soms word ik dit zo zat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

soms word ik dit zo zat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:44

Hoi,
Hebben jullie hier nu ook wel eens last van, er gaat weer eens iets mis voor de zoveelste keer...
Ik noem maar een voorbeeld, mevrouw wil geen voetje geven, terwijl er niets mis is met bespiering, maar de jambette gaat wel heel goed....
Dan denk ik wel eens is het nu echt zo moeilijk????
En dan wil ik haar ook wel eens een tik verkopen, maar ja misschien vind ze het wel heel lastig ofzoiets...

en dit heb ik nu ook wel eens met bit happen... Mevrouw doet haar mond niet open.... Maar met tanden is niets mis tandarts pas nog geweest...

Hebben jullie er ook wel eens last van dat je denkt hou nou eens op?? Kan je hier ook wat aan doen? :P

susanne_m

Re: soms word ik dit zo zat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:47

ehm ja, en de oplossing consequent zijn.
niet (te) boos worden, en opnieuw proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:47

Misschien ligt het bit toch niet helemaal lekker? Misschien is ie te dik, of sommige paarden kunnen geen gebroken bit verdragen bv..
Voetje optillen kun je misschien op dezelfde manier trainen als jambette? Even een positieve ervaring van maken door elke keer te belonen :) Zoiets kan komen door een nare ervaring bij de smid bijvoorbeeld?

Bit kun je ook trainen door direct na het aannemen te belonen met een snoepje :)

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:49

Natuurlijk heb ik dit ook wel eens, vooral wanneer ze uit de wei komt gaat ze in de hoek van de stal stan als ik met het zadel aan kom zetten. Paarden hebben ook wel eens geen zin.
Dan vraag ik iets dringende van vooeeeet of iets harder met mijn duim in de hoek van de mond en "dan goedzo"

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:49

8nnemiek schreef:
Misschien ligt het bit toch niet helemaal lekker? Misschien is ie te dik, of sommige paarden kunnen geen gebroken bit verdragen bv..
Voetje optillen kun je misschien op dezelfde manier trainen als jambette? Even een positieve ervaring van maken door elke keer te belonen :) Zoiets kan komen door een nare ervaring bij de smid bijvoorbeeld?

Bit kun je ook trainen door direct na het aannemen te belonen met een snoepje :)

Helaas zijn we nu al een half jaar bezig met hoefje, maar de voorhoeven gaan goed...
Voor zover ik weet geen nare ervaring met hoefsmid...

Maar ik zal wel wat andere bitten proberen... Maar dan moet ik wel opzoek gaan bij andere mensen naar een goede maat...
Maar we gaan eens kijken ;)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:51

kiolette schreef:
Natuurlijk heb ik dit ook wel eens, vooral wanneer ze uit de wei komt gaat ze in de hoek van de stal stan als ik met het zadel aan kom zetten. Paarden hebben ook wel eens geen zin.
Dan vraag ik iets dringende van vooeeeet of iets harder met mijn duim in de hoek van de mond en "dan goedzo"

Gelukkig dan ben ik niet de enigste....

Maar hoe krijgen jullie 2 duimen/vingers in de mondhoeken, bij mij lukt er maar 1

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:52

Tja, ik heb altijd geduld gehad en merk dat ik daar meer mee bereikt heb dan met ongeduldig worden.;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:52

Ja, ik denk en zeg wel eens "hou nou toch eens op", maar als mijn paard weigert een voetje te geven of het bit in te happen vraag ik me eerst af waarom dat zou zijn. Soms ben je zelf onduidelijk in wat je vraagt, soms zit er iets bij het paard niet lekker, soms heeft het paard een probleem met je emotionele staat en soms zijn ze gewoon wat dwars of afgeleid.
Ik heb een keer gehad dat mijn merrie weigerde het bit in te nemen, zij had toen gelijk, ik was toen nog te emotioneel (na een vervelende vergadering) om een les met bit te rijden. Touwhalster accepteerde ze wel en ik heb toen even heel lekker aan wat basiswerk zitten prutsen waar we beiden heel tevreden over waren aan het eind van de les.
Als zij iets weigert is er gewoon een goede reden voor en dan ga ik dus eerst na wat er aan de hand is.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:55

Waratje schreef:
Ja, ik denk en zeg wel eens "hou nou toch eens op", maar als mijn paard weigert een voetje te geven of het bit in te happen vraag ik me eerst af waarom dat zou zijn. Soms ben je zelf onduidelijk in wat je vraagt, soms zit er iets bij het paard niet lekker, soms heeft het paard een probleem met je emotionele staat en soms zijn ze gewoon wat dwars of afgeleid.
Ik heb een keer gehad dat mijn merrie weigerde het bit in te nemen, zij had toen gelijk, ik was toen nog te emotioneel (na een vervelende vergadering) om een les met bit te rijden. Touwhalster accepteerde ze wel en ik heb toen even heel lekker aan wat basiswerk zitten prutsen waar we beiden heel tevreden over waren aan het eind van de les.
Als zij iets weigert is er gewoon een goede reden voor en dan ga ik dus eerst na wat er aan de hand is.

