Vrachtwagentje of auto+trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Vrachtwagentje of auto+trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 10:52

Hallo,
Zoals de titel al doet vermoeden zou ik graag van mensen horen waarom ze speciaal voor een klein vrachtwagentje hebben gekozen (gewoon 2 paards) of een auto+trailer.

Ik ben me een beetje aan het orrienteren maar heb altijd gereden met auto + trailer. Nu dacht ik dat het voor paarden misschien wel prettiger is op een kleine vrachtwagen..

Scheelt het ook nog in de kosten of komt dat gelijk uit? Want voor een trailer heb je natuurlijk een grote auto nodig die dan in het dagelijks leven elke dag gebruikt moet worden ipv bij een vrachtwagentje een kleine auto voor de dagelijkse dingen (boodschappen en naar het werk)..

Naja ik hoop dat ik mijn vraag een beetje duidelijk heb opgeschreven en hoor graag van jullie wat jullie ervaringen zijn.

Groetjes Marleen

ikke20

Re: Vrachtwagentje of auto+trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:55

ik heb het toen overwogen maar had een auto die het mag trekken. daarbij heb je dan 2 in motorisch onderhoud. dat is ook best aan de prijs. maar nu ik paar keer heb gezien hoe makkelijk het is met een vrachtwagentje en het rijd/ligt veel stabieler op de weg. kwa kosten tja ik heb aan mn trailer amper kosten gehad. en auto tja die komt echt niet elke dag van zn plek.

Lesley_Faial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:58

Wij hebben zaterdag een vrachtwagen gekocht.
Qua prijs geen idee.. want daar ga ik nog niet over:P
Maar we hadden geen sterk genoege auto om een 2paardstrailer te trekken en voor als ik in de toekomst wel met 2paarden op weg wil. Daarbij rijd het makkelijker en past er veeeeeel meer in. (denk aan meerdaagse wedstrijden, dan neem je nogal wat mee)
Ik rijd western trouwens.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:01

Hallo,

Ik heb jarenlang een vrachtwagentje gehad. Op zich heel handig en ook prettig voor de paarden. Ik had ruimte zat voor 2 paarden en een ruime zadelkamer. Was altijd erg handig.
Echter tot dat de auto jaarlijks gekeurd moest worden of naar de garage. Tegenwoordig ontkom je er al bijna niet meer aan om naar een goede geregistreerde garage te gaan ivm de keuring omdat ze ook niet overal op de brug kunnen. En dan komen de kosten. Normaal mankeerde er nooit wat aan de auto, ja een keer een roetvilter verstopt, maar verder altijd starten en lopen. Op het moment van de jaarlijkse keuring/beurt was de nota toch altijd al gauw meer dan
€ 1.500,00. Voor de rest gebruik je de vrachtwagen niet echt voor het dagelijkse werk (wel handig bij verhuizingen maar verder niet) dus de rest staat de auto dan stil. Bekijk dat met de aanschaf van een auto met trailer. De auto gebruik je ook als je niet met de trailer weggaat en deze heb je denk ik toch ook al als je een vrachtwagentje hebt. Trailer kosten, een keer voor de aanschaf en dan misschien wat voor het onderhoud maar dat haalt het nooit met de onderhoudskosten van een vrachtwagentje. Nu weet ik natuurlijk niet hoe vaak jij hem zou gaan gebruiken maar je bent al heel gauw veel duurder uit dan met een auto en een trailer.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:07

Ik heb een klein vrachtwagentje. Ideaal! Het is een oldtimer, dus geen wegenbelasting. Als je een jongere koopt, kun je hem registreren als hobby-voertuig, dan betaal je ook niet zoveel. Verzekeren van een vrachtwagentje is wel duur, omdat ze zo zwaar zijn. Als je hem gebruikt als tweede auto kan dat alweer een heleboel schelen!

Mijn autotje zuipt ongeveer 1 op 6 met 2 paarden er in, op benzine. Dat scheelt niet heel veel van een zware auto + trailer. In onderhoud kost het natuurlijk wel wat, omdat de mijne zo oud is, maar tot nu toe alleen nog maar kleine dingetjes gehad gelukkig!

