Zelf in vorm raken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Zelf in vorm raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:36

Hallo bokkers,

Het is weer maandag, een weekend niets gedaan, alleen voetbal kijken, licht verkleumd op een wedstrijd, verkleumd op een feestje op zaterdagavond, een zondag op de bank gehangen.
En dan is het vanavond weer tijd om op het paard te stappen, soms huppel ik door huis als een paard, en gewoon een stukje rennen van de keuken naar de kamer, dat is een metertje of 16 bij ons. En dan merk ik dat ik hardstikke stijf en totaal NIET in vorm ben!
Dus vandaar mijn vraag, hoe zorgen jullie dat je in vorm bent? Hoe bereiden jullie je voor op het op je paard stappen? Geven jullie jezelf een warming up? Etc. etc.
En niet geheel onbelangrijk, hoe denken jullie over de vorm van de ruiter? Belangrijk? Onbelangrijk? In welke mate belangrijk? Of vinden jullie het niveau-afhankelijk of de ruiter in vorm is?

Edit: Met stijf zijn bedoel ik geen spierpijn.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 21-06-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Reneee_

Re: Zelf in vorm raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:37

Ikzelf stap meestal gewoon op en bijt door mijn spierpijn heen. Hoe zeer het ook doet, ik bijt er doorheen. Ik ken ook mensen die als ze op het paard stappen zichzelf een warming-up geven, met hun armen zwaaien, enkels draaien, knieën optrekken enz. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:40

Reneee_ schreef:
Ikzelf stap meestal gewoon op en bijt door mijn spierpijn heen. Hoe zeer het ook doet, ik bijt er doorheen. Ik ken ook mensen die als ze op het paard stappen zichzelf een warming-up geven, met hun armen zwaaien, enkels draaien, knieën optrekken enz. :)

Jep spierpijn bijt ik ook altijd doorheen, maar heb ik maar weinig last van, hooguit van licht verzuurde spieren. Door sportdrank kan ik ze snel voeden en heb ik bijna nooit last van spierpijn.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:41

Ik heb best snel last van spierpijn, maar dat komt ook omdat ik zelf gewoon tot het uiterste vaak en dan geen sportdrank of iets anders dat tegen spierpijn is drink.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:41

ik stap er zo op maakt me niet uit hoe of dat het pijn doet.
ik zet gewoon ff door.
en als het echt niet lukt pak je gewoon een opstapje ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:44

Ik stap er ook gewoon op, heb eigenlijk nooit dat ik stijf ben. Ben wel wat lomp :+ .

In de zomer sta ik wel regelmatig even op de trampoline, is goed voor de conditie. Alleen met wat minder weer is daar geen klap aan...

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:45

Zelf doe ik zo min mogelijk voor ik opstap omdat ik anders geen energie meer heb.

Anders zou ik misschien ook wel wat opwarmen, maar op het paard kun je ook opwarmen toch? Tegelijk met het opwarmen van je paarD?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:49

ik loop altijd naar de bak toe(een kleine 5 min lopen)ga daar altijd eerst de deur openzetten dus nog de bak door. zodra ik opstap verkrampen mn been/heupspieren even. maar door het stappen zijn die vrij snel weer los en kan ik ze weer bewegen. soms moet ik heup even uit de kom laten schieten om het los te krijgen en dan is alles los en kunnen we gaan beginnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:53

Maar jullie hebben nooit dat je lichaam niet helemaal lekker soepel is, dat je op het paard gaat zitten en denkt: Neeeh, vandaag gaat het niet lukken voor mezelf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:53

doerakje schreef:
Zelf doe ik zo min mogelijk voor ik opstap omdat ik anders geen energie meer heb.

Anders zou ik misschien ook wel wat opwarmen, maar op het paard kun je ook opwarmen toch? Tegelijk met het opwarmen van je paarD?

Zou een mogelijkheid zijn, maar niet bij het paard dat ik vanavond moet rijden...

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:55

Ik moet altijd een half uurtje stevig fietsen voor ik bij mijn paard ben, dus dan ben ik voldoende opgewarmd :)

Kan me voorstellen dat het niet fijn is als je bijvoorbeeld gelijk uit je bed gaat paardrijden, dan ben je idd nog zo stijf.. Dan zou ik gewoon wat rekken en strekken denk ik :)

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:57

Vaak op de fiets naar stal.
Dan de stal doen.
Waterbak eraf, vullen en erweer op.
Dan heb ik al een heel aantal spieren gepakt en lichtelijk opgewarmd.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:01

Janine1990 schreef:
Maar jullie hebben nooit dat je lichaam niet helemaal lekker soepel is, dat je op het paard gaat zitten en denkt: Neeeh, vandaag gaat het niet lukken voor mezelf.

Dat wel maar daar bijt ik door heen. Dan heb ik zoiets van het gaat niet lukken, maar het zal wel moeten. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:02

Reneee_ schreef:
Janine1990 schreef:

Dat wel maar daar bijt ik door heen. Dan heb ik zoiets van het gaat niet lukken, maar het zal wel moeten. :j

Maar als je zelf niet in vorm bent, kan je toch niet het optimale van je paard vragen?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:03

Nou nee als ik zo op mijn paard zou gaan zitten heeft het geen zin hoor dan kan ik meteen weer afstappen dat zou wat worden :S

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:04

Ik loop elke maand bij een manueeltherapeut/osteopaat om mezelf los te houden. Daarbij sport ik 2 keer per week om mezelf fit te houden.

