Bijrijder voor ons een optie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bijrijder voor ons een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:34

Zit al even met het idee te spelen en zou toch eens graag wat andere meningen horen .. of het een oplossing zou zijn of eigenlijk niet echt nodig of ...

Situatie is als volgt (zeer kort): een jaar of 2 geleden is het begonnen, na een reeks gebeurtenissen ben ik het vertrouwen in mijn pony kwijt en het is een lange weg terug. Hij helpt ook niet bepaald mee :+ Paar weken terug ging het echt super, zat ik er weer buiten op en had ik plezier, ondertussen zit ik thuis met een hersenschudding ... Aangezien dit laatste in de weide/paddock is gebeurt heb ik nu niet zoiets van: oh joepie, ik spring er wel weer even op ... Dus rijden staat weer op een heel laag pitje (mag ik trouwens ook nog niet van de dokter).

Naast dit vertrouwensprobleem heb ik ook een fulltime-baan met wisselende shiften (dag-, middag- & nachtposten) en vind ik het niet evident om elke dag naar mijn pony te gaan. Gelukkig is dit ook niet nodig (zie verder). En verder ben ik niet echt helemaal 100% in orde, heb vaak last van mijn gewrichten (vooral polsen & knieën) en ik heb het idee dat ik vaker/sneller moe ben dan de doorsnee-persoon zeg maar (ofwel verbergen die het erg goed :+) en dat maakt het allemaal ook niet leuker...

Waarom zou ik een bijrijder willen?
Vooral om zeg maar de dingen niet meer alleen te moeten doen .. Om pony beweging te geven zonder dat ik er zelf 100% bij moet zijn .. Want om nu na een dag werken naar daar te rijden, pony uit de weide te plukken, poetsen, zadelen, rijden, terug afzadelen en verzorgen en dan eigenlijk ook nog de weide te doen (mest scheppen bv.) .. dat werkt momenteel niet zo :o Dus een extra paar handen zou leuk zijn, dan kan de bijrijder bv. pony opzadelen terwijl ik even in de weide bezig ben, snappen jullie?
En natuurlijk omwille van mijn vertrouwensprobleem, dat pony toch gereden wordt en ik mij niet zo schuldig moet voelen dat het bij mij niet vooruit gaat waardoor pony bijna niet gereden wordt ...

Maar is een bijrijder wel nodig?
Pony staat 24/7 zomer & winter buiten (met schuilmogelijkheid) in z'n eigen kudde die hij kan terroriseren (hij is de dominante), krijgt een paar keer per dag z'n voer & een aai en is nooit het type geweest dat stond te springen om te werken, in tegendeel .. Hoe harder je hem wil laten werken, hoe harder jijzelf werkt :+ Omwille van het dominant zijn heeft hij een erg speciaal karakter, dus het moet allemaal maar net klikken ... En mijn problemen moet ik toch zelf oplossen, dat kan een bijrijder niet voor mij doen ...

Zijn er wel bijrijders die het ok vinden dat de eigenaar er altijd bij is als zij met de pony bezig zijn? Want (zeker in het begin) zie ik het niet zitten om de bijrijder er gewoon alleen bij te laten, en eigenlijk is dat gewoon niet de bedoeling .. Als ik een bijrijder zoek dan zoek ik iemand om gezellig samen met de pony bezig te zijn, ik heb niet dat ik iets heb van: ik betaal wel en rij jij maar .. Neen, ik wil zelf met mijn pony bezig zijn, maar het lijkt me leuker om dit samen met iemand te doen, dat je er dus niet alleen voorstaat en niet en moet poetsen/zadelen/rijden/....

Snappen jullie wat ik wil zeggen?
Heb ik dit nodig? Heeft pony dit wel nodig?

