Dat heb ik weer.. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Dat heb ik weer.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:03

Hoi allemaal.

ik hoop dat het hier goed staat.

ik ben al een tijd opzoek na een goed paard voor de sport ik kwam er eindelijk een tegen waarvan ik dacht.... Dat vind ik een leuk paard
Dus ben ik gaan kijken. Leuk paard Z dressuur L cros en L springen.
mooi paard, braaf verkeers en trailermak mooie maat :D
Paard zat heerlijk fijn aan de hulpen, gaf mij een goed gevoel.
Paard is gekeurd geweest en was goed.
Vandaag mijn 2 jarige hengst na de opfok gebracht omdat hij plaats moest maken.
Mijn nieuwe paard was aan gekomen, ik helemaal blij want had er een week op gewacht.
Even in de paddock gezet dat hij lekker rond kon kijken. Nou prima dat was allemaal goed.
Daarna hem op stal gezet, om even te poetsen. Maarrrrr ik pak de ross ga over zijn rug en hij zakt 20 cm in met zijn rug, en zakte door zijn knien. Ik schrok me dood. Natuurlijk meteen de vorige eigenaar op gebeld waar van ik het verwachten antwoord al kreeg..... Namenlijk dat deed die bij ons nooit. Nee mevrouw dat zal. Dit paard heeft duidelijk last van zijn rug en dat is niet van vandaag of gisteren.. o-ow.
Nu word mijn paard morgen overnieuw gekeurd ( alleen klinisch) Wat zijn mijn rechten nu? het paard is gewoon niet in staat om hem te gebruiken waarvoor ik hem heb gekocht. ik heb een sport paard gekocht en ik heb betaald voor een sport paard.Geen wandel paard dacht ik?! dan had ik wel een shet gekocht.
Heeft iemand tips ideen? Als dit paard niet goed ( wat duidelijk is) en afgekeurd word wil ik hem hoe jammer ik het ook vind ,een enkeltje terug geven.
bedankt voor het lezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:07

Paard is dus gekeurd voor aankoop? Op jullie vraag?
Ik zou het advies van de dierenarts even afwachten. Ik moet mijn paard ook niet met de roskam over zijn rug gaan, dan zakt hij ook door de grond maar verder heeft hij een prima rug waar hij tijdens het rijden geen last van heeft. Alleen aan de hand van het borstelen zou ik hem nog niet direcht afkeuren. Of reageerde hij ook op meer dingen met betrekking tot zijn rug? (vast houden, blokkeren, niet kunnen in buigen ect.)

[ Edit] Helemaal na een verhuizing (=spannend) kan de spanning natuurlijk ook op de spieren slaan. Dan worden die nog gevoeliger.

Borg

Re: Dat heb ik weer.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:10

Is er bij de eerste keuring bloed afgenomen? Dan kan de DA testen of hij op pijnstillers stond.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:11

Ik snap het niet helemaal.
Als hij rugproblemen heeft is ie toch niet afgeschreven?

Bel een chiropractor, fysiotherapeut, accupentuur. Er helpt van alles tegen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:12

Heb jij hem zelf laten keuren? Of heb je een oud keuringsrapport geloofd?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:13

Hmm, nee, maar een paard op dat niveau is meestal niet goedkoop en om dan meteen op kosten gejaagd te worden...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:14

Judith_ schreef:
Paard is dus gekeurd voor aankoop? Op jullie vraag?
Ik zou het advies van de dierenarts even afwachten. Ik moet mijn paard ook niet met de roskam over zijn rug gaan, dan zakt hij ook door de grond maar verder heeft hij een prima rug waar hij tijdens het rijden geen last van heeft. Alleen aan de hand van het borstelen zou ik hem nog niet direcht afkeuren. Of reageerde hij ook op meer dingen met betrekking tot zijn rug? (vast houden, blokkeren, niet kunnen in buigen ect.)

[ Edit] Helemaal na een verhuizing (=spannend) kan de spanning natuurlijk ook op de spieren slaan. Dan worden die nog gevoeliger.

Hier ben ik het wel mee eens.
Ik zou hem niet gelijk afkeuren doordat hij wegtrekt op een borstel. Spanning en stress kan indd ook op de spieren slaan!
Maar omdat je hem opnieuw laat keuren, kun je het dus even met de dierenarts
overleggen en eens horen wat die ervan zegt.
Ben er zeer benieuwd naar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:14

heb je hem toen je de eerste keer ging kijken niet zelf gevoeld, geborsteld, beentje opgetild etc? misschien dat het toen al naar boven zou zijn gekomen?

ik hoop dat het niets ernstigs is en dat het met evt wat therapie over kan gaan.. en anders paardje linea recta retour doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:15

