
Ik heb iets gevonden en ik qoute:
Citaat:
Andere soorten, waaronder de stalvlieg, dringen soms bij drukkend of dreigend weer de huizen binnen, met name op het platteland. Deze zijn hinderlijk doordat ze gevoelig kunnen steken, dwars door onze kleren heen. De gewone vliegen binnenshuis steken echter niet.

Ja dus... ;-)

Stalvliegen, noemen wij strontvliegen, die met die oliekleurige ruggetjes. Die steken inderdaad, maar het meeste wat ik zie is normale vliegen die irritant zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:08

Nee.. ze kunnen echt steken..
Ik heb het zelf eerlijk gezegd ook wel is gevoeld op stal. Meestal bij (zoals hierboven al staat) drukkend weer. Heel raar maar waar..

Een strontvlieg is anders dan de stalvlieg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:10

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:10

Ze kunnen inderdaad steken :j
Teken dat het gaat regenen..!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 20:11

IMJ schreef:
Mijne had er vorige week ook veel meer last van dan anders. Was gewoon zielig, want ook hij was compleet gefocust op die beesten, zelfs tijdens het rijden. Hij heeft menig bokkensprong gemaakt!
Volgens mij kunnen ze steken of bijten.. begrijp anders ook niet waar de drama vandaan kwam!

Die van mij ook, onder het rijden stoppen om naar z'n buik te schoppen, te bijten naar z'n schouder en uiteindelijk - met mij erop - met z'n hoofd via z'n zij naar de onderkant van z'n buik, ter hoogte van z'n piemel om daar eens even lekker te krabben. En ik maar denken dat ik een oud, stram, stijf baasje onder me had, die vooral op lenigheid getrained moet worden. :D
Maar het is gewoon hartstikke zielig...
(gisteren had-ie trouwens nergens last van)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:12

IMJ schreef:
Nee.. ze kunnen echt steken..
Ik heb het zelf eerlijk gezegd ook wel is gevoeld op stal. Meestal bij (zoals hierboven al staat) drukkend weer. Heel raar maar waar..

Een strontvlieg is anders dan de stalvlieg.

Google is mijn vriend, ik zie dat wat jij een stalvlieg noemt, inderdaad niet hetzelfde is als wat wij een strontvlieg noemen. Weer wat geleerd, ons huis is een stal :P Tenminste, dat denken de vliegen, het is hier netjes en schoon, maar er zitten dus stalvliegen in ons huis.
Wat een gewone vlieg is volgens google, noemen wij een strontvlieg, en die zit bij de container, en op de paardenmest. Die komen alleen niet vaak in de buurt van mensen volgens mij.
Stalvlieg heeft mij iig nog nooit gestoken, hooguit gekieteld, wat al zwaar irritant is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:13

Precies wat jij beschrijft deed die van mij ook.. _O-
Ben uiteindelijk ook maar gestopt, werd er zelf chagrijnig van nl :D!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:14

Janine1990 schreef:
Google is mijn vriend, ik zie dat wat jij een stalvlieg noemt, inderdaad niet hetzelfde is als wat wij een strontvlieg noemen. Weer wat geleerd, ons huis is een stal :P Tenminste, dat denken de vliegen, het is hier netjes en schoon, maar er zitten dus stalvliegen in ons huis.
Wat een gewone vlieg is volgens google, noemen wij een strontvlieg, en die zit bij de container, en op de paardenmest. Die komen alleen niet vaak in de buurt van mensen volgens mij.
Stalvlieg heeft mij iig nog nooit gestoken, hooguit gekieteld, wat al zwaar irritant is.

Wacht maar... ooit komt die dag ;-)!
Maar troost je, heel veel pijn doet het niet! Een daas is heftiger! Tis hoogstens vreselijk irritant!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 20:15

IMJ schreef:

Oooh, daar gaat mij een lichtje branden :)* Ik stond een paar dagen geleden bij iemand te kijken, veel vliegen er omheen, en toen vielen die streepjes me al op. Ik dacht nog: 't zijn net kleine wespjes. En gezien het feit dat ze steken, zijn het dus écht net kleine wespjes :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:17

dorothea schreef:
IMJ schreef:

