Ben je bang? Zeg het dan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet zeggen dat je bang bent?

Ja
53 (88%)
Nee
7 (11%)

Totaal aantal stemmen: 60

_Jessie

Ben je bang? Zeg het dan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:15

Vanavond ging ik na het rijden in de bak even uitstappen over de rustige weg bij ons achter.
Dit doe ik vaker dus ik zag het probleem niet.
Kom ik een joggende mevrouw met hond tegen. Ik zie die vrouw al heel erg kijken en op haar hond letten.
Waarop ik stil ging staan aan de kant zodat die mevrouw rustig en makkelijk kon passeren.

Wat blijkt, is ze vlakbij mij en mijn paard wil ze met een extreem grote bocht om ons heen.
Ze was dus doodsbang voor paarden. Niet erg hebben meer mensen.
Alleen doordat ze met een hele grote bocht om mij heen wilde vergat ze haar hond
en liep ze zo ver opzij dat ze haar hond in het water duwde! Een grote hond, formaat labrador.
Waarop mij paard zich dus wezenloos schrok, omdraaide en terug naar huis rende.

Nu weet ik dat paarden vluchtdieren zijn en dat ze nooit 100% betrouwbaar zijn. Vandaar altijd een cap ;)
maar als die vrouw had gezegd dat ze paarden eng vond was ik ergens anders heen gelopen zoals ik
vaker doe als er mensen komen die bang zijn.

Wat vinden jullie? Moeten die mensen het wel of niet zeggen bij het naderen/passeren van elkaar?

Konstantine

Re: Ben je bang? Zeg het dan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:17

Ik probeer inderdaad als ik merk dat iemand het niet op paarden heeft altijd aan de kant te gaan, maar soms merk ik dat niet, en dan zou het toch handiger zijn als ze het even zeggen...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:18

Natuurlijk, is niet meer dan normaal als je zegt dat je het niet fijn vind om bij paarden in de buurt te zijn, of als je het een beetje spannend vind. Dan kan iedereen daar rekening mee houden en ik zou niet weten wat voor slechts daar mee bedoeld kan worden. Vind het wel een beetje vreemd van die vrouw dat ze er niks over zei.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:20

Ik vind ook als je ergens bang voor bent mag je dat gerust zeggen!! Liever dat dan dat iemand verongelukt oid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:21

Heb niet gestemd. Tuurlijk als je bij een wei staat zul je wel zeggen ben er bang van of ik heb het er niet op.
Maar als je toevallig elkaars pad kruist zou ik het vreemd vinden als iemand ineens roept/zegt ik ben bang van paarden hoor!
Maar goed dat is misschien makkelijk praten als je er niet bang van bent.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:22

Inderdaad zegen vindt ik veel beter.
Ik ben postbode en doods bang voor honden als mensen een hond hebben en een laag hekje of een brievenbus binnen het hek dan bel ik mijn baas brengt hij de post en vraagt hij die mensen te zorgen dat de hond niet bij de brievenbus kan komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:23

Zijn jullie er zonder kleerscheuren vanaf gekomen?

Ik heb ook nog niemand horen melden dat ze bang zijn... maar als ik zie dat er iemand met een boog om me heen komt, ga ik ook altijd wat aan de kant :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:27

Ja we zijn er allemaal heelhuids afgekomen :j

Bij ons wordt het vaak gezegd dus vroeg ik mij af of er meerdere mensen zo over dachten.

