buitenrijden en loslopende honden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

buitenrijden en loslopende honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 23:05

Vandaag het bos in geweest met vrienden en toen maakten we wat mee waardoor ik me nu dit afvraag:
Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de daden van je dier, maar dit is me niet helemaal duidelijk..
we reden in het bos, op t ruiterpad, alleen lopen deruiterpaden ook langs water en open stukken.
Nu liepen er mensen met hun hond (los) bij zo'n open stuk. echter kregen ze de hond (een boxer) niet bij zich toen wij aan kwamen rijden. De hond kwam met veel geweld en lawaai op ons afgestormd en begon naar de paardenbenen te happen. Aangezien de benen van mijn paard op zo'n moment belangrijker zijn dan een (waarschijnlijk heus wel lieve) hond had ik mijn zweep al in de aanslag om hem van mijn paard af te slaan.
Nu zag ik dat een ander paard naar de hond uithaalde.. wat als ie hem nou had geraakt?

mijn vragen zijn dus:

1. wat kon ik doen als de hond mijn paard had gebeten?
2. Wat was er gebeurd als ik de hond had weggeslagen met de zweep? Mag dat?
3. wat was er gebeurd als het paard de hond had geraakt (en verwond) door naar hem uit te halen? Wie is er verantwoordelijk? wiens fout is het??

Ik ga er voor t gemak maar even vanuit dat de hond daar 'legaal' los mocht lopen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 01:04

Ten eerste gelukkig is er niets gebeurd.
Geen idee wat de wetten zij in Nederland.
Hier lopen ook aardig wat honden in een wandelgebied.
Meestal als ik Flash stil zet vind de hond het niet meer interresant en gaat terug naar zijn baas.
Ook wil ik ze naar de baas terug brengen dmv omdraaien en Flash achter de hond aan te sturen.
Nu mijn visie op je vragen.

1. Neem aan dat de hondeneigenaar verzekerd is voor de gevolgen van zijn hond.

2.Denk niet dat je een dier van een ander mag slaan (taak van de eigenaar als hij in de buurt is).

3. Hier houden hondeneigenaren zich goed aan de regels, honden luisteren over het algemeen goed.
Wel ben ik verzekerd voor als Flash een hond zou slaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:30

Als je je paard omdraait en op het dier af draaft of galopeerd gaat de hond vaak al weg.

Hoe het verder met de wetgeving zit weet ik niet precies.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:47

Mmm...vind dit ook wel interessant omtrent wetgeving. Mijn paardjes worden gelukkig niet dol van dolle honden maar ze kunnen natuurlijk wel uit ergernis eens een trap uitdelen. Is ook al eens voorgekomen :o . Gelukkig was de eigenaresse van de hond een paardenkennisje van me, hond had gelukkig alleen maar schrik net als ik, en vond de eigenaresse het eigen schuld van de hond (en van zichzelf).
Paard even stilzetten of omdraaien en achter de hond aangaan werkt hier ook meestal erg goed. Maar ja, wat als dat niet werkt idd en paard 't recht in eigen hand neemt? Heb ze goed onder controle maar zóveel dat ze niet effe een voetje omhoog gooien als er een hond aan hangt nou ook weer niet...

Henkje

Re: buitenrijden en loslopende honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:48

Ik weet ook niet hoe het zit met wetgeving. Ben wel benieuwd.

Mijn paard is niet bang voor honden en wil er meestal mee spelen. Hij draait dus meteen al zijn hoofd naar de hond en de meeste honden gaan dan ook meteen weg. Dan moet ik hem ook tegenhouden zodat hij niet achter de hond aangaat :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:48

Als jouw paard een hond trapt, ben jij aansprakelijk. Als de hond jouw paard bijt is de eigenaar van de hond aansprakelijk. Als het 1 het gevolg is van het ander dan zullen de verzekeraars onderling uit gaan zoeken waar de schuldvraag ligt (bijv: hond bijt, paard trapt daarna hond). En een dier van een ander slaan mag niet, ik ga mee met eerder gegeven tips om de hond weg te krijgen. Die werken vaak afdoende.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:55

Ik heb het zelf aan handen gehad met een agressieve herder, op het strand. Hond beet paard en paard haalt uit......Paard had gelukkig niets, hond helaas wel. Paard was 99 van de 100 ker super met honden, maar nu evne niet. Hebben de politie benaderd. Een hond hoort ten alle tijden onder appel te staan de anders mag deze niet los...is mij door de politie verteld. Dus jij bent nergens aansprakelijk voor. En heel eerlijk, als ik nog een maal een agressieve hond tegenkomen waarvan de eigenaar geen moeite doet om tm te pakken krijgt ie - als mijn paard t niet doet - van mij een rotklap. Ik wil niet dat hij mijn paard en ikzelf door agressief gedrag, want reken maar dat elk vluchtdier daar op reageert, in gevaar komen.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 29-06-10 14:59, in het totaal 3 keer bewerkt

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:56

He meid,

Jeeetje, wat spannend! Dit maakt volgens mij bijna elke ruiter wel eens mee (me too!). Ik maak het zelfs mee vanuit 2 kanten. Mijn honden gaan ook tekeer tegen paarden. Ze blaffen dan voornamelijk en rennen erop af, maar ze doen niks. Ik pak de honden altijd vast als ik zie dat er paarden aan komen, of ik loop de andere kant op, maar soms komen de ruiter ineens uit het niets aan lopen en dan kan het te laat zijn. ALs ruiter wil je natuurlijk je paard beschermen.. dus het is altijd even spannend!

