scheiding en touwtrekken om een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

scheiding en touwtrekken om een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:25

een vraag voor de juristen onder ons:

kennissen van mij zijn zo'n ruim een jaar getrouwd, op huwelijkse voorwaarden.
in de duur van het huwelijk, is er een paard aangekocht voor de vrouw.
echter, nu gaan ze scheiden, en zijn er nogal wat moeilijkheden.
de vrouw wil het paard houden, dat is het enige wat ze buiten kleding mee wil nemen uit het huwelijk.
de man mag verder alles houden: huis, auto, meubilair, geld etc.
de vrouw heeft het paspoort van het paard meegenomen, en uiteraard is de man boos.
nu wil de man de vrouw onder druk zetten door te zeggen dat hij het paard verkocht heeft, de papieren terug moet hebben en heeft een termijn gegeven waarin dit dient te gebeuren.
volgens zijn zeggen heeft hij aangifte van diefstal gedaan.

de zorg voor het paard heeft de vrouw betaald, dmv geld overboeken op de rekening van de man.
het paard is niet als eigendom geregistreerd door beiden.
wat kan, wat mag en wat is reeël?

Lante

Re: scheiding en touwtrekken om een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:27

Zij kan door haar advocaat beslag laten leggen op het paard, zodat haar partner het niet kan verkopen. Verder weet ik het niet...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:29

snel op naam zetten :P

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:29

Wow dat is lastig! Ik kan geen zinnig antwoord geven! Wel een tip. Dit even voorleggen aan de Vereniging Eigen Paard. Zij hebben juristen die hier misschien wel wat mee kunnen. Ik weet alleen niet of je dan ook lid moet zijn van de vereniging. In ieder geval succes voor je kennis!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:30

Dat ligt aan het soort huwelijkse voorwaarden. De standaard huwelijkse voorwaarden fixeren de situatie op moment van trouwen: wat dan van de 1 is is en blijft van de 1 en andersom. MAAR wat tijdens het huwelijk aangeschaft word, valt in de boedel. Dus dit paard ook. Dan kan het paard uit de boedel meegenomen worden tegen verrekening van de waarde aan de ander, dus stel dat het paard voor 4000 is aangeschaft, moet degene die het paard meeneemt de ander de helft van de waarde vergoeden (en zo ook met auto e.d.).

Als partijen "koude uitsluiting"/ nihilbeding zijn overeengekomen voor het huwelijk, dan is het zo dat ook wat tijdens het huwelijk vergaard en betaald word door de 1 van de 1 blijft en andersom. Dan is er dus in zijn geheel geen sprake van een huwelijks boedel.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:38

er is niets bij de notaris of dergelijke vastgelegd, kan ik ervan uitgaan dat het dan over de standaard huwelijkse voorwaarden gaat?
dit zou vrij gunstig zijn voor de vrouw.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:40

huwelijksvoorwaarden worden altijd opgemaakt en ondertekend bij de notaris, daarna ingeschreven bij de rechtbank..

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:41

Je zegt dat er gehuwd is op huwelijks voorwaarden, dit moet dan voor het huwelijk vast gelegd zijn bij een notaris. Anders zijn het geen huwelijks voorwaarden/ zijn ze niet geldig...

Tsja, ergens van uit gaan zonder dat hje het gezien hebt, blijft natuurlijk altijd gevaarlijk he?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:45

als de huwelijkse voorwaarden niet geldig zijn, dan is het huwelijk ook niet geldig?
en hoe zit het dan met de bezittingen?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:48

huwelijksvoorwaarden worden meestal getekend voor het huwelijk en (kan ook tijdens trouwens maar gebeurt minder) Het huwelijk zelf staat er los van (en is dus gewoon geldig). Waarschijnlijk is er dan mbt de bezittingen niets geregeld.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:49

Tuurlijk wel, trouwen doe je bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Alleen de huwelijksvoorwaarden moet je VOOR het trouwen hebben gemaakt bij de notaris en zoals Yess terecht opmerkt: ook nog in hebben geschreven bij de rechtbank.

Huwelijks voorwaarden kunnen ook tijdens een huwelijk nog gemaakt worden, maar daar kleven wat meer (vorm)vereisten aan. Dat is wat lastiger.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:57

oke,dat is duidelijk.
er zijn dan geen huwelijkse voorwaarden.
de vrouw in kwestie heeft alles aan de man overgelaten qua regelen, dus ging er vanuit getrouwd te zijn op huwelijkse voorwaarden.
hier heeft zij verder geen verstand van, dus mijn dank voor jullie heldere uitleg is groot :D.
het paar moest bij de burgelijke stand de keuze maken: gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden.de vrouw heeft dit als feit aangezien.

maar hoe zijn ze dan getrouwd? er zijn geen huwelijkse voorwaarden, dus...wat dan wel?
in het huwelijk zelf zijn er ook geen huwelijkse voorwaarden opgesteld, dat weet ik nu zeker.(even navraag gedaan :) )

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:59

het zou nog kunnen dat ze buiten gemeenschap van goederen zijn gehuwd (zonder HVW), maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet zo goed, misschien jij wel Ilzas?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:00

Graag gedaan.

