kyra aan de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pietaaa

kyra aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:57

hee

ik hoop dat het hier goed staat
mijn lievelings pony op de manege heet kyra maar het probleem is ze is te sterk en vindt aan de teugel heel erg moeilijk en ik krijg haar echt niet aan de teugel en in de les zijn we er de hele les mee bezig en aan het einde van de les doen mijn handen gewoon zeer het is nog maar een paar keer gelukt wat zijn jullie tips dit is 1 van de keren dat ik haar aan de teugel kreeg maar met hulp hoe zouden jullie het doen ik doe altijd buitenteugel strak binnenteugel kneepje en weer onspannen
Afbeelding

alvast bedankt :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:00

Dit is niet goed :+

Mastrootje

Re: kyra aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:02

Hebben ze daar geen zadels?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:03

Oooh gut....
Als je handen al pijn doet, dan ben je toch wel verkeerd bezig hoors.
Niet alle paarden zijn 'aan de teugel' te rijden. Als ze al heel hun leven met de neus naar voor mogen hobbelen, en bij jou moet ie ineens in de krul... dat gaat nie werken hoor.
Ik vind dat je hier totaal verkeerd paardrijden leert (ja sorry hoor dat is wat ik ervan vind) Je leert er plukken en op de foto zie ik dat je in verhouding niks met je benen aanvult EN je houding wordt er slechter en slechter van.
Een paard (dat het gewoon in om 'aan de teuegl te lopen) loopt vooral met je benen aan de teugel en in verhouding niet met de teugels. Een paard moet je in principe met 2 pinken kunnen rijden.

Mendy15

Pietavdwal schreef:
ik doe altijd buitenteugel strak binnenteugel kneepje en weer onspannen

volgens mij is dit niet helemaal de manier? :\
op de foto trek je het paard z'n hoofd gewoon naar beneden, aan de teugel krijgen is wat anders dan nageeflijk lopen, een paar dat goed losgereden wordt en vervolgens zonder getrek in z'n mond netjes nageeflijk loopt dat kan, maar je paard zo aan de teugel trekken is niet de manier.

je moet hem eerst stelling vragen met het losrijden en op allerlei manieren goed losrijden.
daarna kun je met 2 teugels te gelijk zachtjes gaan inknijpen en weer loslaten.
je moet je paard van achter naar voren goed actief rijden en dan wordt ie NAGEEFLIJK, maar dit is IN DE KRUL TREKKEN en niet aan de teugel rijden :n
acherm het beestje..
er zijn zoveel manieren om een paard aan de teugel te krijgen, en échte goede heb je niet. dat is voor ieder paard verschillend,
maar wat ik bij jou zie vind ik echt zielig ..
zeggen ze daar niks over bij de manege en kun je daar geen hulp vragen? zei dienen je daar namelijk bij te helpen..
Laatst bijgewerkt door Mendy15 op 16-07-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

S_Evelyne

meis waar heb jij je handen helemaal zitten?

suuzepuus

Maak je daar niet te druk om. Ga gewoon lekker rijden en geef niet veel aandacht aan het áan de teugel' rijden. Als het paardje goed ontspannen is komt ze misschien zelf wel aan de teugel. sommigen doen dat niet.
Ga haar gewoon lekker rijden en vraag je instructrice om hulp.
Zoals je haar op de foto probeerd aan de teugel te krijgen gaat het je niet lukken!!
Als je er zere handen van krijgt trek je sowieso te hard. voorlopig gewoon niet doen dus!!

belle_boef

Nou staat ze in de krul en is ze nog steeds niet een de teugel.
Sorry meid maar is zou aan je instructrice vragen hoe het wel moet.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:04

Als je na elke les zere handen hebt, is het door de hals lopen bij jou niet door ontspanning ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:04

Jouw handen doen zeer aan het eind van de les, maar moet je je eens indenken hoe ontzettend pijn de mond van die pony dan wel moet doen na de les...
Ontzettend jammer dat je instructeur niet wat paardvriendelijker lesgeeft. Misschien kun je eens met je ouders bespreken of je niet bij een betere instructeur of een betere manege kunt gaan lessen?
Wat je hier op de foto doet is absoluut niet netjes tegenover je paard. Je mag nooit trekken, en al helemaal niet je handen zo vastzetten zoals je op de foto doet. Dit is erg paardonvriendelijk.

Voor verdere 'aan de teugel'-vragen en tips kun je beter naar het centrale aan de teugeltopic op Rijtechnisch gaan.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:05

Dit is niet de manier. Jouw houding is niet correct, je handen staan niet diervriendelijk.

Dat je last van je handen hebt tijden het rijden, betekend dat ze tegen de hand is. Terug trekken/tegenhouden moet je niet doen, daardoor wordt ze alleen sterker en meer tegen de hand.

Misschien is het een idee om te vragen of je eens op een goed gereden paard mag rijden en kan ervaren hoe het voelt als een paard correct in de aanleuning loopt. Dan voel je een wereld van verschil. Goede instructie kan je er bij helpen.

Succes! :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:06

Zie je dat zn bovenlip langer is dan zn onderlip? Dat doet ie uit ongenoegen. Je dwingt hem met zn koppie naar beneden te gaan. Er staat alleen maar druk op de teugels, en je hangt er zelfs een beetje in.

Ik snap helemaal dat je het leuk vindt als je een paard aan de teugel kan laten lopen. Maar dat is een kadootje wat je krijgt als je rijden helemaal klopt :) Ga nog maar lekker oefenen, het komt vanzelf maar neem er wel de tijd voor. Dan is het voor het paard ook leuk!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:07

Dit is idd niet goed. Je houd je handen met kracht langs de schouders, waardoor je haar dwingt aan de teugel te lopen.
Aan de teugel lopen hoort niets met kracht te maken te hebben, maar juist door ontspanning.

