Stalen neuzen :+

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stalen neuzen dragen is wel/niet verstandig

wel
57 (62%)
niet
34 (37%)

Totaal aantal stemmen: 91

Soraya85

Stalen neuzen :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:00

Naar aanleiding van 2 verschillende topics:
[VVDD] shire voor 2e keer op voet gestaan...
[EA-GZ-RP] Schoenen met stalen neuzen :)

Waarin er een kleine discussie op gang kwam, wel of geen stalen neuzen.
- de voors zeggen oa: het deukt echt niet in door het gewicht van je paard
- de tegens zeggen oa: als het deukt, snijdt het in je tenen

Mijn eigen verstand zegt... het kan niet zomaar indeuken. Maar als ze nu precies op het randje staat, dan misschien wel...

Dus bij deze, bokt hoe denken jullie over het dragen van stalen neuzen?

Jasmijn159

Re: Stalen neuzen :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:01

Dat het kan is zeker :)
Iedereen moet voor zichzelf bepalen welk risico die wil nemen.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:03

Even een stipje , zit toch te denken om een schoen met een stalen neus te kopen ben benieuwd wat andere er van vinden.. :)

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:03

Ik wil ook schoenen met stalen neuzen :j
Dus bij deze een stipje.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:04

zelfs als je met de fiets (zonder veel druk) over de ''goede'' plaats van de stalen neuzen fietst, kunnen je tenen er al afgesneden worden.
nee liever niet :)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:04

mijn dochter heeft altijd veiligheidsschoenen aan wanneer ze op stal is of op de manege is....ongeacht wat ze aan het doen is , alleen met rijden heeft ze haar laarzen aan...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:06

Stalen neuzen hebben gewoon een minimum waar ze aan moeten voldoen. Geloof een indeukresistentie 200J.

Komt neer op een kogel van 20 kg die van een meter op je voet valt geloof ik.

EDIT: bovenstaande klopt.
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 07-07-10 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:08

Ik heb al eens het verhaal gehoord van een stalenneus die is gebroken en in de voet terecht kwam. Dus ik zou het niet doen.
Wat ik zelf altijd aanheb bij de paarden zijn stevige bergschoenen. Niet de goedkope dingetjes maar de wat zwaardere, dan heb je een heel dik stuk leer om je voeten. Wanneer de paarden dan op mijn voet gaan staan is het een stuk minder pijnlijk. Want de schoen vangt een deel van de klap op.
Een van mijn paarden is afgelopen jaar op mijn voet gesprongen toen ik mijn rijlaarzen aan had, ik had toen mijn kleine teen gebroken en mijn voet zwaargekneusd. Sindsdien durf ik zelf eigenlijk ook niet meer met laarzen bij de paarden te zijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:12

deze dingen zijn toch niet voor niks werkschoenen/veiligheids schoenen :?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:12

martina1 schreef:
Ik heb al eens het verhaal gehoord van een stalenneus die is gebroken en in de voet terecht kwam. Dus ik zou het niet doen.
Wat ik zelf altijd aanheb bij de paarden zijn stevige bergschoenen. Niet de goedkope dingetjes maar de wat zwaardere, dan heb je een heel dik stuk leer om je voeten. Wanneer de paarden dan op mijn voet gaan staan is het een stuk minder pijnlijk. Want de schoen vangt een deel van de klap op.
Een van mijn paarden is afgelopen jaar op mijn voet gesprongen toen ik mijn rijlaarzen aan had, ik had toen mijn kleine teen gebroken en mijn voet zwaargekneusd. Sindsdien durf ik zelf eigenlijk ook niet meer met laarzen bij de paarden te zijn.

Was dat een 'echt' verhaal of zo'n verhaal als van die hond die werd afgemaakt omdat ie had gebeten en bleek ie later 20 nietjes in zijn oor te hebben?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:16

Het leger is niet voor niks gestopt met stalen neuzen in kisten!
Dat is een speciaal hard kunststof geworden nu.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:17

als stalen neuzen je tenen al kunnen afsnijden, als er een fites over rijdt, dan begrijp ik niet waarom het in de bouw en logistiek nog steeds verplicht is.
Ikzelf gebruik geen stalschoenen met stalen tip, uiteindelijk heb ik het idee dat als een paard echt op m'n voet springt het eerder op de zijkant is dan juist op m'n tenen, dus vind het niet echt nodig.

wanneer ik iemand in de stallen ga helpen, dan zie ik soms wel de meerwaarde van stalen neuzen wanneer ik door oplettenheid bijna in m'n schoen steek met de mestvork...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:19

De kans dat je aangereden wordt is heel wat groter dan dat je tenen eraf gesneden worden. Dat gebeurt echt zelden en deze verhalen vallen in het groepje bangmakerij. Ik heb zelf jaaaaaren met stalen neus rondgelopen. Scheelde een blauwe voet of 2

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:21

Staal mag tegenwoordig niet meer in veiligheids schoenen omdat maar er zit een stevige soort van kuntof in. ik heb zelf de schoenen van moutain horse en kan je zeggen als ik ze niet had gehad dat in nu geen tenen meer had gehad zovaak zijn er paarden op m'n tenen gaan dansen. zonder die schoene ga ik niet meer naar de paarden toe