1. wat kon ik doen als de hond mijn paard had gebeten? Afstijgen, zorgen dat de eigenaar de hond kan pakken en zelf ook even wegsturen (wees de baas over de hond), en kijken naar de wonden bij je paard. Gevolgens moet je even met de eigenaar van de hond overleggen hoe en wat verder. Vooral rustig blijven, want die eigenaar voelt zich natuurlijk ook erg schuldig.

2. Wat was er gebeurd als ik de hond had weggeslagen met de zweep? Mag dat? Als het paard zooo vreselijk onrustig en bang zou zijn, en ik zou geen mogelijkheid hebben om er zonder verwondingen af te komen...dan zou ik het denk ik zelf wel hebben gedaan, maar niet te hard want het blijft gewoon een levend wezen.. Ik zou het steeds zachtjes een tik hebben gegeven. en zelf natuurlijk boos worden op de hond zodat hij naar je luisterd.

3. wat was er gebeurd als het paard de hond had geraakt (en verwond) door naar hem uit te halen? Wie is er verantwoordelijk? wiens fout is het??
Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond. Jij reed op plekken waar het mocht en hij had zijn hond niet in bedwang, maar zoals ik al eerder zei is het natuurlijk ook een ongemakkelijke situatie voor de eigenaar.

Gelukkig hebben mensen, in de meeste gevallen, een verantwoordelijksheids gevoel en zullen het dan ook rustig oplossen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:13

Even kort en simpel ;) .

Als de hond schade veroorzaakt > bezitter hond is aansprakelijk
Als het paard schade veroorzaakt > bezitter paard is aansprakelijk

Máár....de vraag die daarna beantwoord moet worden is: 'is er dan ook een schadevergoedingsverplichting?'
Om die vraag te kunnen beantwoorden wordt gekeken naar de 'eigen schuld' van het slachtoffer. De mate van 'eigen schuld' kan varieren van 0 tot 100%. De schadevergoedingsverplichting wordt verminderd met het percentage 'eigen schuld' van het slachtoffer.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:15

Mensen het is echt heel simpel. Rij jij op een paardenpad of strand en er komt (uit het niets) een hond achter je aan die niet onder appel staat en de eigenaar kan niet meer ingrijpen......dan is de eigenaar van de hond zelf schuldig, ook al slaat je paard raak. Dit verzin ik niet....komt van politie. Later heb ik dit bij verzekeraar bevestigd gekregen. De verzekeraar zal dan 0% uitkeren. Tuurlijk is het een ander verhaal als je paard uit het niets een hond slaat omdat deze toevallig langsloopt.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 29-06-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:20

Neem maar aan wat ik zeg dat dat correct is ;) .

Kijk ook even op TAO bij FAQ, daar staat ook een stuk uitleg over paarden en aansprakelijkheid, daar staat je antwoord ook gewoon in.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:23

Tja, ik spreek uit een eigen ervaring en contacten met politie en verzekeraar hierover en wat ik hierboven aangeef is dus hun antwoord en niet zomaar een verzinsel......ik heb het dus puur en alleen over een situatie waarbij de hond niet meer onder appel staat en aanvalt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:28

Ik zeg niet dat je wat verzint, ze zullen het gerust gezegd hebben.
Vraag is of ze er ook verstand van hebben. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:33

Inderdaad, als een dier los loopt en dat dier raakt gewond omdat het niet luistert dan is dat de verantwoording van de eigenaar. Als die hond onder een auto in loopt dat is het ook pech voor de eigenaar. Als ie onder een paard in loopt heb je dus hetzelfde verhaal.
Een paard heb je gewoon vast, en je stuurt niet opzettelijk naar de hond toe.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:34

Aangezien het de hondenbrigade van de politie is , heb ik daar veel vertrouwen in .....De strandpolitie hier hanteert deze lijn ook...vriendin van me heeft met haar pony ook (iets ernstiger dan bij mij) problemen gehad met hond (bij haar moest DA wel komen, hond had niets) ...gebeurde voor ogen strandpolitie en deze heeft haar aangegeven dat in een dergelijk geval de hondeneigenaar ten alle tijden schuld treft. ook al slaat paard hond.....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:36

LDRD schreef:
Als de hond schade veroorzaakt > bezitter hond is aansprakelijk
Als het paard schade veroorzaakt > bezitter paard is aansprakelijk

Máár....de vraag die daarna beantwoord moet worden is: 'is er dan ook een schadevergoedingsverplichting?'
Om die vraag te kunnen beantwoorden wordt gekeken naar de 'eigen schuld' van het slachtoffer. De mate van 'eigen schuld' kan varieren van 0 tot 100%.De schadevergoedingsverplichting wordt verminderd met het percentage 'eigen schuld' van het slachtoffer.

