Dominante merrie, help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xEliine

Dominante merrie, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:33

Hoi,
Ik heb in mei een paardje gekocht een 9 jarige kruising fjord merrie. In het begin ging alles redelijk goed, ook het rijden.
Maar in de omgang gaat het steeds slechter tussen ons. Ze speelt de baas over me omdat ik niet consequent genoeg kan zijn en de verkeerde lichaamstaal gebruik. Als ik haar dus wil vangen in de wei legt ze haar oren plat en draait haar kont naar me en slaat (gelukkig heeft ze me nog nooit geraakt) ik wil haar dan straffen maar het is altijd al te laat.

Ik krijg nu echt steeds meer schrik van haar en bij alles wat ik moet doen met haar voel ik me onzeker en daar maakt ze dus echt misbruik van.
Onder het rijden daarintegen is ze wel heel braaf maar ben IK degene die denkt dat ze gaat schrikken of iets doen als IK iets zie dat voor haar eng zou kunnen zijn. Ze is wel heel braaf in het verkeer dus dat is geen probleem. Maar bij andere paarden is ze ook echt dominant :?
Ik ging altijd wandelen met mijn vriendin en haar fjord (een ruin) en 1,5 week geleden heeft mijn merrie haar fjord een schop gegeven tegen zijn knie (gelukkig was het niet ernstig, anders had ik me nog schuldiger gevoeld). Ik krijg dus echt nog meer schrik door het feit dat ze haar achterbenen steeds meer als dreigement gaat gebruiken.. ik heb er totaal geen plezier meer in, en durf ook niet de stap te zetten om te gaan rijden uit schrik dat ze weer iets gaat doen.
We hebben ook al grondwerk gedaan en daar reageert ze wel goed op maar ik ben voor haar nog steeds niet haar leider en we vertrouwen elkaar niet.

Heeft iemand tips HOE ik leer om consequenter te zijn? En wat ik kan doen zodat ze me toch als een leider gaat zien en niet omgekeerd?
En aan opmerkingen zoals 'je moet strenger zijn' heb ik niets, want ik weet dat ik dat moet zijn, maar ik doe het altijd fout.
Alvast bedankt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Dominante merrie, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:04

kijk is in haar mond of ze ruinen tanden heeft dat heeft mijn pony ook. de tandart zij pas dat ik een alfa merrie heb ( dat is de baas over alle merries in een kudde)en die zij dominater dan andere merries

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:13

Ja dat denk ik ook, maar ik wil graag tips over hoe ik onze relatie kan verbeteren

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:27

Je hebt het al aardig ver laten komen als je merrie zo op je reageerd in de wei. Ik zou iemand je laten helpen die verstand ervan heeft je merrie op haar plek terug te zetten, als je dit zelf niet weet en op een verkeerde manier of moment doet kan het erg gevaarlijk zijn.
Het gedrag wat je merrie vertoont ( dreigen en slaan naar je ) mag je absoluut niet pikken, wat denkt ze wel niet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:19

Je hebt duidelijk begeleiding nodig, want dit is gewoon degelijke training waarbij je moet leren sneller te zijn, te zien wat ze gaat doen en wat jij kunt doen om haar voor te zijn. Timing leer je vooral als iemand je daarmee helpt en jij moet heel snel veel betere timing krijgen. Dus zoek goede les hiervoor.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 22:28

Waratje schreef:
Je hebt duidelijk begeleiding nodig, want dit is gewoon degelijke training waarbij je moet leren sneller te zijn, te zien wat ze gaat doen en wat jij kunt doen om haar voor te zijn. Timing leer je vooral als iemand je daarmee helpt en jij moet heel snel veel betere timing krijgen. Dus zoek goede les hiervoor.

Ja ik heb iemand die mij waarschijnlijk komt helpen. Maar heb jij misschien nog tips voor een goede begeleider? (ik ben van Belgie en hier vind je dat soort mensen moeilijker...)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:37

Annemarie van ter Toorn van Monty Roberts Nederland zou je hier heel goed mee kunnen helpen. Zij zit in Oudenhoorn (Zeeland), dus misschien is dat van jou uit wel te doen? Je kunt bij haar weekendcursussen volgen, waarbij je indien gewenst je eigen paard mee kunt nemen. Zie: http://www.montyroberts.nl.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 11:52

ElsB schreef:
Annemarie van ter Toorn van Monty Roberts Nederland zou je hier heel goed mee kunnen helpen. Zij zit in Oudenhoorn (Zeeland), dus misschien is dat van jou uit wel te doen? Je kunt bij haar weekendcursussen volgen, waarbij je indien gewenst je eigen paard mee kunt nemen. Zie: http://www.montyroberts.nl.

