stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:30

Hallo allemaal,

Ik heb nu iets meer dan 2 maandjes een nieuw paard.
Maar hij heeft een probleempje waar ik een beetje gek van wordt.

Als ik rij en gewoon lekker buiten of niet intensief is er niks aan de hand.
Maar zodra ik iets van hem vraagt wordt hij boos. niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand.
Zodra hij niet de baas kan zijn maar jij dat wilt zijn word hij pissed-off

Als ik bijv. meer verzameling wil, wijken, halthouden enz. ( dus wat serieuzer te werk wil gaan)
Gaat hij in verzet, hij begint met kleine 'hupjes' te maken en als ik hem dan been geef of juist w8 tot hij stilstaat komt hij omhoog. (en dan ook echt ruim van de grond af)

Aan de hand precies hetzelfde verhaal, als hij moet wachten op iets gaat hij ook omhoog.
Hij wordt echt pissig en gaat stampen en (soms) bijt pogingen doen.

hij geeft nooit op, bij de tandarts konden we hem met moeite met 3 man en 3 dubble verdoving bij de grond houden.. hij was zo zwaar verdoofd dat die bijna omviel ennog blijft hij doorgaan. zelfs met praam was het geen doen, en de DA durfde niet nog meer in te spuiten...

-het is een 7 jarige ruin
hij is deze week bekeken door een fysio
is 2 weken geleden bij de tandarts en dierenarts geweest
is bekeken door een zadelmaker en heeft een goed passend zadel
is bij de hoefsmid geweest
is verder in goede gezondheid
EN ik krijg 2 keer in de week les

Ik weet nu niet zo goed wat ik hier het beste aan kan doen....
Voor mijn idee zijn alle medische opties afgesloten, en is het gewoon klier gedrach??
Heeft iemand ervaringen of tips??

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:37

Doet hij dit vanaf het begin? Ben jij wel duidelijk genoeg? Bij het eerste hupje, ofwel dreigement, gelijk fors optreden.

Wat zegt de oude eigenaar? En was dit misschien de reden van verkoop?

Sil_Bill

Re: stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:47

@maikeltje: toen ik hem kreeg was die veel te dik dus kon hij minder makkelijk hupjes maken... Maar hij doet dit al sins die bij mij staat, maar iedereen d8 dat het gewoon even uitproberen was.

als ik wil halthouden, dan is het ook ho en hij krijgt al straf als hij een hupje maakt. Maar alsik m'n zin doordrijf wordt hij alleen maar bozer. en bozer en bozer.. war resulteerd in prutsmuts,hoger,hoger..

de vorige eigenaren zeggen er niets van. maar tijdens de keuring (bijhun thuis) deet hij het ook...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:52

Het lijkt me een lastig probleem ,maar sluit je het paard in dit soort situaties misschien te veel op? dus als ie stil moet staan hou je dan de druk erop of ontspan je dan wel? zo zou het moeten ... als je je paard teveel tegenhoud en dan ook nog s straft gaat ie zich onzeker voelen en wil ie nog meer eronderuit zo een idee krijg ik een beetje. probeer ontspannen ermee om te gaan maak er geen strijd van dat win je nooit. Ga met beloning ,ontspannig aan het werk samen met je instruktrice

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:54

En wat zei de keurend dierenarts hiervan dan?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:57

@knollentuin: bedankt voor je reactie. Nee zodra hij stil gaat staan open ik mijn hand gewoon weer. Maar als hij dan zelf bedenkt weer voorwaards te gaan sluit ik weer enz. Maarzodra hij zelf heeft bedacht dat hij verderwil en ik hou hem tegen dan komt die al omhoog...

En hij hoeft heusniet 30 seconden stil te staan,maar dit hele ritueel speelt zich af in zo'n 5 seconden.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:59

@maikeltje: dat het een redelijk tempramentvol paard was en dat hij waarschijnlijk even wilde uitproberen vanwege de hele situatie. verder niks bijzonders... hij vroeg alleen wanneer hij gecastreed was..

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:03

Hm, erg vervelend dit. Wat bij sommige paarden werkt is als ze in de lucht zijn ze even flink op hun donder te geven. Maargoed, misschien gaat die van jou dan juist alleen nog maar erger stijgeren/bokken. Beetje lastig te zeggen als ik de situatie niet voor me heb.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:05

Als hij aanstalten te maken om gewoon weg te stappen dan snok je een keer hard en duidelijk aan dat touw. Dan desnoods nog 40 meter in z'n achteruit. En dan zal ie de volgende keer wel stil willen staan tot jij aangeeft dat ie voorwaarts mag. Kort en zeer duidelijk zijn met je aanwijzingen. Niet, als hij weer wegloopt touw op spanning houden. Juist los-VAST-gelijk weer los en hup achterwaarts zetten. Dan weet ie dat het niet de bedoeling is zomaar weg te stappen. Ik vrees dat je een paard met gedragsproblemen hebt gekocht...Eentje die overal mee weg kon komen en dat zul jij moeten gaan doorbreken.

