schrijven bij een dressuurwedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske_13

schrijven bij een dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:51

Ik weet niet of dit goed staat, ik wist niet zeker waar ik dit het beste kon plaatsen, anders moet iemand het maar even verplaatsen :o

Een vriendin van mij rijdt bij een vereniging hier in de buurt, nou hebben ze daar straks in juli weer concours, volgensmij ook kringkampioenschappen? En nu vroegen die mensen daar laatst aan mijn vriendin of zij nog iemand wist die wou schrijven bij de dressuur. Mijn vriendin zei dat ze mij wel wou vragen. Nu zit ik dus te twijfelen. Het lijkt me wel heel leerzaam. Ik ken alleen die mensen in de jury niet en ik weet ook niet wat je dan moet doen? Mijn vriendin zei dat je dan gewoon in zo'n auto moet zitten bij de jury. Wie heeft er tips? Zal ik wel of niet mee doen? En wat moet je dan zoal kunnen en doen? :o

Bedankt voor het lezen en reageren(?) ;)

Ook ervaringen van andere schrijvers zijn zeker welkom!

edit: volgens mij hoort dit hier echt niet te staan?

Joki

Re: schrijven bij een dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:55

ik ben vaak schrijfster en de jury's ken ik ook meestal niet persoonlijk. Soms van naam of heb ik er wel eens bij gereden.

Outdoor zit je in de auto. Je schrijft op wat de jury zegt (wel alleen de dingen die on the record zijn :+ ) en je noteert de punten en telt het geheel op.

Ik vind het altijd erg leuk en zeer leerzaam dus ik zou het gewoon doen.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het op het moment erg heet is in de auto.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:57

Joki schreef:
ik ben vaak schrijfster en de jury's ken ik ook meestal niet persoonlijk. Soms van naam of heb ik er wel eens bij gereden.

Outdoor zit je in de auto. Je schrijft op wat de jury zegt (wel alleen de dingen die on the record zijn :+ ) en je noteert de punten en telt het geheel op.

Ik vind het altijd erg leuk en zeer leerzaam dus ik zou het gewoon doen.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het op het moment erg heet is in de auto.

Oke bedankt!
Ben alleen bang dat ik snel iets verkeerd doe of iets fout opschrijf? :o

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:06

gewoon goed luisteren. 1 ding is heel belangrijk altijd eerst het cijfer opschrijven dan pas het commentaar en als eerst het cijfer voor een volgend onderdeel wordt gezegd dat eerst opschrijven en dan het commentaar afschrijven.

Je kan ook bij het secretariaat vragen of je bij een lagere klasse mag. Dan heb je iets meer tijd. En gewoon tegen de jury zeggen dat het je eerste keer is dan zijn de meesten wel bereid om je te helpen

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:14

Joki schreef:
gewoon goed luisteren. 1 ding is heel belangrijk altijd eerst het cijfer opschrijven dan pas het commentaar en als eerst het cijfer voor een volgend onderdeel wordt gezegd dat eerst opschrijven en dan het commentaar afschrijven.

Je kan ook bij het secretariaat vragen of je bij een lagere klasse mag. Dan heb je iets meer tijd. En gewoon tegen de jury zeggen dat het je eerste keer is dan zijn de meesten wel bereid om je te helpen

Bedankt! :D
Iemand nog meer tips of ervaringen?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:19

Goed luisteren en niet afgeleid zijn door een mooi paard dat de ring in komt. Jij bent er om de punten te schrijven en het commentaar. Geen discussies voeren met een jurylid en vooral je aandacht erbij houden. Tel ook met de jury 'mee', soms willen ze wel eens een onderdeel overslaan en zijn dan blij met jouw oplettendheid. Zorg dat je genoeg te drinken hebt, want niet overal wordt je even goed 'bediend'. Verder is het zeker aan te raden om te doen, ik heb er onwijs veel van geleerd (en nog steeds).

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:28

EA-RVG => JI

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:22

Niet te bang zijn ;) De jury ken je bijna nooit ;)
Tenminste, ik heb nog nooit 2x dezelfde schrijver gehad, dus we zijn altijd nieuw voor mekaar.

