Staart schuren maar manen niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tmara

Staart schuren maar manen niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:22

Hallo medebokkers !

Sinds ongeveer een maand schuurt mijn pony lichtjes z'n staart, hiervoor was ik zijn staart regelmatig goed met tea tree-shampoo en smeer het om de dag in met een speciaale olie gemeng uit meerdere ethesche olieen. Dit werkt erg goed en heeft hij geen jeuk. Alleen vraag ik me nu af of het een lichte vorm van zomerexceem is of niet, z'n manen schuurt hij niet en heb altijd al eens per maand (?) z'n staart moeten wassen omdat hij anders gaat lichtjes gaat schuren.

Heeft iemand enig idee ? :)*

philips

Re: Staart schuren maar manen niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:27

Ik lees even mee, mijn merrie schuurt namelijk ook alleen (lichtjes) haar staart! Manen totaal niet. Echter helpt bij mij het wassen met trea tree-shampo niet! Vliegendeken wel weer, maar ben benieuwd of dit een vorm van ecxeem is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:28

Kan hij wormen hebben?
Hoe heten die wormen ook al weer? Aarswormen ofzo?

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:30

Ik volg dit ook even. Een merrie die ik eventueel wil kopen, heeft haar staart ook helemaal kaal geschuurd, maar haar manen zien er super goed uit.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:34

Pollewoppy schreef:
Kan hij wormen hebben?
Hoe heten die wormen ook al weer? Aarswormen ofzo?

Hier dacht ik ook gelijk aan :j

is het dier goed ontwormd het laatste jaar?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 22:10

Hij is wel goed ontwormd de afgelopen 5 jaar. Waar zou ik eventueel aan kunnen zien als hij 'aarswormen' zou hebben ?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:13

rond de anus kan je het zien (witte wormpjes, google?) of als ie net heeft gemest. en evt. (ernstige mate dacht ik) in de staart :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:14

Bij ons op stal zijn er heel veel paarden die dit doen. Dierenarts zegt dat er "vliegjes/beesjes" bij de wei zitten die dit veroorzaken.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:50

spoel/aarswormen zie je normaal gesproken niet
Wanneer je ze wel ziet is er sprake van een zeer ernstige besmetting.

Mijn pony's schuren ook alleen de staart. Ik ga er zelf vanuit dat het door de steekmugjes komt.
Ik gebruikt sillicht. Dit werkt goed. ze schuren amper.

Het kan een vorm zijn van zomerexceem/staartexceem

Je kunt voor de zekerheid een mestonderzoek laten doen. Dan weet je of je paard een wormbesmetting heeft. De lintworm is echter niet te traceren met een mestonderzoek.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:29

Mijn paardje schuurt zijn staart ook licht. Heb hem een paar keer gewassen met tea tree shampoo, maar was niet tevreden met het resultaat. Heb op het advies van mijn moeder betadine shampoo geprobeerd en het gaat nu al anderhalve week goed!!

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:46

Goed ontwormen is altijd belangrijk natuurlijk en de staart een keer wassen met betadine shampoo wil ook wel helpen. Soms zitten er wat vuiltjes ofzo in, en dan wil wassen echt goed werken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:50

Mijn paard doet het ook, dit jaar wat meer dan andere jaren. Ik smeer het iedere dag in met een jeukstillend middel en ze heeft een vliegendeken, maar het helpt niet altijd. Denk ook dat het door mugjes komt, het scheelt nl wel als er flink wind staat, dan schuurt ze eigenlijk niet.