Net als wat jij zegt Tigra, bij een wei staat er toch nog een hek tussen wat mensen al meer vertrouwen geeft wat je niet bij het rijden hebt.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 07:55

Ik ben ervoor om gewoon te zeggen hoe je je voelt. Pratende mensen zijn te helpen en ik zal dat dan ook doen als ik weet wat aan de hand is.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:48

Liever wel zeggen dat je bang bent, dan ongelukken veroorzaken toch? Wat Tigra_ zegt is natuurlijk ook wel waar, het staat misschien wat raar als je iemand tegenkomt en dat die persoon dan opeens zegt of roept dat hij/zij bang is voor paarden. Maar het lijkt me toch handiger om het aan te geven zodat je rekening met elkaar kan houden dan dat je je hond per ongeluk in een slootje duwt en het paard laat schrikken :Y)
Trouwens als ik een buitenrit maak en ik zit op een paard die bang is voor honden, dan geef ik dat ook aan als ik langs mensen kom met een hond. Dan weten zij dat ze even extra goed op de hond moeten letten (dat 'ie niet naar het paard toe gaat o.i.d.) en hem in ieder geval even de riem om moeten doen als hij de riem nog niet om had.

emmie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:55

Het is in mijn ogen wel zo veilig om dat te zeggen ja. Want nu zal de schrik bij haar alleen maar groter zijn!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:55

Girassol schreef:
Liever wel zeggen dat je bang bent, dan ongelukken veroorzaken toch? Wat Tigra_ zegt is natuurlijk ook wel waar, het staat misschien wat raar als je iemand tegenkomt en dat die persoon dan opeens zegt of roept dat hij/zij bang is voor paarden. Maar het lijkt me toch handiger om het aan te geven zodat je rekening met elkaar kan houden dan dat je je hond per ongeluk in een slootje duwt en het paard laat schrikken :Y)
Trouwens als ik een buitenrit maak en ik zit op een paard die bang is voor honden, dan geef ik dat ook aan als ik langs mensen kom met een hond. Dan weten zij dat ze even extra goed op de hond moeten letten (dat 'ie niet naar het paard toe gaat o.i.d.) en hem in ieder geval even de riem om moeten doen als hij de riem nog niet om had.

Dat heb ik ook ja :j
mijne is bang voor wapperende tasje. dus dan vraag ik of mensen ze even goed vast willen houden

daniellegijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:27

In dit geval was het overduidelijk handiger geweest als ze had gezegd dat ze bang was inderdaad := .
Nu is jouw paard geschrokken door haar angstige "geklungel" en zal ze de volgende keer paarden nog enger vinden

skippertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:35

Ik zou het wel zeggen ja.

Ik zeg ook altijd tegen mensen die een hond hebben dat ik er bang voor ben :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:21

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Dat je als voetganger in het verkeer een seintje moet geven aan een ruiter dat je niks met paarden te maken wil hebben. En ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik er één ga treffen die me toe roept met 'Ik ben bang voor paarden'.. Dat ik in mijzelf giechel en denk 'Ik niet :D ' Eigenlijk in bijna alle gevallen kun je weinig met die informatie. Over het algemeen ga ik er vanuit dat een ieder toch al voor ook eigen veiligheid afstand houdt van voetgangers enzo.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:26

ik vind dat je gelijk hebt hoor!
maar waarom zet je het hier?
mensen die bang zijn voor paarden gaan echt niet op een paardenforum kijken! :P

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:31

Bienotje schreef:
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Dat je als voetganger in het verkeer een seintje moet geven aan een ruiter dat je niks met paarden te maken wil hebben. En ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik er één ga treffen die me toe roept met 'Ik ben bang voor paarden'.. Dat ik in mijzelf giechel en denk 'Ik niet :D ' Eigenlijk in bijna alle gevallen kun je weinig met die informatie. Over het algemeen ga ik er vanuit dat een ieder toch al voor ook eigen veiligheid afstand houdt van voetgangers enzo.

Idd, het mogen zeggen tuurlijk mag dat.
Maar het hoeft toch niet per se?
Als iemand dat niet wilt zeggen waarom moet dat dan, en waarom zou het per se veiliger zijn?
Je paard gaat echt niet wegrennen als je iemand nadert die bang is..
Dat die hond er in viel, tsja dat kan ook bij iemand die niet bang is, denk niet dat het veel had uitgemaakt..

