Dazenbeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sorsie

Dazenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:35

Hee,
mijn shetlander heeft allemaal bultjes op haar hals.
Ik vroeg me af hoe lang het gemiddeld duurt voordat zo'n bult weer weg is.
Misschien dat het ook eiwit bultjes kunnen zijn, maar ze heeft het alleen op haar hals.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:47

Mijn paard heeft bulten van 2 weken geleden die nog steeds zichtbaar zijn, maar wel kleiner zijn geworden.
Ik ben bang dat het even duurt... ;(

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:15

8)7 Wat een rot beesten, dat is wel lang zeg.
Helpt een vliegendeken tegen dazenbeten?

thofvaneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:29

Ja, vliegendekens helpen zeker tegen dazenbeten. Wij hebben een merrie, waarvan haar nek ook altijd vol bultjes komt en die dan zelfs heel hard en droog worden. Ik had haar gesprayd met dazenspray, maar toch bleven ze en kwamen er zelfs bij, die bultjes. We hebben haar nu een exzeemdeken aangedaan van onze andere fries en waarlijks na ongeveer een week waren de bultjes verdwenen ( en krijgt ze er geen nieuwe meer bij)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:38

Ben zelf gebeten door dazen |( en weet uit ervaring dat het meer dan twee weken kan duren voor de bulten helemaal weg zijn :( . Ik heb ook nog steeds geen goed middeltje tegen de jeuk gevonden ;( (gek word ik ervan! -:(- ).

Missmoonie86

Re: Dazenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:09

Ja dazen komen elk jaar erger en harder terug, mijn paard zit al onder en ik zelf ook:( ( Zuccchhhtttt)

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:11

en daarom ga ik een dazenval in elkaar knutselen :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:12

ik ben zelf es tijdens een bosrit door een muggenzwerm gereden en die hadden me precies onder mn linker bil gestoken met 80 tegelijk volgens mij!
Ik had zeker 3 maanden!!!!een grote harde plakaat daar zitten,en jeuken!!!niet normaal meer.
Doordat je krabt verdeelt het gif zich onder de huid daarom kunnen bulten zo plakaatachtig groot worden.
Heeft echt lang geduurt tot dat weg was getrokken,zag er echt niet uit!!!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:13

Mijn pony heeft een horzelbult precies onder zn oor. En een grote ook. Ik kan nu al sinds een week geen hoofdstel of halster meer omdoen. Grrmbl. Maar ik dacht zelf altijd dat het met een week wel bijna weg zou zijn, maar nu ik hier 2 weken lees -O- zucht. Nog maar even afwachten dan.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:15

wat je er tegen kunt doen bij je paard: afspuiten met koud water en daarna insmeren met coolinggel. Eventueel daarna een vliegendeken/eczeemdeken er overheen leggen.

Ik trof mijn merrie 2 weken geleden met een grote bult tussen haar voorbenen aan. Ook van de dazen. Ze heeft er erg heftig op gereageerd maar had geen koorts, at goed, dronk goed. Omdat ik de bult wel erg groot vond toch de dierenarts gebelt ondanks dat ik zelf medisch geschoolt ben. Die zei ook meteen afspuiten (liefst paar keer per dag zodat het lekker koelt) en insmeren met cooling gel. Goed opletten dat je paard geen symptomen van ziek zijn krijgt zoals koorts, verminderde eetlust, diaree, want in dat geval moet toch de dierenarts komen.

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:16

Missmoonie86 schreef:
Ja dazen komen elk jaar erger en harder terug, mijn paard zit al onder en ik zelf ook:( ( Zuccchhhtttt)

Tip: koop nestosyl! Zit in een oranje tubetje, werkt heel goed tegen de jeuk en de bult is zo weg. _/-\o_ Het is eigenlijk voor mensen maar als 1 van onze dieren een plekje of iets heeft smeren we het er ook wel eens op en het help prima. Het werkt voor insectensteken, schaafwondjes, snijwondjes... weet niet hoe duur het is, schijnt niet spotgoedkoop te zijn, maar het helpt super. Kan niet zonder dat spul, wordt enorm vaak geprikt door die dazen als ik ook maar even bij de paarden in de buurt ben, maar ook door muggen en wondjes zijn ook zo weg. Verder hebben wij nog een dazenval staan in de wei (zo'n grote bal met zo'n kap erop).

