A.s. weekend op concours met >30 graden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LKdressage

A.s. weekend op concours met >30 graden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:31

Ik heb voor komende zondag een dressuurwedstrijd op de planning staan. (L1, 2 proeven)
Maar nou hoorde ik vanmorgen dat het aankomend weekend erg warm wordt ( boven de 30 graden!) En ik moet om 13.30 uuur starten...
Nou weet ik niet wat ik moet doen, gewoon gaan? of afzeggen... Wat zouden jullie doen?

Mijn merrie (7) is overigens in prima conditie en heb afgelopen week met deze warmte ook gewoon doorgetraind, ging prima.. Wel iets rustiger aangedaan trouwens..

liefhelietje

Re: A.s. weekend op concours met >30 graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:34

Ik heb gister in de hitte gereden (nog geen 30 graden) en ik vond het echt verschrikkelijk. Gelukkig moet ik aankomend weekend vroeg maar anders had ik denk ik afgemeld. Ik kan gewoon echt niet tegen die hitte..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:35

Gewoon gaan.

Zorg dat je op tijd even rust inbouwt in het losrijden en neem water mee. Zodat het paard daarna voldoende kan drinken en je kan afsponsen en koelen.

Uiteraard zorgen dat je paard zo kort mogelijk op de trailer staat :)

Gisteren ben ik ook gewoon gestart met 30 graden :) Beetje logisch nadenken en dan is het geen probleem!

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:38

Ga inderdaad mee met bovenstaande.
Prima te doen maar neem voldoende water mee, ga een kwartier eerder weg zodat je wat rustiger aan kan doen met alles..
Neem met inrijden inderdaad een keer een rust momentje en gaan met die banaan ;)

Zaterdag moest ik ook rond half 2 en 2 uur rijden, wel warm maar prima te doen!

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:39

Ja inderdaad, gelukkig is het maar een kwartierte rijden hier vandaan dus hoeft ze niet lang in de trailer, ik breng haar na de proef gelijk weer naar huis en kom dan zelf wel terug met de auto voor mn coupons ;)
En ik heb de jerrycans al opgezocht om evt. water mee te nemen.. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:40

Idd, water mee, zelf drinken mee voor tussen je proeven, niet te lang inrijden, na de proeven afsponsen met water en zo snel mogelijk naar huis..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:45

Ik persoonlijk zou het afzeggen,maar het is jou eigen keuze wél te gaan.
Ga maar bij jezelf na hoe heet het is als je zou gaan sporten.
Voor een dier is dat net hetzelfde.
Je rijd neem ik aan in de volle zon?

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:54

Ja het is idd warm om nu te sporten, maar ik doe het wel.. En ik weet overigens niet over er schaduw is daar, geloof het niet.. ( 't is in Zwolle bij de Haerst..)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:26

ik heb dit weekend gecrosst (zaterdag en zondag, twee verschillende paarden, tijden varierend van 9 uur tot 3 uur, hartslag voor en na de cross, respectievelijk 48/60 en 60/68) en een goed fit paard dat geen problemen heeft met de warmte moet het prima aankunnen. Zorg idd dat je afspuit/sponst na je proef en maak het niet te gek met losrijden.
Overigens heb ik een ander paard niet gestart, omdat die juist wel moeite heeft met de warmte.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-06-10 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:30

Ik ben er dit weekend achter gekomen dat mijn paard wel wat meer moeite heeft met warmte. Zijn hartslag was (veel) hoger dan normaal, tijdens het rijden heb ik echter niets gemerkt. Dus let goed op wat je paard aangeeft en maak het gewoon niet te dol met losrijden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:52

Ik heb komend weekend wedstrijd, moet starten om half 3 maar ik ga mij afmelden. Het is niet alleen de wedstrijd maar ook de training daarvoor. Met deze hitte train ik vrijwel niet dus zie ik het ook niet zitten om naar wedstrijd te gaan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:56

Ik zou gaan, maar voldoende water meenemen, niet te lang losrijden, zorgen dat hij snel weer naar huis kan, en dan komt het wel goed. Hangt er ook vanaf hoe je paard er op reageert. Ik merk niet veel aan die van mij, maar er zijn er ook die erg loom worden, daar blijf je beter mee thuis.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:10

Ik heb komende zondag wedstrijd, de startlijst staat nog niet op internet maar weet niet zo goed wat ik moet doen!

Hij kan opzich goed tegen de hitte en het is maar 5 min met de trailer. maar als het echt boven de 30 graden wordt kunnen we misschien beter thuis blijven.

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:17

Ik denk dat ik maar gewoon ga! vind het ook zonde om me af te melden, het gaat juist zo lekker de laatste tijd ;) Hoop alleen wel dat zomertenue wordt toegestaan! haha

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:20

Wij hebben zaterdag onze laatste selectiewedstrijd en ik start die dag 3 paarden, ga niet afmelden om de hitte.
Mijn paarden zijn in een goede conditie, heb ze de laatste dagen ook zoveel mogelijk overdag gereden als dat kon, zodat ze wat gewend zijn aan de hitte.
Ze zweten wel wat meer, maar kan niet zeggen dat één van de paarden er moeite mee heeft gehad.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:22

Ik ga zaterdag crossen in Maarsbergen :D
Dus veel water mee!

