leren wennen aan singel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wildheart

leren wennen aan singel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:11

ik weet niet of dit hier ook hoort :')

Maargoed ,
Ik wil mijn paardje leren wennen aan een singel om zn buik.
Ik weet alleen niet hoe?
Iemand zei ; met een touwtje, maar dat lijkt me toch een beetje onlogisch ivb, met de breedte enz.

Zou ik een longeersingel kunnen gebruiken ?
Of hebben jullie nog andere tips :D ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:19

Ik zou inderdaad zeggen longeersingel.
Touwtje lijkt mij ook niet erg geschikt zeker ook omdat het kan snijden bv als je paard omspringt van de schrik als je het wat te strak houdt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:21

ik heb er gewoon een longeersingel omgeknoopt, eerst een beetje los, daarna wat strakker...
helemaal niks aan de hand :n, hij was toen net 2 jaar.

Wanneer je een longeersingel niet vertrouwt, zou ik het eens met een sjaal proberen.

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:24

kehdra schreef:
ik heb er gewoon een longeersingel omgeknoopt, eerst een beetje los, daarna wat strakker...
helemaal niks aan de hand :n, hij was toen net 2 jaar.

Wanneer je een longeersingel niet vertrouwt, zou ik het eens met een sjaal proberen.

O! goed idee , een sjaal haha. helemaal niet in me op gekomen zelfs, ga ik zeker proberen morgen haha.

troi

Re: leren wennen aan singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:27

ik ga voor de eerste keer een dekensingeltje gebruiken.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:28

Ik ben momenteel ook bezig met mijn shetlander :) Heb eerst een dekensingel gebruikt, toen een longeersingel en morgen z'n allereerste zadeltje :)

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:28

ja een sjaal of een longeersingel

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:01

E_Nalanta schreef:
Ik ben momenteel ook bezig met mijn shetlander :) Heb eerst een dekensingel gebruikt, toen een longeersingel en morgen z'n allereerste zadeltje :)

Ja ik zou het liefst ook wel een zadel dr op willen gooien ,
alleen die heb ik nog niet haha.
die komt over 3 weken :D
dan heb ik er geld voor / tijd om naar de zadelmaker te gaan -.-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:14

Ja een dekensingel van elastiek is verstandig! die kun je zo strak doen als je wilt.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:15

ik zou adviseren niet te veel poespas en gekke spullen gebruiken, eerst maar paar keer zadel erop leggen dat hij daaraan went, daarna los aansingelen ( 1e gaatje ofzo zomaar ) dan aan 'n halster met halstertouw je paard goed vasthouden en proberen stapje te laten zetten. Waarschijnlijk gaat hij dan gek doen en proberen dat zadel eraf te bokken, dan hem corrigeren en kort en strak houden. Dag erna weer hetzelfde en reageert hij al 'n stuk minder erop, na 3 keer snapt hij het wat de bedoeling is en kun je al gewoon rondstappen met 'm. Zo ging het bij mijn paard in iedergeval en lijkt mij 't beste! gewoon niet te veel prullen en gewoon je doel berijken! Het paard wordt er anders alleen maar vervelend van.

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:17

khalid schreef:
ik zou adviseren niet te veel poespas en gekke spullen gebruiken, eerst maar paar keer zadel erop leggen dat hij daaraan went, daarna los aansingelen ( 1e gaatje ofzo zomaar ) dan aan 'n halster met halstertouw je paard goed vasthouden en proberen stapje te laten zetten. Waarschijnlijk gaat hij dan gek doen en proberen dat zadel eraf te bokken, dan hem corrigeren en kort en strak houden. Dag erna weer hetzelfde en reageert hij al 'n stuk minder erop, na 3 keer snapt hij het wat de bedoeling is en kun je al gewoon rondstappen met 'm. Zo ging het bij mijn paard in iedergeval en lijkt mij 't beste! gewoon niet te veel prullen en gewoon je doel berijken! Het paard wordt er anders alleen maar vervelend van.

Hij is al gewent aan gewicht op zn rug , zoals hangen en zadels etc.
Alleen de singel wil ik nog proberen ,
heb het laatst geprobeerd met een longeersingel namelijk, alleen begon hij zo vreselijk te steigeren en bokken dat ik hem maar heb afgedaan haha.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:19

inderdaad, ze gaan flippen, Daar moet je even doorheen. Dat blijf je houden, Succes! ps is maar 'n paar keer hoor! je komt er wel doorheen :9

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:20

zorg dat je iets hebt wat je in 1 handomdraai af kan doen maar je paard niet.. ik heb een longeersingel gebruikt en die met 1 gesp redelik strak gedaan de ander los laten hangen als hij echt gek zou gaan doen en je je eigen geen raad meer weet kan je het dan nog snel af krijgen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:20

khalid schreef:

ik denk dat dit wel afhankelijk van het paard is :j
Ziggy heeft ongeveer 2,5 jaar voorbereiding gehad met de gekste dingen, zadels, singels, balonnen enz enz. Hij heeft nog nooit gebokt, en hoef hem dús niet te corrigeren, alles gaat in rust.

Afgelopen weekend er zo zonder hoofstel zadel oid opgestapt, en hij gaf geen kick.

nu is het natuurlijk ieder zijn eigen ding, maar de geleidelijke manier van wennen, en alle rust lijkt me voor het paard toch stukken fijner, dan hem overdonderen...

