Koopovereenkomst: vorige eigenaar 1e keus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Koopovereenkomst: vorige eigenaar 1e keus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:07

Dilemmaatje: niet dat er sprake van is dat ik mijn paard moet verkopen hoor maar stel nou dat dat ooit nodig is. Dan heb ik een koopovereenkomst waarin zwart op wit staat dat de vorige eigenaar eerste keus heeft als ik het paard zou willen verkopen. Nou wil ik absoluut niet dat hij ooit weer teruggaat naar die mensen dus dan zou het er volgens mijn beredenering op neerkomen dat ik mijn paard moet weggeven :+ Even verleasen en uitlenen als opties uitgeschakeld, ik heb het over een overdracht van mij op een andere eigenaar.

Natuurlijk is het niet gezegd dat de vorige eigenaar ook daadwerkelijk de interesse en middelen heeft om mijn paard weer terug te kopen in zo'n situatie maar ik zou graag willen weten of ik echt mijn paard eerst aan hun moet aanbieden? Zijn er omstandigheden waaronder dat niet zou hoeven?

EllyC

Re: Koopovereenkomst: vorige eigenaar 1e keus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:09

Wat staat er in de overeenkomst als sanctie/straf als je het niet doet?
Ook zou je hele hooge prijs kunnen noemen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:11

Zou het er ook niet mee samenhangen of het een zelf in elkaar gekrabbelt contractje is of dat het echt bij de notaris vastgelegd is oid? :) (geen ervaring, maar vroeg het me af :) )
En idd, mocht je in die situatie komen kun je natuurlijk ook een heel hoog bedrag vragen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:13

Er staat niets over sancties. Wel over de prijs: die moet reëel zijn voor de leeftijd en conditie van het paard.

Het is een "zelf in elkaar gekrabbeld" :P contractje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:16

Zit nog even verder te denken he: zou dierenwelzijn prevaleren over zo'n contractje? Als hij op 3 benen in de wei staat en niet meer te repareren is verkoop ik hem namelijk uit humane overwegingen liever aan de slachter }:0
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-06-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:16

Waarom zou je niet willen dat hij daar terug heen gaat?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:18

Ik ga ervan uit dat de vorige eigenaar gek geweest is met dit paard en niet zou willen dat het paard de handel in zou gaan. En daarom in het koopcontract heeft laten vermelden het recht van 1e koop. Daarbij denk ik dat de vorige eigenaar het beste voor het paard zou willen. Wat is de reden dat jij niet wil dat het paard terug zou gaan naar de vorige eigenaar?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:22

Ik ben ontzettend blij dat ik destijds mijn pony terug heb kunnen kopen. Ik had in de overeenkomst laten zetten dat ik de eerste recht van koop had tegen hetzelfde bedrag als verkoop. Ze stonden in de rij om haar te kopen, niet omdat ze zo goed was maar zo stikbraaf. Ik ben ontzettend blij dat de verkopers zich aan de afspraak hebben gehouden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:24

Ylana schreef:

Omdat die mensen geen verstand hebben van paarden :7 Ik heb hem gekocht omdat ik helemaal verliefd op 'm was, hij heeft een heel fijn karakter en ook, voor de staat waarin hij verkeerde, goede gangen. Plus nog een leuke afstamming, goede benen en voeten en hij is heel netjes ingereden :) Maar hij had wel ook een knots van een onderhals, ernstige kramp in zo'n beetje zijn hele lichaam en was ernstig verwend. Hij bedelde zodat je er niet goed van werd, normaal zijn hoeven uitkrabben kon de eerste maanden niet omdat hij dan om een snoepje bedelde (aangeleerd kunstje) Paard is ondeskundig en geheel verkeerd bereden en ik wil niet doen alsof ik een geweldige ruiter/eigenaar ben maar sinds hij regelmatig bekapt en geënt wordt, wordt behandeld aan zijn verzuurde spieren, nieuwe vulling heeft in zijn zadel en in ieder geval op ontspanning en zonder in het bit te hangen gereden wordt durf ik toch wel te zeggen dat hij erg is opgeknapt :o Ik zou het voor hem zo naar vinden als hij weer terecht zou komen bij mensen waarvan ik van tevoren weet dat ze het niet merken als hij pijn heeft, en die hem ook niet genoeg consequente begeleiding kunnen geven. En die hem in de trailer aan de voorstang vastbinden :Y) Voordat de achterstang dicht is :Y) }:0 Het zijn hele lieve mensen hoor maar mijn paard zou ik nooit aan ze verkopen :7 :o

