Meenemen van ID, ruiterbewijs en paspoort op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Meenemen van ID, ruiterbewijs en paspoort op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:03

Ik heb jaren terug mijn ruiterbewijs gehaald en deze altijd trouw verlengd.
De laatste keer kreeg ik er een plastic mapje bij m'n nieuwe deel II en het viel me op dat beiden een slag groter zijn geworden en deel I heeft nog het oude formaat.
Nu was dat formaat al lastig meenemen, nu prop je het al helemaal niet meer in je broekzak.

In Paard & Leven werd er weer een mooi artikel besteed aan hoe buiten te rijden en wat je allemaal mee moet nemen.
Er staat alleen nergens hoe het allemaal mee te nemen.
Zadeltassen zijn een leuke optie, maar sommige zaken heb ik liever in eigen zak, voor het geval dat onderweg de wegen van mij en pony mochten scheiden.
Als ik er af kletter en pony verdwijnt in de verte met mijn telefoon, ID etc. in z'n zadeltassen heb ik er nog weinig aan.

Maar als ik dat artikel goed begrijp moet je dus aardig wat documenten meesjouwen en een jas met grote zakken is leuk, maar niet met warm weer.
Als persoon op de openbare weg moet je je kunnen legitimeren, dus ID mee.
Dat pasje past wel in het zakje van m'n rijbroek, maar als je geen ID hebt en dus een paspoort of rijbewijs, wordt het toch al lastiger.
Dan ben je dus ook nog je paard aan het vervoeren, of je er nu op zit of hem op de trailer hebt staan, maakt volgens mij niets uit.
Dus paspoort van je paard moet ook nog mee en die past zeker niet in het zakje van je rijbroek.

Bij ons ben je in de bebouwde kom verplicht een ruiterbewijs te hebben en nu ook die een groter formaat heeft, moet ik voor een buitenrit toch een aardige archiefkast meesjouwen.
En dan het liefst op m'n eigen rug voor het geval ik m'n pony onderweg kwijt raak.

Nu vraag ik me toch af hoe andere bokkers dat doen.
Nemen jullie echt al het bovenstaande mee?
(Ik hou het bij mobieltje en ID.)
En zo ja, hoe neem je dat allemaal mee?

juval

Re: Meenemen van ID, ruiterbewijs en paspoort op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:05

heuptasje?
paspoort van mn paard vind ik onzin hoor, dat neem ik zowiezo niet mee. (eigen id heb ik trouwens ook nooit bij me).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:06

Maar ik rij dus met een Barefootzadel met hoge voor en achterkant, dan zit zo'n tasje gruwelijk in de weg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:10

rugtas is niet fijn om mee te rijden, dat gaat klapperen.
ik had bij mn barefoot zo'n handige banaantas achter het zadel, maar ja, als je je pony tijdens de rit kwijtraakt heb je daar natuurlijk niets aan.

een kopietje van de papieren dan maar, die je wel kan opvouwen en in je broekzak kan proppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:11

Tsja het is wel vervelend. Maar ik moet zeggen dat behalve een mobiel en een sleutel van huis. Ik nooit wat mee neem op een normale buiten rit. En ik rijd iedere dag buiten het erf. En ook door de wijk.

Zelf een keer een probleem gehad met iemand. Waar toen de politie bij moest komen. En ook toen was het geen probleem dat ik geen ID nog een paspoort van het paard of een ruiterbewijs(die ik niet heb) bij me had.

Dus ik maak me er niet druk over.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:13

tja dat is idd lastig

ze hadden beter een pasje ofzo kunnen maken, die je gwn in je broekzak doet. En ik zou persoonlijk gwn de papieren van je paard kopieren.

ikzelf heb alleen me id en mobiel mee. heb niet eens een ruiterbewijs

passoasam

Heb altijd alleen m'n portomee, met rijbewijs, in m'n binnenzak. en met warm weer rijbewijs los in m'n broekzak. En wel ook altijd m'n mobiel en m'n broekzak. Voor de rest geloof ik het wel. Als ze het willen zien heb ik het thuis en als ze dat niet genoeg vinden bekeuren ze me maar. Heb nog nooit controle gehad.