Als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het wel, heb een beetje moeite met het allemaal neer te schrijven :+

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:39

Ik denk dat er genoeg meiden/vrouwen zijn die het alleen maar leuk vinden dat ze een paardje kunnen verzorgen en rijden zonder de extra kosten. Ik denk wel dat het in dit geval, zeker omdat jij er ook veel bij zal zijn, echt goed moet klikken tussen jou en de toekomstige bijrijdster.
Ik zou als ik jou was wel rond kijken naar iemand, ook al staat je paardje de hele dag buiten, contact met mensen is ook belangrijk voor hem en misschien dat jij zelf, als het goed gaat met de bijrijster samen, er ook weer wat meer vertrouwen in krijgt!

troi

Re: Bijrijder voor ons een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:43

Ben het volledig met Dalaja eens! En als je ziet dat een ander met je pony veel plezier heeft gaat het bij jou waarschijnlijk ook wat meer kriebelen en mocht het dan niet zo soepel gaan dan heb je gelijk ook iemand in de buurt om te helpen met het oplossen van problemen. Ik denk dat jullie er beiden (dus jij en je pown) veel aan zouden kunnen hebben. Let wel, het kan lastig zijn een geschikt iemand te vinden, maar als je het niet probeert weet je zeker dat je niemand vindt.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:43

Ondanks je niet(veel) rijd , geef je hem dan wel beweging als longeren, losgooien en wandelen?

Ik denk dat een bijrijder voor jou een ideale oplossing is. jou lichaam wordt minder belast en je kan toch lekker met je beestje bezig zijn.
verder geef je iemand anders ook de mogelijkheid om met je paardje bezig te zijn.

het is natuurlijk wel af wachten of het klikt. Maar als je duidelijk zegt aan het begin van ; Als ik zie dat de klik er niet is. dan gaat het niet door. dan kan dat ook niet fout gaan.

al moet je het natuurlijk wel de tijd gunnen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:51

Leinearthur schreef:
Ondanks je niet(veel) rijd , geef je hem dan wel beweging als longeren, losgooien en wandelen?

Ik probeer zoveel mogelijk te gaan en dan doen we wel andere dingen ja (longeren in vrijheid, grondwerk, wat vrijheidsdressuur, vrijspringen, ... ;) ) maar hij staat 24/7 in een weide met z'n kudde dus ook als ik niet kan gaan heeft hij toch wel z'n bezigheid ;)

Iets wat ik me persoonlijk afvraag (maar dat is misschien weer een andere discussie) is of een paard het echt wel nodig heeft om dagelijks zeg maar in de hand te komen (longeren, rijden, ...) als hij/zij 24/7 in een kudde staat en eten en dagelijks wat aandacht krijgt .. Ik heb namelijk niet het idee dat mijn pony vrolijker is als dat wel gebeurt dan wanneer het niet gebeurt (dat in de hand komen en actief bezig zijn) .. In tegendeel, die hersenschudding nu heb ik opgelopen omdat ik leuk wilde doen en met pony bezig zijn (dus weg van z'n kudde halen) terwijl meneer daar geen zin in had ... :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:51

Ik denk dat ik de pony zou verkopen en zelf op zoek zou gaan naar een bijrijdpaard, aangezien je zelf al aangeeft dat de verzorging je ook teveel wordt. Daarnaast moet je er met knikkende knieën op, lijkt me niet echt een leuke hobby meer dan... Mijn ervaring is dat het moeilijk is om een bijrijder te vinden die met zo'n karakter om kan gaan en daarnaast het ook nog leuk vindt om de verantwoordelijkheid voor een groot deel van de verzorging van het paard te dragen. Vaak laten ze het toch een beetje afweten als het even tegen zit (of je moet het geluk hebben een goeie tegen te komen, ze zijn er wel, maar is even geluk hebben). Misschien niet wat je wilt horen, maar wel mijn advies. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:53

Verkopen is geen optie .. Ik weet dat ik er over een tijd weer gewoon terug op zit en plezier mee heb, kan alleen niet zeggen wanneer .. Maar ik ben niet iemand die pony meteen verkoopt als er tegenslag is .. Heb in het verleden ook bijrijdpaarden gehad en dat is toch echt niet hetzelfde ...