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:17

Klinkt goed L_Anne! Werkt het denk je ook nog als de bult er al even zit? En waar haal je het?

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:20

Eliine schreef:
Klinkt goed L_Anne! Werkt het denk je ook nog als de bult er al even zit? En waar haal je het?

Ja hoor dan helpt het ook. Je kunt het gewoon bij de drogist halen, mijn moeder haalt het altijd bij Kruidvat. Een paar keer smeren en je bent er van af met dat spul!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:21

Oh dat ga ik morgen gelijk halen dan! Echt jeuk heeft mn pony niet meer van de bult, maar het zit op zo'n vreselijk onhandige plek dat ik m het liefst zo snel mogelijk weer klein wil hebben. Dank voor de tip!

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:23

Eliine schreef:
Oh dat ga ik morgen gelijk halen dan! Echt jeuk heeft mn pony niet meer van de bult, maar het zit op zo'n vreselijk onhandige plek dat ik m het liefst zo snel mogelijk weer klein wil hebben. Dank voor de tip!

Het is eigenlijk voor mensen bedoeld, maar mijn ervaring is dat het bij dieren ook helpt. Gewoon proberen! ;)

ThalyaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:28

Ik weet geen tip voor dazenbeten bij paarden, maar wel voor mensen.
Als je net gebeten bent, moet je met een stylo heel hard een cirkel trekken rond het gebied dat je gebeten bent, dus het deel dat al rood ziet (zonder dat je gekrabt hebt). Je mag er echt veel rond doen en dan blijft de bult en de jeuk binnen die cirkel en de jeuk verdwijnt ook veel sneller. Wie weet helpt het ook bij paarden, maar ik zie niet onmiddellijk een paard met stylo-cirkels rondlopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:18

stylo= pen :D

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:28

haha handig om te weten. Ik vroeg me al af wat ze bedoelde :D

celien94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:29

mijn paarden hebben er al van 2.5 week geleden , nochthans spuit ik hun elke dag in ,maar ja

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:30

ThalyaXx schreef:
Ik weet geen tip voor dazenbeten bij paarden, maar wel voor mensen.
Als je net gebeten bent, moet je met een stylo heel hard een cirkel trekken rond het gebied dat je gebeten bent, dus het deel dat al rood ziet (zonder dat je gekrabt hebt). Je mag er echt veel rond doen en dan blijft de bult en de jeuk binnen die cirkel en de jeuk verdwijnt ook veel sneller. Wie weet helpt het ook bij paarden, maar ik zie niet onmiddellijk een paard met stylo-cirkels rondlopen.

Laten we dan maar eens 10 rondjes op mijn armen gaan tekenen :+

jaba26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:48

Het verschilt per paard, vaak zijn ze snel genoeg weer weg :)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:50

Vliegendeken idd, en voer verder knoflook. Dit zorgt voor bloedzuivering en daardoor gaan de bulten sneller weg.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:52

Bij mijn paard trekken ze aardig snel weg, bij mij niet!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:52

ElsB schreef:
Ben zelf gebeten door dazen |( en weet uit ervaring dat het meer dan twee weken kan duren voor de bulten helemaal weg zijn :( . Ik heb ook nog steeds geen goed middeltje tegen de jeuk gevonden ;( (gek word ik ervan! -:(- ).

Pure azijn erop doen (mits het nog geen wondje is.)

Spikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:24

pure azijn helpt ook goed bij een wespen steek! Ik spreek uit ondervinding :D