Gelukkig was het droog maar ik vond de publieke opkomst ietsjes minder dan voorgaande jaren. Was evengoed wel goedgevuld hoor!
Er waren veel bokkers aanwezig, Jura, Orri, AMSAMSAM(of zoiets), Claudia, Derrick, Jasmijn en

Fitzroy!!!! waar was jij??? Ik heb je iig niet gezien.
Ik heb niet de exacte percentages en punten want de lijst heb ik niet dus ik put maar een beetje uit mijn geheugen.
Ik had er vandaag 6 küren tussen lopen (1 afzegging) en was zeer benieuwd hoe de dag zou gaan verlopen in zulk een sterk bezet veld met grote namen en 22 deelnemers.
Chris Epskamp reed een zeer nette kür die er heel verzorgd uitzag. Jammer was dat deze kür niet op maat was gemaakt want het had mooier kunnen uitkomen (Chris heeft ooit eens een stapeltje 'onverkochte' küren van mij gekocht en zou daar zijn proef op aanpassen). Maar al met al zeer verdienstelijk.
Daarna kwam Letty Rozeboom met LV Masterhill aan de beurt en zij reed haar kür heel exact en prachtig op het ritme. Dit keer geen obstructies in de uitvoering alleen liep Masterhill vrijwel de gehele proef met z'n mond open hetgeen toch wel storend overkwam. Maar in puntenaantal nam zij op dat moment de leiding over.
Rosina Hoopman reed haar 'omgebouwde' Intermediairekür met Mans en de 'groenigheid' straalt nog een beetje er van af. Werd gemarkeerd door een paar foutjes en onzorgvuldigheden.
Jeffrey Heistek had ik als één van de kanshebbers getipt, zeker nadat hij verleden keer Hoofddorp had gewonnen, maar dit keer was hij er niet zo aan zoals ik gewend ben. I.i.g. gingen zijn 2x gebroken lijnen op de lange zijde met de bijbehorende galopwissels nogal de mist in maar de draf schijnt toch zodanig te imponeren, vooral met de tonen van Softcell, dat dit onderdeel toch ontzettend veel goed schijnt te maken. Hij scoorde iig een hoog puntenaantal waarmee hij de leiding van Letty overnam. Hij was zelf ook nogal verbaasd over zijn waardering maar goed, de moeilijkheidsgraad was dan ook vrij hoog.
Tot de pauze waren 'mijn' kürencombinaties 1-2-3 dus alles verliep volgens plan.
Echter na de pauze zouden er nog een aantal 'geweldenaars' aan de bak komen dus het zou heel moeilijk worden.
Als eerste kwam Annemiek Hulshof met haar Gribaldiafstammeling Playboy de ring in. Een geweldig paard met een geweldige amazône op z'n rug. Heel mooi bewegend, veel afdruk, een indrukwekkende uitgestrekte, veel zweefmoment en een heel mooie bevestigde en gedragen galop. Deze combinatie straalde zoveel rust en evenwicht uit dat ze echt een afstand zette met hoge 13'ns en lage 14'ns. De muziek was goed afgestemd op de combinatie (weet niet wie hem gemaakt heeft).
Dennis Ausma kwam met Mercedes in de ring en reed een keurige kür begeleid door een Tango en muziek van Jesse Cook (vond ik het beste bij de combi passen). Heel verdienstelijk gereden(punten heb ik niet gehoord maar kwamen niet aan die van Hulshof).
Toen kwam het kürdebuut van Paso Doble met Anouk Hansen. Anouk pepte deze Krack C merrie voor de kür tijdens haar 'rondje om de ring' enorm op en wist met die weergaloze uitgestrekte draf al direct alle aandacht van het publiek op zich te vestigen. Ik had de muziek van The Wizzard of Ozz op Paso Doble aangepast en haar eerste lijn was dan ook direct een uitgestrekte draf over de diagonaal waarmee ze vriend en vijand in verrukking bracht. Het verschil met Playboy van A.Hulshof is dat Paso in de zijgangen nog wat minder stabiel is als Playboy. Het evenwicht is er nog niet 100% wat een lichte versnelling te zien geeft en af en toe een taktfoutje geeft. Verder was ze in de galop iets te vroeg voor de muziek maar ik geloof niet dat iemand dat echt gemerkt heeft. De verzamelde stap was door spanning iets dribbelig en ik vond de uitvoering kwalitatief ietsjes minder dan die van Hulshof. Toen kwam de uitslag. Claartje van Andel: 14punt zoveel. Chardonnens: 14 punt zoveel.