Dan zijn ze nu getrouwd in gemeenschap van goederen en is alles 50% van de een en 50% van de ander en zal alles in de huwelijksgoederengemeenschap dus ook zo verdeeld dienen te worden. Ook eventuele schulden en ook een huis en ook een eventueel bedrijf. Alles.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:01

Yess schreef:
het zou nog kunnen dat ze buiten gemeenschap van goederen zijn gehuwd (zonder HVW), maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet zo goed, misschien jij wel Ilzas?

Dat zou dan de koude uitsluiting moeten zijn, die net zo opgemaakt en afgehandeld moeten worden als de HVW.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:01

ok, duidelijk

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:11

:j En daardoor zal een rechter zeggen: "alle baten en schulden worden in helfte verdeeld". :-)
(ALS het komt tot beslechting bij de rechtbank)
Dit houdt in dat vrouw en man alles evenredig op papier moeten zetten wie wat krijgt (of wil krijgen)
Ook zijn man en vrouw verplicht al hun (verborgen) schulden op tafel te leggen - bekend te maken.
Als vrouw alleen maar een paard kiest en haar kleren, dan staat ze in de minus. De man krijgt dus de gehele boedel.
Ook al heeft ze niets betaald aan de boedel, dan heeft ze alsnog alle recht om de helft van de boedel op te eisen. En zal ze die krijgen ook. :-)
Zijn er kinderen in het spel? Of kennen ze elkaar 1 jaar en zijn ze ook direct getrouwd?

Ilzas schreef:
Graag gedaan.

Dan zijn ze nu getrouwd in gemeenschap van goederen en is alles 50% van de een en 50% van de ander en zal alles in de huwelijksgoederengemeenschap dus ook zo verdeeld dienen te worden. Ook eventuele schulden en ook een huis en ook een eventueel bedrijf. Alles.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:14

Hoe zit het dan met dingen die je gedurende het huwelijk aan elkaar geeft... zijn die dan wel van jou of vallen die ook onder de boedelscheiding ??

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:20

Echtparen die getrouwd zijn onder gemeenschap van goederen en die daadwerkelijk als 'vrienden' uit elkaar gaan zullen elkaar de "juwelen gunnen".
Echtparen die niet als 'vrienden' uit elkaar kunnen gaan hoor je vaak genoeg dat de juwelen dan achterover gedrukt worden en in veiligheid gesteld worden bij familie. Zeker als het familiestukken zijn. Maar in principe zou het wel kunnen vallen onder "waarde van de boedel".
Als vrouw zegt ik wil de wasmachine en man zegt, prima dan wil ik de trouwringen, dan zou het evenwaardig kunnen worden opgesomd door een rechter (gezeur) om de boedel af te hameren.

EDIT
DD, de rechter zal het zien als 'Baten'. En baten moeten gespiegeld worden tegen de schulden, als er schulden zijn. Als er geen schulden zijn blijven het baten. ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:30

er zijn geen kinderen in het spel.
de vrouw gaat maandag even naar het juridisch loket voor meer informatie.
echter nog een vraagje: de man mag het paard dan nu ook niet verkopen, zonder toestemming van de vrouw?(wettelijk gezien)
ze gaan zeker niet als vrienden uit elkaar, helaas.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:32

Dan hoort zij wel de helft te krijgen van het bedrag waar hij het paard voor verkoopt, hij mag het niet verkopen als ze er juridisch beslag op laat leggen in elk geval. Hoe dat zit als je dat niet doet weet ik niet precies, maar anderen hier vast wel (Ilzas?). :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:02

Dat ligt er een beetje aan.
Ze kan naar een juridisch loket gaan maar dan moet ze er bij voorbaat bij zeggen dat ze een expert wil spreken op dit soort voorbeelden. Boedelverdeling inclusief levende have. (het paard)
Je kan er namelijk donder op zeggen dat er op het juridisch loket studenten zitten die het via het loket gaan leren. Het uitzoeken van dit soort zaken duurt dan wel een tijdje... :P
Ze moet bij voorbaat zeggen dat ze iemand wil spreken die hier ervaringen mee heeft.

Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd houdt het in dat alle baten en schulden pas verdeeld worden na de hamertje tik van de rechter. Tot die tijd heeft niemand rechten op de baten en schulden. Mensen die als vrienden uit elkaar gaan hebben geen rechter nodig en komen er zelf onderling uit.

