Met 2,5 jarige nu mee oefenen langeafstanden? Hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Met 2,5 jarige nu mee oefenen langeafstanden? Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:35

Ik wil graag mijn merrie van (nu 2,5 jaar) leren longeren (beginnend longeren) bij een stal. Het punt is dat ik niet zo 1,2,3 elke week een trailer tot bezit heb. Nu dacht ik ineens, misschien kan ik daar wel gewoon met haar naar toe wandelen. Dan is ze in ieder geval al lekker los en is het zogezegde 'hete' er een beetje af. Het punt is alleen, het is ongeveer 6km heen lopen en ook weer 6km terug.

Nu wil ik uiteindelijk toch recreatief lange afstanden gaan rijden en als ik in het natuurgebied wil rijden moet ik alsnog die 6 km eerst afleggen. Mijn vraag is dus eigenlijk: Hoe bouw ik dit op?/Hoe lang doe ik erover om haar daar te krijgen?/ Is het niet teveel gevraagd (eerst 6km, dan de beginselen van longeren oefenen, dan 6km terug lopen)?/

Alvast bedankt! :)

PS.: Mijn merrie is nu 2,5 jaar. Als ik naar die stal ga is ze 3. Dus dat duurt nog wel eventjes en heb ik dus tijd zat om te oefenen.
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 15-07-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:39

Ik denk dat als je paard een goede conditie heeft, het juist een leuke en goede oefening is, mits je natuurlijk niet elke dag zoiets doet.

Als jij die 6 kilometer gewoon rustig gaat stappen, denk ik niet dat het een probleem is.
Houd er wel rekening mee dat het lopen, vooral de eerste keer, lang duurt. 6 kilometer is natuurlijk niet iets wat je even in 5 minuten doet :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:40

Vind ik veel te ver, zou liever nog een half jaar daarmee wachten. Ik ben helemaal pro spelenderwijs dingen leren maar 12 km loopt mijn 3-jarige nog niet eens (aangespannen). Daarnaast is longeren een flinke belasting voor de benen. Kan je beter gaan wandelen of fietsen. Zo leert ze gelijk aan het verkeer wennen en kan je haar al commando's leren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:41

wandelen lijkt mij niet zo'n probleem voor het paard..longeren zou ik persoonlijk nog even mee wachten maar ieder zijn eigen keuze..
je zou eventueel ook een cirkel in het weiland kunnen afzetten om daarmee te beginnen,dan hoef je niet zover heen en weer te lopen..en dan als ze het straks een beetje begrijpt richting de bak? lopen om daar verder te oevenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:45

Op zich kan 6 km prima, mits je dit hebt opgebouwd. En mits je jonkie voldoende rust krijgt voordat je aan de terugweg begint.
Dus begin met 1 km lopen en bouw dit langzaam op.

Verder zou ik je jonkie niet gaan longeren. Je belast de benen er enorm mee, het is nergens goed voor en behoorlijk geestdodend voor een paard, vooral voor een jonkie zoals de jouwe.

Dus als ik jou was, gewoon lekker gaan wandelen en verder paard laten zijn.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:47

Op zich moet je vanaf nu wel toe kunnen werken naar 6 km wandelen. Veel stappen en rechte lijnen zijn goed voor een jong paard.
Maar: als je bedenkt dat een jaarling nog maar de concentratiespanne van een minuut of tien heeft, vind ik het niet eerlijk naar een dier van 2,5 toe om daar een uur mee te wandelen en dán nog eens te moeten leren longeren. (om over het uur terug nog maar te zwijgen). Dat duurt gewoon te lang voor een zo jong paard.

Bovendien is meteen 6 km wandelen ook best veel. Bouw het op. Het lichaam kan het wel al aan, maar jonge dieren kunnen erg onzeker worden van zo lang en zo ver weg te zijn van hun thuis en hun vriendjes.
Het kan best zijn dat je dan te maken krijgt met een mate van paniek.