Je handen horen ook helemaal niet pijn te doen. Hou je handen op 'pink'afstand van de schoft. Dat houdt in dat als je je handen boven de schoft houdt, je hem nog kunt aanraken met je pinken. Als dat is gelukt kun je af en toe kneden met je ringvinger, en daarna weer ontspannen.

Aan de teugel leren lopen moet niet overhaast gebeuren, het is bijzaak. Als jij goed en lekker op je pony zit, en je pony is zelf ontspannen, zal dat vele malen makkelijker gaan.

Succes!

Anoniem

Mendy15 schreef:
Pietavdwal schreef:
ik doe altijd buitenteugel strak binnenteugel kneepje en weer onspannen

volgens mij is dit niet helemaal de manier? :\
op de foto trek je het paard z'n hoofd gewoon naar beneden, aan de teugel krijgen is wat anders dan nageeflijk lopen, een paar dat goed losgereden wordt en vervolgens zonder getrek in z'n mond netjes nageeflijk loopt dat kan, maar je paard zo aan de teugel trekken is niet de manier.

je moet hem eerst stelling vragen met het losrijden en op allerlei manieren goed losrijden.
daarna kun je met 2 teugels te gelijk zachtjes gaan inknijpen en weer loslaten.
je moet je paard van achter naar voren goed actief rijden en dan wordt ie NAGEEFLIJK, maar dit is IN DE KRUL TREKKEN en niet aan de teugel rijden :n
acherm het beestje..
er zijn zoveel manieren om een paard aan de teugel te krijgen, en échte goede heb je niet. dat is voor ieder paard verschillend,
maar wat ik bij jou zie vind ik echt zielig ..
zeggen ze daar niks over bij de manege en kun je daar geen hulp vragen? zei dienen je daar namelijk bij te helpen..

Hier ben ik het heel erg mee eens..

CM_

Jammer idd dat het lesgeefniveau bij jullie zo laag is..

Aan de teugel rijden is een gevolg van een paard dat ontspannen is en goed aan het been is.

Je handen of schouders hoeven geen kracht te zetten dus doen ze pijn dan ben je verkeerdom bezig.

Lees de verschillende topics hier op bokt maar eens door.

Aan de teugel rijden vereist een stille, soms weerstand biedende, elastische hand.
De rest doe je met je been, kneepjes, friemeltjes,etc etc zijn mooie woorden voor wat eigenlijk gewoon zagen is..

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:09

Sleeper schreef:
Zie je dat zn bovenlip langer is dan zn onderlip? Dat doet ie uit ongenoegen. Je dwingt hem met zn koppie naar beneden te gaan. Er staat alleen maar druk op de teugels, en je hangt er zelfs een beetje in.

Ik snap helemaal dat je het leuk vindt als je een paard aan de teugel kan laten lopen. Maar dat is een kadootje wat je krijgt als je rijden helemaal klopt :) Ga nog maar lekker oefenen, het komt vanzelf maar neem er wel de tijd voor. Dan is het voor het paard ook leuk!

Ik ben het met de rest eens, behalve dikgedrukt stukje. Een getuite bovenlip hoeft niet op ongenoegen te duiden, ik ken zat paarden die dit doen als ze 'lekker' aan het werk zijn. Heeft dan niets met ongenoegen te maken.

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:10

CalvinM schreef:
Sleeper schreef:

Ik ben het met de rest eens, behalve dikgedrukt stukje. Een getuite bovenlip hoeft niet op ongenoegen te duiden, ik ken zat paarden die dit doen als ze 'lekker' aan het werk zijn. Heeft dan niets met ongenoegen te maken.

klopt, maar dit ziet er niet echt uit als; lekker aan het werk zijn :\

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:10

CalvinM schreef:
Sleeper schreef:

Ja, klopt helemaal. Maar in dit geval is het wel uit ongenoegen :)

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:11

jaa we hebben we zadels en zo maar hoe vinden jullie dan dat ik het beter kan doen

vanLotje

Re: kyra aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:12

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:12

Ben ik met jullie eens, maar voordat ts de indruk krijgt dat een getuite bovenlip altijd ongenoegen is.. ;)

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:13

norski schreef:
Nou staat ze in de krul en is ze nog steeds niet een de teugel.

ik vind haar totaal niet in de krul staan, dat is toch echt wel wat anders.
maar dit is iderdaad echt lang niet goed.
je trekt haar naar beneden, ook niet eens met kneepjes zo te zien,
|Geen wonder dat je handen zeer doen.

Mendy15

aan je instructrice vragen is 1, want dit slaat nergens op.

en gewoon lekker gaan rijden en niet aan het aan de teugel rijden denken,
dat doet deze pony niet en als ze het gaat doen is het omdat er een juiste ruiter opzit met een juiste, zit, hand en been!
ga gewoon rijden en laat dat aan de teugel rijden achterwege.
je wil haar aan de teugel hebben maar omdat jij dat wilt heeft de pony veel pijn en vind de pony het niet leuk meer om te werken.. niet te egoistisch, maar denk ook aan het paard!

Anoniem

Tja, ik zie de achterbenen niet eens en kan nu al zien dat ze niet onder de massa staan.

Try again, this time with a good instructor.

Laurie

Pietavdwal schreef:
jaa we hebben we zadels en zo maar hoe vinden jullie dan dat ik het beter kan doen

Volgens mij staan hierboven een aantal reactie's die je op weg kunnen helpen..