Kunnen paarden bewust kiezen wie ze leuk vinden en wie niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janne_ABC

Kunnen paarden bewust kiezen wie ze leuk vinden en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:14

Hallo,

Mijn pony staat op het weiland met een andere pony waar hij het wel goed mee kan vinden maar laatst zag ik hem op zijn knieeën onder het schriklint door gaan naar het weitje naast hem en hij ging helemaal met dat andere paardje spelen en kroelen. Vind hij die nou echt leuker of wil hij gewoon ontsnappen???

wie heeft een idee of tips of iets anders?

alvast bedankt!

groetjes ;)

Momo2

Re: Kunnen paarden bewust kiezen wie ze leuk vinden en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:21

waarschijnlijk is het van beide wat wil die graag ontsnappen en dat hij dat paardje tog leuker vind dan die bij hem in de wei staan...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:22

Paarden hebben wel degelijk voorkeuren. Ook discrimineren ze; ze kiezen bij voorkeur iemand van hun eigen kleur. Vandaar dat schimmels in de groep vaak niet zo populair zijn.

Overigens zou dit denk ik beter in OMG kunnen staan, ik tem wel even.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:47

TAO-->OPG

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:12

Paarden hebben zeker hun voorkeuren.
Bij ons op stal staan er ongeveer 35 paarden bij elkaar.
De kudde bestaat uit allemaal kleine groepjes van een paar paarden, soms wisselt het wat maar de meesten hebben een stabiele 'relatie' met elkaar.
Ze spelen wel met andere paarden en lopen wel eens wat verder van elkaar vandaan maar de belangrijke dingen gebeuren samen.
Bij ons op stal staan ook paarden van verschillende kleuren bij elkaar, al heeft die van mij wel een andere vos als vriend.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:41

Paarden hebben zeker voorkeur en kiezen hun eigen "maatje".

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:33

De spikkelshet van de buren komt ook altijd door 2 schrikdraadjes heen om met mijn grote spikkel te spelen :)

Tjitske01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:32

soort zoekt soort,
paarden hebben wel degelijk voorkeur :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:39

Mijn paard heeft duidelijk een hekel aan bonte paarden. :+
Dus ik denk dat ze zeker weten een voorkeur hebben.
Ze heeft ook in de groep 1 vriendin, en de rest trapt ze als die
in de buurt komen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 01:45

Ja ik herken dat ook. We hadden een vos die hier ook echt buiten de club viel. Overigens geldt dat ook bij voorkeuren voor mensen. Mijn eigen troetel/werkpaard is dat geworden, omdat we goed met elkaar overweg kunnen. De vorige eigenaar had altijd problemen met haar (daar had hij mij ook al voor gewaarschuwd). Toffee had altijd nukken als ze moest spelen (wedstrijden), als ze van de wei af moest en had een hekel aan ruinen.
Maar laatst was hij hier en kende het paard bijna niet terug. Toffee is nu zo mak en lief geworden en haar beste vriendje is een ruin
Het is toch altijd wel weer een verrassing wie bij wie hoort.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 02:27

Tjitske01 schreef:
soort zoekt soort,
paarden hebben wel degelijk voorkeur :D

Wij hebben een paard wat door veel mensen niet te hanteren is, enkele personen kunnen wat met hem maar dat zijn er maar erg weinig, andere paarden moet hij weinig van hebben jammer genoeg ( hij heeft ooit de hengst Jazz al alle kanten op gejaagd)

Dit paard heeft dus een extreme voorkeur, wij vinden het prima als hij zich maar happy voelt.

Bovenstaand paard loopt nu nog in de sport, wij zijn nu al aan het bedenken hoe dat wij deze kerel straks na de sport tevreden kunnen stellen, nog niet zo`n simpel verhaal :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:30

Dat kan best ja, mijn haflinger had sterke voorkeuren voor bepaalde paarden. Als ze een paard leuk vond was ze er niet bij weg te slaan en was ze inderdaad ook best in staat om daarvoor onder een lijntje door te kruipen. Ze kon ook enorm claimen..
Maar als ze een paard niet mocht dan liet ze dat ook zeer duidelijk merken (heel kwaad kijken, in de lucht happen). Naast sommige paarden kon ze ook echt niet op stal staan, dan raakte ze compleet in de stress en ging ze weven.
Haar vriendjes waren overigens nooit andere haflingers, vaker juist grote paarden die hoger in het bloed stonden en 1 hele hechte vriendschap met een tinkermerrie.
Evita kon ook niet met alle mensen goed overweg, niet dat ze onhandelbaar was oid, maar ze liet haar voorkeuren wel merken.

Mijn arabier is een allemansvriendinnetje, die vindt werkelijk ieder paard leuk, hinnikt ook naar iedereen. Ik zie haar in het land wel naar andere AV's of x arabieren toe trekken.

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:02

Paarden hebben een voorkeur...
De pony waarop ik laatst reed kan het met geen enkele pony vinden...En ja toen reed ik in mijn eentje! Achja gezellig met je pony is ook leuk

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:04

Ik denk het wel , maar het kan ook uit nieuwsgierigheid zijn.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:09

Tuurlijk!