Tegenwoordig heb je ook mediators. Soort van bemiddelaars om de boedel te verdelen zonder elkaar in de haren te vliegen. Maar dan moet je wel een hele goede mediator hebben. Ook die kosten geld.

Als ik die vrouw was had ik het persoonlijk hard gespeeld en het volgende tegen mijn toekomstige ex gezegd, in het belang van mijn paard:
"we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. De wet bepaalt dat alle baten en schulden in helfte worden gedeeld als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen. Ik wil mijn paard behouden, mijn kleding en nog een paar huiselijke zaken en dan kunnen we het huwelijk op een normale manier beeindigen.

Je kunt kiezen: OF je gaat moeilijk doen dat jij mijn paard persé wil hebben en vecht dit met mij uit bij de rechter en worden echt ALLE baten en schulden van dit huis in helfte gedeeld (geld voor een advocaat? Zij haalt een bewijs van onvermogen en krijgt voor een drol en drie knikkers een advocaat toegewezen als ze geen baan heeft.)
OF je houdt op met zeuren en we eindigen het huwelijk onder mijn kleine voorwaarden.
Geen discussie, geen nadenktijd gewoon spijkers met koppen slaan.
timilon schreef:
er zijn geen kinderen in het spel.
de vrouw gaat maandag even naar het juridisch loket voor meer informatie.
echter nog een vraagje: de man mag het paard dan nu ook niet verkopen, zonder toestemming van de vrouw?(wettelijk gezien)
ze gaan zeker niet als vrienden uit elkaar, helaas.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:09

Geen van beiden mag eigenlijk het paard verkopen. Het paard valt onder baten. Het paard heeft een bepaalde waarde. En die waarde zou juridisch gebruikt kunnen worden TEGEN een andere waarde. (een autootje bijvoorbeeld)
Zij het paard, hij de auto. Zo wordt er dan bijvoorbeeld gekeken.

Het is van belang dat ze SAMEN een boedellijst opstellen. In die boedellijst moeten ze SAMEN aangeven wie wat wil hebben. Komen ze er niet uit, dan wordt het een zaak die uitgevochten kan worden bij de rechtbank. Dit gebeurt meestal pas bij mensen die meerdere euro's in tonnen aan waarde hebben.

De boedellijst is eveneens een onderhandellijst waarin ze onderling kunnen aanwijzen: okee, jij de wasmachine dan wil ik de droger...
Zo werken ze de hele lijst af en zal dus ook het paard ter sprake komen want die staat ook op de lijst. Wat wil je letterlijk en figuurlijk "ruilen" voor het paard?
Wil zij als vrouw het paard hebben zodat hij auto mag hebben? Hij zal vast zeggen: "jaaah maar die auto is van mij, die heb ik zelf betaald".
Ja heeft ie zelf betaald maar de wet zegt: ALLE baten en schulden worden in helfte gedeeld. Mits je getrouwd bent onder gemeenschap van goederen...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:27

in principe ging de vrouw ervan uit dat ze onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd.
en vind/vond het dus logisch in principe niets mee te krijgen, echter is het paard speciaal voor haar aangeschaft en is mede van haar geld de verzorging betaald.
tevens heeft zij een band met het paard, en de man totaal niet.
de man klopt zichzelf nogal graag op de borst dat hij het zo goed doet en zo goed meent met zijn vrouw.

enfin, nu er dus niet onder huwelijkse voorwaarden getrouwd is, zouden ze dus om de tafel moeten gaan zitten om alle inboedel enz te verdelen.
de vrouw gaat akoord met het paard en een klein geldbedrag om haar huisje aan te kunnen kleden.
echter, dat geld is geen must, dus dan blijft het paard over.
het paard heeft een normale/lage marktwaarde, geen stamboekpapier maar wel jong en netjes gereden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:37

Dan geldt voor de vrouw: wie het laatst lacht, lacht het best. En kan ZIJ zich op de borst kloppen.
Als ze daadwerkelijk getrouwd zijn onder gemeenschap van goederen, het woord zegt het al: het gemeenschappelijk in eigendom hebben van goederen, baten en schulden.
Dat betekent dus ook de helft van spaarrekeningen, ook al heeft zij niet gespaard maar heeft die man dat gespaard.

tegenwoordig zijn er wel rechters die rekening houden met vrouwen die hun man kaalplukken. Mannen (meestal mannen) die zich hun leven uit de naad werken en dan gaat een vrouw 4 jaar later als een Gooise Vrouw er vandoor met rijkdom en eigendommen van de man.

De vrouw heeft, juridisch gezien, recht op de helft van alle baten en schulden... En niet alleen een paard.