Tja dat is ook een goeie ja te emotioneel... Maar ik doe altijd waar ik zelf zin in heb en wat het paard ook leuk vind zoals balkjes draven, heb nu al 2 grote heerlijke buitenritten gemaakt, en ben morgen van plan om een flinke wandeling te maken, dus ik heb het idee dat ze het niet saai vind....

Maar al doet ze altijd vervelend met voetje geven en het bit lijkt me dit niet afgeleid...
Maar we blijven dooroefenen! :P

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:56

Twiggy2008 schreef:
Tja, ik heb altijd geduld gehad en merk dat ik daar meer mee bereikt heb dan met ongeduldig worden.;)

Hier heb je zeker gelijk in... Ik heb veel geduld maar al blijft het doorgaan dan word ik het zat :P
Maar word 1 keer boos en dan gelijk een grote beloning snoepje appel knuffel etc.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:57

CrossHorse schreef:
Maar hoe krijgen jullie 2 duimen/vingers in de mondhoeken, bij mij lukt er maar 1

Je hoeft toch maar aan een kant je duim in de mondhoek te plaatsen (als ze niet zelf happen)? Als de kaken van elkaar komen, dan is dat echt niet alleen aan een kant, hoor.
Je houdt het hoofdstel in je ene hand en het bit heb je op de vingers van je andere hand en van die hand kun je je duim in de mondhoek steken om druk op de lagen te geven. Op het moment dat het paard meegeeft sturen je vingers het bit tussen de tanden door en haal je met je andere hand het hoofdstel omhoog.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 17:37

Waratje schreef:
CrossHorse schreef:

Je hoeft toch maar aan een kant je duim in de mondhoek te plaatsen (als ze niet zelf happen)? Als de kaken van elkaar komen, dan is dat echt niet alleen aan een kant, hoor.
Je houdt het hoofdstel in je ene hand en het bit heb je op de vingers van je andere hand en van die hand kun je je duim in de mondhoek steken om druk op de lagen te geven. Op het moment dat het paard meegeeft sturen je vingers het bit tussen de tanden door en haal je met je andere hand het hoofdstel omhoog.

Dit is o.a. het probleem al doe je het aan de linker kan(kant waar je staat) lukt het niet maar al doe je het in de rechter mondhoek gaat de mond eerder open.. Heel vreemd :P

Maar ik ga proberen om mij niet meer zo op te winden...
Doe ik ook niet echt,maar dan denk ik soms wel eens zucht... Waarom moet dit nu zo lang duren... ;)

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:39

ja ik heb dat ook weleens
niet op de wasplaats willen dan weer niet dr rijbak in loop ze gewoon door als ik wil opstappen en dan wil mevrouw niet de wei trug in en dan laat ze me niet gaan

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:42

Ik wil niet lopen zeuren hoor, maar weet je echt zeker dat het niets is dat ze haar hoefjes niet op wilt tillen? Mijn vorige paard wilde dat ook niet, ze deed overigens haar benen/hoeven wel naar voren. Maar naar achter was te pijnlijk omdat ze artrose had.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:46

Misschien oefen je wel niet op de juiste manier waardoor ze nu nog steeds geen voetjes kan geven? Misschien oefen je het bit ook wel op de verkeerde manier, paarden kunnen niet liegen en ook niet mensje pesten.
Dus vraag je eens af wat je nou zelf niet goed duidelijk maakt aan je paard zodat ze het wél voor je gaat doen.... Misschien is er wel een medische reden maar misschien is het ook wel gewoon miscommunicatie.

Jij bent verantwoordelijk voor hetgeen je je paard leert, als je paard het dus niet goed doet dan heb je het niet duidelijk gecommuniceerd of begrijpt je paard je niet en moet je het op een andere manier proberen.
Paarden verstaan namelijk geen Nederlands dus je moet het toch op de een of andere manier aan ze duidelijk kunnen maken wát je nou van ze wilt.
Boos worden heeft dus geen enkele zin want ook dat begrijpen ze niet.

Als ik jou in het Russisch vraag of je op 1 been wilt gaan staan en jij doet dat niet omdat je me niet begrijpt dan word ik toch ook niet boos op jou? Dan zal ik iets moeten verzinnen zodat je me wel begrijpt.

Pas als je paard weet wat je wilt en het begrijpt en hij doet het dan vervolgens niet dan mag je wat strenger optreden..... maar bij een jong paardje nog niet!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:35

tja geduld is een schone zaak..
mijn vzpony zit ook wel eens te kloten maar als ik dan boos wordt krijgt hij ook (negatieve)aandacht. rustig blijven en t nog eens vragen werkt bij hem altijd t beste.

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:09

Gewoon blijven proberen. Ik ben dan misschien nog maar 12 maar paarden begrijp ik echt. Als ze iets dwars zit, weet ik meestal wel wat er aan de hand is. Maarre ik wil niet opscheppen ofzo hoor!

