Situatie is als volgt (zeer kort): een jaar of 2 geleden is het begonnen, na een reeks gebeurtenissen ben ik het vertrouwen in mijn pony kwijt en het is een lange weg terug. Hij helpt ook niet bepaald mee
Paar weken terug ging het echt super, zat ik er weer buiten op en had ik plezier, ondertussen zit ik thuis met een hersenschudding ... Aangezien dit laatste in de weide/paddock is gebeurt heb ik nu niet zoiets van: oh joepie, ik spring er wel weer even op ... Dus rijden staat weer op een heel laag pitje (mag ik trouwens ook nog niet van de dokter).Naast dit vertrouwensprobleem heb ik ook een fulltime-baan met wisselende shiften (dag-, middag- & nachtposten) en vind ik het niet evident om elke dag naar mijn pony te gaan. Gelukkig is dit ook niet nodig (zie verder). En verder ben ik niet echt helemaal 100% in orde, heb vaak last van mijn gewrichten (vooral polsen & knieën) en ik heb het idee dat ik vaker/sneller moe ben dan de doorsnee-persoon zeg maar (ofwel verbergen die het erg goed
) en dat maakt het allemaal ook niet leuker...Waarom zou ik een bijrijder willen?
Vooral om zeg maar de dingen niet meer alleen te moeten doen .. Om pony beweging te geven zonder dat ik er zelf 100% bij moet zijn .. Want om nu na een dag werken naar daar te rijden, pony uit de weide te plukken, poetsen, zadelen, rijden, terug afzadelen en verzorgen en dan eigenlijk ook nog de weide te doen (mest scheppen bv.) .. dat werkt momenteel niet zo
Dus een extra paar handen zou leuk zijn, dan kan de bijrijder bv. pony opzadelen terwijl ik even in de weide bezig ben, snappen jullie?En natuurlijk omwille van mijn vertrouwensprobleem, dat pony toch gereden wordt en ik mij niet zo schuldig moet voelen dat het bij mij niet vooruit gaat waardoor pony bijna niet gereden wordt ...
Maar is een bijrijder wel nodig?
Pony staat 24/7 zomer & winter buiten (met schuilmogelijkheid) in z'n eigen kudde die hij kan terroriseren (hij is de dominante), krijgt een paar keer per dag z'n voer & een aai en is nooit het type geweest dat stond te springen om te werken, in tegendeel .. Hoe harder je hem wil laten werken, hoe harder jijzelf werkt
Omwille van het dominant zijn heeft hij een erg speciaal karakter, dus het moet allemaal maar net klikken ... En mijn problemen moet ik toch zelf oplossen, dat kan een bijrijder niet voor mij doen ...Zijn er wel bijrijders die het ok vinden dat de eigenaar er altijd bij is als zij met de pony bezig zijn? Want (zeker in het begin) zie ik het niet zitten om de bijrijder er gewoon alleen bij te laten, en eigenlijk is dat gewoon niet de bedoeling .. Als ik een bijrijder zoek dan zoek ik iemand om gezellig samen met de pony bezig te zijn, ik heb niet dat ik iets heb van: ik betaal wel en rij jij maar .. Neen, ik wil zelf met mijn pony bezig zijn, maar het lijkt me leuker om dit samen met iemand te doen, dat je er dus niet alleen voorstaat en niet en moet poetsen/zadelen/rijden/....
Snappen jullie wat ik wil zeggen?
Heb ik dit nodig? Heeft pony dit wel nodig?
Als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het wel, heb een beetje moeite met het allemaal neer te schrijven
) maar hij staat 24/7 in een weide met z'n kudde dus ook als ik niet kan gaan heeft hij toch wel z'n bezigheid
Maar misschien ben ik de enige wel.