Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Gelukkig was de eigenaresse van de hond een paardenkennisje van me, hond had gelukkig alleen maar schrik net als ik, en vond de eigenaresse het eigen schuld van de hond (en van zichzelf).
.LDRD schreef:Als de hond schade veroorzaakt > bezitter hond is aansprakelijk
Als het paard schade veroorzaakt > bezitter paard is aansprakelijk
Máár....de vraag die daarna beantwoord moet worden is: 'is er dan ook een schadevergoedingsverplichting?'
Om die vraag te kunnen beantwoorden wordt gekeken naar de 'eigen schuld' van het slachtoffer. De mate van 'eigen schuld' kan varieren van 0 tot 100%.De schadevergoedingsverplichting wordt verminderd met het percentage 'eigen schuld' van het slachtoffer.
Technisch gesproken is dan dus de ruiter 'schuldig' maar omdat de ruiter in dit geval duidelijk geen 'eigen schuld' heeft doordat de hondenbezitter zijn dier niet onder appel heeft is de schadevergoedingsverplichting voor de ruiter 0%. Lijkt me. En dan neem ik aan dat het andersom ook werkt en in dit geval dan de hondenbezitter wel aansprakelijk is voor de schade aan het paard c.q. ruiter enz.?Citaat:Rij jij op een paardenpad of strand en er komt (uit het niets) een hond achter je aan die niet onder appel staat en de eigenaar kan niet meer ingrijpen......dan is de eigenaar van de hond zelf schuldig, ook al slaat je paard raak