Holle rug ruiter, tips / oefeningen om deze boller te maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Holle rug ruiter, tips / oefeningen om deze boller te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 13:31

Ik heb van mezelf een ontzettend holle rug. Ook als ik zit, loop, fiets etc. Dus ook op het paard. Van de week een paar foto's en filmpjes van mezelf rijdend gezien en het ziet er echt niet uit. Volgens mij is het op termijn ook slecht voor mijn rug, al heb ik nu nergens last van.

Iemand nog tips hiervoor? Mag zowel te paard als te voet zijn.

Ik probeer al omhoog te kijken en mijn nek recht te houden en buik aan te spannen. Ook als ik andere dingen doe dan paardrijden.

orienta

Re: Holle rug ruiter, tips / oefeningen om deze boller te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:35

Ik heb het zelf ook gehad een tijd op mijn paard maar dat komt ook doordat ik mijn schouders heel erg naar achter duw.

Nu doe ik voor mijn gevoel mijn schouders naar beneden "duwen" ipv naar achter en is het al een heel stuk minder.

Het is gewoon erg moeilijk om jezelf een andere houding aan te leren als je altijd al zo loopt.
Consequent erop blijven letten

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:19

Hetzelfde probleem hier.
Vaak krijg ik van instructeurs te horen dat ik mijn rug niet hol moet trekken maar hij is gewoon hol.
Net zoals bij jou met lopen, fietsen etc. ook.
Ik hou het hier even in de gaten!

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:22

een grote bal Skippy bal pakken en dan erop zitten voeten van de grond, later dan voeten vooruit steken en als dat lukt in kleermakerszit op de bal en balanceren. oefening werkt bij vele goed on meer stabieliteit in de onderrug te krijgen en werkt ook voor de bolling. zo zijn er nog heel veel oefeningen met een grote bal!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:25

ik zou, als ik jou was, eerst uitzoeken of het een houdnigsfout of een constructiefout is.. :) Als je zo gebouwd bent ga je nl je doel moeten aanpassen.. :)

Sowieso ga je door dat uit te zoeken terecht komen bij mensen die verstand hebben van dit soort "problemen" en die je dus, ongeacht wat het probleem is, effectiever kunnen helpen dan heel bokt bij elkaar. :)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:36

Dat snap ik, zat er ook al aan te denken om een keer bij een fysio of wat dan ook langs te gaan, maar in principe heb ik er lichamelijk geen last van (tot nu toe). En tips zijn nooit weg, baat het niet dan schaadt het niet.

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft, bedankt voor het meedenken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:39

Eens met Ayasha, als je zo gebouwd bent kun je maar beperkt je houding veranderen. Ik heb een jaar Pilates gedaan en enige tijd bij de fysio gelopen, maar die gaf eigenlijk onmiddelijk al aan dat ik moet accepteren dat ik een holle rug heb. Met paardrijden heb ik er gelukkig weinig last van, ik heb voldoende flexibiliteit in mijn rug, ik heb alleen iets meer moeite om mijn bekken voldoende te kantelen.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:59

Waar ik vroeger reed zeiden ze altijd als je op een paard zit: 'ga als een pattattenzak zitten en dan schouders naar achter duwen'

Ik weet niet of jullie pattenzak kennen maar ik ken er geen ander woord voor :p

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:02

mvn schreef:
een grote bal Skippy bal pakken en dan erop zitten voeten van de grond, later dan voeten vooruit steken en als dat lukt in kleermakerszit op de bal en balanceren. oefening werkt bij vele goed on meer stabieliteit in de onderrug te krijgen en werkt ook voor de bolling. zo zijn er nog heel veel oefeningen met een grote bal!

Moet je dan helemaal los zitten? Knal je dan niet eraf?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:05

Ik heb ook een holle rug.. en momenteel verga ik van de rugpijn :Y) kan m'n houding en draai ook niet meer vinden,
mede doordat m'n rug helemaal vast is gaan zitten door het aannemen van andere houdingen in het dagelijkse leven..

Best butt om het zo maar te stellen.

Ik heb ook zo'n Skippy/Yoga bal gekocht.. en ik hang er iedere avond even overheen, om m'n rug bol te krijgen.. mij doet het pijn.. omdat ik (denk ik) m'n spieren oprek die ik overdag niet oprek.. ja hoe zeg je dat :7
Die oefening die MVN zegt, ga ik ook zeker proberen!

Bij mij is het ook een kwestie van spieren, ik moet nodig naar de fysio/sportmasseur.. want dit is drie keer niks :')

Wat ik van een vriendin laatst te horen kreeg, was m'n rug op het paard even een paar sec. bol te maken.. dat kan prima tijdens het warm stappen :)
doet mij ook wel heel goed :) en opletten hoe m'n beenligging is en of ik niet verkramp in mn schouders.. :P

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:07

dammie1 schreef:
mvn schreef:

Moet je dan helemaal los zitten? Knal je dan niet eraf?

Volgens mij is dat juist de truc, los blijven zitten! Heb het wel eens geprobeerd tijdens een zomertraining van de schaatsclub, maar ik ben er een ramp in.. misschien komt dat juist ook wel doordat mijn rug ook hol is

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:12

Ik heb heel wat uren op een bal doorgebracht achter mijn bureau op mijn werk en heb er ook heel wat oefeningen op gedaan. Evenwicht is inmiddels echt prima, maar mijn rug is er niet minder hol van geworden. Wel heeft het me van mijn rugpijn afgeholpen, maar dat had achteraf niet zoveel te maken met het hol zijn van mijn rug.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:47

ik wil ook niet zeggen dat je rug er bol van word, maar minder hol is mogelijk. je krijgt meer dat je losheid in je rug krijgt zodat je beter kan meebewegen. je krijgt meer balans en dat wil je graag hebben op je paard. net zoals vele andere voordelen.

