Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
marieminime schreef:ik zelf ook nog niet maar heb me ooit laten vertellen dat je ongeveer de richtlijn aan moet houden van tien grader en kouder om dan met een dek te beginnen.

Angelanda schreef:Dus als ik het goed begrijp hebben de paarden ongeschoren nog lang geen deken nodig als ze 's nachts in de wei staan ?

kimmie88 schreef:Angelanda schreef:Dus als ik het goed begrijp hebben de paarden ongeschoren nog lang geen deken nodig als ze 's nachts in de wei staan ?
In principe niet nee.
Nu is het zowieso nog te warm voor een deken (met uitzondering van regendeken 0 grams gevoerd)
Ik hou het altijd een beetje bij het idee, wanneer ik mijn winter jas weer aan doe, hou ik haar in de gaten of ze het kouder krijgt en onderneem dan actie

marieminime schreef:laten jullie dan ook bv een nul grams dag en nacht op, of is dat dan weer slecht voor de vacht...
ik heb voor ieder van mn ponys twee regendekens, dus zou kunnen wisselen als een bv heel nat of vies is zodat die kan drogen of luchten.
Kendra schreef:Waarom zou je een 0 grams deken op doen?
Een paard kan goed tegen de regen - onder zo'n dunne deken worden ze alleen maar zweterig, heeft echt geen enkele zin. Je paard kan het prima zelf regelen, met zo'n dun dekentje maak je eigenlijk alleen de hele boel in de war.
Dekens zijn er alleen maar omdat je je paard dun in het haar wilt houden, bv omdat je fanatiek traint en je paard dan erg gaat zweten met een dikke vacht....Misschien dat een oud paard het een keer koud krijgt en daarom een dekentje op moet - maar verder is het echt overbodig en doe je echt niet het beste voor je paard.