MarryAnneR: wat fijn :) Super dat je je pony weer terug hebt :) Zoals ik heb uitgelegd ^^ lijkt het mij voor mijn paard gewoon niet zo ideaal als hij terug zou gaan naar die mensen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:26

Volgens mij kan die vorige eigenaar daar helemaal geen rechten aan afleiden hoor. Denk eerlijk gezegd niet dat zo'n contract rechtsgeldig is. Denk dat je als je paard weg moet doen maar invloed wilt behouden je paard moet verleasen of een duidelijk bruikleencontract moet hebben oid.

Ik denk sowieso niet dat je hoeft te verkopen als hij bepaalde dingen niet kan bieden die jij een vereiste vind. Stel jij bijv als voorwaarde bij de nieuwe eigennaar gezelschap of weidegang en hij bied dat niet kan ik me niet voorstellen dat je dan aan hem moet verkopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:30

In de meeste gevallen heeft zo'n contracje weinig waarde.
Zoals je al aangeeft is er geen sanctie bij gezet.
De koper (dus niet de vorige eigenaar) zal ter goeder trouw kopen en zal het paard dus niet moeten afstaan. Dus voor de vorige eigenaar is er weinig nut om een rechtzaak aan te gaan.

Zelf als het gaat om een gestolen paard is het als eigenaar al een probleem om je paard terug te krijgen, dus laat staan als het om zoiets gaat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:31

Zo'n zelf geschreven contract is niet rechts geldig.
Alleen een door notaris opgesteld contract is voor de wet geldig.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:36

gohya schreef:

En hoe zit dat dan met een mondelinge overeenkomst? Dat kan niet worden opgesteld door een notaris, maar is weldegelijk rechtsgeldig :)

Pietje_Bell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:38

Hangt ervan af of het contract zegt dat de vorige eigenaar ook de plicht heeft het paard terug te kopen of dat hij alleen het paard als eerste te koop aangeboden moet krijgen? En wat zijn de voorwaarden voor het als eerste aanbieden. Moet dat per aangetekende brief? Is hij verplicht om binnen een bepaalde termijn te beslissen? Want wat nu als jij de vorige eigenaar niet kan bereiken omdat hij aan de andere kant van de wereld zit en pas na maanden terugkomt. Lijkt me onredelijk om al die tijd te moeten wachten als je wil/moet verkopen. Kent het contract nog (andere) ontbindende voorwaarden? Mag je het paard volgens het contract verhuren zonder toestemming van de vorige eigenaar? Staat er in het contract wie bepaalt wat een reële prijs is?

Ik zou in ieder geval niet op voorhand durven zeggen dat de vorige eigenaar geen rechten kan ontlenen aan het contractje zoals ik hier onder lees.

gohya schreef:

Onzin! Een handgeschreven overeenkomst door beide partijen ondertekend met een datum en plaats is wel degelijk rechtsgeldig. Zelfs een mondelinge overeenkomst is bindend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:39

Waarom vinden jullie een zelf geschreven contract niet rechtgelding?
Volgens mij is dat wel degelijk het gevel, zelfs mondelinge overeenkomsten zijn rechtgelding (alleen is de bewijslast daarbij zo lastig).
Ander zou elke koopvereenkomst naar de notaris moeten.
Alleen als je artikelen opneemt die in strijd zijn met de wet zijn nietig.

Mocht de oude eigenaar er een zaak van maken dan duf ik niet te voorspellen wat de rechter zou doen.

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:46

Ja idd een in mekaar geflansd contractje is wel degelijk rechts geldig als daar hantekeningen onder staan.
Als je hiermee een rechtszaak aan zou gaan heb je zeker kans van slagen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:48

hestejente schreef:
Ylana schreef:

