Wanneer is het te warm om te rijden/trainen/wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Wanneer is het te warm om te rijden/trainen/wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 19:41

Heey bokkers,

Wat ik me afvroeg...wanneer is het nou eigenlijk te warm om te rijden of trainen met je paard? Geld het zelfde voor een wedstrijd. Wanneer is het nou echt te warm en kan je beter niet rijden en wanneer nog wel? Denk zelf ook wel dat het aan je paard ligt, de een kan beter tegen de warmte als de ander. Maar zijn er een soort " maatstaven" wanneer je nog wel kunt rijden en wanneer niet?

AmberHeijmanJarig

Re: Wanneer is het te warm om te rijden/trainen/wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:12

Als het echt warm is kun je beter 's avonds rijden.
Dan komt er meestal een windje en daardoor is het wat beter vol te houden zeg maar. Maar als een paard genoeg drinkt en zich fit gedraagt, is een wedstrijd helemaal niet erg hoor. Daar kunnen de meeste wel tegen. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:20

Op de voorpagina heeft eergister een heel interessant stuk hier over gestaan.

Wel ben ik van mening dat het ook per paard ligt, mijn eigen merrie kan heeeeel slecht tegen de warmte (eet slecht tot niet en drinkt ook te weinig, dus krijgt ze heeeele natte slobber, daar is ze gek op). Verder wordt ze ook heel sloom en snel sacherijnig, haar rijd ik dus ook niet snel met dit weer. Gewoon lekker los in de bak en er op zitten of zo, meer niet.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:23

Mijn merrie is in de avonden makkelijk te rijden. Alleen de dazen maken het een helze rit. Gister nog geen half uurtje op gezeten. had haar en mij helemaal in gespoten. stuk gestapt en toen lekker los draven. daarna weer stappen om daarna de draf wat meer op te pakken. Ik ging stappen en ja hoor me merrie werd helemaal gek door die dazen, en ik ook.

Dus voor mij is het echt niet meer zo makkelijk te doen. Baal hier echt van wand het ging zo lekker met rijden :( nu nog wat uit vinden voor die dazen om ze uit te roeien.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:31

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:32

ja dat topic is erg interrresant
het is juist goed dat je in de warmte traint
als je ook wedstrijden rijd in de middagwarmte

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:25

melizz13 schreef:
ja dat topic is erg interrresant
het is juist goed dat je in de warmte traint
als je ook wedstrijden rijd in de middagwarmte

Deze mening had ik ook altijd, maar als jij je paard goed voor elkaar hebt loopt hij of zij als jij dat van je paard vraagt dus ook op een warme wedstrijd en hoef je haar thuis niet onnodig in de warmte te rijden.

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:15

Het meeste is hierboven al gezegd, vaak kun je het al aan je paard merken als het te warm is, en het is altijd beter om 's ochtends vroeg of juist 's avonds te gaan rijden.
Ik had bijvoorbeeld een paard, en dat was echt een loperig beest, die liep maar door, daar kon je dus niet aan zien wanneer het genoeg was geweest, dus het is per paard verschillend denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:03

Nu....

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:26

Wij hebben hier een haflingermerrie staan met nogal een dikke vacht (zelfs nog met "baard"),zelfs op de wei staat ze te hijgen,te zweten,..
Mag je haar dan rijden 's avonds als ze zo hijgt en puft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:30

N0N00 schreef:
Wij hebben hier een haflingermerrie staan met nogal een dikke vacht (zelfs nog met "baard"),zelfs op de wei staat ze te hijgen,te zweten,..
Mag je haar dan rijden 's avonds als ze zo hijgt en puft?

Wat denk jezelf?

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:10

Overdag rijd ik echt niet met die hete temperaturen!
Ik rijd meestal 's avonds om een uur of 9, dan is het wel weer te doen!

Kijk of je paard er last van heeft. Hijgen, puffen, zweten. Lijkt me logisch dat je niet gaat rijden!
Opgewekt en druk, volgens mij kan rijden dan geen kwaad!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:13

ik vind het op het moment te warm ook voor mezelf,
ik heb astma zodra ik me al een beetje zo inspan krijg ik al geen lucht meer,
ik heb de wedstrijd afgezegd en ga pas als het weer wat afgekoeld is.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:20

Ik vind het nu ook te warm om te rijden.. Ik heb vorige week een buitenrit gemaakt om 10 uur, en m'n paardje was nogal fris, die houdt dus zelf geen rekening met het weer.. Had hem dus bijna oververhit, zat de puffen en te hijgen en kon zn warmte echt niet kwijt. Heb hem maar een tijd onder de kraan gezet en toen werd die rustiger.. Ik rij dus met dit weer niet voor 20.00uur 's avonds..

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:38

Ik geloof ook wel dat het aan je paardje zelf te merken is, alhoewel je sommigen ook wel voor zichzelf moet beschermen...
Ik rij mijne nu sochtends of savonds...
En kun je die haf dan niet beter gaan scheren?
Mijn shet zat ook nog echt heeeeel dik in zijn vacht, heb ik toen maar wat bijgeschoren, want was echt sneu...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:13

Jorteee schreef:
Ik geloof ook wel dat het aan je paardje zelf te merken is, alhoewel je sommigen ook wel voor zichzelf moet beschermen...
Ik rij mijne nu sochtends of savonds...
En kun je die haf dan niet beter gaan scheren?
Mijn shet zat ook nog echt heeeeel dik in zijn vacht, heb ik toen maar wat bijgeschoren, want was echt sneu...

