Ervaring gevraagd: traile met alleen hout als bodem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manex

Ervaring gevraagd: traile met alleen hout als bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 20:23

De vloer van mijn trailer moet worden vervangen. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken wat ik het beste kan doen.

Ik heb al contact gehad met een bedrijf wat het zou kunnen doen. Zij raden me aan om een bodem te nemen van alleen
maar hardhout. Dus zonder gietvloer of rubber mat er overheen.

Als heden hiervoor geven ze aan dat een houten vloer makkelijk schoon te maken is. En je kunt goed zien of het hout slecht
begint te worden of niet.
Bij een gietvloer en rubber mat loop je altijd het risico dat er haarscheurtjes komen waardoor vocht tussen het hout en rubber
kan blijven zitten zonder dat je dat weet. Dan zou je dus zomaar met een bodem kunnen rijden die niet veilig meer is.

Ik vond dat er wel wat voor te zeggen was. Maar voor ik dit ga laten doen wil ik graag eerst eens weten of er hier mensen zijn
die hier ervaring mee hebben.

-Hoe bevalt zo'n vloer?
-Wordt dat niet glad als ze er op plassen/poepen? Die van mij doet dat namelijk rijdende weg. Kan me voorstellen dat dat
in een bocht gevaarlijk kan zijn.
-Hoe lang gaat zo'n vloer gemiddeld mee?

Ibbel

Re: Ervaring gevraagd: traile met alleen hout als bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:27

Tja, vroeger hadden alle trailers dat. Het is niet voor niets dat de gietvloeren bedacht zijn. Idd, een losse rubberen mat daar gaat vocht onder zitten, dus daar moet je heel secuur mee omgaan. Maar alleen hout, ik zou het niet meer willen. Beruchte plekken zijn de hoeken, dat kan je ook met een gietvloer gewoon controleren, als die slecht worden.
Ik had na 15 jaar een nieuwe bodem nodig in mijn trailer met gietvloer. Mijn vorige, houten vloer trailer, hield het 7 jaar uit. Dus kies maar...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:28

Het 'klinkt' niet ideaal.

Is het ook niet zo dat een 'gietvloer' je houtenvloer ook niet meer beschermd tegen de amoniak etc. en hierdoor langer mee gaat?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 20:55

Ik heb ook nog wel zo m'n twijfels.
Vandaar ook de vraag :D

Het zal inderdaad niet voor niks zijn dat de trailers van nu allemaal dat rubber hebben. Maar waarom
krijg ik dan het advies om weer alleen terug naar hout te gaan? Het wekt bij mij de indruk dat ze weer
aan het terug komen zijn van dat rubber.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:19

Een nieuwe houten vloer in combinatie met vocht (uit mest / urine) kan vrij glad zijn voor het paard (vooral bij Betonplex oid.)Beter is gietrubber over het hout (is prijzig, heb eens een prijs van 300,- voorbij zien komen). Voordeel van gietrubber is dat als het paard gaat schrapen of stampen, raakt het hout niet beschadigd en trekt er op die plek geen vocht in het hout.

Wat je ook kiest voor een vloer: wel de randen bij de wanden en achterkant goed afkitten om vocht van binnen in de trailer niet bij de kopse kanten van het hout te laten komen (tussen de wanden en de vloer met goede kit). Dat kit onderhoud nodig heeft vergeten de meeste mensen, een kitvoeg moet je afhankelijk van het type/merk om de paar jaar vervangen. Doe je dat niet dan kan hij niet meer goed afdichten. Denk er ook om om kopse kanten van het hout goed te behandelen (menie / grondverf).