Oooh, daar gaat mij een lichtje branden :)* Ik stond een paar dagen geleden bij iemand te kijken, veel vliegen er omheen, en toen vielen die streepjes me al op. Ik dacht nog: 't zijn net kleine wespjes. En gezien het feit dat ze steken, zijn het dus écht net kleine wespjes :j

haha!
Ik las dat ze, in tegenstelling tot de huisvlieg, met hun kop omhoog zitten..
Da's mooi.. is het eerste wat je raakt mocht ie prikken ;-)!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:17

IMJ schreef:
Janine1990 schreef:

Wacht maar... ooit komt die dag ;-)!
Maar troost je, heel veel pijn doet het niet! Een daas is heftiger! Tis hoogstens vreselijk irritant!

Als ik er maar geen bulten van krijg, die krijg ik van een daas niet. Maar een vlieg is weer zo anders.
Irritant is het zeker, alle vliegen zijn irritant.

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:18

Maar de gewone zwarte vliegen steken ook hoor...
Kijk maar eens op een warme dag en het is broeierig en er is regen op komst..
Dan steken ze heel vaak.
Maar zie dat de TS idd de stalvlieg bedoelt.
Maar gewone zwarte vliegen steken dus ook.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 20:20

Maar wat zou je er tegen kunnen doen? Al die middeltjes helpen niet afdoende: Atex, Bremsen Bremse...hij blijft er last van houden :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:20

Janine1990 schreef:
Als ik er maar geen bulten van krijg, die krijg ik van een daas niet. Maar een vlieg is weer zo anders.

Bof jij even! Ik krijg een soort harde rode schijf van zo'n 7 cm doorsnee, die daar gerust een week of 2 blijft zitten :D!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:21

Heb je al een middel met Deet geprobeerd? Dat werkt heel goed.
Ik spreek uit ervaring. Ik heb het op m'n toetsenbord gesprayed en nooit weer een vlieg in de buurt gezien. Heb wel snel doorgekregen dat ik het beter niet had kunnen doen. Het plakt op kunststof. Op de huid niet. Maar dan helpt het ook :)

IMJ

dorothea schreef:
Maar wat zou je er tegen kunnen doen? Al die middeltjes helpen niet afdoende: Atex, Bremsen Bremse...hij blijft er last van houden :(

Tja, geen idee.. Ik had hem ook al helemaal volgespoten met van alles, zelfs nog tussentijds omdat ik dacht dat ik z'n buik misschien overgeslagen had?...
Maar het probleem bleef..

goudlokjes22

Echt super iritant, die beesten! Vooral met het rijden! Daarom heb ik nu zo'n vliegendek gekocht waar je mee kan rijden, echt super handig, ik heb er nu geen last meer van ;). In het land had ik altijd zo'n vliegen-frontriem om, maar die krijgt ze altijd af, heeft ook nog een groene kleur dus valt ook lekker op in het land _O- . Nu heb ik zo'n masker voor, werkt ook prima! Kan het ook kloppen dat vliegen wondjes kunnen maken? Want m'n vriendin haar poown had het hele oog open!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:23

IMJ schreef:
Janine1990 schreef:

Bof jij even! Ik krijg een soort harde rode schijf van zo'n 7 cm doorsnee, die daar gerust een week of 2 blijft zitten :D!

Aaargh, dat is echt kaaa uuu tééé!!!
Ik heb dat vroeger wel had, maar ben ik schijnbaar overheen gegroeid. Neefjes, ik geloof dat ze officieel muggen worden genoemd? Kan ik tegenwoordig ook goed tegen, geen last van.
Maar bepaalde stoffen, met name synthetische stoffen, krijg ik jeukbulten van. En ze jeuken zo erg, dat ik ze meteen open krab. Je wilt niet weten hoe mijn voeten er uit zien...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:23

Ja, die van mij draagt ook een masker in het land omdat zijn ogen er inderdaad helemaal stuk van gingen.
Parasieten zijn het, vreten je paard gewoon aan.

Maar zo'n deken om mee te rijden ken ik niet? Plaatje?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:25

Janine1990 schreef:
Neefjes, ik geloof dat ze officieel muggen worden genoemd? Kan ik tegenwoordig ook goed tegen, geen last van.

Ik heb een neefje, die steekt niet _O-!!

Maarm.. neefjes? Ken wel knutten..