Maar ook afgelopen weekend gecrosst en gelijk gekoeld na de cross. Hartslag was iets hoger maar verder liep ie als een trein.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:22

Hier in het zuiden was het gisteren 31 graden, wedstrijd gereden...2 proeven met rijjasje :Y)
En afgelopen zaterdag ook nog volop 1 uur gelest in het zonnetje!

as zaterdag weer wedstrijd (selectie), verwachting 32/34 graden rond 13.00 uur starten....IK GA :P en in mijn rijjasje BIKKEL 8-)
Ik moet als 1 na laatste starten dus prijsuitreiking en meteen naar huis!

Paard trekt het overigens goed!
Ik heb mijn paard momenteel topfit en hij staat al een tijd op extra ondersteunende supplementen! (Equifirst Racing mix, Red Cell, Feed Booster (omega 3 +6), hennepzaad en electrolyte)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-06-10 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:24

ik ben zaterdag gewoon gestart(met BP springen). Gewoon rustig aan doen met losrijden. En zorgen dat je een aantal liter water bij heb voor het paard. Dan komt het helemaal goed.

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:25

listiglistje schreef:
Hier in het zuiden was het gisteren 31 graden, wedstrijd gereden...2 proeven met rijjasje :Y)

as zaterdag weer wedstrijd (selectie), verwachting 32/34 graden rond 13.00 uur starten....IK GA :P en in mijn rijjasje BIKKEL 8-)

Ik heb mijn paard momenteel topfit en hij staat al een tijd op extra ondersteunende supplementen! (Equifirst Racing mix, Red Cell, Feed Booster (omega 3 +6), hennepzaad en electrolyte)

Met jasje aan nog wel! Jij bent zeker een bikkel dan!! haha
Ik vind het echt vreselijk met dit weer, dat jasje... en die cap is nog erger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:26

LKdressage schreef:
listiglistje schreef:

Met jasje aan nog wel! Jij bent zeker een bikkel dan!! haha
Ik vind het echt vreselijk met dit weer, dat jasje... en die cap is nog erger!

Als je dressuur start zou ik wel met jasje rijden. Dat word vaak namelijk wel gewaardeerd door de jury. Bij springen gewoon lekker in T-shirt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:28

Niniroosje, gewaardeerd of niet, bij mij mogen ze met deze temperaturen echt wel zonder jas rijden.. :j Het is al heet genoeg en dan moet dat jasje ook nog aan voor het plaatje.. Vind het zo'n onzin.. Reed zelf in het Z ook gewoon zonder jas als zomertenue mocht..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:29

ik heb gister ook gewoon gestart. maar een 10 min losgereden en daarna de ring in. gelukkig in zomertenu.
mag aankomende zondag ook starten gewoon genoeg water mee om te koelen. als het mogelijk is trailer in de staduw of zo zetten dat de zon niet in de trailer schijnt. en voor jezelf ook ruim voldoende water mee
heb gister zonder jasje gestart en gewoon een 8 gekregen zodra het mag gewoon zonder starten jury mag er niks voor aftrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:34

Relaxed schreef:
Niniroosje, gewaardeerd of niet, bij mij mogen ze met deze temperaturen echt wel zonder jas rijden.. :j Het is al heet genoeg en dan moet dat jasje ook nog aan voor het plaatje.. Vind het zo'n onzin.. Reed zelf in het Z ook gewoon zonder jas als zomertenue mocht..

Het mag ook hoor :) en als het echt 30-35 graden is/word zou ik dat misschien ook doen(toen ik nog dressuur starten). Maar vorig jaar zomer heb ik altijd met jasje gereden. Hoe heet het ook was. Vaak zag ik dat wel terug in het cijfer voor verzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:57

Anoniem schreef:
Relaxed schreef:

Het mag ook hoor :) en als het echt 30-35 graden is/word zou ik dat misschien ook doen(toen ik nog dressuur starten). Maar vorig jaar zomer heb ik altijd met jasje gereden. Hoe heet het ook was. Vaak zag ik dat wel terug in het cijfer voor verzorging.

Lijkt me onzin, want een jury mag geen punten aftrekken als zomertenue is toegestaan.. :n En iemand die wel zijn jas aanhoudt krijgt (bij mij) ook echt geen hoger cijfer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:04

Relaxed schreef:
Anoniem schreef:

Lijkt me onzin, want een jury mag geen punten aftrekken als zomertenue is toegestaan.. :n En iemand die wel zijn jas aanhoudt krijgt (bij mij) ook echt geen hoger cijfer :+

Tsja als jij het onzin vind kan goed zijn. Maargoed ik kreeg een 8 voor verzorging. En een vriendin die zonder jasje was gestart. Had een 7. Verder waren bijde paarden gewoon netjes gevlochten. En beiden zagen we er gewoon netjes uit. Verder geen coupons gezien. Dus kan ook niet met zekerheid zeggen dat dat het verschil maakten. Maargoed dat was wel wat wij dachten