LecyTinker schreef:mijn jonge paarden leer ik met een halster.
Dus ze een halster aandoen voordat je het voer pakt. Dan wanneer je het voer hebt dan doe je een halstertouw aan. Dan mag ze een hapje pakken... loop je met haar mee naar de box en doe je het voer in haar bak, laat je haar weer met je meelopen naar buiten, geef je haar een koekje en dan wanneer jij weer staat waar je veilig bent, dan laat je haar weer los en geef je haar nog wat lekkers. Ze zal dan snel naar haar voerbak gaan en dan heb je het op een veilige manier gedaan.
Op die manier haal je de stress weg. Je gaat je paard nu straffen voor iets wat ze geleerd heeft om te overleven.
Je kan haar ook vast zetten buiten de stal wanneer je het voer erin doet en dan loslaten, maar het probleem is dat ze dan NOG moet wachten op haar voer terwijl ze het al ziet en dat geeft nog meer nijd!
Paarden doen dit soort dingen niet omdat ze je niet aardig vinden, ze doen dit omdat de geschiedenis ze geleerd heeft dat het een van de weinige manieren is om aan hu nvoedsel te komen en het te behouden.
Belonen werkt een stuk beter dan straffen. Je moet ze niet vertellen wat ze NIET mogen doen, maar leren wat ze WEL mogen doen. Leer haar dat als ze netjes en rustig met jou mee loopt dat ze gewoon uit de bak mag snoepen en dat ze gewoon rustig haar voer krijgt zonder dat iemand het afpakt. Wanneer ze dat eenmaal geleerd heeft dan ga je haar leren dat ze netjes moet wachten totdat het in haar bak ligt voordat ze eraan mag komen. Maar wanneer je haar nu bij haar voer weg gaat halen, bevestig je alleen de reden waarom ze het doet. Vechten voor haar eten, want anders heeft ze niets!
Lijkt me een goed en veilig plan
Zal ik ook eens proberen!