beantsje schreef:Paarden hebben wel degelijk voorkeuren. Ook discrimineren ze; ze kiezen bij voorkeur iemand van hun eigen kleur. Vandaar dat schimmels in de groep vaak niet zo populair zijn.
Overigens zou dit denk ik beter in OMG kunnen staan, ik tem wel even.
Ja, ze hebben degelijk voorkeuren.. Ik merk dat omdat ze waar ik rijd in kudde verband staan.. Ruinen en jonge hengsten doen vaak niet moeilijk, ze pakken gewoon de zwakste..
De merrie groepen zijn het ergst..
Schimmels staan vaak alleen, Hogere rangen bij elkaar en de laagste dus onderaan.. Haflingers ook bij elkaar, maar die mengen zich overal tussen. die zijn niet bang van de kuddeleider. ze tonen wel respect, maar door de lompigheid vergeten ze dat wel eens..
Overigs is hier de leider een schimmel. Vliegenschimmel om precies te zijn.. Het veulen van de leider is vaak ook meteen de leider van de veulens.. want ja, als mama komt..
De klierigebeesten staan ook bij elkaar..
In de andere groep is het heel anders.. daar zijn geen veulens, maar de merrie's zijn krengen.. Als ik de mijnes roep, dan jaagt ie vrijwel iedereen weg, behalve de 2 die boven haar staan..
Maar ze zijn met 4en uit de andere kudde overgeplaatst, en dan staan ze in het begin bij elkaar.. ze maken zelf maatjes, en vijanden..
In die kudde is het allemaal verspreid..