En pas op, volledige verzorging is voor mij misschien teveel, maar dat wil niet zeggen dat het niet gedaan wordt ;) Hij staat niet bij mij aan huis dus er wordt heus wel voor gezorgd, ookal ga ik niet elke dag ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:56

[***] schreef:
Verkopen is geen optie .. Ik weet dat ik er over een tijd weer gewoon terug op zit en plezier mee heb, kan alleen niet zeggen wanneer .. Maar ik ben niet iemand die pony meteen verkoopt als er tegenslag is .. Heb in het verleden ook bijrijdpaarden gehad en dat is toch echt niet hetzelfde ...

En pas op, volledige verzorging is voor mij misschien teveel, maar dat wil niet zeggen dat het niet gedaan wordt ;) Hij staat niet bij mij aan huis dus er wordt heus wel voor gezorgd, ookal ga ik niet elke dag ;)

Dat scheelt. :) Misschien als je een goeie bijrijder treft, dat het wel kan werken, ik heb ook wel een paar goeie gehad (en ook een aantal minder goeie). :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:59

Het zal waarschijnlijk erg moeilijk zijn om iemand te vinden die met jou klikt EN met je pony :)
Ik denk dan ook dat als je iemand heb gevonden die goed met je pony aan de slag kan en die ook betrouwbaar is, dat je dat altijd aanwezig willen zijn een beetje moet gaan loslaten ;)
Tenslotte zou je er ook voor kunnen kiezen om gewoon niet te rijden maar wel je paardje op te zoeken. Het is juist de bedoeling dat jij wat meer rust krijgt, toch? Of zie ik dat verkeerd?

Daarbij zou ik het persoonlijk niet prettig vinden als de eigenaar er telkens bij is, ik ga dan echt blunders maken van de zenuwen en dat komt niet goed over _O- Maar misschien ben ik de enige wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:06

Het is dat waar ik juist mee zit :j
Is het voor de pony voldoende dat ik hem gewoon zo vaak mogelijk probeer om te zoeken en er dan mee bezig te zijn (zonder te rijden) en het rijden weer opbouw op mijn eigen tempo?

Of is het juist beter dat iemand hem gewoon aan het werk zet/houdt en dat ik alles dan op mijn eigen tempo afwerk?

Zoiets ongeveer ;)

Verder heb ik zoiets van: om naar daar te rijden om bij wijze van spreken pony alleen maar te borstelen vind ik de moeite niet .. Maar om alles te doen (dus inclusief rijden) is dan weer teveel. Snappen jullie? Zeker na een werkdag ... Maar misschien is dat gewoon een knop die ik moet omzetten en gewoon gaan en ter plaatse zien wat ik al dan niet doe ...

Trouwens, nog even over dat karakter, want nu komt het misschien over alsof het een half-onhandelbare pony is ofzo en dat is het totaal niet ;) Onder normale omstandigheden (nu staat de kudde even ergens anders dus zit er weer een wenperiode in) kan iedereen er opstappen en mee wegrijden .. Als je het goed aanpakt zal hij lopen, als je het niet goed aanpakt sloft hij z'n rondjes wel :+ Maar bij mij zit het probleem dat ik al vanalles heb meegemaakt en dus onzeker ben en dan gaat hij z'n eigen beslissingen nemen .. Zeker te begrijpen, alleen niet zo handig ;) Maar het is dus geen gevaarlijke, onhandelbare pony ofzo, anders zou ik er ook niet over nadenken om er eventueel iemand anders op te laten rijden :Y)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:13

`Waarom vind je het niet de moeite om even heen te gaan om lekker te poetsen..? Staat je pony zo ver weg dan? :) Misschien kun je je pony dan dichterbij zetten, zodat je meer tijd hebt voor dat soort dingen, dat borstelen en tuttelen is juist goed om een band op te bouwen met je pony en je houdt tijd over. Bovendien is het vast meer ontspannend dan om te 'moeten' rijden voor je gevoel, omdat je er anders te ver voor hebt gereden o.i.d. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:18

Ver is het eigenlijk niet .. Dichterbij is trouwens geen optie, woon in een stad ;) Enige optie dichterbij is een manège waarvan ik gezegd heb hem daar nooit neer te zetten :+

