tijdens het springen gaan onderbenen naar achter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simbake

tijdens het springen gaan onderbenen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:26

help!
ik ben voornamelijk recreatie ruiter..
soms doe ik wel eens een wedstrijdje mee voor plezier.
nu hebben we overlaatst spring foto's genomen
en ik merk aan mezelf heel veel dingen ik ga volledig uit mijn zadel, geef mijn paard ruimte (vrije teugel)
dus niet dat ik lig te trekken voor een sprong,
ze springt beter als mij :P
maar mijn benen gaan helemaal naar haar kont bij weize van spreke
hoe kan ik dit probleem oplossen...
ik wil het stapje per stapje doen niet ineens op alles tesamen lette
eerst mijn benen al goed, dan het volgende.. enzovoort.
ik hoop dat iemand me een tip kan geven..
zelf denk ik aan meer spannen aan mijn kuiten?
zou eens atvies willen horen van bokkers hier..
groetjes

xSimonee

Re: tijdens het springen gaan onderbenen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:12

Touwtje aan de singel doen en aan je beugel zodat je been niet anders kan gaan liggen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:54

RT-P >> RUI

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:56

BramMurf schreef:
Touwtje aan de singel doen en aan je beugel zodat je been niet anders kan gaan liggen.

Niet doen. met verlichte zit breng je je benen iets naar achter. Ze moeten gewoon verticaal blijven boven de sprong. Lijkt me levensgevaarlijk overigens.
http://www.hrov.be/Extra/Fotos/KampSeniors2003/14.JPG Dit is iets te ver naar achter. Maar je benen moeten gewoon verticaal blijven.

Zonder beugels gaan springen? :)

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:59

kan een teken van onbalans zijn op de sprong, misschien proberen meer gewicht in je voeten te brengen, dus meer steun op je beugel.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:33

BramMurf schreef:

als je dood wil gaan moet je dat vooral doen :Y) je benen gaan gewoon iets verticaal liggen niets mis mee. iets meer druk op de beugels houden. en zorg dat je beugels niet te lang zijn. dat helpt al veel meer.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:21

Niet overdrijven hè mensen!

een touwtje tussen singel en beugel kan een heel mooi hulpmiddel zijn om de benen stiller te laten houden, ook op de sprong.
Je moet daar natuurlijk niet te hoog mee springen en eerst een paar keer mee dressuur rijden. Rij er ook niet te lang op een dag mee, je kunt dan flink spierpijn krijgen.
Zorg dat je tijdens het rijden en springen goed druk houd op de beugels, dat als je benen toch naar achter zwaaien je de beugels niet kwijtraakt.

Verder zou je er nog op kunnen letten dat je met je bovenlichaam niet te ver naar voren duikt. Maak je zelf lang als je naar de sprong toe rijd en houd je benen lang als je springt. steek voor je gevoel te benen gruwelijk naar voren op de hindernis, waarschijnlijk liggen ze dan ongeveer goed.
Hou hierbij wel rekening dat je je handen voldoende naar voren blijft doen en je zitvlak uit het zadel houd.

Succes!

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 18:26

Mikala13 schreef:
kan een teken van onbalans zijn op de sprong, misschien proberen meer gewicht in je voeten te brengen, dus meer steun op je beugel.

onbalans is idd het juiste woord denk ik zelf:) meer steunen op de beugels goeie hint bedankt.

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 18:28

schoentje schreef:
Niet overdrijven hè mensen!

een touwtje tussen singel en beugel kan een heel mooi hulpmiddel zijn om de benen stiller te laten houden, ook op de sprong.
Je moet daar natuurlijk niet te hoog mee springen en eerst een paar keer mee dressuur rijden. Rij er ook niet te lang op een dag mee, je kunt dan flink spierpijn krijgen.
Zorg dat je tijdens het rijden en springen goed druk houd op de beugels, dat als je benen toch naar achter zwaaien je de beugels niet kwijtraakt.

Verder zou je er nog op kunnen letten dat je met je bovenlichaam niet te ver naar voren duikt. Maak je zelf lang als je naar de sprong toe rijd en houd je benen lang als je springt. steek voor je gevoel te benen gruwelijk naar voren op de hindernis, waarschijnlijk liggen ze dan ongeveer goed.
Hou hierbij wel rekening dat je je handen voldoende naar voren blijft doen en je zitvlak uit het zadel houd.