Ja het is de bedoeling dat je juist helemaal los komt, en in balans blijft. je kan een keer vallen ja maar ach zo erg is dat toch niet van een bal af rollen.

@Nonawen eroverheen hangen met je buik is ook een oefening. Zoals ik al zei er zijn zoveel soorten!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:42

Ik heb van mezelf ook een holle rug en ik heb een nieuw zadel gekocht waar ik heel recht op moet zitten, dit heb ik gedaan omdat ik echt lat kreeg van rigklachten en heb nu een stuk minder pijn dan eerst.
Ik heb nu een ainsley vanguard.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:37

Je moet je schouders 'boven je kont' hebben, zeggen ze bij mij in de les altijd.
Het kan er ook aan liggen dat je je 'bekken' niet genoeg kantelt?

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:23

Idd, goede tips hierboven!
Ook kan je voor een lange spiegel gaan staan (schuin) en dan kijken hoe je staat, dan zet je je bovenlichaam iets naar voren, zonder naar voor te gaan hangen.
Vroeger had ik dat ook, in het begin denk je echt dat je helemaal gebukt staat, maar dan zie je in de spiegel dat je gewoon mooi rechtop staat!
Het is dus gewoon je bekken naar voren kantelen.
Ik weet niet hoe je het af kan leren, maar ik had vroeger als tip gekregen dat elke keer als ik stil stond, eraan te denken hoe ik moest staan.
Nu heb ik ook nog best wel holle rug, maar dat is gewoon mijn lijf.
Het is niet extreem hol, maar wel een beetje. Maar zo zit ik in elkaar, kan bij jou ook het geval zijn.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:32

Ik heb ook een holle rug. Op een gegeven moment kreeg ik met paardrijden steeds wondjes op mn doos :o Ik maar denken dat het overal aan kon liggen, nooit aan mijn houding gedacht _O-
Om mijn rug recht te hebben moet ik mijn bekken kantelen. Dit is best lastig... Ik heb eens gehoord van iemand: Probeer je bij je paard tussen zijn oren door te piesen!" :o Dit kan je je overal bij verbeelden natuurlijk. Probeer denkbeeldig zo hoog mogelijk te piesen, dan kantel je je bekken. Eerst behoorlijk lastig, later wordt het makkelijker. In het begin wordt je onderrug wel erg vermoeid trouwens! Dit neemt gelukkig weer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:16

Ik heb hier ook last van, staan al handige tips blij, ik volg even :)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:22

Mijn moeder is fysio en zij zegt dat je je bekken moet kantelen en dat doe je door eerst je rug heel hol te maken en dan heel bol proberen

Dat zal op een gegeven moment steeds makkelijker gaan.Je moet daarbij ook buikspieroefening doen om dat makkelijker te maken
Veel succes allemaal

Voor meer vragen kun je me altijd pb en

Rixt

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:31

Zelf heb en had ik hier ook altijd last van, maar door het paardrijden is het bij mij juist minder geworden ook in het dagelijks leven. Heb het nu nog altijd wel ook op het paard vooral als ik gespannen zit, voor mij is het belangrijk dat ik mijn spieren ontspan en mijn bekken dan wat kantel.
Mij is verder ook idd verteld dat je je bekken ook staand kunt kantelen alleen dat kost wel enige oefening/moeite. Dit kan ik zelf als ik licht dor mijn knieen ga buikspieren aanspannen en dan bekken kantelen. Lastig uit te leggen.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:37

Ik heb zelf een "afwijking" in mn rug, paar wervels bovenin zijn schuin naar voren als t ware. Hou ik mn schouders recht is mn onderrug hol, hou ik mn onderrug recht dan zijn mn schouders naar voren, en dan best wel ver...
Dus ik kán gewoon niet 100% recht zitten, probeer altijd zo veel mogelijk een tussenweg te vinden tussen rechte rug en rechte schouders.

Heb trouwens geen pijn in mn rug ofzo hoor, maar omdat ik volgens mn moeder niet recht op liep enzo stuurde ze me naar cesar therapie en na veel oefenen werd het niet echt beter, dus toen is er een foto gemaakt.

Dus als je je rug echt niet recht kunt maken zou het kunnen dat je ook zoiets hebt. Maar het kan ook een kwestie zijn van je spieren anders gaan gebruiken.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:43

Volgens mij is het ook nuttig om je buikspieren te trainen en aan te spannen. Als je je bekken kantelt span je ze aan en word je rug boller.. Hoe ik het nu voel.
Ik hoop dat je. Iets me kunt!

Edit: zie dat de adviezen al gegeven zijn, sorry!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:43

gaan oefen bij de fysio op een flexichair. Werkt super. Op de academy Bartels werken ze er ook mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:53

Fysiotherapie!
En trainen, oefeningen voor je onderrug en buikspieroefeningen. Zal ook wel deels constructie zijn, maar door je bespiering aan te passen, kun je zelf heel wat doen.

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:55

je hoeft hier voor echt niet naar een fysio!
gewoon recht zitten oefenen,
de hele dag door, ook met rijden.
op het begin is het lastig,

nog een handige oefening.
hol-bol-hol- bol
dan ga je echt voelen hoe je nou
precies moet zitten,
jezelf filmen als je rijdt
ed.

zonder fysio kan je dit makkelijk oplossen!
bekken kantelen bekken kantelen bekken kantelen.