Bedankt voor je reactie maar zij zit denk ik toch wat te ver voor mij.
En daarheen gaan zal ook niet lukken aangezien m'n paardje ook niet op de trailer wil..

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:47

Bij paarden met trailerlaadproblemen kun je afspreken dat annemarie je paard komt halen. (Anders zou ze weinig klanten krijgen voor haar cursus trainlerladen := :D ;) ).

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:51

In Dilsen-Stokkem zit Cinthe Swennen die kan je misschien wel helpen. Zij heeft mij destijds ook heel goed geholpen. Je vindt haar website als je zoekt op Indian Jewels. Maar misschien is dit ook nog te ver weg? En anders kent zij misschien wel iemand in jouw buurt.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 12:57

ElsB schreef:
Bij paarden met trailerlaadproblemen kun je afspreken dat annemarie je paard komt halen. (Anders zou ze weinig klanten krijgen voor haar cursus trainlerladen := :D ;) ).

Hmm het is in totaal 400 km heen en terug, dat wordt een duur grapje volgens mij

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:15

Annemarie komt je paard ook halen als dat nodig is. Zitten natuurlijk wel kosten aan. Maar ze is wel super goed.

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:17

oei, als zo'n dominante merrie eenmaal doorheeft dat ze dat kan maken, dan is het hek van de dam...

ikzelf heb ook zo'n merrie, maar gelukkig gaat dat nu wel goed. ik heb haar meerdere malen flink op haar plek moeten zetten voor ze mij serieus nam.

ik ben veel bezig geweest met longeren in een longeercircel, met lichaamstaal. je groot en sterk maken, zorgen dat ze loopt zoals jij dat wilt. links rechts hard zacht omdraaien enz.
in het begin met behulp van de longeerzweep.

en veel oefenen aan de hand, veel wandelen. stoppen als jij dat wilt, veel in de achteruit, voor jou opzij gaan, als je maar duidelijk bent en volhoudt!!

met uit het land halen is natuurlijk een lastig en herkenbaar probleem. ik heb dat opgelost door:
* regelmatig het land in te gaan en doodgewoon te negeren
* haar van voren te benaderen zonder oogcontact
* bij dreigen haar wegjagen en heel boos worden
* zelfverzekerd het land ingaan, rechtop schouders naar achter
weet niet of dit 'de oplossing' is, maar zo heb ik mijn merrie weer in het gareel gekregen :P

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 23:34

blauwdruifje schreef:
oei, als zo'n dominante merrie eenmaal doorheeft dat ze dat kan maken, dan is het hek van de dam...

ikzelf heb ook zo'n merrie, maar gelukkig gaat dat nu wel goed. ik heb haar meerdere malen flink op haar plek moeten zetten voor ze mij serieus nam.

ik ben veel bezig geweest met longeren in een longeercircel, met lichaamstaal. je groot en sterk maken, zorgen dat ze loopt zoals jij dat wilt. links rechts hard zacht omdraaien enz.
in het begin met behulp van de longeerzweep.

en veel oefenen aan de hand, veel wandelen. stoppen als jij dat wilt, veel in de achteruit, voor jou opzij gaan, als je maar duidelijk bent en volhoudt!!

met uit het land halen is natuurlijk een lastig en herkenbaar probleem. ik heb dat opgelost door:
* regelmatig het land in te gaan en doodgewoon te negeren
* haar van voren te benaderen zonder oogcontact
* bij dreigen haar wegjagen en heel boos worden
* zelfverzekerd het land ingaan, rechtop schouders naar achter
weet niet of dit 'de oplossing' is, maar zo heb ik mijn merrie weer in het gareel gekregen :P

Dat aan de hand lukt allemaal wel ze is gewoon zo onvoorspelbaar..

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:51

Opmerkingen in de zin van 'je moet strenger zijn' heb je inderdaad geen klap aan als je (nog) niet goed aanvoelt wanneer dat precies is. Het is net zo belangrijk dat je timing van loslaten en belonen goed is.
Mijn complimenten voor jou dat je dit toe durft te geven! Dat is al de eerste stap.