Moet je het zelf betalen? Ik wel namelijk, en had een beperkt budget (ben student). Ik kon dan kiezen uit een auto van rond 1993 en een trailer die ook al oud was, of een veewagen. Toen heb ik voor de veewagen gekozen. Als je ook een nieuwere auto en trailer kunt kopen, is dat miss weer goedkoper in onderhoud..

Nog een voordeel van een vrachtwagentje: Veel ruimte voor al je spullen! En de meeste paarden vinden het heel fijn vervoer!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:19

Wij hebben een tweedehands vrachtwagentje gekocht omdat dit drie keer goedkoper was:
- de wagen zelf was veel goedkoper dan een trailer én nieuwe auto, geschikt om een trailer te trekken;
- de wagen staat op een 60-dagenkaart - d.w.z. dat je 'm maar 60 dagen per jaar mag gebruiken, maar dat je ook maar voor 60 dagen belasting betaalt en voor ons is 60 dagen per jaar zat;
- het is een kleine vrachtwagen, die je met gewoon rijbewijs kunt rijden en om met een trailer te kunnen rijden had mijn vriend eerst een e-rijbewijs moeten halen.
Andere voordelen:
- er zit een ruime 'zadelkamer' achterin de wagen;
- ons paard staat er achterstevoren in, wat fijner schijnt te zijn voor hemzelf én minder kans geeft op ernstige blessures in geval van een ongeluk.
Nadeeltje: ook zonder paard erin kan deze wagen niet harder dan 90 km p/u.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:25

Wij hebben ook een vrachtwagen gekocht omdat we anders en een nieuwe auto en een nieuwe trailer moesten aanschaffen. Wil en kan niet meer zonder :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:27

Handig zo'n topic. Gisteren enorme discussies gehad met mijn vader en man over het al dan niet aanschaffen van een vrachtwagen in plaats van een loeier van een auto.

Bij ons is de situatie weer anders, onze Hyundai Santa Fe is er één van de zaak, maar door de fiscale bijtelling én eigen bijdrage is dit best een dure auto. Ik zelf rij Panda, die kost dus niets.....ik heb ook een trailer die vrij nieuw is.

Nu opperde mijn vader om een vrachtwagentje, een oldtimer, te kopen, geen wegenbelasting, weinig verbruik en verzekering vrij laag (hij betaalt 140 euro per jaar voor zijn camper). Je krijgt dan wel het onderhoud erbij.....

Mijn man zou dan een goedkopere auto van de zaak nemen waardoor zijn besparing kan oplopen tot 300 euro netto in de maand......

Ik ga nu gemiddeld zo'n 3 a 4 keer per maand weg met de trailer en dan rij ik op dit moment niet eens wedstrijden. Normaal gebruik is voor mij toch wel zo'n 4 - 8 keer per maand op pad.

Ik vind het wel echt een lastige afweging, ben zo gewend aan het gemak van de trailer......

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:31

Ik heb ook een vrachtwagentje gehad, maar die is bij mij ook vrij snel weer verdwenen. Ik rij veel liever met een goede auto voor de trailer omdat je dan bijv met invoegen op de snelweg stukken sneller weg bent... En dat geeft voor mij een veel veiliger gevoel.
Verder rijd mijn auto vrij zuinig voor een trekauto dus dat scheelt enorm.
En over die 60 dagen kaart... Daar rij ik te vaak voor met de trailer. Dat is gelijk aan 1 keer in de week en soms een keertje extra. In drukkere weken rij ik makkelijk 4 keer in de week met mijn trailer :7
Ooit wil ik nog wel eens een vrachtwagen, maar dan wel eentje op c rijbewijs waar ik meer dan 2 dieren in kwijt kan :o

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:32

Overigens zou het voor mij geen optie zijn om meerdere paarden in die vrachtwagen te vervoeren hoor. Ondanks wat vaak beweerd wordt, hebben die dingen níet zo'n enorm laadvermogen!!!! Alleen die van mij weegt al meer dan zat....