Als ik dat van mijn paard vraag, wil ik zelf ook fit en soepel zijn :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:07

doerakje schreef:
Nou nee als ik zo op mijn paard zou gaan zitten heeft het geen zin hoor dan kan ik meteen weer afstappen dat zou wat worden :S

Nee, zo bedoel ik het niet ;)
Ik bedoel dat wanneer je zo op je paard gaat zitten, je je wel bewust moet zijn van dat je niet het optimale van je paard kunt vragen. Wanneer je zelf niet helemaal fit op je paard zit, licht stijf bent o.i.d., dan kan je je hulpen niet goed overbrengen op je paard, wat frustraties oplevert. En dat lijkt me niet helemaal eerlijk...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:09

MyWishMax schreef:
Ik loop elke maand bij een manueeltherapeut/osteopaat om mezelf los te houden. Daarbij sport ik 2 keer per week om mezelf fit te houden.

Als ik dat van mijn paard vraag, wil ik zelf ook fit en soepel zijn :=

Wat voor sport? En hoe ben je bij je therapeut terecht gekomen? Ik heb namelijk geen therapeut nodig, lichamelijk ben ik (volgens mij) redelijk in orde. Het is voor mij puur stijf zijn, als ik zelf een stukje ga rennen/huppelen wil ik niet heel veel moeite hoeven doen, maar gewoon lekker los zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:13

Fitnessen om conditie op peil te houden. Plus beetje beenspieren en buikspieren.

Ik loop al vanaf mijn 6e met rugklachten dus móet wel naar therapeut elke keer _O- Vroeger was het elke week, nu 1 keer per maand.

Als ik erg stijf ben hoef ik ook niet op te stappen, dan gaat het gewoon niet. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:17

MyWishMax schreef:
Fitnessen om conditie op peil te houden. Plus beetje beenspieren en buikspieren.

Ik loop al vanaf mijn 6e met rugklachten dus móet wel naar therapeut elke keer _O- Vroeger was het elke week, nu 1 keer per maand.

Als ik erg stijf ben hoef ik ook niet op te stappen, dan gaat het gewoon niet. ;)

Aaah, ja fitness.... Ja, dat was voor mij eens en nooit weer :')
Heb me nog nooit zo verveeld bij een sport... := Maar het is wel effectief, dat zal ik wel bekennen.

Wel lastig, die rugklachten, daar heb ik gelukkig nog geen last van, maar het zal me niets verbazen als mijn lengte me nog eens parten gaat spelen. Mijn knieën heb ik wel vaak last van, vandaar dat ik ook geen echt belastende sport er bij zal doen. Als ik er uberhaupt tijd voor zou vinden.

Stijf opstappen lukt me wel, maar lekker rijden is dan anders, en ik vind het niet heel erg eerlijk tegenover m'n paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:19

Oh haha, het opstappen gaat dan wel, maar idd dat rijden _O- En eerlijk vind ik het ook niet.

Misschien is fietsen dan iets voor je? Of is dat belastend voor je knieen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:29

MyWishMax schreef:
Oh haha, het opstappen gaat dan wel, maar idd dat rijden _O- En eerlijk vind ik het ook niet.

Misschien is fietsen dan iets voor je? Of is dat belastend voor je knieen?

Dat dacht ik wel, maar vind zo'n fiets meteen weer heel duur. Toen ik laatst op m'n opoefiets 10 km ging fietsen zodat ik 2 bussen per uur had, in plaats van 1 per 2 uur, en ik thuis kwam, had ik wel heel erg veel last van m'n knieën. Ik vrees dat dat het dan toch ook niet helemaal was :=

Een trampoline hebben we gehad, maar weggegeven. :+

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:25

Ik doe niks extra's eigenlijk.. fiets altijd wel een (ander)half uur, en van paard ophalen / poetsen / opzadelen / vegen word ik ook altijd wel warm. Heb nooit last van verkrampte spieren of spierpijn :=

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:47

Voor het rijden doe ik nooit een warming-up. Behalve dan poetsen etc...
Maarrrr... sinds ik bijna dagelijks yoga-oefeningen doe heb ik bijna nooit meer last van stijfheid bovendien kan ik mijn lichaam veel beter beheersen en ieder onderdeel van mijn lijf apart 'bedienen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:50

Pilates. :)
Ik merk dat het uitgangspunt redelijk over een komt tussen pilates en de manier waar op ik les rij. De spieren die ik gebruik om een correcte houding ect. aan te nemen tijdens het rijden train ik met pilates.

Voor mij is pilates een goede aanvulling, volgens mijn fysio/manueel therapeut is mijn lijf ook goed los. Nu ik een poosje geen pilates heb kunnen doen ivm een val merk ik dat paardrijden ook minder makkelijk gaat.

[Edit] en gewoon voor mijn conditie en dus niet voor mijn spieren fiets ik heel veel.