Utixo

Ik neem echt niets van dat al mee als ik ga rijden :). Ik heb mijn telefoon bij, en daar houd het mee op. Als ik aangehouden word, rijden ze maar mee terug naar stal, of kom ik het wel laten zien. Natuurlijk, tref ik er 1 met een chagrijnig humeur, dan is het jammer voor me. Maar dat is het risico wat ik neem.

juval

rhiannon, waar woon jij dat een ruiterbewijs verplicht is??

ik heb er ook geen, wel gewoon een WA verzekering uiteraard.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:15

Ik maak me er ook niet druk over, maar het viel me in dat artikel op (en ook in eerdere stukken) dat er wel wordt beschreven wat je allemaal moet meesjouwen, maar niet hoe :D

Gemeente Middelharnis, juval, in de AVP staat dat binnen de bebouwde kom ruiter en menbewijs verplicht zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:16

Ik heb een klein tasje die ik op mijn rug of buik kan doen.
Gaat om 1 schouder en heeft een band rondom mijn buik. Is een ontzettend smal tasje en door deze bevestiging klappert die niet.
Heb deze voor een trektocht gekocht want dan kon ik een fototoestel meenemen. Ik heb die jaren geleden eens bij schoenenreus of van Haren gekocht. Even rondzoeken misschien kun je iets soortgelijks vinden.

Als je na gaat wat je allemaal bij je moet hebben dat is echt niet normaal.
- eigen papieren
- papieren van auto en trailer
- papieren paard
- ruiterbewijs
- gsm
- beursje met geld

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:16

Hier iemand met ervaring die zonder op pad ging

Heb altijd nu nog trouwens alleen mijn mobiel bij me

Ben een keer staande gehouden door de politie paard over de zeik want die vind buiten rijden verschrikkelijk spannend en dan moest hij ook nog stil staan

Ik was schijnbaar verplicht om een paspoort vanmezelf en van mijn paard mee te hebben

Mijn moeder opgebelt daar ik geen pas mee mocht verzetten met mijn paard voelde me net een of andere crimineel

Een uur later was mijn moeder met bijde gearriveerd want zij was op de zaak en kon niet 1,2,3 weg

Paard was zeikenat van het zweet hie was doodsbang geworden papieren laten zien en toen mocht ik weer weg ik be echt heel boos geweest mam trailer gehaalt en opgeladen paard kon niet meer die was echt op :(:)

Ik neem nog steeds niets mee ik vind het bullshit maargoed een ID of iets dergenlijks is wel handig maar mijn passpoort van mij en paard ga ik voor geen goud meenemen!

Ik heb wel aan hoofdstel en zadel iets met mijn naam telefoon nummer en adres hangen mocht ik eraf kletteren (wat zeer onwaarschijnlijk is heb zowat lijm aan mijn kont rijd voornamelijk jonge paarden in en door)
Dan kunnen ze mijn paard altijd terug brengen als ze geen chiplezer hebben

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:17

Ik heb alleen een telefoon bij me, ruiterbewijs is hier volgens mij niet eens verplicht ?
ben 1 keer aangehouden door de boswachter op de heide :D maar hoefde niets te laten zien

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:17

Paspoort van je paart hoeft niet mee als je gewoon gaat rijden. ID-kaart heb ik ook niet bij me, is niet echt een stevig ding heb ik uit ervaring geleerd en een nieuwe aanvragen (als je van je paard valt en erop terecht komt) kost nogal wat :=
Ruiterbewijs heb ik niet, dus ik neem geen van de dingen die jij noemt mee op buitenrit. Alleen telefoon, sleutels en wat snoepjes voor paardje.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:18

ik neem zo min m ogelijk mee als ik ga rijden. huissleutel en telefoon. meer niet! tja ik denk dat we erg strafbaar zijn maar ik zou niet weten hoe ik alles mee zou moeten nemen als ik even een ommetje ga maken!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:19

Denise schreef:
Paspoort van je paart hoeft niet mee als je gewoon gaat rijden. ID-kaart heb ik ook niet bij me, is niet echt een stevig ding heb ik uit ervaring geleerd en een nieuwe aanvragen (als je van je paard valt en erop terecht komt) kost nogal wat :=
Ruiterbewijs heb ik niet, dus ik neem geen van de dingen die jij noemt mee op buitenrit. Alleen telefoon, sleutels en wat snoepjes voor paardje.

Ownee? vertel dat de politie eens?