Haal er maar iemand bij met verstand van zaken en ervaring met dit soort paarden.

Ik ga er bij bovenstaand verhaal dan wel vanuit dat je paard medisch gezien in orde is aangezien hij ook door een DA etc is gezien.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:07

Ik vind dit ook niet echt meer iets voor de zachte aanpak eerlijk gezegd.... Bij mij is steigeren sowieso not done maar ik ga in dit geval volledig met maikeltje mee; paard heeft nooit goed op zn donder gehad. Haal er idd iemand bij die net even meer indruk maakt en maak je paard duidelijk waar hij staat in de rangorde.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:09

Ben het eens met de bovenstaande 2. Ik heb zelf gemerkt met steigerende paarden dat ze op de verharde weg wel 2 keer nadenken om omhoog te komen. Misschien nog een idee??

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:14

Zodras hij aanstalten maakt om te steigeren ed meteen handelen. Ook al wordt hij boos en bozer. Blijf consequent handelen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:16

Volgens mij is het idd een rangorde probleem, en een te weinig aan opvoeding, en zeker ook niet nageeflijk.
Je paard test jou idd uit, en krijgt wel een straf maar die maakt niet echt indruk op hem, dus jij bent hier niet echt de leider.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:28

Zou je misschien niet eerst eens serieus grondwerk met hem gaan doen? Het lijkt me dat hij jouw niet als baas ziet. Je hebt haar ook pas 2 maanden en misschien benader je hem wel helemaal verkeerd.
Daar kun je verandering in brengen met grondwerk.

Als ik zie hoe mijn schoonzus vorderingen maakt met haar nieuwe paard, alleen al door eerst met grondwerk bezig te zijn, dan sta ik elke keer weer verbaasd te kijken.
Ze krijgt les van iemand die tevens paardentolk is. Ja, nu kunnen jullie denken, jaja heel zweverig, het zal wel (dat dacht ik nl. ook eerst), maar als ik hoor wat deze mevrouw zegt, dan klopt daar heel veel van; eigenlijk alles :+ .

Ik ken mijn paard door en door, heb haar al 14 jaar. Maar er zijn wat van die irritante dingen ingeslopen die ik zelf niet kon oplossen. Zoals niet blijven stilstaan met aansingelen. Ze is me zelfs eens in de stal gevallen met aansingelen, omdat ze in paniek raakte en 1 keer achterovergeslagen omdat ik haar perse wilde laten stilstaan met aansingelen. En dus singel ik altijd lopend aan, omdat ik bang ben dat het nog 1 keer gebeurd.
Door goed te kijken naar die grondoefeningen van mijn schoonzus, zie ik nu wat ik kan doen als ze wil gaan lopen en zet ik haar nu dus stop en duw haar terug terwijl ik voor haar sta. Het gaat natuurlijk nog niet helemaal vlekkeloos, want ik ben er maar net mee bezig. Maar ik zie wel al een verschil. Ze blijft veel rustiger met aansingelen. Het is alsof ze erin begint te berusten.
Maar goed, dat is niet iets wat je 123 krijgt opgelost. Dat heeft tijd nodig.

Ik zou niet meteen aan harde aanpak denken. Je moet het dier wel een kans geven. Je hebt hem nota bene pas 2 maanden. Ik zou wel goede hulp erbij vragen en niet zomaar iets uit een boekje proberen te gaan doen. Iemand die ervaring heeft in grondwerk kan het je veel beter leren. Die kan je uitleg geven die niet in de boekjes staat.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 22-06-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:30

Hoewel grondwerk ook altijd mijn eerste keus is, is steigeren wel van een heel andere orde.... Steigeren is puur gevaarlijk en als t zo regelmatig gebeurt als in dit geval... Nee, heb je eerst even hulp nodig om t paard eea duidelijk te maken alvorens je met grondwerk kunt beginnen.... Maar, nogmaals, t is voor mij altijd wel een goeie oplossing voor een hoop probleempjes :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:34

Mijn merrie steigerde vroeger ook regelmatig. Ook bij de hoefsmid. Die lollie stelde me voor een plastic fles te vullen met warm water. En als ze dan zou steigeren terwijl ik erop zat, dan moest ik die op haar hoofd kapot slaan :( . Dan zou ze het NOOOOIT meer doen volgens hem, want dan zou het paard denken dat ze haar kop gestoten had en haar eigen bloed langs haar hoofd liep.
Ooit zoiets belachelijks gehoord?!
Hoe verzin je het! :(

