Met je paard fietsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Met je paard fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 22:39

Weet niet of het hier op de juiste plaats staat, maar wie van jullie fietst met zijn paard? Wat zijn jullie bevindingen? Wat doe je precies? Rechte stukken of veel bochtenwerk? Alleen stap, of ook draf of zelfs galop? Hoe vaak doen jullie het? Heeft het positieve werking op de rest van je training?

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:52

Ik fiets regelmatig (zeker een keer in de week) met mijn shetlanders. Ze vinden dit hartstikke leuk en het is super voor hun conditie. Ik ga vaak lange tochten maken, wel met een verhard pad er naast zodat ik makkelijk mee kan fietsen daardoor zijn het veel rechte paden.

We stappen in en uit, maar verder meer draf en flinke stukken galop. En dan houden we een paar keer pauze om de pony's wat gras te laten eten.

Ik fiets wel alleen met mijn shetlanders aangezien je die wat makkelijker bij je houd dan en wat groter paard of pony. Verder vinden die het heerlijk om lekker "vrij" te rennen in plaats van "sloom" aan de hand. ;)

friesiszwart

Re: Met je paard fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:24

Op een stal waar ik jaren geleden stond werd er met verschillende jonge paarden gefietst. De stalling was aan de rand van een polder (huizen en weilanden) en had een breed fietspad naast een provinciale weg. Dit ging vaak goed echter soms sprong het veulen achterop de fiets, en hierdoor zou ik het persoonlijk niet doen. Je hebt toch minder controle over het paard denk aan het er van door schieten (remmen, hoe?) wat altijd kan gebeuren. Ik moet wel zeggen dat beide paarden op latere leeftijd super verkeersmak waren.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:36

Ik doe het ook wel eens. Ik heb meerdere paarden, maar doe het met degene waarvan ik zeker weet dat ze niet zo erg opzij springen. Ze vinden het wel heel leuk om te doen. Ook voor de variatie is het wel leuk.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:40

Ik doe het niet. Vind het onverantwoord.
1 Keer gezien dat een paard schrok, opzij stapte en in de spaken terecht kwam. Het arme beesje raakte in paniek, heeft de fiets meters meegesleurd en is ingeslapen aan ernstige verwondingen aan het been.

Nee, voor mij geen paard aan de fiets mee.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:03

HorseTopShop schreef:
Ik doe het niet. Vind het onverantwoord.
1 Keer gezien dat een paard schrok, opzij stapte en in de spaken terecht kwam. Het arme beesje raakte in paniek, heeft de fiets meters meegesleurd en is ingeslapen aan ernstige verwondingen aan het been.

Nee, voor mij geen paard aan de fiets mee.

ik doe het ook niet, wil toch de kans niet lopen dat een paard zo gewond raakt.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:09

Ik heb het echt heel vaak gedaan met mijn vorige pony! Ik op het fietspad, hij door de berm! Je moet zorgen dat je een fiets met handremmen hebt, zodat je altijd makkelijk kunt remmen. En niet te hoog zitten, zodat je je been makkelijk aan de grond kunt zetten als dat nodig mocht zijn.
Vind het wel een goede uitvinding :-)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:13

* dit doe ik eigelijk alleen als ik het paard erop vertrouw*

ik fietste met me vorige paard (draver) altijd! bijna iedere dag.
dit deed ik als extra naast t rijden, ook omdat ze t leuk vond.
zij was ook gewoon erg mak.

Met het paard die ik nu heb ik dit geen geschikte optie.
Die springt zo op de fiets als hij iets engs vind of wat dan ook.

en met me shetlander doe ik het wel.
Die is lekker mak! en te dik dus fietsen is juist wel handig aangezien je dan wat langere stukken de shet kan laten draven.