Het is net als bij mensen en andere dieren. Ieder paard is anders.

De ene heef heel veel vriendjes, de ander heeft minder vriendjes maar is wel heel sociaal, nog een ander heeft weinig vriendjes of zelfs maar 1 vriendje.
En ook in die groep vriendjes hebben ze weer voorkeur. Met de ene eten ze samen, met een ander kroelen ze, met weer een ander spelen ze.

Het is maar net waar de kudde uit bestaat en dus de keuzes die er zijn.

Ik heb duidelijk verschil gemerkt met die van mij in haar gedrag in 2 verschillende kuddes.
In de 1e kudde zitten meer en betere vriendjes dan in de andere. Ze is veel meer happy in de kudde met haar "beste" vriendjes.
Hierin is de ene haar sexmaatje :+ (haar ik weer niet happy van wordt), de andere haar oudste vriendje die altijd in de buurt is en haar sexmaatje een beetje op afstand houdt (gelukkig wel op een relaxte manier), een 2 jarige merrie waar ze een beetje over moedert en 2 andere die op zich zelf zijn, maar die ze heel goed tolereerd.
In de andere kudde was maar 1 vriendje, de andere (3) moest ze niet. Een behoorlijk dominant kreng was ze in die kudde. Terwijl je dit dominante, gemene gedrag in de "goede" kudde helemaal niet ziet.

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:05

heey janne ik wist niet dat je een topic had maar ik denk wel dat Cass een voorkeur heeft voor bepaalden paarden meschien kan hij niet tegen vlekken :P

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:07

beantsje schreef:
Paarden hebben wel degelijk voorkeuren. Ook discrimineren ze; ze kiezen bij voorkeur iemand van hun eigen kleur. Vandaar dat schimmels in de groep vaak niet zo populair zijn.

Serieus? Wij hebben hier twee fjorden, maar eentje valt toch echt enorm buiten de boot. De andere fjord is veel meer bezig met de andere paarden dan met die fjord..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:11

Kan je de paarden niet allemaal bij elkaar in zetten dan? Is het probleem ook opgelost.

Ik denk ook dat ze wel voorkeuren hebben.
Mijn jonge paard gaat in de wei elk paard wel langs om even mee te spelen. Zou ook geen vlieg kwaad doen tegen een ander paard.
Mijn andere paard kan alleen met mijn jonge paard en een veulen, de rest moet ze niks van hebben. Komt denk ik ook omdat ze ontzettend dominant is.

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:27

ik denk dat het allebei is, maar paarden hebben ook zeker een voorkeur. Misschien bij elkaar zetten?

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:08

Paarden hebben zeker wel een voorkeur.
Dit hebben ze niet alleen bij paarden, maar ook bij mensen.

Ik heb serieus een reading gehad, daar is bekend geworden dat mijn paard een persoon niet mag.
Dit klopt nog echt ook. Als mijn paard deze persoon zien wordt hij boos en nijdig.

Dit hebben de paarden onderling ook!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:10

Ook ik denk dat paarden/pony`s voor de ene meer symphatie hebben dan voor de ander.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:14

beantsje schreef:

Overigens zou dit denk ik beter in OMG kunnen staan, ik tem wel even.

Ja, ze hebben degelijk voorkeuren.. Ik merk dat omdat ze waar ik rijd in kudde verband staan.. Ruinen en jonge hengsten doen vaak niet moeilijk, ze pakken gewoon de zwakste..

De merrie groepen zijn het ergst..

Schimmels staan vaak alleen, Hogere rangen bij elkaar en de laagste dus onderaan.. Haflingers ook bij elkaar, maar die mengen zich overal tussen. die zijn niet bang van de kuddeleider. ze tonen wel respect, maar door de lompigheid vergeten ze dat wel eens..

Overigs is hier de leider een schimmel. Vliegenschimmel om precies te zijn.. Het veulen van de leider is vaak ook meteen de leider van de veulens.. want ja, als mama komt..

De klierigebeesten staan ook bij elkaar..

In de andere groep is het heel anders.. daar zijn geen veulens, maar de merrie's zijn krengen.. Als ik de mijnes roep, dan jaagt ie vrijwel iedereen weg, behalve de 2 die boven haar staan..

Maar ze zijn met 4en uit de andere kudde overgeplaatst, en dan staan ze in het begin bij elkaar.. ze maken zelf maatjes, en vijanden..

In die kudde is het allemaal verspreid..

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:55

Paarden hebben zowieso zelf een voorkeur dat heb ik wel gemerkt..
Maar ontsnapt je pony ook naar die wij als die pony daar niet staat ?
misschien wil jouw paard bijde bij die pony staan en ontsnappen...

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:36

Ja zeker wel, 1 van mijn paarden zoekt altijd vriendjes uit van ´zijn ´soort bv haflingers, fjorden en shetlanders. Met de rest van de rassen heeft hij niet zo veel en zoekt ze ook niet op.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:39

Mijn paard zijn voorkeur zijn merries :D De kleur maakt hem dan weinig uit, zolang ze maar hengstig zijn ;)