Schuren met hoofd, na het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

acera1991

Schuren met hoofd, na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 18:41

Mijn pony is echt een drolletje! :D Maar zodra ik klaar ben met rijden en afstap gaat ze zo erg met haar hoofd schuren dat ik het hoofdstel haast niet af kan krijgen en het spul gaat er van kapot? Wat moet ik doen???? :+
Laatst bijgewerkt door Revanches op 16-07-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

_Evelien

Re: SCHUUREN!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:42

Tik op dr neus geven

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:04

Doet mijn pony ook. Consequente tik werkte bij haar niet.
Ik ben nu bezig om net zo lang te wachten met het daadwerkelijk afdoen van het hoofdstel/halster tot ze rustig staat.
Ik maak dus de riempjes los, pak het kopstuk vast en wacht dan net zo lang tot ze stil staat.
Dit lijkt tot nu toe wel het gewenste effect te hebben.

Als ze wil schuren als ze naast me staat (maar dat is wat minder) dan krijgt ze nog wel die tik.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:12

RT-->OPG.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:23

Mijn paardje heeft na het rijden ook jeuk aan z'n hoofd. Onder de neusriem (bitloos, bloem) en achter de oren heeft hij altijd een beetje zweet.
Als ik het hoofdstel af heb gedaan krabbel ik hem altijd daar op de jeukplekjes, voordat ik z'n halster omdoe. Dat weet hij inmiddels prima en blijft dus rustig stilstaan tot ik de boel af heb gedaan.

Straffen doe ik niet, ik duw alleen z'n hoofd weg of zeg 'nee' als hij te vroeg (voor het hoofdstel af is) of tegen mij aan wil schuren.
Paard heeft blijkbaar jeuk, ik zie dat niet als iets waar je hem voor hoeft te straffen!

Bopje

Re: Schuren met hoofd, na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:24

Mijn pony doet het ook, ik heb het zo gedaan, dat als het hoofdstel af is, dan mag ze schuren, eerst was het moeilijk, maar nu weet ze het, en wacht ze geduldig :)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 13:28

tja soms vind ik zelf een tik efficienter maar ik denk dat ik jou tip wel ga proberen raya 00 want ik denk niet dat ik het geduld heb om te wachten tot ze haar hoofd stil houdt want dat doet ze toch niet ben ik bang XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:46

Ik vind een tik ook niet altijd even eerlijk, als jij ontzettende jeuk hebt wordt je ook niet bestraft met een tik. Schuren is eenmaal het zelfde reflex als dat van mensen om te gaan krabben. Wegduwen en vervolgens zodra het hoofdstel af is eventjes lekker kriebelen, vind ik een hele goede methode.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:41

tik op de neus is echt verkeerd weet je hoe gevoelig dat is! Elk paard wil even jeugen dat mag ook vind ik maar niet telang en dan gewoon stem verheffen stop die dan ook belonen. Paard belonen is het aller belangsrijkste wat er is .

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:46

raya00 schreef:
Mijn paardje heeft na het rijden ook jeuk aan z'n hoofd. Onder de neusriem (bitloos, bloem) en achter de oren heeft hij altijd een beetje zweet.
Als ik het hoofdstel af heb gedaan krabbel ik hem altijd daar op de jeukplekjes, voordat ik z'n halster omdoe. Dat weet hij inmiddels prima en blijft dus rustig stilstaan tot ik de boel af heb gedaan.

Straffen doe ik niet, ik duw alleen z'n hoofd weg of zeg 'nee' als hij te vroeg (voor het hoofdstel af is) of tegen mij aan wil schuren.
Paard heeft blijkbaar jeuk, ik zie dat niet als iets waar je hem voor hoeft te straffen!

Ben het met je eens!
Flash heeft ook altijd zo´n jeuk ze heeft geleerd te wachten tot dat ze lekker gekriebelt word en zachtjes schuren.
Met een handdoek over het hoofd wrijven na het rijden vinden ze ook heerlijk.