De jury zal jou van tevoren wel een korte instructie geven en vertellen hoe hij/zij graag wil dat jij het doet. En dat komt dus neer op punten neerzetten, en commentaar.
Als je het niet bij kunt houden of hem niet kunt verstaan moet je dat gewoon even zeggen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:25

De eerste keer zou ik tegen de jury zeggen dat je nog nooit hebt geschreven en dat je nog af en toe wat aanwijzingen kan gebruiken.
Tellen zou ik niet doen, dat is erg verwarrend, zeker als je dat nog nooit gedaan hebt. Dat kun je dan beter het secretariaat laten doen. Het is voor schrijvers ook geen must om te tellen.

Zelf schrijf ik ook graag, klasse maakt me niet uit, liefst tegenwoordig L/M/Z omdat ik daar ook nog wat van op kan steken.
Vaak 'ken' ik de jury wel en dan kunnen we ook samen overleggen of discussieren over wat we zien. Heel vaak vraagt een mij bekende jury me wat voor punt dat ik zou geven en wat mijn commentaar daarbij is. En het mooie is dan ook, dat we 9 van de 10x nog op één lijn zitten ook.

Schrijven is leuk en leerzaam.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:27

Schrijven is heel leuk en leerzaam ja :)
Goeie tip van eerst het cijfer opschrijven, commentaar komt nog.
En goed optellen, komt vast helemaal goed :)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 19:37

Oke, bedankt allemaal :D
Ik moet nog even afwachten wanneer dat concours precies is en dan ga ik waarschijnlijk gewoon schrijven ;)
Hopen dat de jury een beetje leuk is, anders zit je de hele dag met zo'n chagrijnig mens in 1 auto :+ Maar dat komt vast wel goed :P

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:05

pieteritus schreef:
Tellen zou ik niet doen, dat is erg verwarrend, zeker als je dat nog nooit gedaan hebt. Dat kun je dan beter het secretariaat laten doen. Het is voor schrijvers ook geen must om te tellen.

Afgelopen weekend waren we als secretariaat niet blij dat er bij 1 ring niet geteld was. Het betekent dat 2 mensen van het secretariaat 1 ring moeten natellen (ik weet niet of het overal zo is maar hier moeten de punten altijd door 2 mensen geteld worden bij het idee van verschil door nog een derde) en als je dan zoals afgelopen weekend de coupons van 8 ringen binnenkrijgt, doe je veel liever 1 ring per persoon.

Daarbij tellen is niet moeilijk. Ik tel altijd eerst het aantal pluspunten en schrijf dat onderaan, dan het aantal minpunten en ook dat schrijf ik onderaan. Je trekt de minpunten van de pluspunten af en dan doe je 180 (B/L/M) of 204 (Z) - of + dat aantal. Dat heb je na 3 protocollen echt wel door denk ik.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:31

om het tellen wat duidelijker te maken;

het cijfer 6 is " neutraal" en tel je niet.
alles onder de 6 punten, gaat eraf. dus stel er staat 6-6-5-6-6-4-6-6-5
dan zijn er dus 4 minpunten door de twee 5jes en de 4, en 6 neutrale punten die je NIET telt.

alle punten BOVEN de 6, zijn pluspunten, en tel je ook weer op
6-7-6-6-6-7
hier heb je dus in totaal 4 neutrale punten die je NIET telt, en 2 pluspunten die je wel telt

een coupon heeft 30 onderdelen, dus je telt eerst alle punten boven de 6 en onthoud/schrijft die even op ( bv die 2 pluspunten van hierboven). dan tel je alles onder de 6 ( in mijn voorbeeld dus 4 punten)

neutraal is elke proef t/m het Z1 met alleen maar 30 6jes, 180 punten waard.
+ die 2 punten zit je dus op 182 punten.
en dan de minpunten er weer af, kom je op 178 punten.

is echt onwijs makkelijk als je dat systeem maar aanhoud :j

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:34

Het gaat er toch om dat TS rustig kan schrijven en zich niet druk hoeft te maken om nóg iets te doen wat ze nog niet kan?

Het tellen van de punten is een fijne bijkomstigheid voor zowel jury als secretariaat, maar NIET verplicht.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:54

Gewoon doen.