Stapmolen is te duur :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 15:31

Dank voor al jullie reacties. Ik heb hier met de pony nu 5 keer gefietst. Hij lijkt het heel erg leuk te vinden. Is weer eens wat anders dan longeren of mennen in de bak. Met paard heb ik het nu 1 keer gedaan. Ze luisteren beide heel goed. Ik heb het eerst op het erf gedaan en heel veel keren halthouden en bochten geoefend, ze moeten natuurlijk wel direct luisteren. Beschouwen jullie het ook echt als een training of is het daar te weinig inspanning voor? Ik kan zelf geen hele einden fietsen, dus denk dat het hier voornamelijk wat ontspanning is en recht gaan.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:48

Als je paard goed naar je luisterd, commando's en andere reacties op jou, dan is het net zo goed te doen als buitenrijden langs een weg.
Aan beiden zijn risico's verbonden, je paard zou kunnen schrikken en met je fiets in de knoop kunnen komen, of bij een buitenrijd zou je paard kunnen schrikken en voor een auto kunnen springen, maar toch gaan er mensen buitenrijden langs een weg.
er kan altijd wel iets gebeuren, maar als jij controle hebt over je paard, dan minimaliseer je dat risico.
Belangrijk is wel natuurlijk dat je niet je halstertouw aan je fiets vast maakt o.i.d.
Je zou er een training van kunnen maken, als je het zelf volhoudt. Want dan kan je hele stukken fietsen, en dus hele stukken laten draven wat heel goed kan zijn voor het uithoudingsvermogen en dan is het wel een echte training. Maar een uitstapje van een kwartiertje is dat natuurlijk niet echt.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:52

Ik durf dat echt niet.. Veel te bang dat ik onderuit ga of zo.Of dat mijn paard naar links wil en ik naar rechts, zit je mooi tegen elkaar aan. Nee, niks voor mij ;)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:55

Ik breng en haal mijn paard nu in de zomer van de wei met de fiets
(Te lui om zelf te lopen) :+
Beetje jammer dat zijn hoeven momenteel erg kort zijn
anders had ik wel een vervanging van training kunnen doen 1x per week
een "wandeling/fietstour" van half uurtje/uurtje :))

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:54

Ik niet, heb het ooit eens gedaan, en jawel ook nog met een shet, maar dat was geen succes. Als je ze dat vanaf jongs af aan leert en echt van die brave paarden hebt enzo vind ik het misschien wel te doen maar anders durf ik het niet aan. Als ze schrikken lig jij mooi op je snuit.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:57

Jep, ik fiets met mijn merrie!! :j Ze meet 1.70 en heeft een lekkere ruime draf en vind het onbelast lopen heel erg leuk en vooral ook erg gezellig!! Het is een heet paard met veel energie en snel uitgekeken is op training, ik moet dus heel veel afwisseling bieden!
Ze krijgt een Dually halster o, geen bit. Als ik haar mij een sleepje laat geven hoef ik niet in haar mond te hangen... Meestal pak ik dan haar manen vast en draaft zij vooruit :) ..
Het vergt wat oefening op veilige paden, maar het super voor de afwisseling en gehoorzaamheid! Daarnaast vinden paarden het heerlijk dat ze onbelast kunnen lopen!!

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:53

Ik fiets ook met mijn paarden. Een hele goede aanvulling als je paard in revalidatie is of (nog) geen ruiter kan dragen. Of bij kleinere pony's waar je zelf te groot voor bent om te rijden, maar ze toch in conditie wilt houden.

Ik fiets met een Kwpn ruin van ruim 1,70. We stappen rustig in en daarna doen we alles in draf en galop. Ik fiets ongeveer een rondje van een uur met hem en onder weg even pauze/grazen. Hij loopt rechts van mijn fiets aan een halster met leadrope, zodat ik genoeg ruimte in mijn touw heb, mocht hij een keer een plas ontwijken of wat verder in de berm lopen. Mijn paarden worden natuurlijk bekapt, dus we fietsen veel over verharde wegen. Super voor de hoeven. Ik krijg door het fietsen een goed gespiert, alert paard wat prima verkeersmak is. We fietsen door het dorp, maar ook langs landweggetjes en het bos.

