Altijd keuren voor aankoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BloodElf

Altijd keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:40

Hallo bokkers! Ik sta op het punt om een 2jarige hengst te kopen en nu vraag ik me af of ik hem zal laten keuren of niet? Een rontgenologische keuring vind ik te prijzig want dat kost ongeveer de helft van t hele paard, maar een klinische keuring tja.. vind ik nooit zo bijzonder moet ik zeggen. :o Wat zijn jullie meningen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:42

Ik zou voor aankoop toch op zijn minst een klinische keuring laten doen.. Je weet nooit wat daar nog uit kan komen.
Een rontge keuring zou ik enkel laten doen als je echt de sport in wilt en het paard redelijk prijzig is.
Mijne heb ik erg weinig betaald en dus ook niet rontge laten keuren omdat dat inderdaad bijna evenveel kostte als mijn paard zelf.

Typo :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:44

tja misschien is dat juist de reden dat hij zo goedkoop is, ik zou dus wel keuzen, met afkeuring op kosten van verkoper.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:44

Idem :-)
Sluit me bij Yontheke aan.

Succes en veel plezier!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:46

fokfanaat schreef:
tja misschien is dat juist de reden dat hij zo goedkoop is, ik zou dus wel keuzen, met afkeuring op kosten van verkoper.
Ik vind niet dat je bij een paard van minder dan €1000 kunt verwachten dat de verkoper de gehele keuring betaald bij afkeuring.

Paarden die heel goedkoop zijn mankeren 9 van de 10 keer wat dus je moet je afvragen of je daar aan wilt beginnen. Aan de andere kant zal een simpele 2 jarige nog niet op de foto zijn geweest en dus misschien is het wel een mazzeltje.

fokfanaat

Re: Altijd keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:47

heb het over een klinische keuring.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:48

Dat is dan een ander verhaal :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:49

Ookal is een rontgenologische keuring duur, dan nog is het wel een aanrader. Een paard naar de slager brengen is ook geen pretje ;) En ook een kreupelonderzoek met foto's is heel prijzig....
Wil totaal niet zeggen dat ik vind dat elk paard goed door de ront. keuring moet komen, maar imo is het prettig als je weet wat er zit of niet zit. Hier zou je (straks) met rijden rekening mee kunnen houden.
Nu is een 2 jarige nog niet uitgegroeid, maar toch lijkt het mij het geld wel waard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:49

rontgenologisch goed mag je voor zo'n bedrag niet verwachten vind ik, maar klinisch moeten ze toch goed zijn.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:50

Ik zou in ieder geval voor een klinische keuring gaan!
Je zal niet de eerste zijn die achteraf spijt krijgt als je het niet doet.

En inderdaad kun je je afvragen waarom hij zo goedkoop is?
Om wat voor paard gaat het?

linda_arnold

Je hebt als koper een onderzoeksplicht, mocht er kort na de aankoop iets bovenwater komen heb jij in iedergeval aan je onderzoeksplicht voldaan. Vergeet daarom ook niet te vragen naar de 'verborgen' gebreken......

amies100

Je zou dan iemand kunnen meenemen met heel veel verstand (tenminste als jij dat niet hebt) en zelf de keuring doen.
Een vriendin van mij voelt ook altijd zelf of het geen klophengstje is.

Succes!

superwoman

Katja schreef:
Ik vind niet dat je bij een paard van minder dan €1000 kunt verwachten dat de verkoper de gehele keuring betaald bij afkeuring.

Paarden die heel goedkoop zijn mankeren 9 van de 10 keer wat dus je moet je afvragen of je daar aan wilt beginnen. Aan de andere kant zal een simpele 2 jarige nog niet op de foto zijn geweest en dus misschien is het wel een mazzeltje.

Ben ik het mee eens :j

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:52

Het is een haflinger vandaar dat de prijs lager is. Rontgenologisch vind ik het niet waard zo'n hoop geld en klinisch zegt mij niet zo heel veel.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:53

superwoman schreef:
Ookal is een rontgenologische keuring duur, dan nog is het wel een aanrader. Een paard naar de slager brengen is ook geen pretje ;) En ook een kreupelonderzoek met foto's is heel prijzig....
Wil totaal niet zeggen dat ik vind dat elk paard goed door de ront. keuring moet komen, maar imo is het prettig als je weet wat er zit of niet zit. Hier zou je (straks) met rijden rekening mee kunnen houden.
Nu is een 2 jarige nog niet uitgegroeid, maar toch lijkt het mij het geld wel waard.

