help veulen wil niet aan halstertouw lopen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

help veulen wil niet aan halstertouw lopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:44

zoals het bericht al zegt: help!!!!!!!!!!
op 24 april is ons veulen geboren. hij is nu dus 1,5 maand oud. daarbij is hij superlief, knuffelig en aanhankelijk, maar........................ zodra je er een halstertouw aanhangt gaat meneer in de ankers. los loopt hij met je mee, maar dan dus niet. we hebben nu dus een probleem als we de pony's moeten verweiden, dan moeten we namelijk een stukje langs de weg en wil ik hem niet los hebben lopen. ook als ik naast zijn moeder loop en loopt hij met halstertouw helemaal bij mams weg, dus dat ik ook geen oplossing.
wie heeft er tips??

Pollewoppy

Re: help veulen wil niet aan halstertouw lopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:47

Hoe heb je het hem geleerd?
Heb je het hem uberhaupt al wel geleerd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:48

Heeftie uberhaupt al eens aan een halstertouw vast gestaan? In de stal bijvoorbeeld...

Niet geheel onbelangrijk, scheelt denk ik ook een hoop in het meelopen aan het halstertouw...

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:48

je kan een lang halstertouw om zijn kont leggen, en dan kruisen over zijn rug en ook om zijn voorkant leggen.. Zo kan je het veulen sturen, iets door laten lopen of tegenhouden met 1 hand. Emiel Voest doet dat ook op zijn dvd, die noemt het volgens mij the figure of 8 rope.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:51

Oefenen oefenen en nog meer oefenen... ze moeten het toch leren.. je kan hem de eerste paar keer ook en halstertouw achter z'n billen doen en die dan aantrekken. Zo hebben ze het gevoel dat ze moeten lopen zonder druk achter de oren te hebben. ;)

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:52

nee hij heeft nog nooit vastgestaan het halstertouw, omdat ik dan bang ben dat hij helemaal in paniek raakt, soms loopt hij wel mee, maar zodra er druk op het touw komt wordt ie maf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:53

Gewoon vastzetten, als hij in paniek raakt knapt het halster wel hoor... Hij moet het gewoon leren... Zo simpel is het... Als je nu al bang bent dat hij in paniek raakt, ja dan leer je het 'm nooit.... Gewoon een uurtje vastzetten in de stal.

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:53

Het is een natuurlijke reactie van het veulen om tegen de druk van het halster in te gaan.
Om het veulen te leren mee te lopen aan het halster gebruik ik een longeerlijn, kwestie van ruimte te hebben en te kunnen blijven staan als ie achteruit gaat.
Zet een beetje druk op de lijn (niet trekken-trekken!). Niet in een rechte lijn tov het veulen, dat gaat ie namelijk gewoon op zijn kont zitten. Geef de druk dus schuin opzij zodat het veulen wat uit balans raakt. Het moment dat hij een voetje verzet laat je de druk direct wegvallen. Gaat het veulen achteruit, prima. Blijf zelf staan, en laat het touw met zachte tegendruk uit je hand glijden. Door het achteruit gaan zal het veulen de druk weer van recht voor krijgen. Zodra het veulen stilstaat stap je dus opzij om weer één stapje vooruit te vragen. Oefen dat best op een plaats waar het veulen niet achteruit in weidedraad kan lopen of in andere gevaarlijke situaties kan belanden. Op het moment dat het veulen een reactie naar voren geeft laat je de druk wegvallen, als hij achteruit gaat of blijft staan laat je de druk niet wegvallen.

Dat herhaal je (verdeeld over een aantal trainigssessies) tot het veulen door heeft dat hij van die druk af kan komen door vooruit te gaan (de druk te volgen). Let wel op: het is nog maar een "puppy", het is zeker niet de bedoeling om hard te gaan trekken of hem in paniek te laten raken!

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:54

Tja..natuurlijk hoeft een 1 1/2 maand oud veulen nog niet mee te kunnen lopen aan een halster, daar zijn ze veels te jong voor.
Maar ik snap ook dat je hem niet los laat als hij de weg op zou kunnen schieten.
Probeer het eens met z'n 2 tjes. Een houd het veulen aan het halstertouw vast en nr twee gaat er naast en begeleid hem met een hand achter de billen. Mams moet er natuurlijk wel naast lopen.
Ik weet niet of hij al een voorkeur heeft voor iets lekkers, maar als dat het geval is, daar voldoende van in je zak mee nemen en steeds als hij een stapje of wat doet belonen met stem en iets lekkers.
Probeer het eerst in het land en liefst een paar dagen achter elkaar.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:54

ik heb het bij die van mij geleerd met snoepjes elke stap is een koekje, tot hij het door heeft dan bouwde ik het af.

als hij niet kwam gaf ik lichtelijke druk tot hij weer 1 stapje zetten, weer belonen!.

Je moet het leuk maken voor hem niet trekken maar gewoon lichte druk. al gaat hij 10 meter achteruit! die 1ne stap vooruit! is braaf dus belonen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:55

Idd, trekken heeft totaal geen zin, daar gaat hij het niet van leren. De druk moet niet van voor komen, maar bij zijn achterhand, zoals nouksjens uitlegt of met z'n tweeën zoals aerdenhout aangeeft.