Misschien snapt het paard het niet?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:10

is een levend wezen he... het is hun goed recht om iets niet te willen en het is an jouw als baas om daar respectvol mee om te gaan en toch te zorgen dat je uiteindelijk krijgt wat je wilt...

iris_psv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:15

Twiggy2008 schreef:

Ja, same here!
En ik heb een beetje geluk gehad, de buren werken proffesioneel met paarden, dus daar heb ik ook veel hulp aan gehad.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:56

Gina schreef:
Ik wil niet lopen zeuren hoor, maar weet je echt zeker dat het niets is dat ze haar hoefjes niet op wilt tillen? Mijn vorige paard wilde dat ook niet, ze deed overigens haar benen/hoeven wel naar voren. Maar naar achter was te pijnlijk omdat ze artrose had.

Ik denk het niet, hoefsmid komt over ongv. 3 weken, zal het met hem er nog eens over hebben...
Maar vandaag nog geoefend ook met snoepjes(daar doet ze alles voor :P !!) en het ging echt super!

Maar je zeurt volgens mij niet... Want je weet het nooit }>

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:59

cissy schreef:
Misschien oefen je wel niet op de juiste manier waardoor ze nu nog steeds geen voetjes kan geven? Misschien oefen je het bit ook wel op de verkeerde manier, paarden kunnen niet liegen en ook niet mensje pesten.
Dus vraag je eens af wat je nou zelf niet goed duidelijk maakt aan je paard zodat ze het wél voor je gaat doen.... Misschien is er wel een medische reden maar misschien is het ook wel gewoon miscommunicatie.

Jij bent verantwoordelijk voor hetgeen je je paard leert, als je paard het dus niet goed doet dan heb je het niet duidelijk gecommuniceerd of begrijpt je paard je niet en moet je het op een andere manier proberen.
Paarden verstaan namelijk geen Nederlands dus je moet het toch op de een of andere manier aan ze duidelijk kunnen maken wát je nou van ze wilt.
Boos worden heeft dus geen enkele zin want ook dat begrijpen ze niet.

Als ik jou in het Russisch vraag of je op 1 been wilt gaan staan en jij doet dat niet omdat je me niet begrijpt dan word ik toch ook niet boos op jou? Dan zal ik iets moeten verzinnen zodat je me wel begrijpt.

Pas als je paard weet wat je wilt en het begrijpt en hij doet het dan vervolgens niet dan mag je wat strenger optreden..... maar bij een jong paardje nog niet!

Het is geen jong paard dus kan ik wel wat strenger optreden.
Maar ik denk dat je me verkeerd begrijpt onder het woord boos versta IK je word het een beetje zat en zegt schiet nu tog eens op etc..
Maar als je altijd de zelfde woorden gebruikt en beloond op het momend dat ze het goed doet is er denk ik geen foute communicatie, en voordat ik iets aanleer(neem maar een voorbeeld) een kunstje ga ik eers stap voor stap de dingen doen die in het kunstje voorkomen, zodat ze het goed begrijpt.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:01

BunnyIsLief schreef:
Gewoon blijven proberen. Ik ben dan misschien nog maar 12 maar paarden begrijp ik echt. Als ze iets dwars zit, weet ik meestal wel wat er aan de hand is. Maarre ik wil niet opscheppen ofzo hoor!

Misschien snapt het paard het niet?

Ik ben ook nog niet zo oud maar goed, als het elke keer het zelfde liedje is is er DENK ik niets aan de hand, maar we gaan stap voor stap oefenen...(bit dan) en dan komt het vas wel goed...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:02

Ach..ik sta ook wel eens op s' morgens en denk...moet het nu echt weer? Weer naar stal, weer uitmesten? Weer eten geven, weer honden uitlaten, weer stofzuigen of bedden verschonen enz. enz.
Ook ik heb mijn dag wel eens niet en waarom zou een paard dat ook niet hebben?
Die is ook wel eens de baas zat en denkt...nu even niet hoor, ik ga even dwars liggen vandaag!!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:03

kynshiri schreef:
is een levend wezen he... het is hun goed recht om iets niet te willen en het is an jouw als baas om daar respectvol mee om te gaan en toch te zorgen dat je uiteindelijk krijgt wat je wilt...

Ik het ook zeker veel respect voor een paard ;) Want ze kan heel goed dressuur, dus aan respect zal het niet liggen, maar je word toch ook wel eens boos op je kind/broer/zus al duurt iets heel lang??
ik bedoel dit zaker NIET aanvallend! }>

Maar ik let er nu meer op om meer geduld te verzamelen want bij een mens gaat ook niet alles even snel..

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:04

aerdenhout1 schreef:
Ach..ik sta ook wel eens op s' morgens en denk...moet het nu echt weer? Weer naar stal, weer uitmesten? Weer eten geven, weer honden uitlaten, weer stofzuigen of bedden verschonen enz. enz.
Ook ik heb mijn dag wel eens niet en waarom zou een paard dat ook niet hebben?
Die is ook wel eens de baas zat en denkt...nu even niet hoor, ik ga even dwars liggen vandaag!!

Gelukkig dan ben ik niet de enigste ;)