Ik werd staande gehouden en dat was geen pretje ze deden of ik een of andere crimineel was

Ik was 20 min rijden van huis en mocht nog niet eens naar huis om het te laten zien ik moest maar iemand bellen ben nog nooit zo boos geweest!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:19

Ik lees het net van je inderdaad... nooit geweten!
Nou ja, het paspoort van m'n paard heb ik nu niet eens, ligt bij het stamboek (moest het opsturen om paard op mijn naam te zetten)
Laatst bijgewerkt door Denise op 21-06-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:20

@Gentlegiant: je zal zo'n vasthoudende agent treffen :=
Maar het is dus blijkbaar verplicht om ook het paspoort van je paard mee te hebben.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:21

Ik heb eerlijk gezegd ook nooit meer bij me dan mijn sleutels en mijn telefoon, nog nooit aangehouden en anders kom ik wel even met de spullen langs het bureau...

Waar je voor kan kijken, bij de ANWB verkopen ze sowieso een heuptasje die je onder je kleding kan dragen (daar kan je ook mee slapen, deze zijn plat en toch kan je er van alles in kwijt en zitten ook zeker niet in de weg.

Je paarden paspoort past er alleen niet in, maar waarom zou je die meenemen? dat moet volgens mij alleen tijdens vervoer met trailer.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:22

Denise schreef:
Ik lees het net van je inderdaad... nooit geweten!
Nou ja, het paspoort van m'n paard heb ik nu niet eens, ligt bij het stamboek.

Nee maar komop zeg wie neemt een a5 formaat nu even mee in z'n broekzak...

Het word steeds gekker

@ Rhiannon die agent was wel lekker liep me het water van in de mond midden 20 jaar
Maar zijn collega had het voor het zeggen hij had wel nog aan zijn collega aangeboden om met mij naar huis te lopen maar dat mocht schijnbaar niet

Heb er wel een leuk contact aan over gehouden daar niet van :=

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:23

ifever schreef:
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit meer bij me dan mijn sleutels en mijn telefoon, nog nooit aangehouden en anders kom ik wel even met de spullen langs het bureau...

Waar je voor kan kijken, bij de ANWB verkopen ze sowieso een heuptasje die je onder je kleding kan dragen (daar kan je ook mee slapen, deze zijn plat en toch kan je er van alles in kwijt en zitten ook zeker niet in de weg.

Je paarden paspoort past er alleen niet in, maar waarom zou je die meenemen? dat moet volgens mij alleen tijdens vervoer met trailer.

Blijkbaar niet, onder het zadel kun je je paard ook vervoeren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:24

Heb alleen mn telefoon bij me en als ik een jas aan heb mn portomonnnee met rijbewijs. Heb in al die jaren nog nooit mijn ruiterbewijs meegenomen, past idd ook niet in mn portomonnnee, dus die ligt hier bij de paardenpaspoorten :')

GG dan ben jij een hele serieuze en overijverige agent tegengekomen, want volgens mij weet 9 van 10 agenten niet eens dat je een paardenpaspoort hebt en weet niet eens af van het bestaan van het ruiterbewijs.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:24

als je met de auto wordt aangehouden en je hebt je rijbewijs niet bij je kan je ook een bekeuring krijgen, maar vaak kan je hem dan dezelfde dag nog wel even laten zien op het buro. wat raar dat dat in jouw (gentlegiant) geval dan niet kon... flauwe actie hoor!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:24

Gentlegiant schreef:
Nee maar komop zeg wie neemt een a5 formaat nu even mee in z'n broekzak...

Het word steeds gekker

@ Rhiannon die agent was wel lekker liep me het water van in de mond midden 20 jaar
Maar zijn collega had het voor het zeggen hij had wel nog aan zijn collega aangeboden om met mij naar huis te lopen maar dat mocht schijnbaar niet

Heb er wel een leuk contact aan over gehouden daar niet van :=

Je had moeten zeggen dat je het paspoort wel ergens bij je had, maar dat ie zelf maar even moest zoeken _O-
Jij moest tenslotte je paard in bedwang houden :Y)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:25

Nou ze kunnen me wat hoor!

Als ik bij ons een rondje in de buurt maak heb ik alleen een mobiel bij mij en verder niets.

Gaan we verder weg dan neem ik wat geld en mijn id mee.

Wel heb ik een labeltje aan het zadel van m'n paard zodat als ik er af kletter ze iig weten wie ze moeten bellen mochten ze m'n paard vinden.