Liever dus eerst thuis op het erf werken (dmv grondwerk) aan een goede vertrouwensband en jouw leiderschap. En dan het wandelen bij het erf vandaan verder uitbouwen. Fijn is ook als er een paardenvriendje mee kan, in het geval dat je paardje echt onzeker wordt verder bij huis vandaan.

Longeren wil je toch pas later mee beginnen, want een paard van 2,5 is daar lichamelijk ook nog niet aan toe.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:58

Mijn merrie is nu 2,5 jaar. Als ik naar die stal ga is ze 3. Dus dat duurt nog wel eventjes (had ik er niet bijgezet). Ze kent geen hoofdstel of andere dingen, dat pakken we ook straks rustig aan op. Als ze 3,5 is begin ik met 'hangen' en een keertje zitten en ook dat bouwen we op naar het 'inrijden'. Dus volgens mij doe ik best rustig aan :)

Ga nu even alle reactie's lezen van jullie maar dit ff snel erbij getypt ;)
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 15-07-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 14:06

Kukkie schreef:
Op zich moet je vanaf nu wel toe kunnen werken naar 6 km wandelen. Veel stappen en rechte lijnen zijn goed voor een jong paard.
Maar: als je bedenkt dat een jaarling nog maar de concentratiespanne van een minuut of tien heeft, vind ik het niet eerlijk naar een dier van 2,5 toe om daar een uur mee te wandelen en dán nog eens te moeten leren longeren. (om over het uur terug nog maar te zwijgen). Dat duurt gewoon te lang voor een zo jong paard.

Bovendien is meteen 6 km wandelen ook best veel. Bouw het op. Het lichaam kan het wel al aan, maar jonge dieren kunnen erg onzeker worden van zo lang en zo ver weg te zijn van hun thuis en hun vriendjes.
Het kan best zijn dat je dan te maken krijgt met een mate van paniek.

Liever dus eerst thuis op het erf werken (dmv grondwerk) aan een goede vertrouwensband en jouw leiderschap. En dan het wandelen bij het erf vandaan verder uitbouwen. Fijn is ook als er een paardenvriendje mee kan, in het geval dat je paardje echt onzeker wordt verder bij huis vandaan.

Longeren wil je toch pas later mee beginnen, want een paard van 2,5 is daar lichamelijk ook nog niet aan toe.

Ik wandel nu ook al stukjes van 1 km en weer terug. Dat gaat prima (hadden we al opgebouwd). Ze geeft eigenlijk weinig om 'thuis' en hinnikt alleen even rustig als we weer terug op het erf zijn. Verder doen we al iets van een soort grondwerk (voetjes geven, stilstaan etc. het basiswerkje zeg maar).

6km heen, longeren en 6km terug is ook een behoorlijk iets. Daarom wil ik het eerst opbouwen. We wandelen nu 1x per week 1 km heen en 1km terug. Misschien moet ik beginnen met 2x per week heen en terug (1 km) en dan na een week of 3 een halve km erbij pakken? Heb geen haast, alle tijd. Ik mag zelf bepalen wanneer ik naar die stal toe kom om te longeren, er is niets afgesproken (gelukkig niet!)

Tnx voor je info ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 14:18

brenniie schreef:
wandelen lijkt mij niet zo'n probleem voor het paard..longeren zou ik persoonlijk nog even mee wachten maar ieder zijn eigen keuze..
je zou eventueel ook een cirkel in het weiland kunnen afzetten om daarmee te beginnen,dan hoef je niet zover heen en weer te lopen..en dan als ze het straks een beetje begrijpt richting de bak? lopen om daar verder te oevenen.