Maar het is meer ... ik weet niet goed ... Pony is vroeger van de persoon geweest waar hij nu dus nog steeds staat en vroeger was zij dus alleen met de paarden (buiten dan de tijden dat we afspraken om te rijden). We hebben in het begin afgesproken dat ik altijd even iets zou laten weten als ik zou komen, maar dat geeft me ergens een beetje een raar gevoel .. alsof ik eerst moet checken of het wel goed uitkomt voor haar ofzo, snap je? En als ik dat elke dag moet doen ... Soms heb ik eerst niet het plan om te gaan, maar heb ik rond 19u of 20u ofzo toch iets van: ik wil even gaan kijken ... En dan zou ik dus eerst een sms moeten sturen en wachten op antwoord (ze heeft nog nooit gezegd dat ik niet mag komen hoor, daar niet van, maar je weet nooit dat er wat is) en dan heb ik zoiets van: laat maar, ik ga morgen wel ..

Misschien dat daar wel een stuk van het probleem zit, dat ik niet gewoon in mijn auto kan springen en gaan wanneer ik wil, maar altijd even moet checken of het wel gaat .. Misschien iets om het eens over te hebben :)*

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:24

Inderdaad, maak het eens bespreekbaar; ze kent je nu vast wel zo goed dat het geen probleem meer is als je zo komt. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:32

het kan heel leuk zijn met een bijrijder hoor. je paard krijgt genoeg beweging, jij hebt wat meer tijd voor jezelf. En ze vind het vast leuk om jou over je angst heen te helpen. En als ze het irritant vind dat jij in het begin erbij wilt zijn, gewoon een ander zoeken ;) Lijkt me dat er genoeg mensen zijn die een paardje voor zichzelf willen... al is het dan een verzorgpaard :P

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:40

Plezier wordt groter als je het deelt toch?

Het lijkt mij in jouw situatie helemaal geen raar idee om een bijrijder te zoeken hoor. Jij wordt wat ontlast en door samen met de pony bezig te gaan krijg je er wellicht ook weer meer lol en lef in.

Ik heb zelf een pony en mijn zusje is mijn bijrijder (dat is wat mij betreft echt een ideaal scenario, als je tenminste leuk met elkaar overweg kan). We hebben de pony eind april samen zadelmak gemaakt en wanneer zij hem rijdt, ben ik er deze zomer nog gewoon bij. Het gaat gewoon goed, maar dat is voor mijn gemoedsrust en bovendien is het hartstikke gezellig om er zo samen mee bezig te zijn.

marjolijnN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:44

Ik denk dat het wel goed is om een bijrijder te nemen. Het paard houdt het contact, conditie en jij kan dan langzaam weer gaan werken aan je zelfvertrouwen.

Ik denk dat je je vooral niet schuldig moet voelen over de situatie en die gevoelens aan de kant moet zetten. Dit zijn namelijk allemaal negatieve emoties die het er niet makkelijker op maken om weer het vertrouwen te krijgen tijdens het rijden. Een goede bijrijder kan je daar mee helpen en je lasten/ zorgen wegnemen.

Ik ben zelf ook bijrijder en vind het helemaal niet erg als de eigenaar erbij is. Is juist gezellig en het is voor haar gewoon een goed gevoel om te zien dat het goed gaat allemaal en voor mij om die bevestiging te krijgen. Daarbij kunnen we lekker kletsen en tips geven aan elkaar.

Ik help een vriendin van mij ook met haar angst (ze is een paar keer flink hard van het paard gevallen). Ze was zo bang tijdens het rijden dat het paard alleen maar zijn hoofd hoefde te strekken of een vliegje weg hoefde te trappen ze al niet meer durfde. We zijn bij de basis begonnen aan de lijn enz. Met zadel zonder zadel en elke keer als we gingen rijden moest ze een doel noemen voor dat moment. Wat wou ze bereiken met deze rit. Daarnaast word het paard gewoon gereden door mij voor de beweging. Het gaat al een stuk beter.