Idd, hij is nog niet uitgegroeid dus een röntgenologische keuring bij een jong goedkoop paard is in mijn optiek niet nodig aangezien het paard nog lang niet uitgegroeid is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:53

klinisch zegt iig zoveel dat hij op het moment van aankoop goed is.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:54

Zo'nklinische keuring zit rond de E50 als ik me niet vergis?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:54

Klinisch keuren zou ik toch zeker doen, ze luisteren even naar het hart en de longen en ze doen natuurlijk de buigproef.
Aan de ene kant is het een moment opname, maar kreupelheden kun je zelf ook wel zien, maar luisteren naar hart en longen is wel een ander verhaal.
Rontgenologisch vind ik voor een 2 jarige dubieus, zeker als ie niet veel kost. Tenzij je hem in de verzekering wilt, dan is het vanaf een bepaald bedrag meest wel noodzakelijk (al vraag ik me af of een 2 jarige snel meer dan 4500 euro kost...)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:55

Citaat:
Poeh supermooie haffies komen hier voorbij! Hopelijk heb ik over niet al te lange tijd mijn eigen haflingerhengst op stal staan en reken maar dat ik m hier ook zal showen!

Het gaat hier om een 2 jarige haflinger hengst als je in je berichten van de TS kijkt.

Haflingermarkt zit toch een beetje op z'n gat, dus ik denk dat dat de reden is dat hij goedkoop is ;). Gemiddelde 2 jarige hengst kost momenteen denk ik tussen de €750 en €1000

Klinische keuring kost hier €110

Mijn 2,5 jarige haflinger heb ik 6 jaar geleden ook klinisch laten keuren! Vond dat toen erg nuttig
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 01-07-10 10:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:55

BloodElf schreef:
Zo'nklinische keuring zit rond de E50 als ik me niet vergis?

Ja, en dan heb je alleen de keuring, dus niet de visite/voorrij kosten van de DA als hij bij jou langs komt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:57

Hangt heel erg af van het soort paard.
Een bedrijfsmatige investeringsregel is dat de aankoopkeuring niet hoger mag zijn dan 10% van de aankoopkosten, voor het juiste rendement.
Dat is natuurlijk erg zakelijk gezien. Emotioneel is een ander verhaal.

Ik kan zakelijk met paarden omgaan en van daaruit volg ik voor privépaarden ook deze regel. Ik kijk naar het financieel risico dat ik loop en baseer daarop of ik een keuring doe of niet. Hangt ook af van of ik het paard verzekerd wil hebben en hoe. Want dan heb je de keuring nodig, hetzij klinisch hetzij met foto's (afhankelijk van het verzekerd bedrag) om het dier in de verzekering te doen.

dat het paard goedkoop is, wil niet zeggen dat er iets aan mankeert. Het hangt namelijk af van wat voor paard het is. Er zijn rassen waarbij de prijzen van twenters (en zeker hengsten) op het moment heel laag zijn. Maar er is niks mis met die paarden.

Wat ook belangrijk is dat je zelf een beetje kijk hebt op een paard: beenstanden, beengebreken kunt waarnemen en weten wat ze betekenen. En ook andere dingen goed kunt zien (overbeet, onderbeet, APT in orde).
Ik kan dat allemaal zelf controleren en zien en daarom besluit ik ook wel eens om een paard van een bepaald bedrag niet te laten keuren. Ik weeg dan mijn financieel risico af.

En als het dan toch fout gaat heb ik een keer pech....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:58

Een haflinger zou ik zelf in ieder geval niet röntgenologisch laten keuren.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:59

Ja gaat om een haf, had ik ook (later) gepost. :) Deze zit net boven de E1000, en een rk kost rond de E500 dacht ik? Kan me vergissen hoor, heb nog geen research gedaan. ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:01

Dat zag ik ;) daarom had ik daar ook naar gevraagd.
De kosten van een röntgenologische keuren staan idd niet in verhouding met het aankoopbedrag van het paard. En voor een 2 jarige haflinger is het echt geen laag bedrag.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:04

Idd Polly2 zo zie ik er zelf ook tegenaan. Ik heb er zelf genoeg kijk op hoe een paard er uit hoort te zien en er gaat ook nog iemand mee die een echte haflingerkenner is, want dat ben ik (nog) niet haha.
Alleen hart en longen luisteren kan ik niet natuurlijk, buigproef zouden we zelf evt kunnen doen.
Maar mocht nu uiteindelijk wél blijken dat het beestje wat mankeert, heb je dan iets aan een klinischkeuringsrapport?