Is crossen verstandig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angelanda

Is crossen verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 01:39

Is het nodig om je paard zo hard te laten galopperen zohard hij kan ? Oftewel is crossen verstandig ?
Hebben ze dit soms nodig of kan dit ook achterwege blijven.

MelanieB

Re: Is crossen verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 03:33

Ik vind dat het kan alleen als je je paard ook weer terug kan krijgen ;)
Ik laat mijn pony met regelmaat even de benen strekken maarja, met eventing doen we dat ook.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 03:52

Op een verstandige manier crossen, ja.
Crossen zonder erbij na te denken, niet.

Inderdaad als je je paard weer makkelijk en rustig terug kunt rijden, je kent de omgeving waar je bent ed, zie ik geen problemen om je paard even lekker te laten uitrazen.
Maar ga niet jagen, want dan is de kans erg aanwezig dat je je pony alleen maar drukker maakt en niet meer terug krijgt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:00

Ik zal alleen écht crossen op een plek waar we ook rustig kunnen uitbollen, en tot nu toe zo'n plekken alleen nog maar in de Ardennen gevonden. Daar kan je rustig zelfs enkele km's voluit gaan, en dan heb je nog plaats om uit te bollen. In Vlaams-Brabant (toch het deel waar ik woon) kom je helaas weer heel snel wegen tegen, dus daar houden we het op een uitgestrekt galopje en geen cross.

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:50

Bedankt voor jullie reakties ! We hebben hier uitgestrekte heide dus inderdaad ruimte genoeg. En normaal gesproken kan ik hem goed terug rijden, ik weet het alleen nog niet als ik hem helemaal laat gaan. Ik heb hem nog niet zo lang.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:13

Op zich is het niet nodig, maar als je je paard zoals Melanie aangeeft weer terug kan rijden kan het wel heel leuk zijn. De meeste paarden vinden het iig erg lekker om af en toe even flink hard te mogen gaan. Crossen is alleen nodig als je het gebruikt in het kader van conditietraining, bijvoorbeeld als je samengestelde wedstrijden rijdt. Ons paard doet het helaas alleen als hij samen met een ander paard op pad is, in zijn eentje gaat hij nooit zo hard........

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:16

Wel eerst even te voet het terrein aflopen zodat je putten en andere oneffenheden kan vermijden.

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:19

Ok, bedankt ! Leuk zo al die reakties (ik begin net)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:52

Angelanda schreef:
Is het nodig om je paard zo hard te laten galopperen zohard hij kan ? Oftewel is crossen verstandig ?
Hebben ze dit soms nodig of kan dit ook achterwege blijven.

Hangt van het paard af of ze het nodig hebben of niet. Mijn merrie vindt het heel erg nodig om zo nu en dan al wat het halen kan over een tankbaan te jakkeren (ja, ondergrond is bekend en goed), mijn ruintje heeft daar heel andere ideeen over, kom op zeg, daar zou je moe van kunnen worden...... :+

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:00

Tja, mijn lieve ruintje heeft te veel energie, dus hij wil wel !

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:07

Ik maak er altijd een "oefening" van. Voor de sgw doe ik regelmatig aan intervaltraining. BV 1 minuut hard, maar wel zo hard dat je hem terug kan nemen en afhankelijk van zijn gedrag 1 of 2 minuten weer rustig. Bij het handgalopje is het mijn doel om 1 keer een ophouding te maken en als ze terug komt de teugels "los" te gooien. Met los bedoel ik in een klein boogje. In iedergeval geen druk waar ze tegenop kunnen lopen. Het snelle kanje zeker als z braaf terug komen steeds wat harder proberen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:10

Als hij graag wil dan inderdaad gedoseerd trainen. Zorg dat je hem altijd terug kunt nemen en kies uiteraard een plek uit waar het ook kan (goede bodem en overzicht). Principe zoals gr_roos het beschrijft is zeker een goede manier.

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:11

Bedankt voor je info, hier heb ik ook zeker wat aan !

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:12

Voorheen deed ik dat ook wel met mijn paard. Nouja, paard besliste voor mij dat we zodra we het dorp waar hij stond uit waren, even heel hard moesten haha. Ik was dan dus altijd in vijf minuten 2 kilometer verder ;) Maar ik kon hem als het nodig was wel altijd gewoon terug nemen. En het was ook een rustige weg met een goeie hele brede berm.
En daarna liet ik hem weer even lekker lang stappen en op adem komen.
Dus ik denk niet dat het zo slecht is, je paard geeft het ook zelf wel aan.

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:16

Ja, dat moet ik dus nog uitvinden met hem. :D Met wat hij zelf wil ook in overeenstemming komt met wat ik ook leuk vind.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:18

Nodig, neuh, dan zouden ze het in het weiland ook wel vaker (en harder) doen :) Maar leuk is het af en toe wel ja.

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:20

Heino schreef:
Nodig, neuh, dan zouden ze het in het weiland ook wel vaker (en harder) doen :) Maar leuk is het af en toe wel ja.

Ok, dan ga ik het nu ook maar even uitproberen, denk ik :P

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:59

Heino schreef:

haha, je heb gelijk hoor, maar bedenk mij nu dat mijn paard echt dan een uitzondering is.
Die scheurde iedere dag wel een paar keer heen en weer. Lekker gek met bokken en scheten erbij.

Zoals al meer gezegt is...
Met mate kan alles.
Als je je paard netjes weer terug kunt rijden, de bodem laat het toe en de omgeving ook, is het geen probleem om dit af en toe te oefenen, maar ga niet onbeheerst gewoon simpelweg crossen. Denk wel na, maar dat lijkt mij niet meer dan normaal

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 22:10

Ik denk dat hoe ouder je wordt, je meer gaat nadenken.
Nu komt als belangrijkste eerst de rem en de rest, daarna als laatste pas hoe hard hij kan.
Daarom was mijn vraag ook of het écht nodig is voor het paard. :(:)

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:40

Ik heb het toch durven uit te proberen. Samen met een andere paard met ruiter. Steeds een stapje harder... heerlijk op de hei ! :P Volgens mij zitter er nog wel 3 versnellingen op... mén wat ging dat hard !!! Ik kon hem inderdaad gewoon terug nemen maar er was in ieder geval geen angst :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:18

Fijn dat het goed ging en dat hij zich netjes liet regelen, dat is een prettig idee voor de volgende keer ;)

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 00:07

Waratje schreef:
Fijn dat het goed ging en dat hij zich netjes liet regelen, dat is een prettig idee voor de volgende keer ;)

Jazeker, dan kunnen we nog een tandje sneller :P Maar inderdaad op de hei is het erg overzichtelijk en kan hij alles zien ;) Tussen de bossen schrikt hij al van een fietser die het pad kruist op een verre afstand, dus hij is zeker alert :D

Saffir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:07

Bij een van m'n verzorgpaarden is crossen echt uit den boze.
haar oogwit wordt dan rood en ze is amper te houden.
Maar met de andere paarden heb ik geen probleem, hangt ervan af hoe goed je je paard/pony kent :)

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:24

Je moet inderdaad alleen crossen als je je paard goed kent en goed terug kan krijgen, en je kan beter niet gaan crossen als er plassen liggen. Maar verder lijkt het mij niet heel slecht mits je op een veilige lange zandweg ofzo bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:03

Als je de controle over je paard hebt vind ik het zeker niet onverstandig, maar doe het dan wel op een rustig en veilig stuk/pad.