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:34

als je een vrachtwagentje neemt,, op B-rijbewijs dan kom je met 2 paarden 3 mensen en spullen al gouw over het maximale laat gewicht.
ik weet niet of dat al scheelt omdat jij e achter B hebt.
als dat wel allemaal in orde is zou ik kiezen voor een vrachtwagentje..
erg handig.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:35

Het vrachtwagentje wat ik nu gezien heeft, daar geeft de verkoper van op dat ie 1100 kg laadgewicht heeft. Das echt te krap met twee forse paarden. Pony's moet kunnen maar vergis je niet in alles wat je dan verder nog meezeult.....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:41

daffodil schreef:
Het vrachtwagentje wat ik nu gezien heeft, daar geeft de verkoper van op dat ie 1100 kg laadgewicht heeft. Das echt te krap met twee forse paarden. Pony's moet kunnen maar vergis je niet in alles wat je dan verder nog meezeult.....

2 paarden is inderdaad al krap, maar bij het laadvermogen moet je ook nog rekenen: chauffeur + bijrijder, tank benzine, alle spullen voor de paarden e.d.

Dat is de ellende met de b-rijbewijs vrachtwagens, het laagvermogen is gewoon té laag....
Laatst bijgewerkt door Keet op 21-06-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:43

Daarom is mijn uitgangspunt dat ik alleen mijn eigen paard erin vervoer!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:45

daffodil schreef:
Daarom is mijn uitgangspunt dat ik alleen mijn eigen paard erin vervoer!

Heel verstanding :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:48

Het lijkt me ook zo zalig dat je dan je auto gewoon "schoon" kan houden....nu verzand ik elke keer in zoveel troep in de auto en vooral als ik een buitenrit of nog erger, een crossles, heb gehad, alles zit onder het zand!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:22

Ehm, even voor alle duidelijkheid, bij VRACHTwagens denk ik aan alles boven 3500kg TMM, C-rijbewijsplichtig dus!
De rest is voor wannabees, in de zin dat de meesten nauwelijk èèn paard mogen laden, vaak in slechte toestand zijn en/of de hoofdprijs kosten bij aanschaf (en bezit). Pas daarmee erg goed op! Wegen voor kopen is de beste raad die ik voor iedereen heb die toch voor de B-rijbewijsversie gaat.

Ik heb beide en om heel eerlijk te zijn, ik weet het niet. Ik heb met mijn vrachtwagen het klassieke probleem van het eindeloze gebrek aan motorvermogen, in veiligheid enkel gecompenseerd door zijn enorme voorkomen en woest uiterlijk. Met 1800kg laadvermogen is het ook niet "gooi maar in, plek zat" want dan kom je heel rap bij z'n TMM van 5600kg.
De trailer daarintegen hangt achter een hele dikke 4x4, power genoeg, maar heeft met 1100kg ook weer niet de wereld aan laadvermogen, al zit er dan gelukkig geen zadelkamer in, zodat je niet alle zooi ook in de trailer stopt en daarmee zowel een probleem met je laadvermogen als de kogeldruk krijgt.

Onderhoud en APK is voor mij geen issue, APK laat ik doen, maar als ie wat mankeert, los ik dat eerst zelf op. De garage krijgt alleen bij hoge uitzondering nog toestemming tot het uitvoeren van reparaties. Als ze lief zijn, mogen ze nog net de onderdelen leveren......

Kortom, als ik helemaal niks zou hebben en zou moeten kiezen; tja, dan ging ik uiteindelijk toch voor die vrachtwagen, maar dan wel een zelfbouwproject en een hele dikke motor erin, zodat de basis tenminste ergens over gaat.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:27

Ook ik heb gedacht aan een vrachtwagentje (B rijbewijs), maar er uiteindelijk niet voor gekozen omdat er idd te weinig laadvermogen in kan! En met 2 paarden van 1.80.... Dus de grote auto is al aangeschaft, nu nog de trailer haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:45

Benta schreef:
Ook ik heb gedacht aan een vrachtwagentje (B rijbewijs), maar er uiteindelijk niet voor gekozen omdat er idd te weinig laadvermogen in kan! En met 2 paarden van 1.80.... Dus de grote auto is al aangeschaft, nu nog de trailer haha!