Succes!

heb nog eens gekeken naar de foto's en ik duik inderdaad wel ver naar voren :) het is grappig hoe je het uitlegt benen gruwelijk naar voor houden tijdens de sprong :P maar wie weet is het de goude tip... alvast bedankt!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:27

wat schoentje zegt is idd iets waar je op kan letten! :j vaak ga je dan ook iets te snel naar voren, en teveel met je bovenlichaam. de beugels aan de singel vastmaken zou ik echt op de kleine sprongetjes proberen. Ik leg zelf ook ongeveer mijn benen in mijn nek boven de sprong ;) niet zo zeer uit onbelans, maar heb 1x die touwtjes eraan gehad, maar zolang je niet op je beugels steunt vlieg je er meteen uit :D

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:03

schoentje schreef:

Verder zou je er nog op kunnen letten dat je met je bovenlichaam niet te ver naar voren duikt. Maak je zelf lang als je naar de sprong toe rijd en houd je benen lang als je springt.

Mag ik dat een beetje aanvullen?
Je moet je benen lang maken naar beneden (hakken laag )vooral je bovenlijf niet te veel oprichten.

Bij 'lang maken' zou ik ook nog kunnen denken aan een ruiter die wat op zijn tenen gaat staan voor/boven de sprong en juist daardoor de balans verliest/ de onderbenen naar achter vliegen.

Verder helpt het om niet zelf te actief te worden. Laat de sprong op je af komen en zelf niet 'mee te springen'.

Zijn je beugels ook kort genoeg?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:24

Ik had dat eerst ook.

Wat ik vind helpen:
Voeten iets verder in de beugel dan met dresuur, dan kun je al wat meer druk opzetten en blijven ze beter naar beneden.

Afbeelding

Dit is een foto van mijn houding, mijn benen gaan nog wel een beetje naar achter, maar lang niet meer zoveel.

(Ben trouwens ook een recreatie ruiter, en spring met een dressuur zadel :Y) )

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:15

kijk deze foto is leuk :P die benen gaan ongeveer zoals mij...
alleen heb jij je lichaam nog mooi, je gat zit nog bij het zadel
bij mij gaat mijn gat over haar nek.. dus ik ga te actief mee..
ik zie wel een verschil. ik maak me lang met me groot te maken, jij maakt je lang door je hakken naar beneden te drukken :)
ga mijn best erop doen komt wel goed ;)

Afbeelding[/quote]

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:18

een goeie hint.. hakken goed naar beneden drukken en dan je voeten iets verder in de beugels..
ik ga het oefenen.. jou foto is ook leuk, want zo is mijn houding van rug en kont dus ook :P
jij gaat ook ver naar voor mee he, met je kont volledig uit het zadel en naar de nek toe...
je benen zijn heel netjes.. als je zegt da je het zelfde als mij had proficiat ;)
k ga je hint ook onthouden en dat van de anderen ook ;)

Jockey_my schreef:
Ik had dat eerst ook.

Wat ik vind helpen:
Voeten iets verder in de beugel dan met dresuur, dan kun je al wat meer druk opzetten en blijven ze beter naar beneden.

Afbeelding

Dit is een foto van mijn houding, mijn benen gaan nog wel een beetje naar achter, maar lang niet meer zoveel.

(Ben trouwens ook een recreatie ruiter, en spring met een dressuur zadel :Y) )

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:21

Ik weet er niet zoveel van maar mij hebben ze altijd geleerd om vanuit mijn knie en benen te werken en zo min mogelijk op de stijgbeugels te steunen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:07

LiseFederer schreef:
Ik weet er niet zoveel van maar mij hebben ze altijd geleerd om vanuit mijn knie en benen te werken en zo min mogelijk op de stijgbeugels te steunen

Dan kun je dat maar beter heel snel vergeten!

Als je niet op je beugels steunt, dan verlies je ze. Niet echt handig dus.
Als je met je knieen knijpt, dan gaan je onderbenen een eigen leven leiden, ook niet de bedoeling.
het is dus juist belangrijk dat je op je beugels steunt, zonder druk op je beugels kun je je hakken ook niet uitdrukken.

Desolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:50

Bij mij hielp het ontzettend door met de touwtjes te rijden. Al is het alleen maar dressuurmatig, je krijgt er sowieso een betere beenligging van.

Voor dat ver naar voren gaan, misschien helpt het om eens aan de longeerlijn te gaan, en dan een knoop in je teugels, en in de verlichte zit te gaan rijden. (Armen opzij)

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:52

Desolate schreef:
Bij mij hielp het ontzettend door met de touwtjes te rijden. Al is het alleen maar dressuurmatig, je krijgt er sowieso een betere beenligging van.

Voor dat ver naar voren gaan, misschien helpt het om eens aan de longeerlijn te gaan, en dan een knoop in je teugels, en in de verlichte zit te gaan rijden. (Armen opzij)

met het rijden gaat het wel oke dit is enkel bij het springen voor de sprong ga ik al erg naar voor hangen,
tijdens de sprong zit ik bijna in haar nek (overdreven uitgedrukt) en na de sprong ga ik naar achter leunen..
het effect berg op.. berg af :D beetje moeilijk uit te leggen..

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:00

snap he-le-maal wat je bedoelt! dit heb ik ook altijd..
mijn springinstructeur (wat een stom woord :+ ) zegt dan altijd dat ik mijn knieën niet moet aanspannen want dan raak je je beugel ook nog eens kwijt (verder trouwens ook zo ontspannen mogelijk blijven!) en goed je hakken naar beneden doen!

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:04

nadjajump schreef:
mijn springinstructeur (wat een stom woord :+ ) zegt dan altijd dat ik mijn knieën niet moet aanspannen want dan raak je je beugel ook nog eens kwijt (verder trouwens ook zo ontspannen mogelijk blijven!) en goed je hakken naar beneden doen!

ik ben te enthousiast denk ik zelf :D

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:05

simbake schreef:
nadjajump schreef:

ik ben te enthousiast denk ik zelf :D

waha dat probleem kan ik ook wel eens hebben :+
ook nog een ding.. heb je je beugels wel kort genoeg??

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:41

waha dat probleem kan ik ook wel eens hebben :+
ook nog een ding.. heb je je beugels wel kort genoeg??[/quote]

ik ga daar eens mee beginnen met mijn beugels eens een of 2 gaatjes korter te doen..
wie weet helpt het en spring ik niet naar voor..
maar ik merk wel dat het bij meerdere mensen het probleem een beetje is :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:30

ik denk dat we te enthousiast zijn :D te snel naar voren gaan waardoor je benen zo naar achteren 'wippen' :D

het is misschien raar maar bij de lage sprongen moet je maar eens wat meer de lucht in kijken ipv naar de hindernis... dan merk je dat je wat langer blijft zitten ipv naar voren schiet :j

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:33

Biertabje schreef:
ik denk dat we te enthousiast zijn :D te snel naar voren gaan waardoor je benen zo naar achteren 'wippen' :D

het is misschien raar maar bij de lage sprongen moet je maar eens wat meer de lucht in kijken ipv naar de hindernis... dan merk je dat je wat langer blijft zitten ipv naar voren schiet :j

leuk biertabje dat je het mee wat anders bekijkt :D
bij een lage sprong is het inderdaad makkelijker maar bij de 1m sprong ben ik bang dat ze de sprong zou raken en vlieg ik volledig mee :D bij een lage sprong gaat het idd veel beter

mijn draver springt vrij ook heel goed maar als ik erop zit met een sprong in de wei neemt hij hem mee met mij erop :(
en in het bos over een stronk springt hij dan wel.. mischien iemand gaan zoeken die goed kan springen en kijken of hij dan wel goed over een sprong gaat??
want omdat het vrijspringen wel goed gaat maar erop niet.. denk ik dat het aan mezelf ligt.. nee ik ben zeker!!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:57

dat kan natuurlijk, misschien omdat je de ervaring mist?!
maar vergeet niet dat niemand perfect is ;) ik heb ook zulke maffe beentjes, maar ik spring zelf ook internationaal.