Paard alleen in de trailer op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Paard alleen in de trailer op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:37

Weet niet of het hier goed staat. Aangezien dit wel met transport te maken heeft denk ik van wel?
Correct me if I'm wrong :)

Deze discussie ging ik laatst met iemand aan. Als een paard alleen op de weide staat is het 'zielug'.
Maar hoe doen mensen dit als ze op wedstrijd gaan, maar er is geen 'gezelschapspaard'?
Is het ook 'paardonvriendelijk' als een paard de hele dag (stel dat er 5 uur tussen je twee proeven ligt,
heb ik iig al een keertje gehad) in de trailer moet staan. Ben heel benieuwd hoe bokkers hiertegenover staan :)

Biskwie

Re: Paard alleen in de trailer op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:41

Gezelschapspaard of niet, mijn paard zal nooit 5 uur op de trailer staan wachten. Ik vind de rit heen en terug en max. een uurtje tussendoor echt meer dan genoeg en eigenlijk al te veel voor de trailer. Paarden liever altijd samen, maar ze moeten ook alleen kunnen zijn voor kortere periodes (max. paar uur). Verschil in stal, weide en trailer maakt voor mij niet uit.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:42

Biskwie schreef:
Gezelschapspaard of niet, mijn paard zal nooit 5 uur op de trailer staan wachten. Ik vind de rit heen en terug en max. een uurtje tussendoor echt meer dan genoeg en eigenlijk al te veel voor de trailer.

mee eens.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:47

Als er een wedstrijd is, is een paard dus niet alleen.
Ok, niet met zijn eigen vriendjes, maar wel met soortgenoten.

Verder zou ik ook geen 2 uur wachten tussen de proeven..
Dan meld ik me af voor de 2e proef en ga ik naar huis.
Het moet leuk blijven, voor beide partijen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:52

Ik start geen 2 proeven als mijn paard 5u op de kar moet staan :n

Hij heeft afgelopen weekend 2u op de trailer gestaan in totaal. Das lang zat en ben er geen voorstander van maar 'zielug' zou ik het niet willen noemen. Thuis wachten zijn vriendjes weer en paarden die alleen op de wei staan zien doorgaans hele dagen geen andere paarden ;) (paarden die alleen in de wei staan met andere paarden er gewoon naast waarmee ze kunnen socializen noem ik ook niet zielug overigens)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:53

toen ik nog dressuur starte zette ik tussendoor mijn paard echt niet op de trailer, maar gewoon lekker met een hooinet naast de trailer. Dan maar zorgen dat er altijd iemand in de buurt is.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:57

Voor dit soort dingen moet een paard best alleen kunnen staan. Het gebeurd ook wel eens dat een weidemaatje een paar dagen naar een kliniek moet en dan staat een achterblijvend paard ook alleen. Het moet niet standaard zijn, maar paard mag best een keer 2 dagen alleen staan, dus ook een paar uur op wedstrijd. Zal alleen met dit weer dat niet op de trailer doen, maar daar ging je vraag niet over. Volgens mij alleen hypothetisch toch?

-N-

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:00

Vind dat een paard in zo'n geval best een dagje alleen weg moet kunnen. Is een heel verschil met dag in dag uit alleen.

Bij onze IJslander wedstrijden is er meestal de mogelijkheid om prikweitjes te maken. De paarden kunnen hier overdag in staan en zien zo ook hun soortgenoten. Als een wedstrijd meerdere dagen duurt staan ze dus ook gewoon 2/3 dagen in dat weitje.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:02

als er vijf uur tussen de proeven zit ga ik naar huis, mooi dat ik geen vijf uur wacht en mijn paard ook niet. Verder kunnen de meeste paarden best een poosje alleen zijn en ze zien ook andere paarden. Dat is wat anders als je paard alleen in een weitje houden.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:32

5 uur wachten is wel lang.
Paard gaat in ieder geval geen 5 uur op de trailer staan te wachten. Als het echt belangrijk is, dan paard naast de trailer met hooinet en erbij blijven en af en toe met hem rondwandelen of laten grazen als dat kan. We hebben het trouwens nog maar 1 keer meegemaakt dat we zo lang moesten wachten.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:39

Goh 5 uur tussen 2 proeven, meende dat dat niet meer voor kwam tegenwoordig.
"Vroeger" moesten we vaak 's ochtends de 1e proef en dan 's middags de 2e proef rijden, maar tegenwoordig is het (hier tenminste) in de ene baan de 1e proef en 10 min. erna (dus eigenlijk gelijk na je 1e proef) 2e proef in de baan ernaast.

Ik rij momenteel geen wedstrijden, maar als ik les gereden heb zet ik mijn paard op de trailer en laat dat de klep open en het deurtje (tenminste als het mooi weer is) en dan heeft hij van alles te zien :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:39

cavia schreef:
Vind dat een paard in zo'n geval best een dagje alleen weg moet kunnen. Is een heel verschil met dag in dag uit alleen.

Bij onze IJslander wedstrijden is er meestal de mogelijkheid om prikweitjes te maken. De paarden kunnen hier overdag in staan en zien zo ook hun soortgenoten. Als een wedstrijd meerdere dagen duurt staan ze dus ook gewoon 2/3 dagen in dat weitje.

Geheel mee eens.

