Zelf nieuwe bodem in trailer zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lietjuh_

Zelf nieuwe bodem in trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 15:48

Heeft iemand ervaring met het zelf plaatsen van een nieuwe hardhouten (betonplex) bodem in de trailer?
Er ligt nu een houten bodem in met rubberen gietvloer.
En weet iemand wat ongeveer de kosten zijn voor een nieuwe bodem bij een bedrijf er in te laten leggen?? :Y)
alvast bedankt,
Groetjes

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:34

weet wel mensen die dit gedaan hebben, verder niet hoe enzo..

cissy

Re: Zelf nieuwe bodem in trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:08

gebruik de zoekfunctie maar eens in TAO op 'nieuwe vloer', dan vind je wel wat topics met tips.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:38

Yep, ik heb zelf een nieuwe bodem geplaats, van betonplex
Heb daarvoor een plaat gebruikt van 3,05 bij 1.53 m en 24 mm dik, kostte me Euro 142,-
Kijk maar even op deze link "www.intplywood.nl" , je moet de interform hebben.

Het is wel een hele klus, die platen zijn loodzwaar.
Wat ik heb gedaan, is die gietvloer ( die al voor een deel los lag) eruitgehaald ( redelijk in zijn geheel ) en deze gebruikt als mal voor de nieuwe vloer ( je kunt natuurlijk ook een groot stuk karton als mal gebruiken )

succes

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 13:28

Bedankt, we zijn nog druk aan het rondzoeken en vanmiddag ga ik een poging doen om de gegoten rubberen vloer er netjes af te krijgen.

RenaatB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:48

Ik zou het gewoon laten doen!
Kost ook de hoofdprijs niet en je weet zeker dat het in ieder geval goed gebeurd..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:29

het hangt er ook maar van af hoe de bodem in je trailer zit, staan de wanden op de vloer of ligt de vloer tussen de wanden?
Kan zomaar een paar cm schelen, sta je daar met je nieuwe te kleine of te grote mal.... :)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:40

Nooit een oude gietvloer als mal gebruiken .De fout dat je de nieuwe bodemplaat een cm te smal of te kort zaagt is zo gemaakt. Gewoon(?) de oude vloer er uit slopen en dan de maten voor de nieuwe vloer opmeten!, uittekenen op de nieuwe bodemplaat en weer monteren.En net zoals Cissy opmerkt, als de bodemplaat TUSSEN de zijwanden ligt is het makkelijker dan wanneer de zijwanden op de bodenplaat staan.Wel er om denken dat je alle bedrading aan de onderkant van de bodem eerst los maakt anders heb je kans dat je die ook nog kapot trekt!

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:54

wij zijn begonnen het is nog een heel klusje de rubber gietvloer wil niet los van het hout dus halen we het hout en de gietvloer er samen uit. we zijn nou op de helft de schroeven wilden niet los dus we moeten stukje bij beetje de bodem er uit halen..

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:46

Karreman schreef:
Nooit een oude gietvloer als mal gebruiken .De fout dat je de nieuwe bodemplaat een cm te smal of te kort zaagt is zo gemaakt. Gewoon(?) de oude vloer er uit slopen en dan de maten voor de nieuwe vloer opmeten!, uittekenen op de nieuwe bodemplaat en weer monteren.En net zoals Cissy opmerkt, als de bodemplaat TUSSEN de zijwanden ligt is het makkelijker dan wanneer de zijwanden op de bodenplaat staan.Wel er om denken dat je alle bedrading aan de onderkant van de bodem eerst los maakt anders heb je kans dat je die ook nog kapot trekt!

Als de zijwanden op de trailerbodem staan, krijg je de nieuwe bodemplaat er nooit in zonder dat ie wat smaller is, tenzij je de zijplaaten etc er ook gaat uit halen, maar dan demonteer je zo'n beetje de hele trailer, meestal zijn de hoekijzers van de bodem breedgenoeg om een cm speling toe te laten, verder ligt de bodem plaat vast met bouten en kan die toch niet schuiven.
De kier vul je op met kit. eventueel een hardhouten lat er overheen tegen de zijkant en het zit perfect.
Ik had geluk, mijn bodemplaat lag tussen de zijwanden.

Even een tip, behandel de gezaagde kanten van de bodemplaat even met een middel ( grondverf, menie of inpregneermiddel of iets degelijks), dat beschernt dan tegen rotting

Citaat:
wij zijn begonnen het is nog een heel klusje de rubber gietvloer wil niet los van het hout dus halen we het hout en de gietvloer er samen uit. we zijn nou op de helft de schroeven wilden niet los dus we moeten stukje bij beetje de bodem er uit halen..