Eventueel kun je ook een houten vloer erin leggen zonder rubber. In mijn oude trailer had ik ook een houten vloer; ingesmeerd met een dun laagje vloeibare bitumen en ingestrooid met scherp zand zodat hij wat stroever was (je kunt ook een epoxy lijm oid. gebruiken ipv. bitumen, bitumen geeft iets af).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:48

Is het een echte trailerleverancier die je dit advies geeft of 'zomaar' een (aanhangwagen-)bedrijf? In dat laatste geval zou ik hun advies lekker naast me neerleggen, en in het eerste geval zou ik eerst nog eens met een andere trailerexpert gaan praten... Ik blijf het nl een 'raar' advies vinden. Ook dat ze hardhout zeggen, ipv watervast betonplex.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:50

Ik heb een betonplex vloer in m'n trailer, maar ik heb er losse matten overheen. Dus geen last van glijden, maar zou mijn paard er denk ik niet zonder matten inzetten.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:54

Mijn vloer is ook van hout. Zit wel een soort van patroontje in die een beetje verstroevend werkt. Nog geen last gehad dat het te glad is..

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:57

Voordeel van losse matten is toch dat hij los is, kun je ook gewoon checken hoe je houten vloer eronder eruit ziet en is het ook niet zo glad eventueel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:08

Wanneer mijn trailer aan een nieuwe vloer moet, kom er een houten vloer in, zonder gietvloer, maar met een losse mat.
Echter!! Die vloer staat dan wel aan alle zijden in minimaal 4 lagen autolak van de beste kwaliteit! Eerst op maat zagen, daarna gaten boren en verzinken, daarna vier lagen lak en dan monteren met RVS bouten en moeren. Die montage natuurlijk wel een beetje secuur uitvoeren, zodat de lak niet beschadigd wordt.

Waarom trailer een rubber vloer hebbem is heel simpel te verklaren. Zo'n rubber vloertje kost 150 - 200 euro om erin te leggen; de houten vloer (geen betonplex, gewoon hardhout!!!!) zoals ik die erin wil hebben kost gewoon 1000 euro, met name door het werk wat erin zit. ik ben echter vrij handig, dus doe het zelf en zo'n vloerplaat kost 400 euro, de rest is arbeid.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:10

Ik heb ook een hardhouten vloer met hierbovenop een losse rubberen mat. Hiervoor een gietvloer gehad, maar dat nooit meer!

Ikke, waarom autolak en geen jachtlak?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:37

Mootje schreef:
Ik heb ook een hardhouten vloer met hierbovenop een losse rubberen mat. Hiervoor een gietvloer gehad, maar dat nooit meer!

Ikke, waarom autolak en geen jachtlak?

mag ook Jachtlak zijn, mits zeewaterbestedig (strooizout).
Het maakt eigenlijk geen ruk uit wat voor lak het is, zolang die maar bestand is tegen zware mishandeling. Dat soort lakken worden in de auto-industrie en de botenbouw veel gebruikt, maar er zijn beslist nog andere stickertjes op te plakken.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:03

Ibbel schreef:
Is het een echte trailerleverancier die je dit advies geeft of 'zomaar' een (aanhangwagen-)bedrijf? In dat laatste geval zou ik hun advies lekker naast me neerleggen, en in het eerste geval zou ik eerst nog eens met een andere trailerexpert gaan praten... Ik blijf het nl een 'raar' advies vinden. Ook dat ze hardhout zeggen, ipv watervast betonplex.

Is een echt paardentrailerbedrijf.

Wij zouden het vervangen ook zelf doen. Puur omdat het nogal veel werk is en het door de manuren duur wordt om te laten doen.

Bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik wel wat mee.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:07

In mijn oude Ifor ligt een bodem van hardhouten planken, doordat daar kiertjes tussen zitten kan alle vocht weg. Het zijn planken van zo'n 4 a 5 cm dik. Ik heb daar wel een losse mat overheen liggen. Bevalt super.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:32

ik heb ook een houten vloer en daarop losse matten. na gebruik schoonmaken en de matten over het tussenschot hangen zodat het goed droogt eronder.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:40

Mijn vloer is van betonplex. Het is een 2de hands trailer. Er heeft (voor dat ik hem had) een paard wild in lopen schrapen en nu is de top laag er op een aantal plekken af. De vorige eigenaren hebben er een dikke rubberenmat in gelegd. Wat een naar ding :o Het is loodzwaar en te groot om heb over 1 v.d. stangen te leggen (1,5 paards) Toevallig heb ik mijn trailer v.d. week weg gebracht naar een trailerzaak voor een onderhoudsbeurt. Zij adviseren toch om er een gietvloer in te leggen omdat de toplaag beschadigd is en zodoende, mocht het paard plassen etc. Echt in de vloer trekt. Met een gietvloer kan dat niet. De levensduur voor zo'n vloer is 10 jaar.

Persoonlijk zou ik mijn vloer (zonder mat dus) niet graag mijn paard op vervoeren. Vind het nogal glad helemaal als er mest en urine op komt. De losse rubberenmat vind ik ook niet fijn. Log zwaar, altijd opletten dat er geen vocht onder komt en niet makkelijk schoon te maken, rekening houdend met het vocht wat dan weer onder de mat komt :+

Helaas moet ik nu nog een paar maandjes doorklooien met die mat maar er komt zeker weten een gietvloer in. Deze is ook een stuk stroever en zodoende hoef ik geen stro meer te gebruiken in de trailer :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:11

Ik schuif onder mijn rubbermat altijd een emmer zodat het kan blijven ventileren. Een gietvloer zou ik niet snel voor kiezen, je ziet niet wat er met de vloer er onder gebeurt.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:16

zoals ik al zei hang ik mijn matten over het tussenschot zodat de vloer goed kan drogen en de matten ook. Zijn wel zwaar, maar ach het is zo gebeurd!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 09:22

Ik denk dat we er uit zijn. We gaan de vloer vervangen door een dikke watervaste plaat. Daar komt een polyesterlaag overheen en daar weer een rubber mat overheen (weet nog niet of dat een vaste of losse mat wordt).
Mochten er dan scheurtjes in de mat komen, dan is het hout in ieder geval extra beschermt.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:31

Ik moet ook een nieuwe vloer in de trailer hebben , ik vind het ook erg moeilijk ..........welke bodem moet ik er nu in gaan leggen????
Ik weet het nog niet maar waarschijnlijk word het een betonplex of watervast multiplex en dan eerst heel goed gaan lakken.
Waarschijnlijk doen wij er dan ook een laagje polyester overheen en dan een losse mat.

Ik wil er in ieder geval geen gietvloer in !! Geen goede ervaring mee.
Als je bodem aan het rotten is zie je het gewoonweg niet.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 10:35

Ja, precies. Er ligt nu ook een houten vloer in met een gietvloer er overheen. Maar je ziet inderdaad niet of dat rubber stuk is of niet. En dat niet alleen. Ik vind het ook een ramp met schoonmaken.
Je kunt er niet even makkelijk alles uitvegen. Misschien dat dat met een mat beter gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:14

manex schreef:
Ik denk dat we er uit zijn. We gaan de vloer vervangen door een dikke watervaste plaat. Daar komt een polyesterlaag overheen en daar weer een rubber mat overheen (weet nog niet of dat een vaste of losse mat wordt).
Mochten er dan scheurtjes in de mat komen, dan is het hout in ieder geval extra beschermt.

Maar scheuren in het polyester ga je niet zien! Water vindt die scheurtjes echter probleemloos en zal daar ook doorheen komen. Rot je vloer alsnog zonder dat je het merkt.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:19

Over dat polyester komt nog een rubber mat. En dan niet alleen rubber maar met een inlage. Dat vangt de "klappen" zeg maar nog eens extra op.

Dan heeft dat polyester toch al niet zoveel meer te lijden?

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:24

Waarom maak je er geen aluminium vloer in met een mat eroverheen , die verslijt nooit meer

manex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:52

Omdat ik heel voordelig aan hout, polyester en rubber kan komen :D