stoppen met bijten naar handen ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wildheart

stoppen met bijten naar handen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:51

Al sinds 4 jaar heb ik een arabische hengst van nu 4 en n half jaar oud en nog nooit heeft ie me gebeten maar sinds ik terug ben van vakantie kan ik niet eens rustig naast hem staan of hij bijt al naar mijn handen of broekzakken. Waarschijnlijk is dit omdat degene die hem heeft verzorgt hem met de hand snoepjes heeft gegeven ofzoiets dergelijks, maar hoe leer ik het hem nou af ? Sinds ik terug ben van vakantie lijkt ie wel door het dolle heen !

nutella

Re: stoppen met bijten naar handen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:53

Je kunt toch vragen aan de verzorger waarom hij dit opeens doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:53

Corrigeren als hij het doet :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:01

Inderdaad gewoon corrigeren, als je hem eerder consequent aankon, zul je dat nu ook wel weer voor elkaar krijgen. Hij heeft snel genoeg weer door dat de baas de regels niet veranderd heeft ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:02

Een flinke mep verkopen.
En als dat niet werkt een steentje voeren, dit zal hij niet doorslikken maar geeft wel aan dat bijten/happen niets uithaald.

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:28

Een mep op zijn neus geven. Dat moet je absoluut niet toelaten.

Wat óók een optie is, is voer in je hand doen, en dan open voor zijn neus houden.
Als hij wil happen je hand dicht doen, en dan met je vuist naar boven 'slaan.'
Pas als hij niet wil happen, het eten/snoepje geven, en dat zo steeds doen. Op een gegeven moment moet
hij dan leren dat hij pas mag happen als jíj dat zegt! Je kunt er ook nog een commando bij geven,
zoals eet maar! Ik ben het mijn pony nu ook aan het aanleren, en het werk goed!

Succes ermee! +:)+

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:25

Ik ben er ook wel voor als je paard bijt om het een mep te geven maar met meppen op de neus zou ik toch opletten. Veel paarden worden er kopschuw van... Je kan evengoed een mep op de hals oid geven, is even duidelijk voor je paard ;)

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:19

Ook hem achteruit zetten (dus buiten je persoonlijke ruimte) helpt hier goed tegen. Als hij moeilijk achteruit gaat, kan je een tikje geven met de zweep tegen de borst, of met het touw voor de neus draaien. En niet meer voeren uit de hand, wil je hem belonen, gooi dan een snoepje op de grond of in de voerbak. Van voeren uit de hand wordt een paard snel dominant en/of bijterig, vooral een hengst. Wil je mettertijd toch weer uit de hand voederen, kan je je paard eerst een stap doen achteruitzetten voor hij het snoepje mag nemen, hij mag zich zeker niet opdringen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:47

En niet vergeten tegen je verzorgster te zeggen dat zij dit ook niet meer mag doen ..
Want als hij het bij haar wel mag, en van jou elke keer een mep krijgt.. Geloof me, hij gaat jou er niet leuker op vinden!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:39

hapt hij echt gretig naar je handen voor het snoepje? Mijn ruin deed dat ook, die keek niet eens wat ik hem wilde geven maar hapte gewoon omdat hij dacht dat het een snoepje was. Ik heb hem een paar keer gefopt door hem iets goors te geven, geen steentjes!!! dat is echt slecht...je kan beter iets heel vies geven, dan staan ze echt heel beteuterd te kijken en inderdaad niet na vaste dingen een snoepje geven....scheelt een hoop frustratie enz en je hoeft hem ook niet heftig te corrigeren...gewoon net iets slimmer zijn dan hem haha, succes

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:24

Aminola schreef:
Een mep op zijn neus geven. Dat moet je absoluut niet toelaten.

Wat óók een optie is, is voer in je hand doen, en dan open voor zijn neus houden.
Als hij wil happen je hand dicht doen, en dan met je vuist naar boven 'slaan.'
Pas als hij niet wil happen, het eten/snoepje geven, en dat zo steeds doen. Op een gegeven moment moet
hij dan leren dat hij pas mag happen als jíj dat zegt! Je kunt er ook nog een commando bij geven,
zoals eet maar! Ik ben het mijn pony nu ook aan het aanleren, en het werk goed!

Succes ermee! +:)+

Hmm , het lijkt me wel een goed idee :D
Ik ga het zeker eens proberen , dankjewel :]

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:33

denk niet dat bovenstaande werkt bij een arabier, die worden er alleen maar gefrustreerder van. Maar ieder zijn ding ...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:34

Waarom zou een arabier daar gefrustreerd van worden? Of het nou een falabella, shire, arabier of fries is.. Dit truucje werkt super! :j

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:36

barbaras schreef:
denk niet dat bovenstaande werkt bij een arabier, die worden er alleen maar gefrustreerder van. Maar ieder zijn ding ...

het lijkt mij dat het altijd het proberen waard is :Y)

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:33

H_Nalanta schreef:
Waarom zou een arabier daar gefrustreerd van worden? Of het nou een falabella, shire, arabier of fries is.. Dit truucje werkt super! :j