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:51

Ah, dat komt mij bekend voor ;D dat doet mijn verzorgpony ook.
meestel heeft je pony gewoon inde gaten dat je klaar bent met rijden en heeft hij gewoon jeuk aan zijn hoofd door zijn hoofdstel

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:58

ieder paard heeft gewoon jeug alleen jij bepaal hoelang die mag schuuren en je bepaal wanneer vind ik

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:24

Ik doe het omgekeerde: als-ie erg heeft gezweet krabbel ik hem even langs zijn oren. Op de plek waar het hoofdstel lag.
Afstraffen door slaan is nooit een oplossing naar mijn mening. In dit geval lijkt het mij een simpel wegnemen van de oorzaak.
Maar voor de duidelijkheid: hij mag NOOIT tegen mij aanschuren, ik ben 'de baas' :).

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:36

Inderdaad je moet een pony der niet voor straffen. want ze willen alleen ff krabbelen

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:37

Wat je eigenlijk zou moeten doen is meteen naar je paddock rijden, afzadelen en lekker laten rollen/schuren.

Onze hengst had er ook een handje van, maar die stond dan zo lekker met zijn voorhoord tegen je rug aan. :)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:40

Gewoon een tik geven. Komt omdat met het zweten en dan gaat het leer heel erg jeuken. Je pony heeft vast heel de dag nog de tijd om te scheuuren. :) Dus nu moet er geluisterd worden naar de baas.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:41

Die van mij kent het woord "zachtjes", en doet het dus ook heel voorzichtig.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:48

Splash_ schreef:
Die van mij kent het woord "zachtjes", en doet het dus ook heel voorzichtig.

Hihi de mijne ook en hoe voorzichtig ze dan gaan schuren is echt lachwekkend _O-
Bij andere mensen mag ze het niet doen (als ik stop onderweg voor een praatje of na het rijden), want dan doet ze het idd te wild en veel mensen schrikken daarvan.
Gewoon hoofd de andere kant opzetten. :D

@lovesFIRE ik zou jouw paard niet willen zijn :n , sorry !!!!
Maar goed ieder zijn manier :D

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:51

raya00 schreef:

Dit lijkt mij inderdaad een betere manier dan straffen.
Naast dat het pijnlijk kan zijn dat zo'n paard jou als schuurpaal gebruikt is het ook vervelend dat je hoofdstel er kapot van gaat. Maar het lijkt mij beter je paard weg te duwen, streng toe te spreken en als beloning voor het wachten de zweetplekjes droog te wrijven (dan krab je meteen waar ie jeuk heeft)

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:08

Gewoon wegduwen inderdaad, maar niet slaan! Mijn pony deed het ook altijd, maar na een paar keer gewoon wegduwen had ze in de gaten dat ze niet mocht schuren voor haar hoofdstel af was :D!

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:32

lovesFIRE schreef:
Gewoon een tik geven. Komt omdat met het zweten en dan gaat het leer heel erg jeuken. Je pony heeft vast heel de dag nog de tijd om te scheuuren. :) Dus nu moet er geluisterd worden naar de baas.

Geen tik op der neus geven als een pony jeuk heeft moet je hem daar niet voor lopen straffen :(

Elbrich93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:36

Het paard mag van mij best schuren in zijn vrije tijd en niet tegen mij aan.
Maar als ik het hoofdstel af doe, dan wacht hij maar even totdat die weer in de stal staat.
En dan doet hij ook braaf, niks zieligs aan.
Soms kriebel ik hem zelf even.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:36

idd geen tik geven,als jij jeuk hebt krijg je toch ook geen tik van iemand die naast je zit?

gewoon wegduwen en strek toespreken lijkt me voldoende

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:23

irissahorse schreef:
Mijn pony doet het ook, ik heb het zo gedaan, dat als het hoofdstel af is, dan mag ze schuren, eerst was het moeilijk, maar nu weet ze het, en wacht ze geduldig :)

Zo doe ik het ook idd :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:28

paardje21991 schreef:
lovesFIRE schreef:

Geen tik op der neus geven als een pony jeuk heeft moet je hem daar niet voor lopen straffen :(

oeehh penny :):)

spirit wou eerst ook supergraag schuren :) nu wacht hij netjes tot ik het hoofdstel heb afgedaan en weg gehangen. hij blijft tot die tijd heerlijk staan wachten in het gangpad. dan kriebel ik hem even heerlijk en doe z'n halster om :D