Ik heb de laatste tijd ook veel geschreven omdat ik zelf niet kan rijden. Je leert er enorm van. En het is leuk.
Meeste juryleden ken ik niet persoonlijk of helemaal niet. Sommige van naam en andere ken ik dan weer wel.

Over tellen: Het is meegenomen dat er geteld wordt voor een secretariaat maar vind het toch geen verplichting. soms heb je er geen tijd voor als het erg strak schema is.
En door 2 tellen is idd erg handig.

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:58

Het is altijd leuk en leerzaam om te doen. Vooral als je zelf ook wedstrijd rijdt, is het leuk om te horen waar de jury's nou vooral op letten.
Geef inderdaad bij de jury aan dat het de eerste keer is dat je schrijft en dan helpen ze je wel.
Kijk gewoon mee met de proef en schrijf de cijfers op. De jury geeft meestal dan zelf wel aan welk commentaar er nog bij moet.

Heel veel plezier in ieder geval!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:52

Lowara schreef:

dan zijn er dus 4 minpunten door de twee 5jes en de 4, en 6 neutrale punten die je NIET telt.

6-7-6-6-6-7
hier heb je dus in totaal 4 neutrale punten die je NIET telt, en 2 pluspunten die je wel telt

een coupon heeft 30 onderdelen, dus je telt eerst alle punten boven de 6 en onthoud/schrijft die even op ( bv die 2 pluspunten van hierboven). dan tel je alles onder de 6 ( in mijn voorbeeld dus 4 punten)

neutraal is elke proef t/m het Z1 met alleen maar 30 6jes, 180 punten waard.
+ die 2 punten zit je dus op 182 punten.

Bedankt! ik snapte het ook al niet helemaal :o

WashingtonB schreef:
Het is altijd leuk en leerzaam om te doen. Vooral als je zelf ook wedstrijd rijdt, is het leuk om te horen waar de jury's nou vooral op letten.
Geef inderdaad bij de jury aan dat het de eerste keer is dat je schrijft en dan helpen ze je wel.
Kijk gewoon mee met de proef en schrijf de cijfers op. De jury geeft meestal dan zelf wel aan welk commentaar er nog bij moet.

Heel veel plezier in ieder geval!

Oke, dankje :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:36

renske ik weet niet of je zelf wedstrijd rijdt/reed maar anders kan je gewoon eens oefenen met je eigen protocollen optellen

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:41

Lowara schreef:

6-7-6-6-6-7

neutraal is elke proef t/m het Z1 met alleen maar 30 6jes, 180 punten waard.+ die 2 punten zit je dus op 182 punten.

Dat klopt niet, het is B tm M2.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:43

Ik heb ook wel eens geschreven bij een jury! Is super leerzaam :) Kende de jury ook niet, maar meestal hebben ze ook wel ervaring met mensen die nog niet zo vaak of niet hebben geschreven :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:45

het is echt leuk!
je leerd er heel veel van en als je geluk hebt kun je tussen de proeven door gewoon dingen vragen!
de jury's zijn bijna altijd super aardig!
alleen snel en klein schrijven moet je wel....
dat is dus het enige nadeel.
dus gewoon doen!

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:46

Ik kan je zeker aanraden om te gaan schrijven. Het is erg leerzaam. Ik heb het zelf pas 2 keer gedaan, en het ging beide keren prima.
Zou me er niet te druk om maken, loopt wel los!

Veel plezier!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:47

optellen hoeft trouwens neit altijd!
soms doet de jury het zelf en soms de mensen van de prijsuitreiking en soms meot jij het doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:33

ik heb het dit weekend ook voor het eerst gedaan en het was echt leerzaam. moeilijk is het niet, maar dus wel aangeven of je al geschreven hebt of niet. de jury heeft me wel geholpen door het commentaar precies zo te zeggen zoals ik het op moest schrijven.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:07

eens moet de eerste keer zijn ;)
de eerste keer dat ik schreef vond ik het ook best eng, maar ik schrijf nu best wel vaak, altijd bij een andere jury, en het is hardstikke leerzaam en leuk! ik zou het dus gewoon doen! :D