4-jarige leren meelopen aan een halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

4-jarige leren meelopen aan een halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:02

Wie kan mij vertellen op wat voor manier ik een 4-jarige het beste kan leren meelopen aan een halster?

Het paard is niks gewend. Inmiddels accepteert hij een halster maar voor de rest totaal 'groen'. Omdat ik graag verder met hem wil komen wil ik hem nu leren meelopen aan het halster, zodat ik vanaf daar verder kan met borstelen, vastzetten, voetjes geven, longeren, hoofdstelletje in, zadeltje op, je kent het wel ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-10 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

rikkybergy

Re: 4-jarige leren meelopen aan een halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:03

Aan een longeer lijn met een snoepje eerst ofzo dat hij bij je blijft en dan telkens korter en korter dat het op het laatst zegmaar een gewoon halstertouw is

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:10

Loopt het paard niet met je mee dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:12

Hij komt wel naar me toe om te knuffelen, maar meelopen aan een halster kent hij niet. Ook is hij heel erg gefocust op zijn vriendin, dus daar blijft hij voornamelijk bij in de buurt.

Heb al zitten denken om met zijn vriendin door de wei te lopen want die volgt hij wel, maar hoe leer ik hem dan dat druk op het halster betekent dat hij mee moet komen? Of dat hij naast me mee moet lopen als er een touw aan zijn halster geklikt wordt?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:15

Heb je hier ervaring mee?
Een paard mee laten lopen aan een halster is een vrij simpel proces (op tijd druk laten vallen, en belonen, maar ook op de juiste momenten de juiste hoeveelheid durk zetten), en imo kan je het beter uitbesteden dan aan te klooien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:17

Ik heb hier geen ervaring mee, maar in mijn directe omgeving weet ik niemand die dit gratis zou willen doen. En omdat het niet mijn paard is, ga ik er geen geld aan uitgeven hem te laten beleren in het een en ander...

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:18

Het lijkt me idd wel een slim idee om een meer ervaren paard vooraan te laten lopen om het goede voorbeeld te geven.. Als je wilt lopen met hem, geef je gewoon iets meer druk aan het touw. Als hij een stap naar voren doet, haal je de druk van het touw af en beloon je met stem of een kriebel. Daarna geef je weer wat druk en herhaal je dit.
Als hij al zelfs voor je uit loopt, geef je alleen een korte correctie aan het touw om te laten weten dat dat niet mag. Reageert hij daar niet op kun je ook eventueel stilzetten of een rondje draaien zodat hij weer aan schouder loopt. Succes!
Laatst bijgewerkt door _ED_ op 03-08-10 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:19

Tsja, je moet toch ergens je eerste ervaring op doen :+
Probeer er eens iemand bij te vinden die jou kan begeleiden, en je de kneepjes kan leren.
Misschien kost het je dan wat, maar zo'n ervaring is best wel wat waard voor in de toekomst :j

Elise_Diva geeft alvast een paar mooie handgrepen.

Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:21

Ok ik begrijp je...

Laat iemand met zijn vriendin voor jullie uitlopen. Doe maar HOOO, stap, HOOO, stap... Dat paardje voor jullie ook dat laten doen.

Gewoon een paar keer 5 minuutjes oefenen...

Dan een keer HOOO, terwijl het andere paardje doorstapt! Onwijs belonen bij reactie!

Dat dan eens in een afgesloten bak oefenen en steeds een stapje verder gaan. Ik denk dat het dan wel goed moet komen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:16

Ik vraag me ernstig af hoe je de rest wil gaan leren als je hier al tegen problemen aanloopt?
Lijkt me geen geschikt paard voor jou?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:00

en waar is de eigenaar in deze?
ik vraag me hetzelfde af al LDRD, als je dit m al niet kunt leren hoe wil je dan de rest aanpakken....

en waarom moet het nou weer gratis? Rijlessen kosten ook geld, een zadel kost ook geld, waarom neem je geen grondwerkles bjvoorbeeld?
En als je niet wilt betalen omdat het niet je eigen paard is dan houdt het gewoon op.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:02

Gewoon een keer doen. Meenemen aan een longeerlijn en al het goede gedrag belonen. Veel tegen je paard praten. Ze leggen de link vanzelf wel :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:02

Omdat ik met die andere zaken wel ervaring heb ;) Bovendien stel ik hier gewoon netjes een vraag, en ik vraag niet om gespeculeer over of dit een geschikt paard voor mij is of niet...

Wat betreft kosten die ik niet wil maken: ik ben ook maar een student, heb weinig inkomen en dat inkomen moet ik gewoon goed besteden. Rotterdam is niet goedkoop, kleding voor de winter is niet goedkoop. Precies de reden waarom ik geen eigen paard heb.
Grondwerklessen hier in de buurt, moet je toch al gauw aan 10 euro reiskosten gaan denken. Daarbij dan nog de les zelf van 25 euro voor een halfuur (ik roep maar wat, ik weet het niet, dit wordt gevraagd voor privélessen). Nee, dat wordt mij te gek. Zeker omdat dit niet mijn paard is.

De eigenaar is een man op leeftijd. Ik help hem gewoon af en toe met de verzorging van dit paard. Dit paard is 4 jaar in zijn bezit maar hij heeft alleen maar op de wei gelopen.
In 2012 doet hij al zijn paarden weg. Ik weet niet of hij geld wilt steken in de vorm van lessen in dit paard, maar ik kan het wellicht vragen.