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:56

@ Jamie: een veulen kun je juist heel fijn leren om vast te staan zonder los te trekken, gewoonweg omdat ze normaal gezien hun halster NIET kapot krijgen. Anders leert het veulen wel heel snel om zich los te trekken. Maar het is niet de bedoeling om een paniekreactie te krijgen, een paard in paniek gaat overal door om te overleven. Ik leer veulens eerst bovenstaande oefening aan de hand, zodat ik direct kan reageren. Gaat dat goed, dan zal ik beginnen met het vaststaan, maar dan met een longeerlijn door de ring, en ik hou het uiteinde van het longeertouw vast, zodat ik de lijn ook kan laten vieren, en druk laten wegvallen als het veulen naar voren komt.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:57

ik ben helemaal geen penny-troetel-meisje, maar hem een uur vastzetten, zodat hij helemaal paniek raakt is niet mijn manier. straks raakt ie al in paniek als ik met het halstertouw aankom.

@TeamUp dank je wel. zo zijn we idd nu ook bezig. maar vond hem zo overdreven gevoelig reageren. met de andere veulen namelijk helemaal geen last van gehad. gewoon maar doorgaan zo dus!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:59

Een veulen kan zichzelf ernstige schade toebrengen bij vastzetten, dat zou ik niet doen :n

Gewoon touw erachterlangs en heel geduldig doen.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:59

@pollewoppy: even om een duidelijk beeld te geven. we trekken hem niet naar voren. hij loopt een stukje mee en dan staat hij stil. als er op dat moment maar een beetje druk op het halster komt te staan, gaat hij in de ankers en probeert hij alleen maar achteruit te lopen. zo ontstaat er dus meer druk. wanneer ik dan probeer naar zijn achterhand te lopen om hem tegen te houden. gaat hij nog verder achteruit lopen.
denk idd dat ik het maar eens met een longeerlijn achter zijn kont langs ga proberen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:01

poes schreef:
Een veulen kan zichzelf ernstige schade toebrengen bij vastzetten, dat zou ik niet doen :n

Valt heel erg mee...
Gewoon vroegtijdig mee beginnen, er bij blijven, zodra ze toegeven weer loslaten.
Stel dat de merrie wat krijgt en je moet die beesten op transport hebben, wat doe je dan? Je laat een veulen toch zeker niet los in de trailer staan? Met alle gevolgen van dien.... :n

Pollewoppy

oke, dan begreep ik je verkeerd. Probeer anders met iemand erbij, die hem voorwaarts kan houden.

Pollewoppy

Wij hebben een veulen juist altijd los in de trailer bij de merrie, maar dat is offtopic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:02

Je kunt het vrij gemakkelijk stapsgewijs leren.
Klein beetje druk zetten (niet te veel dus), vriendelijk vragen en achter de billetjes ook een beetje druk zetten met je hand of arm (of een zacht halstertouw achterlangs, of iemand anders die je hierbij helpt).
Zorg voor rust en geduld wanneer je dit oefent en neem dus de tijd. Doe het ook spelenderwijs en nièt dwingend.

Bij 1 stapje vooruit belonen! En daar eerst tevreden mee zijn.
De volgende keer vraag je 2 stapjes. Weer de volgende keer 4 stapjes. En beloon vooral metéen en veel. Na dit een paar keer te hebben gedaan, zullen ze het begrijpen en graag met je meelopen.

De "tip" van vastzetten moet je maar snel vergeten. Dat is geen manier om met veulens om te gaan natuurlijk.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:02

ik lees mee heb het zelfde probleem

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:06

Janine1990 schreef:
poes schreef:

Valt heel erg mee...
Gewoon vroegtijdig mee beginnen, er bij blijven, zodra ze toegeven weer loslaten.
Stel dat de merrie wat krijgt en je moet die beesten op transport hebben, wat doe je dan? Je laat een veulen toch zeker niet los in de trailer staan? Met alle gevolgen van dien.... :n

Een veulen van 1,5 maand een uur vastzetten? Meen je dat nou?

Ik laat mijn veulens altijd los staan in de trailer, moet er juist niet aan denken dat ze vaststaan en zichzelf ophangen.....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:07

Idd, helemaal los in de trailer, halstertje af. Nooit problemen mee gehad.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:10

Hier andersom ook nog nooit problemen mee gehad ;) Altijd brave veulens... Hoe eerder ze dit soort dingen leren, hoe meer je ze later vrij kunt laten denk ik zo...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:11

Zo zie je maar, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;) Dat ik het anders doe, wil niet zeggen dat wij geen brave veulens hebben hoor

Ik ben het met je eens dat hoe eerder ze het leren, hoe makkelijker het later is. Alleen in de trailer heb je er onvoldoende zicht op en laat ik ze dus liever los. Het vaststaan leer ik ze wel naast mams op de spuitplaats als ik er bij ben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:13

Janine1990 schreef:
Hier andersom ook nog nooit problemen mee gehad ;) Altijd brave veulens... Hoe eerder ze dit soort dingen leren, hoe meer je ze later vrij kunt laten denk ik zo...

Zoveel sportpaarden die afgekeurd worden op artrose in de hals... heel vaak veroorzaakt door hangen aan een touw.

Neen, dat doe ik dus niet met zo'n baby.