Leren laarzen ruimer maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leren laarzen ruimer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:08

Hoi,

Ik heb een vraag over mijn leren laarzen van Petrie, de standaard van €300. 4 Jaar terug had ik deze gekocht en bijna niet mee gereden. Nu is mijn schoenmaat nog hetzelfde alleen mijn onderbenen wat dikker. Ik pas ze helaas niet meer, nu vroeg ik me af of je leren laarzen wijder kan laten maken of misschien een rits erin kunt laten zetten? Ik vind €300 zo zonde van het geld, ik heb nu een eigen paard dus zal er elke dag mee kunnen rijden. Wanneer dit kan weet iemand dan een goede schoenmaker in Twente?

Tevens vraag ik me af hoe je de maat van leren laarzen opmeet, schoenmaat/ kuitmaat/ hoogtemaat? Waar meet je de kuitmaat dan op, bij de onderste gedeelte van de laars voordat hij over je voet gaat?

Alvast bedankt :)

kohtje

Re: Leren laarzen ruimer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:10

Ik heb ze net op laten rekken en ben er heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:13

kohtje schreef:
Ik heb ze net op laten rekken en ben er heel blij mee.

Kan dat ja? Worden ze dan veel ruimer of maar iets en hoeveel kost dat ongeveer en waar laat je dat doen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:14

Ik heb 10 euro betaald bij een goede schoenmaker.

Petro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:49

ja , oprekken kun je ook doen , je kan er volgens mij ook een rits in laten maken ! :D

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:47

Ik heb het bij de ruitersportzaak/zadelmaker laten doen, waren mooi ruimer, je kan zelf aangeven hoeveel ruimte je erbij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:12

Max dat is ook een goede, dan ga ik dat binnenkort aan de Divoza vragen! Hoop ik dat zij dat kunnen, ik wist niet dat leer zo ver opgerekt kon worden? Ik moet in de schacht zeker een cm, zou dat lukken denk je?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:23

Je kan je laarzen op laten rekken maar helaas is dat vaak voor korte duur. Je rijlaars is van leer gemaakt en leer is een huid, als je een huid oprekt en daarna weer uit de spanners haalt dan krimt deze na verloop van tijd gewoon weer terug. Je hebt er dus een paar weken plezier van en dan wordt het langzaam aan weer krapper :+

Je kan het beste een rits in je laars laten zetten, de rits moet er dan zo ingezet worden dat je ruimte krijgt. Bij mij kostte het toen 30,- per laars maar ik rij er nu nog steeds mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:31

Dresuurgek bedankt voor je antwoord, als je er een rits in laat zetten dan komt er zeker ook een elastieken stukje aan waardoor hij meerekt? Waar heb je dat laten doen?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:49

Petite schreef:
Dresuurgek bedankt voor je antwoord, als je er een rits in laat zetten dan komt er zeker ook een elastieken stukje aan waardoor hij meerekt? Waar heb je dat laten doen?

Nee hoor ik heb geen elastiek in m'n laars gekregen. Hij heeft die verticale band leer aan de achterkant eraf gehaald en toen de rits op de plaats waar die band eerst zat geplaatst. De rits is er zo ingezet dat de omvang breeder werd als toen de leren band er nog in zat.

Waar ik het heb laten doen is voor jou aan de andere kant van Nederland ;)

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:57

Ik heb mijn petries ook eens laten oprekken, in eerste instantie heeft het wel geholpen maar ik heb het idee dat ze weer gekrompen zijn. Een rits inzetten lijkt me een betere oplossing. Volgens mij kan eens schoenmaker dat wel doen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:01

Schoenmaken kan dat wel maar zoek een goede, ik heb het 2x laten doen 1x wat totaal mislukt omdat er een verkeerd soort rits in was gezet de 2de keer naar een andere schoenmaker geweest en de rits is na 5 jaar nog niet stuk... Je kan ze ook naar de ruitersportzaak brengen, die sturen de laarzen dan naar de fabriek en dan ben je ze een paar weken kwijt...

3llen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:26

Ik heb een mail gestuurd via de site van mijn merk laarzen. Deze gaven mij tips waar ik de laarzen kon laten vermaken. Bij deze winkels hadden ze goede resultaten gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:59

Oke super allemaal bedankt :D ik ga er donderdag mee naar divoza en vragen naar de mogelijkheden en wat handig is, daar heb ik mijn Petrie's ook vandaan. Kunnen ze me gelijk opmeten om te kijken hoe groot het moet worden. Naar mijn plaatselijke schoenmaker durf ik niet te gaan, die had mijn leren tas waar een nieuwe rits in moest al verkloot.

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 02:08

toen mijn rijlaarzen verbreed werden bleef dit zo, ze zijn nooit terug gekrompen redelijk raar als ik dat hier lees

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:31

Maar blijven ze dan wel even mooi?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:32

Perfect is met coating toch? Heb nl wel eens gelezen dat je die niet op kunt rekken omdat dan de coating scheurt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:45

Ik ken meerdere mensen die hun laarzen hebben laten uitrekken, en overal met succes. Het is net als met inlopen, als ze eenmaal naar je benen/voet staan, dan blijven ze dat ook. Het uitrekken is dan ook blijvend, zeker als je ze veel gebruikt.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:12

ik heb mijn leren petries ook eens laten oprekken en is idd ook weer terug gekrompen.. Ik ben er ook van plan om er een rits in te laten zetten.. Ik draag mn laarzen nu alleen als ik niet de hele dag gelopen heb anders zijn mijn kuiten opgezet en zitten mn laarzen te strak.. Niet zo fijn! :))

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:10

Je kunt ze op laten rekken, een rits erin laten zetten en je kunt er zelfs stiek in laten zetten, genoeg mogelijkheden dus.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:04

Oprekken en rits erin kan allebei. Goed leer krimpt niet zomaar bij gebruik. Als je de laarzen niet gebruikt zal het leer altijd wat krimpen!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:05

Beetje oud topic :Y)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:08

als je je laarzen regelmatig gebruikt zouden ze niet terug moeten krimpen.
je mag ze alleen echt nooit bij de verwarming zetten , daar schijnen ze wel van terug te krimpen.

de laarzen met een coating kan je idd niet op laten rekken , krijg je scheuren in de coating.
weet niet of dat ze met de standard is...

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:09

lovey_ou schreef:
Beetje oud topic :Y)

nou idd zie het nu pas :7 }:0

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:48

Oude topics zijn in regel wel weer toegestaan,zolang er niet over hetzelfde onderwerp nog een recent topic loopt.