Ook ik raad aan er iemand (NH?) met ervaring bij te halen, iemand die jou kan leren hoe je haar duidelijk maakt dat jij niet iemand bent om overheen te walsen. Dat hoeft echt niet met een hoop slaan te pas te gaan, het heeft destemeer te maken met op tijd belonen en loslaten. Tips via internet geven is lastig, alles draait om jou instelling, lichaamshouding en timing. En dat is iets dat je moet leren aanvoelen, daar gaat tijd overheen.

Met goede begeleiding kun je leren hoe je haar beter kunt leiden, hoe jullie elkaar beter kunnen vertrouwen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:03

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij en haar een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt zij dat ze leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet haar opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij de "ondergeschikte".
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in haar gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op haar gedrag.

Als je hulp wil zou ik adviseren om een goede western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:01

MarcR schreef:
Als je hulp wil zou ik adviseren om een goede western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl

MarcR, niet om rot te doen, maar er zijn een hoop western "trainers" die niet bijzonder paardvriendelijk zijn en met deze merrie waarschijnlijk ook meer brokken dan voortgang maken. Wat TS nodig heeft is een GOEDE trainer en daarbij maakt rijstijl inderdaad helemaal niets uit.
Ze krijgt vandaag hulp en ik hoop van harte dat die haar kan helpen met deze merrie.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:08

http://www.pnh.be

Deze mensen zullen je zeker kunnen helpen. Ze komen ook naar je thuis. Laat zo snel mogelijk iets eraan doen, want dit wordt gevaarlijk.

Wat je nu al meteen kan doen is zorgen dat je paard begrijpt wat jouw ruimte is en dat hij daar zal en moet uitblijven.
Jij loopt achterwaarts en neemt je paard mee, zo'n 2.5 meter van je af om te beginnen. Pak mss best een zweep mee in het begin. Je stapt wat en probeert of hij zowel links als rechts je volgt. Dan maak je je groot en zet gelijktijdig een stap naar voren, bij dit paard zal het nodig zijn om je hand op te heffen. Stap ferm naar voor en zeker van jezelf. Als hij stopt, ontspan jij ook maar je laat hem nog altijd niet in je ruimte komen. Doet ie het wel, geef jij een duidelijk signaal met de zweep en met je stem. Uiteindelijk na een paar dagen, maar het kan langer, is het voldoende om een stap naar voren te zetten.

Begin ook al aan wijken voor druk aan de hand. Vooral de achterhand van je wegduwen lijkt me handig.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:53

Waratje schreef:
MarcR schreef:

MarcR, niet om rot te doen, maar er zijn een hoop western "trainers" die niet bijzonder paardvriendelijk zijn en met deze merrie waarschijnlijk ook meer brokken dan voortgang maken. Wat TS nodig heeft is een GOEDE trainer en daarbij maakt rijstijl inderdaad helemaal niets uit.
Ze krijgt vandaag hulp en ik hoop van harte dat die haar kan helpen met deze merrie.

Als je mijn tekst nogmaals GOED leest zal je ontdekken dat ik heb aangeraden om een, ik citeer "....een goede western trainer of ruiter te zoeken.....".
Overal zijn er misbruiken maar mijn ervaring heeft me geleerd dat er binnen de engelse wereld maar weinig opgevoede paarden zijn, in tegenstelling tot de western wereld waar de meerderheid van de paarden wel opgevoed zijn.
Opvoeding heeft ook niets met paard vriendelijkheid te maken maar wel met inleven in de paardendenk- en -leeftwereld en dan dit consequent toepassen en af en toe is het nodig om op het juiste moment en de juiste wijze hardhandig op te treden, veulens worden ook soms hardhandig op hun plaats gezet door hun moeder of de leider van de kudde.
Als ik een ruiter constant hoor roepen, aan de teugels trekken, de zweep en sporen zie gebruiken omdat zijn paard zijn voeten veegt aan zijn ruiter en zijn eigen goesting doet vindt ik dit paardonvriendelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:16

MarcR schreef:
Als je mijn tekst nogmaals GOED leest zal je ontdekken dat ik heb aangeraden om een, ik citeer "....een goede western trainer of ruiter te zoeken.....".