Maar een bijrijder kan dus echt helpen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:16

Ik zou dat sms-en afschaffen hoor! Zou mij ook een vervelend gevoel geven. Desnoods spreek je met haar over dat dat voor jou het lastig maakt om even op het laatste moment langs te gaan en spreek tijden af waartussen je mag komen als het uitkomt, bijvoorbeeld tussen 8 uur s'ochtends en 9 uur s'avonds (of wat jou maar past). Tis jouw paard immers!

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:25

mag ik vragen waar je ergens woont?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:30

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar een bijrijder lijkt me in jouw geval echt een uitkomst. Ik heb zelf 2 pony's en de een durf ik ook niet goed te rijden. Ze is nog jong en ik ben er van overtuigd dat het moment komt dat ik wel durf, maar op dit moment is het gewoon voor ons allebei beter dat iemand anders haar rijdt. Ik heb een hartstikke leuke meid van mijn eigen leeftijd gevonden die 2 keer in de week komt rijden. Mijn pony wordt gewoon lekker gereden door iemand die zich niet laat remmen door angst, wat voor haar veel fijner is, ik ben van mijn schuldgevoel en twijfel verlost en het is ook nog eens hele gezellig. Als het moet helpt ze bovendien ook overal mee, dus ook uitmesten enz. Ik kan het je zeker aanraden, juist in jouw geval. Het is denk ik wel belangrijk om goed te zoeken, de klik moet er natuurlijk zijn, maar het moet ook iemand met genoeg ervaring en lef zijn. Ik heb veel reacties van jonge, onervaren meisjes gekregen en dat is gewoon niet handig. Juist als je zelf onzeker bent heb je iemand nodig die zelf als het ware de touwtjes in handen neemt. Dat je er zelf bij bent lijkt me geen probleem, ik heb aan mezelf wel vaak gemerkt dat je dan moet oppassen het niet te veel in de hand te willen houden. Iemand moet wel een beetje ruimte en verantwoordelijkheid krijgen, dan is het alleen maar hartstikke leuk met zijn 2en. Bij mij is het voordeel dat ik 2 pony's heb, dan ben ik dus gewoon met de ander bezig.
Ik denk trouwens, in reactie op je andere vraag, absoluut niet dat je pony het nodig heeft om elke dag gereden te worden. Die van wordt alleen die 2 keer gereden en dat gaat prima. Dat je vaker wilt rijden snap ik, maar elke dag hoeft zeker niet als ze in de wei staan. Wat dat betreft heb je dus geen bijrijder nodig, maar voor jezelf denk ik wel. Het scheelt tijd, als iemand anders bijv. 2x in de week rijdt en jij ook, maar het helpt je vooral om makkelijker met je pony om te gaan. Ik merk dat ik door de gezelligheid mijn angsten vergeet en dat maakt het zoveel makkelijker. Je zegt dat je je problemen niet door iemand anders op kan laten lossen, maar als diegene daar zelf ook bij gebaat is zou ik niet weten waarom niet!

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:10

[***] schreef:
Zijn er wel bijrijders die het ok vinden dat de eigenaar er altijd bij is als zij met de pony bezig zijn? Want (zeker in het begin) zie ik het niet zitten om de bijrijder er gewoon alleen bij te laten, en eigenlijk is dat gewoon niet de bedoeling .. Als ik een bijrijder zoek dan zoek ik iemand om gezellig samen met de pony bezig te zijn, ik heb niet dat ik iets heb van: ik betaal wel en rij jij maar .. Neen, ik wil zelf met mijn pony bezig zijn, maar het lijkt me leuker om dit samen met iemand te doen, dat je er dus niet alleen voorstaat en niet en moet poetsen/zadelen/rijden/....