Precies! Ik vind het ook per paard verschillend. Net zoals de ene ruiter er meer last van heeft dan de ander. Zelf kan ik er goed tegen.
Met een paard dat ik rijd kan ik bijv. prima nog rijden met dit warme weer, ja ook op het midden van de dag. Uiteraard doe ik niet te gek.
Maar met een ander paard hoef ik dat bijvoorbeeld niet te doen want die heeft dan gewoon niet zoveel zin wat ik ook goed kan begrijpen.
Vaak merk je het zelf wel en weet je wat je paard wel of niet aan kan.

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:49

Het is denk ik ook wel een beetje per paard verschillend, de ene loopt nog prima bij 30 graden (hoewel ik daar zelf niet zo'n zin in heb haha) terwijl de ander dan al zo staat te puffen in de wei dat het gewoon echt niet eerlijk is die te pakken.

Ikzelf rijd bij warm weer 's ochends vroeg of wat later op de avond.

Mer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:34

Het ligt er echt aan per paard.
Maar bij ons is het zo echt geen doen meer, je wordt helemaal lekgeprikt door de dazen dus wordt het savonds laat of smorgens vroeg rijden.
ook al zitten er dan nog steeds wat dazen..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:59

RT__>SV

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:23

Op een Engelstalige site vond ik wel een leuke formule om het risico te berekenen ... het zal niet echt waterdicht zijn maar het geeft misschien wel een richtlijn. Het is gebaseerd op temperatuur in combinatie met luchtvochtigheid. Als de luchtvochtigheid hoog is, kan een paard zijn warmte nl. minder goed kwijt dan wanneer de luchtvochtigheid laag is.
Jessica Jahiel schreef:
There are various formulas that people use to calculate whether the combined heat and humidity make it suitable - or not - for riding. One such formula - the easiest, but not necessarily the most accurate - is to take the outside temperature in Fahrenheit, and add the relative humidity. If your total is below 120, you should be able to do whatever you like without risking heat stress to the horse. The horse may not even sweat much, or at all, in those conditions. If the total is between 130 and 150, the horse will be sweating, and you will need to pay attention to its water intake, but the horse should be able to maintain a reasonable core temperature. If the total is between 150 and 180, then heat stress is more likely, but much will depend on the relative values of temperature and humidity! This is where your own judgement must take precedence over any quick formula. For example, if the temperature is 105 and the humidity is 60%, your total would be 165, but it would be safer to ride under those conditions than if the total were the result of temperature of 90 and a humidity of 75%. If the total is over 180, then it's a good idea not to ride at all.

The above "formula" is a general guideline, NOT an absolute truth, and extremely wet or dry conditions will make it less helpful. If you like the mathematical approach to the "too hot and humid" idea, there are better, more accurate,and much more complicated ways to calculate the heat index - here is a URL for a very useful page from the Weather Channel website: http://www.weather.com/encyclopedia/cha ... index.html

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:16

Is een duidelijk stukje, alleen heb ik geen idee hoe je fahrenheit om kunt rekenen in graden celcius (ben dyslectisch voor getalletjes). Ook zegt KNMI niks over de luchtvochtigheid bij weersvoorspellingen, maar geven ze alleen de maximale temperatuur voor de dag op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:31

Verschilt denk ik wel per paard. Maar ook zeker wat je wil gaan doen. Even stappen lijkt me beter gaan dan een intensieve wedstrijd. Laats was hier in de omgeving een wedstrijd tempratuur toch rond de 28 graden denk ik. Nou ik had toch afgebeld voor zo'n wedstrijd. Paard zou dood neervallen zeg nouja eerder ik zelf denk :P.
Maar ik ben misschien ook wel wat flauw met paardjes.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:46

Graden Celcius = Graden Fahrenheit
25,0 = 77
25,6 = 78
26,1 = 79
26,7 = 80
27,2 = 81
27,8 = 82
28,3 = 83
28,9 = 84
29,4 = 85
30,0 = 86
30,6 = 87
31,1 = 88
31,7 = 89
32,2 = 90
32,8 = 91
33,3 = 92
33,9 = 93
34,4 = 94
35,0 = 95

Hoger hoef ik hopelijk niet om te rekenen := :D

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:40

Laatst was het hier in limburg 37graden en waren hier in de buurt diverse wedstrijden maar door dit extreme weer was het toen afgelast en verschoven naar een andere datum. Beter is om met dit weer of heeel erg vroeg in de ochtend te rijden of om 's avonds laat rond n uur op 20-21u

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:42

ik ben vandaag om 12 op het paard gekropen,en ik moet zeggen dat ging echt heel goed.
omdat de warmte blijft aanhouden heb ik geen andere keus om toch door te trainen.
vooral omdat ik nog een wedstrijd heb 1 aug laatste buiten.
en als het dan warm is dan moet ik echt gaan.