@ Borg Kosten kunnen ook later komen dus dat vind ik niet helemaal een goed argument. Paard van zo;n niveau kan dus ook de moeite waard zijn om er uit te halen wat er in zit doormiddel van een ostheopaat o.i.d.
Zomaar afschrijven zou ik niet doen, eerst laten onderzoeken of met behandeling en goede training het niet verbetert kan worden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:17

met rijden merkte ik er niet veel van. ik kwam er met de borstel achter als ik alleen mijn vinger er zacht op druk dan drukt die zijn hele rug weg. Hij heeft dus echt pijn en daarom ga ik er ook niet miee rijden. hij zwiepte toen ik ging kijken wel enorm met zijn staart. maarja als er veel vliegen zitten doen ze dat ook. Dus had daar nog niet echt een link bij gelegt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:18

Maar heb je hem nou zelf laten keuren, of niet?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:20

Aangezien dit een vraag over rechten is verplaats ik dit topic naar het juiste forum.
OPG-->TAO

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:20

Het rapport is van een aantal maanden geleden.
Hij word morgen helemaal opnieuw onderzocht. Ik kan vragen of er bloed afgenomen kan worden. Maar ik weet niet of dat er na 8 dagen nog in zit? Wil hem natuurlijk graag houden.. Maar ik ga er niet mee rijden als hij pijn heeft..

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:22

Mijn bijrijdpaard had dit ook alleen met borstelen en kon niet heel makkelijk nageven.

Wij hebben haar laten kraken en het gaat stukken beter en heeft geen last meer als ik over haar rug borstel of iets en ze loopt veel lekkerder.

Hoop voor jou en je paard dat het mee valt.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:22

Ai, dat is wel even geleden. Ik zou het even met de DA overleggen.
Er zitten geloof ik ook advocaten op Bokt die meer van dit soort zaken behandelen.
Misschien even advies vragen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:23

Nou, tip voor de volgende keer dan dus. Altijd zelf keuren!

Anoniem

Dus de keuring is niet op verzoek van jou gedaan? Dan durf ik niet helemaal zeker te zeggen hoe het zit ivm met rechten, maar heb het idee dat je dan niet heel erg sterk staat? Anderzijds, als de DA nu kan aantonen dat de rug inderdaad slecht is, niet te behandelen is en al aanwezig was voor de verkoop; Dan zou het kunnen vallen onder verborgen gebreken? Hoewel je misschien niet aan de onderzoeksplicht hebt voldaan door niet te laten keuren?
Maar durf niet helemaal zeker te zijn dat dit klopt?

geerke

als hij echt een blokkade heeft zou je dat toch moeten merken met rijden?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:25

Hij is in alle mogelijke houdingen te vouwen, om het maar even zo te zeggen.
Ik wacht morgen de keuring van de DA af. Kan hem dan evt ook nog laten kraken. Ookal heb ik zelf meer het gevoel dat het uit de spieren komt. Maar dat zal morgen duidelijk worden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:26

geerke schreef:
als hij echt een blokkade heeft zou je dat toch moeten merken met rijden?

Het probleem is dat ik hem 1x heb gereden. Dat was voor de koop. Daar was het net een elastiekje zo lenig als wat. alle Z oeffeningen zijn er zeer boven gemiddels uit gekomen!

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:27

Paarden kunnen wegens spierpijn, of iets gevoelige spieren op een borstel op de gevoelige delen reageren.
Is hij ietwat schraal wat spekjes betreft?
Kan zijn dat de bespiering wat strak staat of niet onder een speklaag waardoor je regelrecht op de bespiering drukt/rost met je borstel waardoor hij zo reageert.

Hoeft niet meteen een probleem te zijn :n ene paard is er gevoeliger op als het andere.

Anoniem

Pijnlijke spieren zouden heel logisch kunnen zijn na een verhuizing, die spanning kan best op de spieren slaan namelijk. Problemen in de spieren kunnen heel snel ontstaan, dus hoeven niet perse aanwezig te zijn geweest bij de koop (maar kan wel natuurlijk) en kunnen meestal (afhankelijk van de oorzaak) goed verholpen worden.
Dan zou ik dus inderdaad de keuring morgen afwachten en eventueel met de DA een trainings/behandelplan bespreken.

Abiola

Ik vind het jammer voor je, maar als je een paard koopt voor een flink bedrag ga je er toch meer dan 1 keer op? En dat keuren, ik snap echt niet dat je een paard niet keurt...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:28

Judith_ schreef:
Dus de keuring is niet op verzoek van jou gedaan? Dan durf ik niet helemaal zeker te zeggen hoe het zit ivm met rechten, maar heb het idee dat je dan niet heel erg sterk staat? Anderzijds, als de DA nu kan aantonen dat de rug inderdaad slecht is, niet te behandelen is en al aanwezig was voor de verkoop; Dan zou het kunnen vallen onder verborgen gebreken? Hoewel je misschien niet aan de onderzoeksplicht hebt voldaan door niet te laten keuren?
Maar durf niet helemaal zeker te zijn dat dit klopt?

klopt als hij niet gekeurd was dan zou hij gekeurd worden. Morgen dus weer.. als er niets uit komt gaat hij meteen mee na de kliniek voor foto's.

ik heb een uur na aankoop de vorige eigenaar laten weten dat hij hier last van heeft. bij haar niet zij ze. ik heb afgesproken dat ik haar morgen na de keuring zou bellen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:29

Neemt ze hem terug? Is het een handelaar of een particulier?