Bij mij hielp het om haar voorwaarts te drijven. Als ze liep, dan kon ze niet steigeren.
En uiteindelijk heeft ze het helemaal afgeleerd. Of ze heeft er geen zin meer in, weet ik niet. Ze doet het in ieder geval niet meer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:37

Die van mij probeerde het ook welgeteld 1 hele keer (met wel 20 cm van de grond ofzo hihi). Slinger aan t touwtje en me even heul groot gemaakt, voor hem straf genoeg en hij heeft t nooit meer gedaan :P

Maar goed, das uitproberen en k heb de indruk dat hier iets meer achter zit....

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:38

Heb het heel veel vaker gehoord, maar een flesd stuk slaan?
Nee wel een klap op het hoofd, zodat ze denken idd hun hoofd stuk te slaan door het steigeren.

Met voorwaarts help je idd een heleboel maar lastig in sommige situaties. Als je ernaast staat is het moeilijker om het voorwaarts te maken als hij wilt steigeren imo

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:43

Isabonny schreef:
Bij mij hielp het om haar voorwaarts te drijven. Als ze liep, dan kon ze niet steigeren.
En uiteindelijk heeft ze het helemaal afgeleerd. Of ze heeft er geen zin meer in, weet ik niet. Ze doet het in ieder geval niet meer.

Ik heb op buitenwandeling eenzelfde probleem (waardoor ik ook denk dat het in mijn situatie veroorzaakt wordt door schrik en diepgeworteld gebrek aan vertrouwen), maar vooruit drijven of boos worden resulteert enkel in hoger steigeren en harder staken ...

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:47

kimmie88 schreef:
Nee wel een klap op het hoofd, zodat ze denken idd hun hoofd stuk te slaan door het steigeren.

Met voorwaarts help je idd een heleboel maar lastig in sommige situaties. Als je ernaast staat is het moeilijker om het voorwaarts te maken als hij wilt steigeren imo

Jep heb ik ook vaker meegekregen. Met de achterkant van je zweep e.d.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:48

Mijn merrie steigert alleen bij plassen water, maar vooruit dri9jven en teugels losser wil vaak juist wel helpen.
Zo zie je maar weer dat ieder paard zich ander gedraagt op zo'n reactie van de ruiter.
Moet wel toegeven dat mijn errie na of tijdens het steigeren een tikkie met de zweep krijgt als de actie abnormaal was

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:49

jouke_h schreef:
kimmie88 schreef:

Jep heb ik ook vaker meegekregen. Met de achterkant van je zweep e.d.

Precies, hetzelfde hier gehoord.
En wel eens uitgevoerd, maar geef liever een tikkie op de kont...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:50

Wel een plastic fles he! :D Maar dan nog, moet je heel hard slaan om die kapot te krijgen :( .
Die hoefsmid heb ik dus ook nooit meer laten komen.

Ja als je ernaast staat, dan wordt het lastiger, maar.....ik heb een ontzettend lang en dik halstertouw (uit de USA) en daar trok ik haar simpelweg mee naar voren, door zelf ver voor haar te staan en door te lopen, en dan trekken uiteraard. Moet het paard wel natuurlijk niet als een idioot springend op je af komen, want dan zit je met het volgende probleem. Mijn paard deed dat echter niet. Als ze omlaag was, dan stond ze ook gewoon stil.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:52

Maar om als je naast haar loopt naar voren te trekken? Je weet van te voren nooit precies wanneer, al zie je dat wel vaak aankomen.
Toch weet je nooit de precieze timing van een steigeractie. En ben je dus vaak al net iets te laat :(

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:44

hoi, bedankt voor alle reacties.
mijn paard stijgerd op de weg netzo als in de bak. dus dit maakt verder niks uit.
ik doe ook grondwerk met hem (bij mijn vorige paarden ook) alleen als ik in de wei of in de bak(thuis) vanaf de grond met hem bezig ben geeft hij zich uiteindelijk wel over. en doet ook zonder dwang precies wat ik vraag.

maar zodra ik uit het 'omheinde' gebied ben slaat z'n gedrach weer helemaal om...
maar verder is het over het algemeen een heel lief paard. ik kan er ook zonder zadel/hoofdstel mee door et land rijden.

dat is voor hem niet zo vermoeiend dus dan vind hij het prima.
maar zodra ik echter wat meer vraag, word hij weer boos....
dus zodra hij in aanleuning moet blijven is het 'te' voor hem