Ik heb de vloer zelf ook in stukken eruit moeten halen, was zo'n beetje het zwaarste werk.
Ik kreeg de gietvloer er gelukkig bijna in z'n geheel eruit, en die ligt er nu weer in als rubbermat :-)), op de nieuwe vloer.

succes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:50

neem wel watervaste multiplex...(ik ben op het moment ook met een trailer bezig)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:40

Paul11 schreef:
Citaat:

Ik heb de vloer zelf ook in stukken eruit moeten halen, was zo'n beetje het zwaarste werk.
Ik kreeg de gietvloer er gelukkig bijna in z'n geheel eruit, en die ligt er nu weer in als rubbermat :-)), op de nieuwe vloer.

succes

wat is dat met vloeren die er in stukken uitkomen?? Toen ik mijn trailer demonteerde kwam de vloer er in z'n geheel uit, ook al bestond die uit twee lagen bij elkaar verzameld betonplex en was ie zo rot als een mispel. volgens mij doe je ergens iets niet goed als een vloer er in stukken en brokken uit komt.....

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 18:57

haha dat klopt het zat allemaal nog vast met schroeven maar deze waren er helemaal in gerot. voor de rest gaat het prima bedankt voor de tip van de zijwanden ik zal deze ook eventjes behandelen. We hebben de mal inmiddels helemaal uitgezaagd. Morgen gaat de nieuwe bodem erin.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:00

wij hebben zelf een nieuwe bodem in onze trailer gezet, onze houten bodem ( multiplex) heeft ongeveer rond de 50 euro gekost. de dikke rubber hebben we herbruikt. uiteraard moest heel de rubber netjes afgekit worden en daar hebben we best nog wel wat euto's aan gespendeerd aangezien het ineens goed gedaan moest worden. maar , na enkele dagen werk was hij helemaal klaar :)

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:22

Wij hebben 2 lagen van 18mm multiplex erin liggen en gaan vandaag verder met de platen vastschroeven en afdichten. We hebben een rubbermat in de vorm van de trailer bodem uitgesneden en deze laten we er los in zodat we hem na het gebruik van de trailer over de railing kunnen laten drogen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:38

zie je geen kans de twee platen te verlijmen?
Met een goede watervaste lijm?
De kans dat er vocht tussen komt is vrij groot,zeker op de plekken waar er geschroeft wordt.
Vergeet de bodem niet te beitsen...

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:54

Wij zijn ook bezig de bodem te vervangen.

Wij leggen er hardhouten planken in van 4cm. Daar gaat de rubberenmat die er nu in ligt overheen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:14

eldango schreef:

Wij leggen er hardhouten planken in van 4cm. Daar gaat de rubberenmat die er nu in ligt overheen.

Zet je 'm dan wel even op de weegbrug voordat je weer gaat rijden.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:56

ikke schreef:
eldango schreef:

Zet je 'm dan wel even op de weegbrug voordat je weer gaat rijden.

Voor de auto of het kenteken?

Zal hem opnieuw laten keuren.
Mijn auto mag 2600kg trekken dus dat is het probleem niet. ;)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:29

De hardhouten bodem heeft een grotere massa dan de originele.Hierdoor word de eigen massa van de trailer wat hoger en gaat het laadvermogen wat omlaag(ik schat zo'n 80-100kg)Het bruto laadvermogen blijft echter gelijk dus niet echt een probleem lijkt mij. Er rijden veel meer trailers rond met een hoger eigen gewicht dan op het kenteken. Er word een standaard prototype RDW-gekeurt en gewogen en alle trailers van dat type krijgen hetzelfde gewicht van die (vaak basis) uitvoering op het kenteken. Als er dan later bv trapbescherming, een gietvloer, reservewiel mat op de klep etc word gemonteerd dan krijg je hetzelfde effect als bij jouw nieuwe vloer. Niet echt iets om van wakker te liggen lijkt mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:49

Karreman schreef:
De hardhouten bodem heeft een grotere massa dan de originele.Hierdoor word de eigen massa van de trailer wat hoger en gaat het laadvermogen wat omlaag(ik schat zo'n 80-100kg)Het bruto laadvermogen blijft echter gelijk dus niet echt een probleem lijkt mij. Er rijden veel meer trailers rond met een hoger eigen gewicht dan op het kenteken. Er word een standaard prototype RDW-gekeurt en gewogen en alle trailers van dat type krijgen hetzelfde gewicht van die (vaak basis) uitvoering op het kenteken. Als er dan later bv trapbescherming, een gietvloer, reservewiel mat op de klep etc word gemonteerd dan krijg je hetzelfde effect als bij jouw nieuwe vloer. Niet echt iets om van wakker te liggen lijkt mij.

Het is alleen erg vervelend wanneer je opeens 300kg meer weegt en je marge toch al niet zo groot was als je dacht en je "opeens" overbeladen blijkt te zijn.......
Meten is weten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:55

boijn ons in de buurt legt een trailerreparateur op de bodem aan de kant een soort hoek, zodat de condens niet op de bodem komt of zoiets.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 05:40

ikke schreef:
Karreman schreef:

Het is alleen erg vervelend wanneer je opeens 300kg meer weegt en je marge toch al niet zo groot was als je dacht en je "opeens" overbeladen blijkt te zijn.......
Meten is weten.

Haha 300kg zwaarder Idd meten is weten.Veranderd de kogeldruk ook nog ikke. Daar kun je ook zo intressant over doen

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 05:50

Ben ook bezig een trailer opnieuw op te bouwen, heb ook mijn hout via intplywood.nl besteld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:38