Irritant tijdens poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAddicted

Irritant tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:05

Hey :),

Ik heb een klein probleem met een paard dat ik verzorg.
Telkens als ik hem aan het poetsen ben, gedraagt hij zich irritant: in de vorm van schrapen met de voorhoef, en soms zelfs aanvallen.
Als hij dit doet probeer ik eerst met mijn stem hem te laten stoppen, maar dit helpt natuurlijk ook niet altijd en soms geef ik hem dan ook een tik als hij er écht over gaat.
Ik weet niet veel over zijn achtergrond, dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar toch zou ik graag willen weten hoe ik dit gedrag kan stoppen, want ik ben mijn geduld echt aan het verliezen...

Weet iemand wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn en hoe ik dit kan oplossen? :)

paardKed

Re: Irritant tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:22

Altijd lastig. Ons paard heeft dat ook zo af en toe. We geven meestal gewoon een tik op z'n bovenbeen en dan houdt hij er mee op.

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:31

Dit doe ik ook vaak, mr dan stopt hij maar voor 1 minuut ofzo en dan doet hij het gewoon opnieuw..

jaba26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:53

Blijven corrigeren en daarin streng zijn. Nee is nee, ja is ja. En niet de ene keer wel toegeven en de andere keer straffen :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:09

Niet eerst half straffen en daarna pas hard. Gewoon meteen duidelijk zijn dat 't niet mag wat je paard doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:22

Ik heb ook zo'n verzorgpaard die dat deed. Elke keer dat ze iets 'verkeerd' deed (bijten, schrapen enz.) gaf ik haar een klap op dr borst of een tik op dr neus met daarbij steeds het zelfde geluid te maken, ik had een klik geluidje die ik voor de rest nergens voor gebruik. Na een aantal keer poetsen hoefde ik alleen maar te klikken als ze iets verkeerd deed en ze wist het meteen, en stopte er dus ook mee. Nu luistert ze ontzettend goed.

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:39

dankje, ik heb echt iets aan jullie reacties,
maar ik vraag me alleen af hoe ik mijn paard moet straffen: met mijn stem of met een tik? en welk zou het effectiefst zijn? :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:45

Ik begin altijd met een korte scherpe stem, zoiets als 'héy'. Als ze dat hoort weet ze al dat ze iets aan het doen is dat niet mag.
Blijft ze dan nog doorgaan, krijgt ze een tik. Wie niet horen wil moet maar voelen...

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:46

Als je ongeveer weet wanner die het ga doen je stem verheffen en soms mag je ook wel is streng zijn want schijnbaar geeft die niets om wat je doet. Je moet hem proberen voor tezijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:48

Voor zijn helpt niet, laat het paard de fout maken en corrigeer hem daarop, corrigeren voor de fout is niet altijd eerlijk.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:09

maar vaak weet een paard presies wat die wel en niet mag dus dat mag best een x want hij luisterd schijnbaar niet.

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:44

jaa, ik probeer hem meestal net voor te zijn als ik zie dat hij zijn voet omhoog doet zeg ik al iets; maar soms luistert hij hier niet aan en geef ik hem een tik..
maar toch blijft hij dit doen --'

MissMelTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:54

Negeren werkt meestal heel goed. Het is een vorm van aandacht trekken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:02

Geef 'm dan in 't vervolg meteen een tik. Dan is 't voor je paard direct duidelijk. Misschien is alleen je stem nog niet duidelijk genoeg.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:04

je kan je paard beter goed stem hulp geven dan elkekeer een tik

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:09

Mijn verzorgmerrie is ook erg ongeduldig, en schraapt ook veel. Ik probeer dat af te leren door bijv als ik haar aan het afspuiten ben gewoon water richting haar voorkant te spuiten (vindt ze alleen maar leuk :P ) of even onder de buik te kietelen. Harde stemhulp helpt ook. Als ik heel hard haar naam schreeuw dan houdt ze wel op. Evt als laatste middel kun je even in het velletje achter hun voorbeen knijpen, in de oksel zeg maar. Dat helpt ook meestal wel.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:12

Maar als je paard niet reageert op je stem, dan kun je wel blijven roepen maar dat helpt dan toch niet.
Beter gewoon eerste keer goed duidelijk zijn, dan hoef je als 't goed is ook maar 1 keer te corrigeren ipv 20 keer.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:13

haha je kunt ze natuurlijk ook een beste tetter op hun achterste geven. Als t maar een indruk achter laat! Btw..ben ik heel vaak heel duidelijk geweest, maar een jong paard blijft een jong paard en die zijn gewoon ongeduldig :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:16

euh denk toch dat het paard hier slimmer is als jij.

Schrapen is toch een vorm van aandacht vragen op het moment dat jij die tik geeft of je zegt wat is het net wat hij wil. Ik negeer het vaak dit is een kwestie van volhouden.

Bijten en andere dingen moet je idd gelijk vrij duidelijk afstraffen.

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 09:53

bedankt voor de vele reacties :D
ik ga eerst nu even proberen met hem een tijd te negeren als hij schraapt
&als dit niet goed werkt ga ik consequent een tik geven.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:55

Je kunt ook i.p.v. het 'slechte' gedrag af te straffen juist het gewenste bedrag belonen.
Clickertraining kan je daar heel goed bij helpen. Kun je op het net veel over vinden.
Succes.

LoveWayona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:22

Mijn merrie schraapt heel scheinheilig, wanneer ik der bij ben doet ze niets, wanneer ik weg ben begint ze irritant te draaien en schrapen. Als ik dan haar naam roep kijkt ze verschrikt op en houd ze op.. Ik heb haar nu 6 jaar en ze is 7.. Dus ze kent me natuurlijk al wel heel goed..

Ik zou als ik jou was vooral met je stem. Belonen met je stem, straffen met je stem. Dat heeft bij mij heel goed gewerkt en je hebt er ook nog wat aan als je aan het rijden bent. Je moet alleen wel heel veel geduld hebben. Als ze bijt zou ik der een goeie roei geven op der neus want dat mag je natuurlijk NIET toestaan.

Succes

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:56

Mijn fjord deed het ook heel erg, toen heb ik het eerst genegeerd, maar dat maakte niets uit. Toen ben ik haar gewoon gaan straffen al ze het deed, soms werd ik er moedeloos van en dacht ik dat het toch geen zin had, maar ik ben er gewoon mee doorgegaan en nu doet ze het bijna niet meer.

daaaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:47

_Tara_ schreef:
Niet eerst half straffen en daarna pas hard. Gewoon meteen duidelijk zijn dat 't niet mag wat je paard doet.

helemaal gelijk :j

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:22

Ik zou het proberen te negeren, en als hij wel stil staat (al is het maar kort) belonen.
Dat helpt echt goed.
De mijne heb ik vaak verwend met een snoepje tijdens het poetsen, als ik het wel es vergat dan werd hij vervelend.
Nu krijgt hij pas iets na het rijden en heb ik hem dat afgeleerd door zijn slechte gedrag totaal te negeren, als hij dan even stil stond beloonde ik hem met mijn stem en klopje op de hals.
Nu staat hij lief en is niet meer irritant, het heeft even geduurd maar het werkt echt!