Ja, en mijn advies is om een goede trainer te zoeken :P

MarcR schreef:
Overal zijn er misbruiken maar mijn ervaring heeft me geleerd dat er binnen de engelse wereld maar weinig opgevoede paarden zijn, in tegenstelling tot de western wereld waar de meerderheid van de paarden wel opgevoed zijn.

Mijn ervaring is toch een beetje anders, maar goed, dat is hier even niet relevant.

MarcR schreef:
Opvoeding heeft ook niets met paard vriendelijkheid te maken maar wel met inleven in de paardendenk- en -leeftwereld en dan dit consequent toepassen en af en toe is het nodig om op het juiste moment en de juiste wijze hardhandig op te treden, veulens worden ook soms hardhandig op hun plaats gezet door hun moeder of de leider van de kudde.

Opvoeding heeft zat met paardvriendelijkheid te maken en inleven in de paardendenkwereld is daarbij ook een logische stap. Een paard duidelijke kaders geven (= opvoeden) om binnen te functioneren is zeer paardvriendelijk, de meeste paarden zijn erg blij met duidelijkheid. En die duidelijkheid kan in intensiteit varieren van uitademen tot het hanteren van een weipaal, afhankelijk van het karakter van het paard. Ik ben een groot voorstander van "zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig"

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:30

Had hier ook een gelijkaardige situatie met een pensionpaard, heb haar overgekocht van de eigenaars en ben op advies van een NH-lesgeefster met loswerken (methode Emiel Voest) begonnen, met de zogenaamde "join-up". Let op: schijnt een riskante methode te zijn als je het niet kent of te pas en te onpas toepast, bij mij is het helemaal goedgekomen. Ook bij het leiden aan de hand het paard steeds 2 meter achter jou te laten lopen (helaas zijn de meeste halstertouwen hiervoor te kort), zodat je in de dominante positie komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:11

Natural Horsemanship?
iemand zoeken die je kan helpen bij je onzekerheid enz.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:22

Carline schreef:
Had hier ook een gelijkaardige situatie met een pensionpaard, heb haar overgekocht van de eigenaars en ben op advies van een NH-lesgeefster met loswerken (methode Emiel Voest) begonnen, met de zogenaamde "join-up". Let op: schijnt een riskante methode te zijn als je het niet kent of te pas en te onpas toepast, bij mij is het helemaal goedgekomen. Ook bij het leiden aan de hand het paard steeds 2 meter achter jou te laten lopen (helaas zijn de meeste halstertouwen hiervoor te kort), zodat je in de dominante positie komt.

Jah heb goede begeleiding gevonden nu :) die heeft ook een soort van join up met haar gedaan maar na 2 uur gaf ze zich nog niet over .. Hij zal nog een paar keer moeten komen en gelooft dan dat het wel goedkomt met ons.. hij gaat me bij alles begeleiden.
Verder heb ik een leadrope gekocht dus die is wel lang genoeg :)

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:04

Wie heb jij laten komen? Ik ben van Erpe-Mere en ben wel geinteresseerd.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:09

Citaat:
Jah heb goede begeleiding gevonden nu :) die heeft ook een soort van join up met haar gedaan maar na 2 uur gaf ze zich nog niet over .. Hij zal nog een paar keer moeten komen en gelooft dan dat het wel goedkomt met ons.. hij gaat me bij alles begeleiden.
Verder heb ik een leadrope gekocht dus die is wel lang genoeg :)

Twee uur? Een join-up duurt normaal maar een kwartiertje, is iets wat te vaak ondoordacht wordt toegepast, lees es dit toppic:
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Bij mijn paarden duurde die telkens maar een paar minuten, zelfs bij die agressieve merrie was het de eerste keer nog geen 10 minuten, nu zoekt ze direct toenadering als ik haar wil wegdrijven omdat ze dreigt (is dan natuurlijk geen echte join-up meer, maar dat hoeft ook niet meer.

Ik mag natuurlijk niet oordelen zonder het gezien te hebben, zeker aangezien ik zelf veel geluk gehad heb dat het direct zo goed uitpakte de eerste keer dat ik hiermee "experimenteerde" (had wel al veel boeken- en dvd-kennis, dus kon wel de signalen herkennen). Ben wel benieuwd wie je lesgever is. Als je het niet wil posten, mag je me ook pb'en.