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:35

1 van mijn veulens doet het ook; zomerexceem, ander heeft eiwitprobleem en het schijnt dat er in, volgens mij, eikenboom een soort larf kan zitten welke ook jeuk kan veroorzaken. Maar dat heb ik vna horen zeggen. Gezien het jaargetijde heeft jouw paard idd last vna de 'knutten'.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:45

Mijn pony (met Z.E) schuurt alleen haar manen.. De twee andere schuren nu ook, met al die vliegen en prikbeesten hebben ze gewoon snel jeuk (en natuurlijk door het warme weer).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:36

Marijuhhhhh schreef:
Mijn paardje schuurt zijn staart ook licht. Heb hem een paar keer gewassen met tea tree shampoo, maar was niet tevreden met het resultaat. Heb op het advies van mijn moeder betadine shampoo geprobeerd en het gaat nu al anderhalve week goed!!

betadine mag alleen niet op grote schaal en veelvuldig gebruikt worden. Je wast hiermee ook het beschermlaagje (goede bacterien etc) weg. Op een wat langere termijn werkt het niet. Bovendien ontvet je de huid ermee..wat de vliegjes op langere termijn weer vrijspel geeft.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:37

greenway schreef:
1 van mijn veulens doet het ook; zomerexceem, ander heeft eiwitprobleem en het schijnt dat er in, volgens mij, eikenboom een soort larf kan zitten welke ook jeuk kan veroorzaken. Maar dat heb ik vna horen zeggen. Gezien het jaargetijde heeft jouw paard idd last vna de 'knutten'.

processierups.. tja dan jeukt niet alleen de staart hoor. Geeft een branderig gevoel over het gehele lichaam.gezien de tijd KAN het zeker wel voorkomen. Nou juist nu.

Al denk ik dat dit een gevalletje is van beginnende exceem of ivm voer.. melasse. Kijk maar eens op paardnatuurlijk.nl lees je dat in veel voer verkeerde ingrediënten zitten. Mijn jaarling schuurt alleen een uur nadat ze voer kreeg. Inmiddels over op marstall voer en dat gaat veel beter. Ze schuurt nu 1x per 4 weken en dat kan een gewoon paard zonder exceem of zoiets ook een keer doen. (staat zonder deken of iets)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:40

celien94 schreef:
de mijne ook , doe er iets aan tegen zomerexeem

heb jij het geheime ingrediënt? kun je rijk mee worden.. hihi (snap wel dat je waarschijnlijk een deken bedoelde)

MiniPolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:03

Mijne schuurt heel lichtjes ga dus ook maar een paar keer aan de slag met tee trea shampoo en anders even een andere oplossing zoeken :j

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:48

Ik heb dit met de manen. Is op een handbreedte achter de oren. Ben ook precies een handbreedte kwijt. Had er vorige jaar last van en nu ook. Ik ga morgen op aanraden van andere mensen EQUIDOUX proberen. Hopen dat het helpt.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:33

maroescha schreef:
Bij ons op stal zijn er heel veel paarden die dit doen. Dierenarts zegt dat er "vliegjes/beesjes" bij de wei zitten die dit veroorzaken.

:j Dat is nu ook vaak de oorzaak inderdaad.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:35

Mijn 2jarige merrie ( d-pony ) heeft ook alleen haar staart geschuurd maar dat kwam omdat ze bloedwormen heeft gehad. Nu dat het voorbij is doet ze dat niet meer, heb wel eens van iemand gehoord dat je het moet inmasseren met appelazijn dat zou goed helpen tegen jeuk. Misschien is dat een optie?

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:50

ik heb sinds een maand ook een jaarling welsg gekocht, deze bijt zijn eigen staart bij de worte. ook op zijn billen heeft hij vaak jeuk. De vorige eigenaar heeft gezegt dat hij 2 maand geleden is ontwormt. Ik hoopte hem eigenlijk zo lang mogelijk zonder deken te zetten, maar vindhet zielig als hij zown jeuk heeft. Weet iemand wat een mest onderzoek kost eigenlijk dan? Het is een hengstje, welsh en hij doet het alleen bij zijn staart de manen en pony zien er goed uit.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 00:09

Hier in limburg kost zo'n mestonderzoek 10,-euro tenminste dat heb ik er voor betaald. Maar denk dat het per provincie anders is

Marc69

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:35

Wij hebben er ook één op stal met het zelfde probleem. We smeren de staartwortel 1 x per week in met Tea three olie en dat werk als een speer.

heddeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:37

dit is zomerexceem. ken het van mij paard