Met mn b Welsh merrie fiets ik ook. Op dezelfde manier of ik neem haar mee als handpaard. Ook prima te doen en we hebben een hoop lol samen.

Gewoon lekker doen, fietsen samen. Je paard leert opletten, wordt alert en op jouw gefocust.
Groeten, Anet

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:17

Hee Anet,

Lang niet gezien. Weet niet of je het nog weet maar we hebben samen een keer een rit van 3 of 4 uur gemaakt met mijn bonte knullie. We moeten eigenlijk wel weer eens een keer afspreken.

Heb nu 7 of 8 keer met de pony gefietst en het gaat super. Vanmorgen een ritje van 7 km. Hij loopt super op te letten, kijkt me steeds zo aan van: wat doe ik het goed he baas? Heb echt het idee dat hij door het fietsen veel meer op me let en dat we nog meer band opbouwen. Ik vind het tempo nog wel wat laag. In stap 4,5 tot 5 km per uur en in draf rond de 9, krijg hem met moeite op 10. Dus daar wil ik nog wel wat aan werken ;)

3daissje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:35

Ik durf het niet :o veelste bang dat er wat gebeurd

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:41

ik deed het met diddle ook regelmatig :D stap-draf training dan :) en de stukken draf uitbouwen
fietste een uur tot 1,5 ging meestal thuis wat drinken ofzo :))

Nu fiets ik nog zelden... Rijd tegenwoordig met de auto naar stal :o :=

Ik had diddle aan een hoofdstel, lang touw,en een kort zweepje in mijn rechterhand (touw oo rechterhand)
met het zweepje kon ik hem de berm in ''duwen'' ook het commando 'berm' zit er inmiddels in :=
Diddle vond het leuk, en ik vond het leerzaam, doordat ik dan weer kon zien hoe braaf hij is :P *neemt binnenkort toch fiets eens mee naar stal...*

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:12

Ik fiets al jaren met mijn pony. Heerlijk! Dit doe ik meestal met een touwhalster, net iets meer controle dan met een stalhalster.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:16

Mijn vz exmoor gaat vaak mee aan de fiets,
bijvoorbeeld als hij een nieuw zadeltje mag passen enz.
Meestal draf,maar als we snel fietsen galop.
bochten of rechtdoor ligt eraan waar we heen moeten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:49

Leuk he, fietsen met je paard.

Ik heb het al een poos niet meer gedaan maar ik deed dat toch regelmatig.
Er gaat wat grondwerk aan vooraf, maar dan gaat het prima, alle gangen inderdaad, en ik vind het een hele fijne manier om onbelast te trainen. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:50

ja hoor :D
ik deed dit toen mijn pony met een blessure zat en toch op het harde moest bewegen. Dus iedere dag op de fiets er naast :)
gaat prima !

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:51

Volgens mij had TS dat ondertussen ook ondervonden. :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:51

1 Keer geprobeerd, vorige winter.
Toen was paardlief vanuit midden het bos naar huis gerent omdat ze ergens bang voor was en ik niet van mn fiets gesleurd wilde worden.

Nouja, gelukkig was ik met mijn fiets dus was sneller terug dan met de benenwagen :+.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 22:54

Ik merk echt dat mijn pony het leuk vind om te doen. Ik heb ook het idee dat hij door het fietsen nu voor de kar rechter loopt. Aan de fiets zijn het hele lange stukken rechtuit, dus misschien dat hem dat helpt. In ieder geval vind ik het een leuke manier om samen bezig te zijn. Met mijn paard heb ik het nog niet weer gedaan, wil ik wel hoor, maar kom tijd te kort. Maar hem kan ik naast longeren en mennen ook onder het zadel rijden, dus is fietsen minder noodzakelijk. Toch hoop ik het ook met hem af en toe te kunnen doen. Er zouden meer uren in een dag en meer dagen in een week moeten zitten ;)