Omdat die mensen geen verstand hebben van paarden :7 Ik heb hem gekocht omdat ik helemaal verliefd op 'm was, hij heeft een heel fijn karakter en ook, voor de staat waarin hij verkeerde, goede gangen. Plus nog een leuke afstamming, goede benen en voeten en hij is heel netjes ingereden :) Maar hij had wel ook een knots van een onderhals, ernstige kramp in zo'n beetje zijn hele lichaam en was ernstig verwend. Hij bedelde zodat je er niet goed van werd, normaal zijn hoeven uitkrabben kon de eerste maanden niet omdat hij dan om een snoepje bedelde (aangeleerd kunstje) Paard is ondeskundig en geheel verkeerd bereden en ik wil niet doen alsof ik een geweldige ruiter/eigenaar ben maar sinds hij regelmatig bekapt en geënt wordt, wordt behandeld aan zijn verzuurde spieren, nieuwe vulling heeft in zijn zadel en in ieder geval op ontspanning en zonder in het bit te hangen gereden wordt durf ik toch wel te zeggen dat hij erg is opgeknapt :o Ik zou het voor hem zo naar vinden als hij weer terecht zou komen bij mensen waarvan ik van tevoren weet dat ze het niet merken als hij pijn heeft, en die hem ook niet genoeg consequente begeleiding kunnen geven. En die hem in de trailer aan de voorstang vastbinden :Y) Voordat de achterstang dicht is :Y) }:0 Het zijn hele lieve mensen hoor maar mijn paard zou ik nooit aan ze verkopen :7 :o

MarryAnneR: wat fijn :) Super dat je je pony weer terug hebt :) Zoals ik heb uitgelegd ^^ lijkt het mij voor mijn paard gewoon niet zo ideaal als hij terug zou gaan naar die mensen.

Had je het contract maar niet moeten tekenen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:48

jury schreef:
Waarom vinden jullie een zelf geschreven contract niet rechtgelding?
Volgens mij is dat wel degelijk het gevel, zelfs mondelinge overeenkomsten zijn rechtgelding (alleen is de bewijslast daarbij zo lastig).
Ander zou elke koopvereenkomst naar de notaris moeten.
Alleen als je artikelen opneemt die in strijd zijn met de wet zijn nietig.

Mocht de oude eigenaar er een zaak van maken dan duf ik niet te voorspellen wat de rechter zou doen.

Zal gerust wel rechtsgeldig zijn(mits niet in strijd met de wet), maar vaak niet goed uitgevoerd. Zoals nu is er ook geen sanctie op gezet. Daarbij ook lastig met bewijslast zoals je zelf ook al aangaf..
Daarbij zou het om het paard moeten gaan en die kunnen ze toch niet terug krijgen als de koper ter goedertrouw dat paard heeft gekocht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:50

Pietje_Bell schreef:
Hangt ervan af of het contract zegt dat de vorige eigenaar ook de plicht heeft het paard terug te kopen of dat hij alleen het paard als eerste te koop aangeboden moet krijgen? En wat zijn de voorwaarden voor het als eerste aanbieden. Moet dat per aangetekende brief? Is hij verplicht om binnen een bepaalde termijn te beslissen? Want wat nu als jij de vorige eigenaar niet kan bereiken omdat hij aan de andere kant van de wereld zit en pas na maanden terugkomt. Lijkt me onredelijk om al die tijd te moeten wachten als je wil/moet verkopen. Kent het contract nog (andere) ontbindende voorwaarden? Mag je het paard volgens het contract verhuren zonder toestemming van de vorige eigenaar? Staat er in het contract wie bepaalt wat een reële prijs is?

Ik zou in ieder geval niet op voorhand durven zeggen dat de vorige eigenaar geen rechten kan ontlenen aan het contractje zoals ik hier onder lees.

gohya schreef:

Onzin! Een handgeschreven overeenkomst door beide partijen ondertekend met een datum en plaats is wel degelijk rechtsgeldig. Zelfs een mondelinge overeenkomst is bindend.

Om met het laatste te beginnen: de verkoper en ik hebben het contract allebei ondertekend en datum en plaats staan er ook op. Verder hebben we samen een formulier ingevuld voor het stamboek, ook daar is bekend dat ik de nieuwe eigenaar ben. We hebben dat formulier zelfs samen op de post gedaan, alles in opperste harmonie (want hij stond nog niet in de trailer :7 )

Verder hebben we niks vastgelegd over een beslissingstermijn of over hoe ik mijn verkoopplannen kenbaar zou moeten maken. We hebben alleen afgesproken dat de vorige eigenaar als eerste het recht heeft om het paard te kopen wanneer ik het paard wil verkopen, meer als formaliteit. Zou ik dan zelf (bij eventuele verkoopplannen) nog voorwaarden kunnen stellen? Weidegang en gezelschap zou sowieso het probleem niet zijn, het is meer de verzorging en kennis van zaken. Zou ik als voorwaarde kunnen stellen dat het paard deskundig gereden en verzorgd moet worden, en dan aan bijvoorbeeld de bekapper en fysio moeten vragen om te "getuigen" dat het daar bij de vorige eigenaar gezien de fysieke conditie van het paard aan heeft geschort? Kleine slordigheidjes als verlopen entingen blijken uit het paspoort.

