Wanneer ging jij voor het eerst met je paard op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Wanneer ging jij voor het eerst met je paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:38

Ik ben heel benieuwd hoe lang het heeft geduurd voordat jullie als nieuwe combinatie (dus met een nieuw paard) op wedstrijd zijn gegaan. Mijn paard heeft de basis dressuuroefeningen onder de knie (beginnend L niveau) maar wij zijn samen net nieuw en ik heb echt geen idee. Vanzelfsprekend duurt het een tijd voor je elkaar door en door kent, maar wat zouden jullie doen ? Met een paar maandjes al eens naar een wedstrijd (ahw een sprong in het diepe), of eerst oefen/onderlinge wedstrijden en pas als dat goed gaat voor het "echie"?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:44

Tja,...

Ik reed op mijn paard wilde wedstrijdjes voor ze van mij was.
(wist toen nog niet dat ze ooit van mij zou worden)

Ben gaan starten toen ik haar 1/2 jaar had? geloof ik of 3/4 jaar?
(KNHS)

Mijn nieuwe die ik nu heb heb ik sinds half febr. ben ziek geweest, dus lopen qua training hopeloos achter.
Maar genieten van het goede leven en veel buitenritjes..
Hij kan nog niet eens netjes aangaloperen en de bak rond komen, in een ietwat fatsoenlijk tempo.

Maar volgende week zaterdag gaat hij mee F7 proefje rijden :D .
Waarom? Ongedwongen, trailer, mee uit, andere omgeving, kijken hoe hij reageert..
Gaat me dus niet om hoe perfect hij loopt, gaat mij om de wereldwijsheid die hij moet opdoen.
Dus als hij de bak netjes rondkomt is zijn mens tevreden!
Ben van plan per okt. startkaart aan te vragen.

(overigens is hij wel al vaker mee geweest met trailer, bos, strand, crosstraining..)

Je moet gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt en wat past bij je paard.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:43

Met mijn eerste paard ben ik na 10 maanden gaan starten (ik was daarvoor manegeruiter, paard had Z gelopen), maar die is vrij snel daarna verkocht, omdat het toch niet klikte.
Met mijn huidige paard ben ik al na 6 weken gestart. Het rijden ging erg lekker en het was toch een thuiswedstrijd :)

Ik als ruiter was qua wedstrijden nog erg onervaren, maar de paarden hadden allebei al een hoop gezien :)

Nagini

Re: Wanneer ging jij voor het eerst met je paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:44

Mijn nu bijrijdpaard rijd ik sinds midden maart en heb a.s. zondag m'n eerste wedstrijd. Gaat wel redelijk moet ik zeggen.. de galop is nog wat matig en middendraf/stap gaat niet zo lekker maar ach.. de basis kent ze.. en dan zien we wel wat het wordt.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:45

Ik ga binnenkort met nieuw paard starten, dus ongeveer na 3 maanden..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:46

Half maart begonnen met trainen, half april direct uitgebracht ( 4 jarige merrie, in de L1 officieel).

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:58

met Saffier ben ik al vrij snel wedstrijden onderling gaan rijden en na ongeveer 2-3 jaar toen wou ik ook officieel springen.
Met Toby heb ik eerst een jaar thuis gereden en af en toe een onderlinge wedstrijd gereden en na een jaar ben ik officieel gaan starten wel gelijk springen en daarna ook weer gaan dressuren.
Met Snowy rij ik sinds 1 jaar officieel wedstrijden. Had het jaar daarvoor wel 2x onderling gestart Zou haar eerst alleen zadelmak maken en daarna verkopen maar toen ik een onderlinge wedstrijd had gereden ging dat best wel goed en wou ik ook officieel gaan starten en rij haar tot na de outdoorkampioenschappen dit jaar en dan wordt ze verkocht.
Ik start niet onwijs veel alleen de leuke concoursen en kampioenschappen

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:14

Op de club hebben we een aantal onderlinge wedstrijden per jaar, daar heb ik eerst is aan meegedaan en ben sinds dit jaar april officieel gestart. Toen had ik mijn pony anderhalf jaar. Het gaat niet echt super tot nu toe, maar voor de oefening is het in iedergeval wel goed aangezien mijn pony nogal schrikachtig en nerveus is. (pff, zeker op wedstrijd.)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:11

bij mij na 2 jaar en 2 maanden,eerst had ik de ambitie niet,en later vond ik dat onze manier van rijden nog wel heel veel verbetering moest hebben. nu nog steeds eigenlijk wel,maar de komende maanden rij ik even geen wedstrijden,we oefenen druk verder aan onze basis,en ik ben voorlopig best blij met 2 winstpunten

ShenziMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:19

Haha, ik ging zondag voor het aller eerst met mijn verzorgpony op wedstrijd.
Het liep allemaal niet helemaal soepel. :P
Zo bleef Max maar hinniken toen we op weg waren naar de manege aan het einde van de weg waar Max ook op stal staat.

Hij liet ook de andere paarden tijdens het inrijden schrikken en ging zijn eigen kant op! En als laatste hadden ik en mijn vriendin/groom/voorleester de verkeerde proef voor ons!
We reden gewoon een makkelijk F-Proefje en eindigde op de 1e plaats met 214 punten!