Ik heb zelf ook verschillende paardjes bij gereden en de laatste die ik heb bij gereden daarvan was de eigenaar erg makkelijk kwam haast nooit kijken zelfs in het begin toen ik net daar begon was ze er haast nooit dat vond ik juist spannend want ik wist daardoor niet of ik wel goed op haar paard reed of dat het paard mij in de maling nam. Dus naar mijn mening lijkt het mij als bijrijder juist fijner als er iemand bij is om je te helpen waar het niet goed gaat en dat je er niet alleen voor komt te staan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:24

Ik heb om exact die reden een bijrijder gezocht :) Mijn paard was een beetje moeilijk met alleen naar buiten gaan (steigeren) en ik wou dat graag oefenen, met iemand erbij. Ook moet ik elke dag heel de weide uitmesten, water halen,.... en dan blijft er vaak geen tijd over om leuke dingen met mijn paard te doen. Daarom zocht ik echt iemand die samen met mij mijn paard wou doen, een soort vriendin eerder dan een bijrijder. Ik heb dan ook expres viavia gezocht naar iemand die ik al een beetje kende, kwestie dat je elkaar kan verdragen ;)

Momenteel gaat het zo: zij poetst en zadelt mijn paard, terwijl ik de weide uitmest. Dan gaan we bv. naar buiten, zij gaat eerst, en halverwege wisselen we. Of zij gaat de hele tijd en ik stap uit. Zo worden tegelijkertijd de klusjes gedaan en krijgt mijn paard aandacht. Voordeel is dat hij inmiddels gewend is aan alleen naar buiten gaan op die manier, en ik dus nu ook op mijn eentje weg kan.

Ik denk dat het dus zeker de moeite waard is eens rond te kijken voor een bijrijder. Het is ook gewoon leuker om de fratsen van je paard te delen met twee ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:53

ik denk niet dat je een bijrijder zoekt maar een vriendin waarmee je het paard samen gaat doen. Hou er rekening mee dat niet iedereen zit te wachten op alles samen doen want dan moet er ook een persoonlijke klik zijn.

En over dat bellen of het uitkomt. Daar zou ik even met de landeigenaar over praten want dat werkt niet zo en dat zou zij ook moeten begrijpen. Spreek bijvoorbeeld tijden af dat je komt of laat haar je werkschema weten zodat ze weet wanneer je komt. Dan hoef je alleen maar de laten weten als je op afwijkende tijden gaat komen.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:16

Hey Sabine,

Heb je geen sleutel van de weide poort of zo? Ik vind dat jij toch de vrijheid moet hebben om op elk moment ( niet in de nacht of zo) naar jouw pony te kunnen, en er dingen mee kan doen.

Wat gaat het geven als je met 2 (jij + bijrijder) komt, vraag ik me dan af. Zeg ik weet niet als je de grote heide kent, dat is ook tof om te staan met je paard, Willeke staat er ook met haar paard, ben je nog altijd in de buurt van je paard en je hebt de vrijheid van te gaan en te staan wanneer je maar wil. Hij komt in een ruinenkudde te staan, je hebt er de mogelijkheid om met andere ruiters afspreken, ik geloof dat ze ook een buitenbak hebben die verlicht is, en ze zijn NH gericht, de eigenares is tevens dierenarts.

Het is niet om je daar naar toe te drijven, al denk ik dat je het best leuk vindt, waar je nu staat anderzijds is het misschien wel eens goed voor jou en jouw pony om elkaar als enige houvast te hebben.

Groetjes
H

Arabian1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:23

Ik zou gewoon eens even rondkijken of er meiden in je buurt zijn die misschien op jou pony willen rijden en hem willen verzorgen. Als dat niet zou lukken is dat denk ik ook niet zoon drama omdat hij 24/7 op de wei staat en schuilmogelijkheid heeft in een kudde. Ik heb ook wel eens dat ik maar 1 keer in de week rijd of soms helemaal niet en die van mij staat met een ander paard elke dag op de wei en gaat s'nachts naar binnen, bij mijn paard is dat geen probleem, maar elk paard is natuurlijk anders.

viviandl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:47

hoi, ik heb ook een bijrijder maar heeft wel ca 8 bijrijders gekost voordat ik deze vond ! dus het kost zelfs met een braaf paard best wat tijd om een goede bijrijder te vinden. Maar ik ben er nu heel blij mee en zij rijdt nu ook zonder dat ik erbij ben dus dat komt ook wel. (ze kan er ook afvallen als jij erbij bent) maar je moet wel duidelijk zijn wat en hoe je eea wil hebben.