Ik heb hier een aantal tips gekregen die ik zeker ga gebruiken, bedankt daarvoor :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:06

rikkybergy schreef:
Aan een longeer lijn met een snoepje eerst ofzo dat hij bij je blijft en dan telkens korter en korter dat het op het laatst zegmaar een gewoon halstertouw is

Ik hoor en lees de laaste tijd wel vaker deze tip. :?
Maar juist een paard wat er vandoor kan gaan en niets gewend is zou ik nooit aan een longeerlijn knuppen.
Als je er niets aan houd en hij met longeerlijn en al weg joekelt, dan wil ik niet weten wat er gebeurd met zo'n wapperende longeerlijn tussen die maaiende paardebenen...

Wat is er mis met een halstertouw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:10

Je zou iemand mee kunnen laten lopen met dat andere paard, en vóór de 4-jarige gaan lopen. Iemand anders met de 4-jarige aan een halstertouw mee laten lopen zodat hij iig al een beetje aan het idee kan wennen :)) Daarna afbouwen dat het andere paard nog mee loopt :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:13

Jammer dat dit paard dat nooit geleerd heeft. Op de zelfde manier leren als bij een veulen. Een veulen volgt de moeder en dit paard volgt zijn vriendin zeg je. Is het andere paard braaf en nuchter? Dat paard een longeersingel om en daar het andere paard aan vast binden (wel zo dat je hem ook DIRECT los kan trekken) door de druk zal die volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:18

PercyLeen, bedankt voor je tip! Ik zat inderdaad al te denken aan een touw vastknopen aan de merrie. Dit zie je bij moeder en veulen ook heel vaak dus dit lijkt me zeker een goede.
Ik vermoed dat dit paard last heeft van verlatingsangst, hij draait helemaal door als deze merrie bij hem uit de buurt is (het weiland ernaast is al teveel, er is een pad van 1 meter breed tussen...) dus hij zal haar wel volgen :)

Deze merrie een ontzettend braaf, mak dier. Ook heel nuchter, schrikt van niks, ideaal :))

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:37

Je moet wel bedenken dat het nu niet om moeder en veulen gaat maar volwassen paard met volwassen paard, eerlijk gezegd vind ik het VASTKNOPEN aan een ander paard nogal gevaarlijk. Al zou het dier ergens van schrikken en je kunt niet direct de paarden van elkaar loskoppelen om het zo maar te zeggen, kunnen er nare dingen gebeuren. Je kunt denk ik beter het dier als voorbeeldfunctie gebruiken los van elkaar, dan zal je paardje er waarschijnlijk ook wel achteraan gaan. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:41

klopt dat je dit dier mee lopen kunt leren samen met de merrie waar hij erg aan hecht.
vastknopen hoeft niet.
zorg ervoor dat je in een omheind stuk gaat oefenen.
een houd de merrie vast en de ander de ruin.
doe de merrie wat passen voorwaarts en laat de ruin meelopen.
als je stopt met de merrie geef je lichte druk op het touw van de ruin en geef je eventueel commando"ho" of wat je hem maar wilt leren.

gewoon rustig aan opbouwen, je kunt eventueel ook gewoon in de wei gaan oefenen,zet desnoods een stuk af?
steeds een beetje meer totdat hij alles snapt, heeft even wat tijd nodig maar als een veulen het kan leren dan leert dit paard het ook wel

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:44

Daarom vroeg ik ook of het paard écht braaf is en wellicht dat een 2e persoon kan helpen. Je kan het 2e paard wel los als voorbeeld laten fungeren maar dan nog zal het paard de druk niet koppelen aan volgen. Je kan ook een longeerlijn gebruiken en deze door de longeersingel halen en vasthouden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:49

Ik heb Annemarie van der Toorn een vrijblijvende email gestuurd met de kosten voor een weekendcursus. Als ik hier meer over weet, ga ik het ter sprake brengen bij de eigenaar en misschien wilt hij wel betalen. Over 2 jaar verkoopt hij zijn paarden dus het zou een goede investering zijn. Een paard dat de basis kent zal beter verkoopbaar zijn dan één die niks kent ;)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:55

Pfff, ik lees met verbazing sommige "tips".
Idd zoals dat vast knopen???

Ga gewoon lopen met het dier en wees de leider.
Door te doen kom je er gauw genoeg achter hoe je dient te handelen.
Zorg iig dat het veilig is, dat is het belangrijkste.
Dus een redelijk kort touw waar die niet met zijn benen in kan komen en oefenen in een afgesloten stuk. Wei of bak.
En zo simpel is het...

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:58

zowieso hje lef schoenen aan doen want paarden kunnen gekke dingen doen in paniek ofzo en ik zou als ik jou was druk zetten en houden op het moment dat hij een keer een stapje naar voren doet ook al is t maar een half stapje durk los en onwijs belonen maar je moet het wel kunnen want als je te laat ben snapt je paard t niet en op een gegeven moment gaat er een belletje rinkelen bij hem succes

ik zou absoluut geen snoep doen! dan denk hij de volgende keer sls je niks bij je heb doei ik doe niks.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:00

trennie dat bedoelde ik met lef schoenen aan doen gewoon doen en kijken hoe het gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:00

Ik ga het ook niet met snoepjes doen, hij wordt erg happig van snoepjes :)