De eigenaresse van (Shenzi) & Max mogen we ook een startkaart aanvragen. Dat willen we echt gaan doen! Maar dan nemen we Shenzi ook mee, want dan zijn ze beide toch wat braver als ze samen zijn! :)
Het was al bij al wel een hele leuke dag! :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:27

de allereerste na 4 jaar (mocht niet voor mijn 8e jaar starten).
De volgende na ong een half jaar... nu hangt het van het paard af, de ene kan ik binnen een paar weken al starten en bij de andere duurt t een half jaar.
Bij mijn trainingspaarden hangt het helemaal af wat de eigenaren met het paard willen, maar die start ik eigenlijk altijd binnen een paar weken. bij mijn eigen paarden neem ik er wat meer tijd voor.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:01

Met mijn pony heb ik eerst zo'n 2,5 jaar 'getraind'.
Mijn ouders vonden het niet nodig dat ik wedstrijden reed en aan het begin was ik vooral blij uberhaupt een pony te hebben.
Later begon de drang naar wedstrijden meer te komen en hebben mijn ouders maar toegegeven. ;)

Mijn paard was 1 maand zadelmak toen ik haar kreeg. Heb haar nu 10 maanden. Ben al wel naar een oefenconcours geweest maar nog niet officieel gestart.
Ze kan behoorlijk heftig uit de hoek komen, zeker nu ze haar kracht begint te ontdekken. Echt een etterbakje. :P
Ik hou haar liever nog wat langer thuis om door te trainen.
Planning is om in Oktober een aantal oefenwedstrijdjes te starten en vanaf Januari 2011 officieel in de ring te verschijnen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:08

Geen idee wanneer ik 'm kreeg. Juli vorig jaar?
Na een moeilijke start toch in Januari gestart, van toen tot het buitenseizoen 3 wedstrijden. En nu zijn we L1+5.

Het gaat hartstikke goed!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:12

ik heb mij paard in april 2008 gekocht, hij was toen 4 en nog geen maand onder het zadel, in mei ben ik gaan kijken met hm op concours hoogland, gewoon een beetje rond gereden, tussen de witte hekjes gekeken.
In juni dat jaar ben ik voor t eerst gestart,

hij was toen dus ongeveer 3 maanden onder de man.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:18

volgens mij nog niet eens na 2 maand! je moet toch een beetje inkomen vind ik!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:24

Zirocco heb ik in oktober gekocht, november was hij zadelmak gemaakt en toen was het de planning om in april te gaan starten. Hij was dus 4 maand onder het zadel. Helaas gooide een hoefzweer roet in het eten en werd het 2 maand later. Dus na 6 maanden. Udo was in februari zadelmak gemaakt en de winter erop zijn we op wedstrijd gegaan.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:28

Toen mijn paard 4 was ben ik begonnen met wedstrijden rijden, ik voelde gewoon dat we er klaar voor waren. Nu mogen we naar de L1 maar ik wil toch de oefeningen wat beter onder de knie hebben, we hebben alle tijd van de wereld :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:36

Ze was van mij eind feb./begin maart dacht ik, begin mei ben ik voor het eerst onderling gestart, pas ben ik weer onderling gestart en nu is de startkaart ook aangevraagd. Dus net geen half jaar.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:01

hooi,
Mijn pony O'lilly heb ik gekregen op 14-11-'09.
ik heb op 19-12-'10 mijn eerste wedstrijd gereden, thuiswedstrijd toevallig.
gelijk 1e en exequo 2e. :)
Het ging gewoon super, was binnen 4 wedstrijden de B uit, en rij nu inmiddels L1+18.
Het verschilt wel per pony.
Met de vorige pony ben ik pas na een halfjaar mijn eerste wedstrijd gestart. in oktober 2005, was een onderlinge, toen in dat indoor seizoen voor het eerst gestart op echt concour, veel concoursen gereden, weinig succes.xd
x

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:38

19-12-2010 lijkt me sterk, haha :+

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:36

ik heb eerst meegedaan met de clubkampioenschappen en een paar weken daarna heb ik pas meegedaan aan een echte wedstrijd
Ik heb mijn pony in oktober gekregen
en ik ben in april voor het eerst officieel gestart

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:42

De mijne gaan ze morgen voor de tweede keer op (zadelmak aan het maken) heb hem sinds een maand, oktober moet hij mee op wedstrijd

_Sarahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:16

'kheb geen eigen pony.
Maar ik heb vorige week zondag wel op de manege meegedaan aan een leerlingenjumping :D
x

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:32

die van mij heb ik als 3 jarige voor de lol mee laten doen.
lekker ervaring geven op vreemd terrein en niet te serieus nemen allemaal.
qua lopen was ze nog niet B waardig, vooral haar galop was totaal niet bevestigd.
ze was toen ongeveer 6 maanden onder het zadel denk ik?
gewoon een jaartje her en der gestart zonder echt te trainen, en we liepen vanzelf tegen punten aan waar we thuis mee verder konden
maar ach, we zaten qua punten vaak toch tegen de winst aan ondanks het losse rijden, dus ben tot nu toe super tevreden over haar.
en heb nu wel een net 5 jarige die onwijs nuchter is op concours.
Nu begint ze erg leuk te lopen, en gaan we binnenkort over naar het L1.
wel wil ik dan ruim L1 waardig zijn, en niet zoals bij de B het diepe ingaan.
de ervaring van concoursen heeft ze immers wel nu

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:18

Ik ben na een half jaar voor het eerst gestart. Ik kreeg haar eind april en eind augustus was mijn 1e wedstrijd. Moest wel in de L1 starten.. Maar merk wel, nu nog half jaar later dat de combinatie er nu pas echt is. :)

Met springen ben ik in April pas voor het eerst gestart, dus jaar nadat ik haar kreeg. Met SGW nog wat later, juni.