waarom staan voorlezers bij de B??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geeske_

waarom staan voorlezers bij de B??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:36

ik weet niet of het hier goed staat, maar waarom staan voorlezers altijd bij de B?
en niet bij de E?

Groetjes, geeske

Dorus

Re: waarom staan voorlezers bij de B??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:38

Macht der gewoonte?
Ik zie ze overigens ook vaak zat bij E staan, maar om een of andere reden klopt dat beeld niet voor mij.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:40

je hebt dan goed overzicht over de ring en of je nu bij B of E staat maakt niet zoveel uit. Maar als jij bij B staat en iemand naast je in de ring bij E sta je zo dicht bij elkaar dat je door elkaar heen staat te schreeuwen.
Laatst bijgewerkt door liess1 op 16-07-10 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:40

Hoi,

De proeven die ik tot zover heb gelezen heb ik al aan de B-E en de C kant gestaan..Ik ben nog maar pas weer gestart met het meegaan naar dressuur wedstrijden, maar heb niet het idee dat ze een vaste plaats hebben. Ligt aan de ring?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:42

C is niet handig, sta je te dicht bij de jury...dus in de weg

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:42

liess1 schreef:
je hebt dan goed overzicht over de ring en of je nu bij B of E staat maakt niet zoveel uit. Maar als jij bij B staat en iemand naast je in de ring bij E sta je zo dicht bij elkaar dat je door elkaar heen staat te schreeuwen.

maar als je ergens anders staat, het scheelt altijd een paar meter of je nu bij de B of E staat.
dan hoor je elkaar toch nog steeds door elkaar heen roepen?

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:44

ik sta meestal bij B maar komt de zon vanaf E dan ga ik bij E staan licht er maak net aan hoe de zon staat,

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:49

B of E maakt niet uit, dit zijn de letters waar je het best ovezicht hebt over de ring.
als er meerdere ringen naast elkaar liggen, is het wel zo handig als iedereen bij de zelfde letter staat, anders sta je wel heel erg dor elkaar te blerren.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:49

Verschilt. Ligt er aan waar je kan staan. Maar het makkelijkst is bij de B of de E, maar soms kan dat niet en dan sta ik ook weleens bij de A

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:51

ja in een binnebak bijv sta je vaak aan de korte zijde of in een hoek.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:58

sommige dingen sluipen er gewoon in en wordt het een gewoonte.Bij B en E heb je het beste overzicht en ben je de hele bak goed verstaanbaar. Wanneer er meerdere ringen naast elkaar liggen is het wel handig als iedereen bij de zelfde letter staat zodat je elkaar niet hoeft te over schreeuwen om gehoord te worden.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:59

Dat hangt er vanaf waar de wind weg komt en waar de andere voorlezers staan.
In een binnenbak hebben ze daar meestal een vast plekje voor.. :)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:00

Bij B of E maakt niet uit, maar hier waait het regelmatig heel behoorlijk en ik kijk altijd waar ik het beste kan gaan staan zodat ik voor de wind af lees.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 17:02

okeee, want ik zou laatst naar de E toe gaan.
maar toen moest ik van de jury aan de andere kant gaan staan.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:03

Volgens mij mag een voorlezer zelf bepalen waar hij/zij gaat staan, al is het bij A, of ergens op een hoek, dat bepaalt de jury niet. Alleen als je pal naast de jury gaat staan, kan ik me voorstellen dat ze je vraagt om een paar passen opzij te doen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:45

texelse schreef:
Volgens mij mag een voorlezer zelf bepalen waar hij/zij gaat staan, al is het bij A, of ergens op een hoek, dat bepaalt de jury niet. Alleen als je pal naast de jury gaat staan, kan ik me voorstellen dat ze je vraagt om een paar passen opzij te doen.

Dit is niet waar...als lezer ben je zelfs verplicht bij E of B te gaan staan.

Hier het stukje reglement ;)

Artikel 115 - Uitvoering van de proeven
1. Op alle dressuurwedstrijden is men verplicht met de teugels in twee handen te rijden. Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één hand nemen. Dit geldt alleen
voor zover de proef na het voor de tweede maal groeten als beëindigd wordt beschouwd.
2. Voorlezen:
a. De proeven tot en met de klasse Z2 en bepaalde ZZ-Licht/ZZ-Zwaar-proeven, alsmede
Duitse S-proeven mogen worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale en KNHS-kampioenschappen
de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden.
De voorlezer neemt plaats bij B of bij E, tenzij door de jury anders is bepaald.
Indien de voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk.
De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:47

Ik sta idd ook altijd bij de B en E, voornamelijk omdat ik daar het beste zicht heb op de letters ( Z-proeven hebben meerdere letters die ik nog steeds niet ken ). En je bent gewoon beter te verstaan voor de ruiter. In de binnenbak moet ik vaak langs de korte zijde in de hoek staan.. Maar vaak rijdt ze buiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:18

Mijn moeder ging altijd met de wind meestaan, maar als het windstil was gewoon bij de B. Vanuit de jury auto waar je je moet melden is dat logischer op de 1 of andere manier ;)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:15

Goh, toevallig net in het boek "door de ogen van de jury" gelezen dat het op zich niet uitmaakt waar de voorlezer gaat staan, blijkt het toch in het reglement anders omschreven te woden. Goed dat ik het weet!!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:46

Ik sta ook altijd bij B of E. Hangt beetje van de wind af en waar de andere staat. Anders sta je zo tegen elkaar in te schreeuwen.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:27

Bij ons staan ze bij de E, (Binnenbak :P)
Andere kant kunnen ze niet staan.
Buiten staan de meesten ook bij de E.

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:49

Ik denk inderdaad dat het ook een beetje van de wind
afhangt en als de een bij de B staat en de ander bij de E sta
je inderdaad door elkaar te schreeuwen. Erg verwarrend O:)

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:50

Bij ons staan ze bij de e ..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:09

judithh schreef:
texelse schreef:

Dit is niet waar...als lezer ben je zelfs verplicht bij E of B te gaan staan.

Hier het stukje reglement ;)

Artikel 115 - Uitvoering van de proeven
1. Op alle dressuurwedstrijden is men verplicht met de teugels in twee handen te rijden. Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één hand nemen. Dit geldt alleen
voor zover de proef na het voor de tweede maal groeten als beëindigd wordt beschouwd.
2. Voorlezen:
a. De proeven tot en met de klasse Z2 en bepaalde ZZ-Licht/ZZ-Zwaar-proeven, alsmede
Duitse S-proeven mogen worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale en KNHS-kampioenschappen
de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden.
De voorlezer neemt plaats bij B of bij E, tenzij door de jury anders is bepaald.
Indien de voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk.
De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.

heej wat grappig! wist niet eens dat het zelfs verplicht was om daar te staan!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:15

xLauraax schreef:
Ik denk inderdaad dat het ook een beetje van de wind
afhangt en als de een bij de B staat en de ander bij de E sta
je inderdaad door elkaar te schreeuwen. Erg verwarrend O:)

Als je pech hebt liggen de ringen zo dat je min of meer gedwongen wordt om als voorlezers bij elkaar te staan. Hoewel ik het ook heb meegemaakt dat iemand niet om de ring wilde lopen en tijdens een proef mij probeerde te overstemmen.
Tja.... heb ooit tijdens een stage hydrotherapie gegeven aan een groep hardhorende dames met badmuts op. Hun tips heb ik toen even in versterkte mate toegepast :D