En die prikweitjes heb je bij endurance- en TREC-wedstrijden ook. Mijn paard vermaakt zich daarin ook altijd prima, ook al is zijn eigen weidemaatje van thuis er dan niet bij. Daarin kan hij best een paar uur wachten tussen twee onderdelen, en ook overnachten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:31

waarom zou een paard wel alleen in een stal kunnen staan maar niet alleen op de trailer?
Geheel afhankelijk van het weer moet het wel kunnen mits paard braaf is en geen trailer sloopt tijdens het wachten.
Maar 5 uur in de trailer met het weer zoals het nu is is NOT done, ze smoren weg....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:37

Ik laat mijn paard geen 5 uur op de trailer staan.
Als ik langer moet wachten tussen 2 proeven in (bij sgw bijvoorbeeld tussen dressuur en springen) knoop ik hem aan de trailer, graas er af en toe wat mee of zorg voor een prikweitje.
Mijn paard vind het gelukkig erg gezellig om zich de hele dag met ons te bemoeien.

|Zoals al genoemd: ze zijn niet alleen alleen worden ze omgeven door onbekende soortgenoten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:41

femmefatale1 schreef:
Als er een wedstrijd is, is een paard dus niet alleen.
Ok, niet met zijn eigen vriendjes, maar wel met soortgenoten.

Verder zou ik ook geen 2 uur wachten tussen de proeven..
Dan meld ik me af voor de 2e proef en ga ik naar huis.
Het moet leuk blijven, voor beide partijen..

Idd :j
Ik heb het vroeger toen ik nog wedstrijden nooit gehad dat je zo lang moest wachten. Meestal zat er 10 tot 20 minuten max tussen de proeven. Als het wel langer duurde dan ging mijn pony of met een plek hooi op de trailer, of ik liet haar aan de hand grazen. Ik vind er nogal een verschil in zitten of het paard een paar uurtjes alleen is of altijd.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:33

Je laat je paard toch geen 5 uur in een trailer staan?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:41

Ik vind het prima kunnen, als het echt lang duurt zou ik hem er wel om de zoveel tijd even uit halen zodat ie even z'n pootjes kan strekken zeg maar. Dat mensen een paard geen 5 uur in een trailer willen laten staan vind ik trouwens best appart, als ik naar gister kijk (regiokampioenschap) staan er toch zo'n 15 vrachtauto's vol met paarden die daar dan van s'ochtends tot s'avonds staan (wij ook, we vertrokken om half 9, waren thuis om 7 uur met 4 paarden). Die van ons zijn het daarnaast gewend dusja.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:48

Ik zie het probleem niet eigenlijk. Als een paard geen 5 uur meer alleen op de trailer mag staan kunnen we beter het hele wedstrijdgebeuren afschaffen. Programma op een gemiddelde wedstrijddag is toch half uur reizen/eraf voor proefje(s)/er weer op/paar uurtjes trailerhangen/evt. parcourtje springen/weer een poosje trailer hangen omdat ruiter naar prijsuitreiking moet en weer een half uurtje terug. Tijdens het trailerhangen staat paard gewoon uit raampje te kijken met een pluk hooi in de giechel en krijgt tussendoor een paar keer water.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:18

Zolang?? Dan maak je toch gewoon een paddockje!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:27

Ik zie mezelf al een paddock uitzetten....dat gaat echt nooit goed met mijn paarden. Denk niet ik ze dan nog heel mee naar huis kan nemen.

Ik houd ze liever zo kort mogelijk op de trailer maar als dat eens 5 uur is, is dat geen ramp. Die tijd tussen 2 onderdelen is natuurlijk te belachelijk maar iedereen met gezond verstand snapt dat. Wanneer dat echt zo is heeft de organisatie wel boxen beschikbaar en is dat natuurlijk een betere optie.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:34

gewoon een paddockje kan toch zeker wel dat vindt ik toch wel de beste oplossing ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:36

haha ga dan maar geen subtop starten want dan ben je echt geregeld de hele dag zoet,en 5uur tussen je proeven maak je denk ik niet snel mee maar 2 uur toch wel ja. al met je reistijd mee kan je paard dan toch wel 8-10 u alleen van huis zijn. ik heb wel als het me te gortig werd [3u tussen de proef] afgemeld en verteld dat ik dat niet eerlijk voor mijn paard vind.
en op een betonnen parkeerterrein maak je niet snel een paddokje hoor? het ligt er wel aan welke discipline je start .bij endurance is dat meer gewoon.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:37

Als wij op wedstrijd gingen was dat met 1 of meerdere paarden.
De paarden werden naast de trailer of vrachtwagen gezet met hooinet.
Zolang op de vrachtwagen of trailer? Dan worden ze zot en is er niets
meer mee aan te vangen. Ze waren het lang wachten gewoon.
8 uur 's morgens daar tot 6 uur na de prijsuitreiking.
Nu rijden we bij een andere vereniging en kan je kiezen wanneer je naar huis gaat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:14

Frank schreef:
Zolang?? Dan maak je toch gewoon een paddockje!

Daar is meestal geen plek voor gezien de beperkte ruimte waarop de trailers vaak neergezet moeten worden. Soms moet je al drie keer steken om er weer tussenuit te kunnen draaien. (net voldoende ruimte om tussen de spatborden van de trailers door te kunnen lopen zonder paard)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:35

5 uur zou ik ook niet doen. Als er geen mogelijkheid is om een prikweitje te maken, zou ik niet gaan.