En nee, mijn paard is niet vervelend :n

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:26

wat ook 'n tip nog is, is als het zadel erop zit en singel eromheen zit, neusgaten ''dichtknijpen'', goed met je hand z'n neusgaten pakken, dan moet 't paard wat snuiven om adem te halen en kun je hem goed de baas!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:27

khalid schreef:
wat ook 'n tip nog is, is als het zadel erop zit en singel eromheen zit, neusgaten ''dichtknijpen'', goed met je hand z'n neusgaten pakken, dan moet 't paard wat snuiven om adem te halen en kun je hem goed de baas!

bedoel je dit sarcastisch? (* hoopt het * )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:30

wildheart schreef:
heb het laatst geprobeerd met een longeersingel namelijk, alleen begon hij zo vreselijk te steigeren en bokken dat ik hem maar heb afgedaan haha.

Hoe straks heb je die gedaan dan?
Ik doe de singel altijd op de poetsplaats al om, heel losjes, loop dan naar de bak / paddock en doe het dan wat strakker.
Niet in één keer strak trekken, dan schrikken ze zich de blubbers.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:51

bedoel ik niet sarcastisch nee, hardstikke serieus. Ook als er 'n trekker of vrachtwagen langskom ( toen die tijd ze er nog bang van was nu natuurlijk niet meer ) neus knijpen en kun je ze houden. Anders wordt je meegeslepen, als 'n paard ervandoor gaat houd je hem niet hoor! Echt niet! En het blijft heel belangrijk, als je paard iets goed doen! Overdreven tegen praten, poeslief, belonen en snoepje, noem maar op! zodat hij weet dat hij iets goed heeft gedaan! ( als hij bijv. blijft staan als er trekker langskomt. )
Laatst bijgewerkt door khalid op 10-08-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:53

in uiterste noodgevallen kan ik me dat voorstellen, maar het introduceren van een singeltje in een gecontroleerde omgeving vind ik geen noodgeval....
Zo de neus dichtknijpen lijkt mij dat het paard dat dan gaan associeren met de trekker/ vrachtwagen e.d. Een hele nare associatie dus. Als ik dat paard was had ik ook niet willen stikken en mezelf uit angst dus maar rustig gehouden. na een paar keer hebben ze dan wel door dat een vachtwagen niet bijt :j
ik doe het liever anders;
Ziggy heb ik aan een brullende melkvrachtwagen (zo'n grote glimmende tank), laten snuffelen, en direct daarna beloont. nadat ik dat 3 keer gedaan had, en de vrachtwagen weer verder reed kwam het halstertouw iets strakker ja, omdat hij er achteraan wilde :+
Ziggy associeerd de vrachtwagen nu dus met iets leuks (beloningen), en vind het daardoor dus niet meer eng..

Maar goed, zoals ik al zei; ieder zijn eigen ding en manieren, maar dit is iig net de mijne ;)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 10-08-10 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:53

Maar zorg dan dat je paard de ruimte heeft om even bokkesprongen te kunnen maken met een singel op. Ik vind dat nogal een andere situatie dan wat je beschrijft als er een vrachtwagen langs komt.

Edit: Idd kehdra :j

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:58

Mijn nieuw paard was gelukkig niet bang voor verkeer, maar ikzelf was toch voorzicht met vrachtwagens en trekkers, en om hem er toch aan te laten wennen, eerst bij stilstaande laten staan. En als 'n trekker stationair loopt zeg maar, ernaartoe sturen en hem de tijd geven om ernaar te kijken en te knorren haha :D Ze moeten leren en weten dat er niks gebeurd en het niet eng is. En gaat het goed, belonen.

ps: mijn paard is 3 en rij er al buitenritten op. Niks aan de hand. De 1e twee weken waren natuurlijk schrikachtig en zenuwachtig, maar nu staat iedereen in de omtrek ervan te kijken dat ik al buitenritten kan rijden op 'n jarige. Stalling bij mij in de buurt, die mensen zeggen:,, Wow! 3 jaar! De mijne is 6 en ik kan er nog niet mee op straat! '' :P
Laatst bijgewerkt door khalid op 10-08-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:59

khalid schreef:
Mijn nieuw paard was gelukkig niet bang voor verkeer, maar ikzelf was toch voorzicht met vrachtwagens en trekkers, en om hem er toch aan te laten wennen, eerst bij stilstaande laten staan. En als 'n trekker stationair loopt zeg maar, ernaartoe sturen en hem de tijd geven om ernaar te kijken en te knorren haha :D Ze moeten leren en weten dat er niks gebeurd en het niet eng is. En gaat het goed, belonen.

Juist, ik schrijf net op dat ik het dus liever zo doe, dan de neus dichtknijpen....
wanneer is dat van toepassing dan?

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:01

Bij mij is dat van toepassing als ik bijv. de eerste paar keer 't straat op ga en je ernaast loopt aan 'n halster met halstertouw.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:04

Ben met mijn paardje (4 jaar en paar maanden oud) ook het zadel aan het opleggen. Op zadel en singel heeft ze nooit gereageerd, op beugels die op haar flank kletteren als ze loopt wel :/ die dingen zijn verschrikkelijk:p

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:06

Logisch, de flanken zijn super gevoelig. Ik begrijp niet waarom je de beugels in de flanken laat kletteren?