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:28

Djulitaa schreef:
Bienotje schreef:

Dat die hond er in viel, tsja dat kan ook bij iemand die niet bang is, denk niet dat het veel had uitgemaakt..

Dat kan altijd gebeuren!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:35

het is mij weleens gebeurd dat een fietser stopte en helemaal in de berg ging staan. Deze vrouw zag dat mijn paard wat raar keek en riep: sorry ik vind paarden zo eng!. Ik ben deze mevrouw nog ene aantal malen tegegekomen met mooi weer ern altijd netjes aan de kant gegaan.
Ik denk dat TS niet bedoeld dat het verplicht is te roepen dat je bang bent maar dat als ze had geweten dat deze mevrouw er zo bang van was, ze zonder moeite even opzij was gegaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:36

Het zou handig zijn maar meeste mensen doen het toch niet...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:34

kimG schreef:
het is mij weleens gebeurd dat een fietser stopte en helemaal in de berg ging staan. Deze vrouw zag dat mijn paard wat raar keek en riep: sorry ik vind paarden zo eng!. Ik ben deze mevrouw nog ene aantal malen tegegekomen met mooi weer ern altijd netjes aan de kant gegaan.
Ik denk dat TS niet bedoeld dat het verplicht is te roepen dat je bang bent maar dat als ze had geweten dat deze mevrouw er zo bang van was, ze zonder moeite even opzij was gegaan.

mhm inderdaad :j het hoeft niet perse maar ik denk dat het passeren dan voor iedereen makkelijker word.
Ik kom geregeld mensen tegen die bang zijn voor paarden (en dat terwijl mijn hele woonplaats er mee vol staat :D)
heb ook wel eens een mevrouw over zien steken uit pure angst. Die werd vervolgens aangereden door een auto omdat ze alleen oog had voor mij en mijn paard.

Djulitaa schreef:
Idd, het mogen zeggen tuurlijk mag dat.
Maar het hoeft toch niet per se?
Als iemand dat niet wilt zeggen waarom moet dat dan, en waarom zou het per se veiliger zijn?

Mhm dat die hond er in viel kan gebeuren. Zeker als de hond er zelf in springt.
Maar ik denk dat als die vrouw gezegd had dat ze bang was het niet gebeurd zou zijn.
En dat die persoon bang is maakt voor paard niet uit nee. Maar misschien ook veiliger voor die persoon zelf.
Nou zou ik ook raar staan te kijken als mensen van ver af al gaan schreeuwen dat ze bang zijn hoor :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:37

Hm, als ik zie dat iemand een beetje vreemd doet als ik te paard ben vraag ik meestal wel of het ok is

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:49

Als je angst voor paarden hebt is je eerste ingeving ´Wegwezen en uit de buurt blijven´.

Stilstaan en juist contact zoeken met het enge is logischerwijs niet het eerste wat mensen doen. ;)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:33

Natuurlijk is het niet logisch dat je contact gaat zoeken met iets waar je bang voor bent.
Ik ga ook niet voor de lol spinnen vangen :D
Maar hoe zou je anders kunnen laten merken, dan zeggen, dat je bang bent?
Ik let wel heel erg op gedrag van mensen als ik met paard buiten ben :j maar ook ik zie niet altijd dat mensen bang zijn

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:42

Volgens mij denk jij volledig alleen maar vanuit je eigen punt als paardenliefhebber :)

Als er blijkbaar ruimte is om elkaar met afstand te passeren, waarom zou het dan ter sprake moeten komen ;)

In jouw voorbeeld is het net even een samenloop van dingen. Maar dan gelijk alles op één hoop gooien dat voetgangers het moeten melden als ze bang zijn gaat wat ver. Je kunt net zo goed zelfs als ruiter het zekere nemen en altijd de meest gunstige plek om elkaar te passeren op te zoeken voor beider veiligheid ;)