Denk dat het vooral niet ideaal is omdat het een hengst is, een happerig paard is dominant, en hengsten zijn graag dominant, dus elke vorm van gefriemel wordt best zoveel mogelijk ontmoedigd. Je kan ook gewoon met een armbeweging zijn hoofd "de pas afsnijden", tegenhouden dus, als hij wil komen bedelen, dan is het niet slaan.
Nu, je kan het altijd proberen, maar ik denk dat die bijterigheid ook wel een signaal is dat hij het leiderschap probeert over te nemen, met hem te foppen kan je dit knabbelgedrag aanpakken, maar dan is de dominantie nog niet weg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:21

Oja, laat zijn gebit ook even nakijken, hij kan last hebben van het wisselen en daardoor vanalles in zijn mond willen nemen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:26

Waarom voer je uit de hand? Als je dat achterwege let en consequent duidelijk maakt dat happen niks uithaald dan zal hij er snel genoeg mee stoppen. 'Mijn' jonge hengst voer ik helemaal niet meer uit de hand, hij werd er té aanhankelijk van, en nu is het echt een schat. Belonen doe ik met 'rust', of ik leg wat eetbaars voor hem op de grond. ('Mijn' merrie en ruin voer ik overigens wel uit de had, maar beiden hebben door dat happen echt geen zin heeft, dat ze dan niets krijgen. Maar de hengst bleef urenlang proberen)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:30

arabieren zijn sowieso doorzetters, geven niet zo snel op als andere rassen naar mijn mening. daarom is het zo afgeleerd als je hem ineens iets geeft wat hij niet kent, mijn paarden waren snoepjes gewent maar ook mijn ruin is erg gefocust op eten. Heb ik hem eens gewoon een crackertje gegeven ipv de snoepjes dan staan ze heel beteuterd te kijken als ze dat weer uit staan te spugen. Daarna worden ze voorzichtiger met wat je ze geeft en ruiken ze eerst voordat ze gelijk happen....mijn hengst is lang niet zo erg als mijn ruin, zal nooit zomaar pakken wat ik hem aanbiedt, mijn ruin doet dat nu ook niet meer...naar mijn mening geeft het niet af en toe uit de hand te voeren als het maar niet met vaste dingen is, dus uit de wei halen snoepje, na het poetsen snoepje enz, dan weten ze gewoon niet wanneer ze wat krijgen en dat scheelt ook al de helft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:19

@barbaras
Mijn ervaring is juist met arabieren dat je een tikkeltje voorzichtig moet zijn met de mate van correctie vanwege gevoeligheid.

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 18:16

_Lot schreef:
Waarom voer je uit de hand? Als je dat achterwege let en consequent duidelijk maakt dat happen niks uithaald dan zal hij er snel genoeg mee stoppen. 'Mijn' jonge hengst voer ik helemaal niet meer uit de hand, hij werd er té aanhankelijk van, en nu is het echt een schat. Belonen doe ik met 'rust', of ik leg wat eetbaars voor hem op de grond. ('Mijn' merrie en ruin voer ik overigens wel uit de had, maar beiden hebben door dat happen echt geen zin heeft, dat ze dan niets krijgen. Maar de hengst bleef urenlang proberen)

Ik voer niet uit de hand , nooit gedaan ook maar het kwam door de verzorgster die hem verzorgde toen ik op vakantie was :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:52

Okee, nou houden zo, dan heeft hij het snel door denk ik, zo niet dan toch eens kort maar krachtig optreden en een tik op de neus geven. En met dat kopschuw worden, dat valt best wel mee. Als het paardje jou kent en weet dat jij niet dagelijks zo doet zal hij echt niet gelijk bang van je zijn.

nellasammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:39

ik ga met de mening van Hannah mee.
mijn shet heft ook een tijd gebeten. maar elke keer kreeg ie van mij een mep en heb hem ook eens een steentje gegeven.
werkt perfect. hij doet het nu echt niet meer.
ik doe met hem ook aan vrijheidsdressuur en door ook met clickertraining te werken voorkom je ook bedelende/bijtende paarden.
Succes ermee!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:14

Asyaa schreef:
@barbaras
Mijn ervaring is juist met arabieren dat je een tikkeltje voorzichtig moet zijn met de mate van correctie vanwege gevoeligheid.

Ik bedoel ook dat je met corrigeren van arabieren voorzichtig moet zijn, bij een arabier kan je er donder op zeggen dat als je hem in zijn ogen onterecht straft hij echt een tijd beledigd is en je hem weer moet lijmen om weer contact te krijgen. Die fout heb ik zelf nooit gemaakt maar zie het overduidelijk bij veel mensen met een arabier waardoor juist eigenaar en paard tegenover elkaar komen te staan en er strijd komt....

Snap ook even niet waar je uit opmaakt dat ik niet voorzichtig ben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:05

@barbaras
Ik maak nergens uit op dat jij niet voorzichtig bent :) Ik reageerde alleen op de opmerking 'arabieren zijn sowieso doorzetters'. Mijn ervaring leert juist dat ze heftig reageren op correcties, ipv koppig door te zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:08

Asyaa schreef:
@barbaras
Ik maak nergens uit op dat jij niet voorzichtig bent :) Ik reageerde alleen op de opmerking 'arabieren zijn sowieso doorzetters'. Mijn ervaring leert juist dat ze heftig reageren op correcties, ipv koppig door te zetten.

Arabieren zijn net gewone paarden, de ene reageert op de ene manier en de volgende op een andere manier. Ik ken zowel de heftig reagerende, als de koppige en daarnaast heb je zelfs heel flegmatieke arabieren. }>