friesiszwart: sorry, had je post over het hoofd gezien. Ik zou mijn paard ook absoluut niet zomaar de handel in sturen. Het is een IJslander, en "ons" wereldje is daar ook eigenlijk te klein voor. Als ik hem zou moeten verkopen zou ik dat het liefst via de fokker doen, zij kennen 'm goed.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-06-10 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:51

Eens met lieveli :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:55

Lins_Vetra schreef:
Eens met lieveli :j

Lekker kort door de bocht weer, ik ben echt niet van plan om mijn paard te verkopen, hij mag bij mij oud worden en desnoods, als dat niet kan, gééf ik hem weg. Zoals ik ook al heb aangegeven in de OP. We hebben gewoon een standaard contractje gebruikt, ik zag er geen bezwaar in om het stuk over terugverkopen aan vorige eigenaar te laten staan en dat doe ik nog steeds niet, simpelweg omdat het paard nooit aan hen te koop zal worden aangeboden :) Dat wist ik nog niet toen ik het paard kocht, mijn besluit is ontstaan toen ik gaandeweg ontdekte wat er zoal mankeerde.

Dit topic heb ik geopend omdat ik me, zuiver theoretisch, afvroeg of en in hoeverre ik ook daadwerkelijk verplicht zou zijn om het paard bij verkoop als eerste aan de vorige eigenaar aan te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:58

Ik ben het eigenlijk ook wel eens met lieveli... Als je niet zou willen dat het paard terug gaat naar hun. Had je dat contract niet moeten ondertekenen.

Ik als vorige eigenaar zou toch niet blij zijn als het paard verkocht zou worden zonder mij daar van op de hoogte te stellen. En mijn de eerste keus te geven. Als er zo'n contract ondertekend was.

En daarbij wat is reeel? voor prijs? wat jij een goede prijs vind kunnen kun een te hoge prijs vinden. Dus op die manier zou je er onderuit kunnen komen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:59

En ik denk dus dat je verplicht bent om het beestje dan terug te verkopen, al verkopen zij hem aan Polen, dat is hun keus. Maar als het puur theoretisch is, is dat toch niet erg? In de praktijk zal het niet gebeuren.

edit: ik denk ook niet dat je voorwaarden kunt stellen omdat je dus hebt getekend zonder voorwaarden. Beschouw het als een les mocht je ooit nog een dier kopen.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 24-06-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:00

Maar wat is dan de intentie van dit topic?

Als jij die alinea ziet in het contract en je staat er niet 100% achter, dan had je het niet moeten tekenen.
Je wist hoe de eigenaren waren voordat je het contract tekende en ik denk dat je je toen ook besefte dat je je paard nooit meer aan die mensen zou terugverkopen.

Daarbij: alleen maar fijn dat jouw paard oud bij je mag worden! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:05

Anoniem schreef:
Ik ben het eigenlijk ook wel eens met lieveli... Als je niet zou willen dat het paard terug gaat naar hun. Had je dat contract niet moeten ondertekenen.

Ik als vorige eigenaar zou toch niet blij zijn als het paard verkocht zou worden zonder mij daar van op de hoogte te stellen. En mijn de eerste keus te geven. Als er zo'n contract ondertekend was.

En daarbij wat is reeel? voor prijs? wat jij een goede prijs vind kunnen kun een te hoge prijs vinden. Dus op die manier zou je er onderuit kunnen komen

Hier ben ik het wel mee eens hoor.
Vaak als je het paard al langere tijd hebt, dan zitten ze er ook vaak niet meer op te wachten. schroef je dan de prijs een beetje op, dan kom je er iig onderuit.
Het is wel fijn voor de vorige eigenaar als ze weten waar het paard dan heen gaat.Ik zou het zeker laten weten als de vorige eigenaar zo begaan is met het paard.. Meestal is het idd een bescherming tegen de handel.

Maar als het gaat om de koopovereenkomst is daar wel onderuit te komen.