Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarcR schreef:Paarden zijn kuddedieren en voor jouw merrie vormen jij en zij een kudde met een bepaalde rangorde.
Als je daar nu een paard, of een mens, bij brengt ontstaat er een nieuwe kudde waarbinnen, volgens jouw merrie en het nieuwe paard, een nieuwe rangorde moet worden bepaald.
Tot deze rangorde is "uitgevochten" zal er een zekere spanning heersten binnen de kudde.
ArnoBokt schreef:Ik denk dat dieren dezelfde emoties kunnen hebben als mensen.
Maar wat maakt het eigenlijk uit ?
ArnoBokt schreef:Ik denk dat dieren dezelfde emoties kunnen hebben als mensen.

anneliesdj schreef:ArnoBokt schreef:Ik denk dat dieren dezelfde emoties kunnen hebben als mensen.
Ben ik het absoluut niet mee eens, er zijn emotie's die een paar gewoon niet kan hebben omdat je die alleen hebt als je kunt nadenken.
Enkele voorbeelden; wraak, verliefheid en jaloezie hoort er ook bij.
Soms lijkt het wel of paarden jaloers zijn maar ze denken daar anders over dan wij dus kun je 't eigelijk geen jaloezie noemen.
Wel weet een paard dat jij met wat lekkers de weide in komt en als er dus een ander paard bij jou staat jaagt hij die weg, niet zozeer omdat hij jaloers is en het de ander niet gunt maar simpelweg omdat hij zelf wat lekkers wil.
moes schreef:MarcR schreef:Paarden zijn kuddedieren en voor jouw merrie vormen jij en zij een kudde met een bepaalde rangorde.
Als je daar nu een paard, of een mens, bij brengt ontstaat er een nieuwe kudde waarbinnen, volgens jouw merrie en het nieuwe paard, een nieuwe rangorde moet worden bepaald.
Tot deze rangorde is "uitgevochten" zal er een zekere spanning heersten binnen de kudde.
Ik heb geleerd dat je als mens absoluut geen onderdeel uitmaakt van de kudde bij paarden. Het is wel zo dat je leiderschap kunt hebben in de omgang met hen.
lanishafay schreef:Kunnen paarden jaloers worden? In mijn geval, ik heb één merrie en sinds een paar dagen een nieuwe merrie voor de zomer om te rijden.
Kan mijn merrie daar raar over denken? Ik gaf natuurlijk haar altijd als enige de aandacht, dat is nu anders....