Maar dit komt dan toch een beetje neer op wat OKHannes zegt?
Citaat:
Rij jij op een paardenpad of strand en er komt (uit het niets) een hond achter je aan die niet onder appel staat en de eigenaar kan niet meer ingrijpen......dan is de eigenaar van de hond zelf schuldig, ook al slaat je paard raak
Technisch gesproken is dan dus de ruiter 'schuldig' maar omdat de ruiter in dit geval duidelijk geen 'eigen schuld' heeft doordat de hondenbezitter zijn dier niet onder appel heeft is de schadevergoedingsverplichting voor de ruiter 0%. Lijkt me. En dan neem ik aan dat het andersom ook werkt en in dit geval dan de hondenbezitter wel aansprakelijk is voor de schade aan het paard c.q. ruiter enz.?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:03

Pluizebolpum schreef:
Maar dit komt dan toch een beetje neer op wat OKHannes zegt?

Resultaat kan inderdaad hetzelfde zijn, hoeft echter niet. Het is gewoon juridisch onjuist wat OKHannes zegt.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:16

Tja, je hebt wet- en regelgeving (heb voldoende ervaring met het opstellen van (nederlandse) wet- en regelgeving) en je hebt de praktijk..... Mij boeit echter enkel hoe men in de praktijk de zaak afhandelt. Wet- en regelgeving laten veelal genoeg ruimte voor degene die een zaak moet afhandelen om de zaak praktisch te kijken. Kortom, mij interesseert hoe hier in de praktijk door de politie en verzekeraar mee wordt omgegaan.
En nogmaals, ik heb het over een specifiek geval met een agressieve hond...er zijn duizend en een voorbeelden te noemen waar een en ander discutabel of twijfelachtig is wie schuldig is.....Een agressieve hond die bijt en niet onder appel staat mag niet los..of er nu paarden, mensen, katten etcetc in het spel zijn. Daar gaat het mij dus om en daar zal geen een rechter over twijfelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:58

OKHannes, je moet wel onderscheid maken in strafrechterlijke zaken en civiele zaken.
Als iets niet mag, wil het niet gelijk zeggen dat dat ook aansprakelijkheid oplevert bijvoorbeeld.

Maar goed, jij mag gelijk hebben hoor. :j

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:05

LDRD het gaat me niet om een gelijk halen (goed lezen). Het enige wat ik probeer aan te geven hoe ik het met een specifiek geval in de praktijk heb ervaren en hoe de politie en verzekeraar op zo'n situatie kan/zal reageren. Ik ga geen juridische discussie aan....ik weet hoe wetgeving in elkaar steekt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:24

Denk dat ik ook vrij goed op de hoogte ben van hoe het ligt met aansprakelijkheid in dit soort zaken.
Het lijkt me in ieder geval verstandig als bokkers mijn berichten hierover serieus nemen.
Vervelende is namelijk dat er iedere keer weer mensen zijn die geen idee hebben en toch wat roepen en bokkers daarmee op het verkeerde been zetten. Ik word het een beetje beu om dat soort berichten iedere keer te moeten verbeteren. Ik wil best bokkers af en toe wat toelichten over dit soort onderwerpen, maar ik heb wel wat anders te doen dan berichten ontkrachten van anderen.

Is effe geen aanval hoor OKHannes, maar gewoon een verduidelijking.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:39

Ik vind het jammer dat je hierbij berichten van medebokkers met praktijkervaring direct als niet serieus neemt......Nogmaals, ik heb dit aan den lijve ondervonden (en heb het op papier staan, van een schadeletsel expert), ik roep dus niet zomaar iets......maar laten we deze discussie maar stoppen. ik vind het op mijn beurt jammer dat berichten niet goed gelezen worden......

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:48

Ik ga hier inderdaad niet verder over discussieren.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:12

1 blijf rustig zorg dat de hond weggaat en kijk naar de verwondingen van je paard!
2 ik heb zo'n situatie ook een keer meegemaakt en ik sloeg de hond weg en dat werkte anders had mijn paard nu ernstige verwondingen kunnen hebben tuurlijk mag je de hond wegslaan alles voor jouw veilig heid en die van het paard
3 jij kon er niks aan doen maar praat wel even met de eigenaar

en als jij je aan de regels van dat pad houd dan is het niet jouw schuld!

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:57

1. wat kon ik doen als de hond mijn paard had gebeten?
de eigenaren aanspreken want het is hun verantwoordelijkheid
dat weten ze wel anders hebben ze toch geen honden ?? eventueel kosten aan hun

2. Wat was er gebeurd als ik de hond had weggeslagen met de zweep? Mag dat?
natuurlijk mag dat als hij echt van plan was dat te doen . het is verdediging net als bij mensen
nou eigelijk de eigenaren want als je weet dat je hond dit doet en ze zagen
jullie al van veraf tsjah ..
ik vind het wel een beetje dom. maar miss konden ze er nix aan doen maar ik heb zowieso
al een hekel aan die *** boxer