De bak is dus 1km lopen :+ Maakt niet uit, die bak heb ik echt nog niet nodig. Longeren gebeurd in een grote bak, ze willen dan eerst zien hoe het paard reageerd op iemand anders, en op de omgeving. Desnoods de eerste keren daar even los in de bak/wei om alles te verkennen en 'eigen' te maken. De daarop volgende keren wilde ze kijken of ze mee loopt aan een touwtje en hoe ze reageerd op schouderbewegingen van het 'mens'. Alles heel rustig aan dus. Daarom wil ik ook zo graag naar die stal! Kost wel wat meer maar dan hebben we er samen straks meer aan. Andere stallen zijn op 2km lopen, maar daar ben ik geweest en zeer snel weer weggegaan! Tjee, wat een verschil in de manier waarop iedereen het doet! Ik heb er zelfs over nagedacht om mijn merrie weer terug te brengen naar de fokker om haar daar in te laten rijden maar dat is zowat aan de andere kant van NL en dan kan ik er niet alle keren bijzijn. Gelukkig heb ik nog wat meer tijd om daar over na te denken :P

bartm112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:59

ik denk dat je dan teveel van het dier verwacht het is nog jong en longeren kost ook al veel engie van het paard en dan ook nog 6 km heen en terug ik denk dat dat te veel is voor het dier

Gr Bart

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 15:11

bartm112 schreef:
ik denk dat je dan teveel van het dier verwacht het is nog jong en longeren kost ook al veel engie van het paard en dan ook nog 6 km heen en terug ik denk dat dat te veel is voor het dier

Gr Bart

Ik snap je reactie, maar als je mijn onderstaande antwoorden gelezen had, had je er denk ik anders tegenaan gekeken.

@iedereen hier: Het is dus NIET zo dat ze met 2,5 jaar al 12km moet lopen en dan ook nog een uur intensief gelongeerd wordt. Ik heb ook even in mijn topic neergezet dat we saampies alle tijd hebben om het op te bouwen. Ik wil gewoon weten hoe ik dit het beste aan kan pakken.

In het wild lopen de paarden (inclusief jonge dieren) ook vele kilometers, daarnaast moeten ze ook meerennen en spelen etc. Ik zie mijn 'longeren' als dat spelen en meerennen met de kudde en niet al als werk. Werken houdt ik zelf ook niet van, spieren kweeken om daar plezier aan te beleven wel. Ik mijn ogen gaat mijn paard naar de sportschool en niet aan het werk als bijv. bouwvakker of gestresd kantoorpersoontje. Oke, als ik het zo terug lees denk ik niet dat iemand bovenstaand begrijpt.... zolang ik dat maar doe :P

Sappos

Re: Met 2,5 jarige nu mee oefenen langeafstanden? Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:44

Op zich kan je haar het longeren al wel leren. Bijv 5 minuten en dan voor stap en later draf. Is het niet mogelijk om een stukje in het weiland af te zetten zodat je daar kan beginnen. Goed dat je al met haar aan het wandelen bent. Daar heb je straks onwijs veel profijt van als je haar gaat beleren.

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:52

Ik snap het, je wilt op haar 3e pas gaan longeren, en nu heb je dan een half jaar de tijd om 12 kilomter te stappen, als je nu al 1 kilomter met haar loopt, kan over een half jaar 12 kilomter en longeren ook.
En ik heb nu ook een paard van 3,5 jaar en daar longeer ik ook mee, wat is daar mis mee dan? hoe wil je anders je paard (zadel)mak krijgen?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 15:52

Sappos schreef:
Op zich kan je haar het longeren al wel leren. Bijv 5 minuten en dan voor stap en later draf. Is het niet mogelijk om een stukje in het weiland af te zetten zodat je daar kan beginnen. Goed dat je al met haar aan het wandelen bent. Daar heb je straks onwijs veel profijt van als je haar gaat beleren.

Ik wil wachten tot ze 3jaar is (ongeveer) dan schijnen de knieschijven pas echt dicht te zijn. Maar wandelen (lange rechte stukken) kan inderdaad geen kwaad :) Weide afzetten is geen mogelijkheid helaas. Ga echt liever naar een stal waar ze het mij kunnen leren, straks doe ik iets verkeerds.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 15:53

Klaasje15 schreef:
Ik snap het, je wilt op haar 3e pas gaan longeren, en nu heb je dan een half jaar de tijd om 12 kilomter te stappen, als je nu al 1 kilomter met haar loopt, kan over een half jaar 12 kilomter en longeren ook.
En ik heb nu ook een paard van 3,5 jaar en daar longeer ik ook mee, wat is daar mis mee dan? hoe wil je anders je paard (zadel)mak krijgen?