Neem er dan wel eentje met 2400kg TMM spec, anders ga je alsnog voor de bijl.......

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:00

Duidelijk verhaal Ikke, maar goed ik ben bijvoorbeeld wel van die garage afhankelijk maar heb een goeie (lees: ook normaal geprijsd) hobbygarage in de buurt zitten, doet nu ook vrachtwagentjes dus op de brug etc is geen punt.

Qua motorvermogen, waar moet ik aan denken wil het enigszins genoeg zijn om normaal mee te komen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:56

daffodil schreef:
Duidelijk verhaal Ikke, maar goed ik ben bijvoorbeeld wel van die garage afhankelijk maar heb een goeie (lees: ook normaal geprijsd) hobbygarage in de buurt zitten, doet nu ook vrachtwagentjes dus op de brug etc is geen punt.

Qua motorvermogen, waar moet ik aan denken wil het enigszins genoeg zijn om normaal mee te komen?

Voor B-rijbewijs gebakjes, of C-rijbewijs gebakjes?
Voor B-rijbewijs zou ik minimaal 120pk aanhouden en streven naar 150pk of meer, bij Diesels, dan zit je ook met je koppel wel goed, zelfs met 2000kg aan de haak.
Voor C-rijbewijs wagen hanteer ik voor mijn volgende wagen een ondergrens van 200pk, maar voor wagens tot 7500kg TMM zou 170 -180pk voldoende moeten zijn. Koppel is bij dergelijke wagens nooit een punt, vrachtwagenmotoren worden (bijna nog meer dan andere Diesels) op koppel gebouwd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:58

Gaat om een B vrachtwagentje, ik vervoer toch maar één paard. Mijn paard is geen doorsnee paard en ik neem geen enkel risico......

Ok, helder, dank je wel!

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:49

Hmm Lastig.. Iedereen heeft wel goede punten... In eerste instantie zou het gaan om 1 paard maar in de toekomst misschien wel om 2 paarden.

Rij nu een subaru justy, zeer goedkoop. Dus die zou ik als ik een auto + trailer wil moeten inruilen en dus meer kwijt zijn aan mijn dagelijkse auto.

Echter klopt het ook wel weer dat als je een vrachtwagentje hebt je zit met 2 dingen die motorisch zijn en dat ook in de papieren loopt..

Lastig :(:)

Pietje_Bell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:21

Er is een ding waar je echt rekening mee moet houden wanneer je een vrachtwagentje koopt, of het nu voor B rijbewijs of C rijbewijs is namelijk; Waar ga je het ding parkeren?

Wanneer je over een eigen terrein beschikt of de manege heeft voldoende plaats om het ding te parkeren is dit geen punt. Maar wanneer je hem op de openbare weg wilt parkeren binnen de bebouwde kom kan je echt een probleem hebben. In de meeste gemeenten (afhankelijk van de APV) mag je namelijk geen voertuigen parkeren hoger dan 2,40m. Auto met paardenbak is al snel over de 2,60m. Bij ons heb je van die bijdehande agentjes die dat weten en dan als ze niets te doen hebben gaan ze hierop bekeuren. Veel gemeenten hebben speciaal aangewezen parkeerplaatsen voor vrachtwagens maar die staan vaak vol geparkeerd. Een trailer raak je dan gewoon makkelijker kwijt ergens dan een vrachtwagentje. Als je het ding ergens in de bebouwde kom wil gaan parkeren zou ik eerst even bij de desbetreffende gemeente gaan informeren.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:43

wat voor auto hebben jullie voor jullie trailer staan? Eens kijken of ik een beetje een lijstje kan maken met kosten Auto trailer en vrachtwagentje..