Hebbes!!! dacht ik nog. Manganas: 12 punt laag! Ships!!! Net niet.
Maar eerlijk is eerlijk, ondanks dat ik graag een kürklant van mij zie winnen was de uitslag terecht!
Toen kwam Moniek van Dijk met Now I'm here.
Een geweldig lopend paard, een zeer mooie verschijning (god god wat een plaatje), geen foutje te bekennen in welke gang dan ook en vreselijk stabiel en evenwichtig. Qua uitstraling en muziekkeuze (van collega Schöneberg) vond ik het minder dan van Playboy en met name de zang in de kür deed mij af en toe de wenkbrauwen fronsen want werd bijv. Tommy Visser daar verleden jaar in Lisse niet erg op afgestraft? En hier zat echt vrij veel zang in. Enfin misschien raadzaam om de discussie maar weer eens nieuw leven in te blazen.
Terug naar de kür. In de kür van Moniek met Now I'm here was werkelijk niet één foutje te bekennen. Heel stabiel, heel uitgebalanceerd, heel evenwichtig met een heel mooi beengebruik scoorde zij net 1/10 punt meer dan Annemiek Hulshof.
Persoonlijk zou ik Annemiek Hulshof net boven Moniek van Dijk geplaatst hebben maar ja, ik heb het niet voor het zeggen en ik spreek natuurlijk vanuit een persoonlijke voorkeur. Feit is wel dat het allemaal heel erg dicht bij elkaar lag en dat het elkaar nauwelijks ontliep.
Annemiek Vincourt zette met Obi-Wan Kenobi een hele goede kür neer en kon zich mogelijk tussen de top wringen. Ze redde het net niet tegen Paso Doble en eindigde uiteindelijk op de 4e plaats.
Als één na laatste kwam Wendy Fokker in de ring met een nieuw paard maar haar kür vertoonde veel spanning en fouten.
De einduitslag (er waren 6 prijzen te verdelen) was als volgt:
1 Moniek van Dijk met Now I'm here.
2 Annemiek Hulshof met Playboy
3 Anouk Hansen met Paso Doble
4 Annemiek Vincourt met Obi-Wan Kenobi
5 Jeffrey Heistek met Spirit
6 Letty Rozeboom met Masterhill.
Had er dus drie bij de eerste zes zitten wat mij toch tot tevredenheid stemde. Ook m'n klanten waren dik tevreden, Letty omdat ze zich toch in dit sterke veld in de prijzen heeft kunnen rijden, Jeffrey omdat hij toch meer kreeg dan hij eigenlijk verwachtte (hij stak de hand wel in eigen boezem wat de 'loomheid' van Spirit betrof. Tussen zijn Amev Hippo-proef en de kür zat anderhalf uur. Hij is in die tijd gewoon op hem door blijven stappen en erkende dan ook dat hij dat beter niet had kunnen doen maar hij vond in anderhalf uur afzadelen en dan weer opzadelen ook weer zowat. Goed! Een les voor de volgende keer dus). En Anouk was tevreden met het kürdebuut van Paso Doble en zich toch al gelijk zo sterk heeft kunnen manifesteren. Ze was erg tevreden over de muziek 'in de praktijk' en een leuke bijkomstigheid voor mij is dat haar muziek met een 8 werd gewaardeerd. Dit genomen met een Coëff. van 6 heeft toch een grote bijdrage geleverd aan dit succes.
Maandag wordt een spannende dag voor Anouk want dan weet ze of ze bij het WK-team jonge paarden zit. Spannend!!!
Al met al.... een mooie dag, mooie combinaties, mooie sport en mooi Boktgezelschap.