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:23

Bij Mythbusters hebben ze die mythe van tenen eraf snijden eens getest :))
Was allemaal onzin. Zonder stalen neuzen waren de tenen helemaal kapot en alle botten gebroken. Met stalen neuzen zaten ze er nog gewoon aan :) Door de buiging in het stalen plaatje kan dat bijna niet dubbelvouwen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:25

Ik denk dat een paard ook behoorlijk zijn best moet doen, wil het zo hard op je schoen stampen dat het overeenkomt met een kogel van 20 kg die met behoorlijke snelheid op je voet valt.
(20 kg is VEEL)

Als een paard zo vals is moet je mijns inziens helemaal uit de buurt blijven: stalen neus of niet :Y)

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:26

Nooit stalen neuzen aandoen. Het staal is niet bestand tegen het gewicht van een paard.
Teminste zo is ons dat altijd uitdrukkelijk verteld :Y). Als het staal is ingedeukt krijg je je voeten ook lastiger uit de schoen, waardoor het nog erger wordt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:28

er wordt geen staal meer werkschoenen gebruikt maar een soort kunstof.

Hellaas kan het beiden indeuken met een goed druk (heel puntgewijs op een rand. (zal dus niet snel gebeuren met een paardenhoef) Heb zelf 1 keer net op tijd mijn tenen ingetrokken want hij was gedeukt. (in het groen gewerkt en met de spa presies op de rand getikt niet zachtjes)

Met paarden is het goed veilig je moet alleen bedenken de neuzen lopen niet helemaal door over heel je voet maar stoppen net op je vreef
Afbeelding
Bij deze schoen kan je aan de verdikking zien tot waar hij loopt.

Je moet als je ze neemt op de S norm letten S3 is het zwaarst en daar zit een goed neus in en een kunstof zol inleg dus ook veilig voor spijkers. Let wel op je moet ze ongeveer 1 keer per 2 jaar vervangen al zijn ze dan niet op je schoenen. De neus slijt en door wrijving kan de neus kapot gaan

Nog een plaatje van de opbouw van een S3 schoen

Afbeelding

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:29

Ik zeg onzin! Ik werk al jaren in de paarden en ik heb al zoveel paarden over mijn tenen gehad. Als ik geen stalen neuzen in mijn schoenen had dan hadden die er nu waarschijnlijk niet meer aan moeten zitten.
Gewoon lekker stoer op je puma's en teenslippers door de stal open. :Z
Dus ook al staan ze niet seksie, aan doen!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:30

een paard weegt meer als 20 kg denk ik dan

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:30

Mijn moeder kende een verhaal van een man bij haar op de manege. Die had stalen neuzen, en toen ging er een paard op zijn tenen staan. Het was winter, die man voelde niet veel in zijn voeten, dus dacht dat het wel in orde was. Toen hij later thuis kwam, lagen zijn tenen er bijna allemaal naast...

Nee, voor mij geen stalen neuzen in de buurt van paarden :n

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:32

desty schreef:
een paard weegt meer als 20 kg denk ik dan

ik WIST dat die zou komen! hahaha!

we hebben het over een kogel van 20 kg die van 1 meter hoogte valt.

dan heb je ook nog te maken met zoiets als........... zwaartekracht? :Y)

petitparis

hmm ok een paard weegt 600-700kg, maar staat wel op 4 benen. Er is er al eentje in galop op m'n voet gesprongen en eentje rechtgekomen op m'n voet en daar heb ik zelfs nog geen blauwe vlek aan overgehouden, dus denk dat de druk dan nog wel meevalt...

op het bedrijf waar ik ooit vakantie werk deed, hadden ze wel eens accidentjes met de heftrucks over voeten, maar daarvoor hadden ze dus stalen neuzen en denk eerlijk gezegd dat z'n heftruck die geladen is wel iets meer weegt dan een paard...

Sieppus

Pluttersput schreef:
Mijn moeder kende een verhaal van een man bij haar op de manege. Die had stalen neuzen, en toen ging er een paard op zijn tenen staan. Het was winter, die man voelde niet veel in zijn voeten, dus dacht dat het wel in orde was. Toen hij later thuis kwam, lagen zijn tenen er bijna allemaal naast...

Nee, voor mij geen stalen neuzen in de buurt van paarden :n

Als er staal door je zenuwen gaat dan voel je dat wel!!! Mijn god,wat een verhalen hier.... :Y)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:34

Ik kan je vertellen dat dit niet verzonnen is ;) Je mag denken wat je wilt hoor, maar dit is niet verzonnen.

Overigens maakt het ook heel erg uit hóe een paard op je voet gaat staan. Ik heb er al een aantal op mijn voeten gehad, en meer dan blauwe plekken wat kneuzingen niet aan over gehouden. Mijn zusje daarentegen, toen er een aanspanning achterop onze aanspanning sprong, had ze haar teen gebroken.