Tnx! Je begrijpt het helemaal! :)
Alleen begrijp ik je laatste zin even niet....:=

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:38

Nou ik neem aan dat je haar ook zadelmak gaat maken? Dat kan je moeilijk aan de hand doen... dat moet toch echt aan de longeerlijn, omdat ik hier lees dat de meesten het longeren maar slecht vinden... daar ben ik het niet mee eens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:52

Klaasje15 schreef:

In ieder geval zonder te longeren.
Rondjes lopen wordt een paard echt niet zadel- en ruitermak van. Dat kan prima op andere manieren.

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:00

Dat zeg ik ook... door te longeren wel.
Op welke manieren allemaal nog meer dan?

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:02

oo ik las het verkeerd.. waarom zou dat niet zo zijn? je paard went aan je stem en reageerd op je stem.. Ik snap niet waarom longeren slecht zou zijn voor een paard? En denk je dat ik alleen maar longeer? Dan heb je het echt mis

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 18:07

Huh? Sorry Klaasje15 maar ik volg je echt niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:16

Klaasje15 schreef:
oo ik las het verkeerd.. waarom zou dat niet zo zijn? je paard went aan je stem en reageerd op je stem.. Ik snap niet waarom longeren slecht zou zijn voor een paard?

Stemcommando's leren kan prima d.m.v. grondwerken, loswerken, wandelen aan de hand en evt. schrik- en obstakeltraining.
Daarmee gebruik je dan ook lichaamstaal, iets wat bij het rijden ook van belang is.

Longeren is te belastend voor de pezen en gewrichten op zo'n jonge leeftijd.
Daarnaast is mijn persoonlijke mening dat het ook nog eens geestdodend is voor een paard.
Je kùnt het longeren leuk en leerzaam maken wanneer je kort longeert (hooguit 10 minuten) en daarin veel tempowisselingen en overgangen vraagt en vaak van hand verwisselt (om de 3 à 4 rondjes).
Maar de meeste mensen laten hun paard kweet niet hoe lang op dezelfde hand in hetzelfde tempo draven en galopperen, zich niet eens bewust zijnde van hun eigen lichaamstaal en vaak ook nog allerlei tierelanteinen aan het hoofd van het paard bevestigen (zgn "hulp"teugels e.d.). En ik zie niet wat daar leuk, leerzaam of goed aan zou zijn.

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:22

dat is niet wat ik vraag.
Ik vraag hoe jij je paard dan zadelmak maakt?;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:32

Klaasje15 schreef:
dat is niet wat ik vraag.
Ik vraag hoe jij je paard dan zadelmak maakt?;)

Hoe ik dat doe?
Zoals ik al schreef: voorbereiden dmv grondwerken, loswerken, wandelen aan de hand e.d..
Als je meer wilt weten, pb me dan even, anders gaan we off topic. ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:36

Ik heb de oplossing gevonden: Niet.

Niet lopend te doen, het is iets meer als 6km (namelijk 8km) en dat wordt zelfs voor een volwassen paard teveel (indien er daarna nog intensief wordt getrained).
Ik ga vragen of het mogelijk is dat ze naar mij toe komen en dat we dan van de bak (1km verderop) gebruik maken. Als dat niet gaat, tja dan moet ik toch ergens een trailer vandaan toveren. Jammer genoeg kan ik haar daar (of in de buurt) niet stallen... anders had het natuurlijk veel makkelijker geweest :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:15

Ik denk dat dat heel verstandig is, 6 km. hen en 6 km. terug en dan ook nog daar leerwerk voor je jonge dier doen is toch wel veel.
Als zij niet bij jou naar de bak 1 km. verderop willen komen, wil misschien iemand anders die volgens dezelfde methode werkt dat wel.
En anders inderdaad zien dat je een trailer kunt bemachtigen om daar straks af en toe naar toe te kunnen.