jury: liever "op safe", of liever gedurfd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

jury: liever "op safe", of liever gedurfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:05

naar aanleiding van een gesprekje met een vriendin:

wat zien jury's nou liever op wedstrijd? ik hoor vaak mensen zeggen "ik heb vandaag maar "op safe" gereden", wat betekend dat? heb je dan rustiger of langzamer gereden dan normaal? of meer aandacht besteed aan bijv. overgangen? maar dat doe je toch bij iedere wedstrijd?
en wat is dan gedurfd?
ik hoor ook wel eens zeggen"jury's zien je liever gedurfd rijden, spectaculair"
willen ze daarmee zeggen dat ze met meer spanning erin gereden hebben? of misschien op een hoger tempo?

ik vraag me dit vooral af bij de lagere klassen ( B, L, M)
ik snap best dat je in het Z of hoger meer spectakel kan maken vanwege de uitgestrekte gangen en zijgangen ( alhoewel op safe me daar dan ook niet duidelijk is :+ )

ik ben benieuwd hoe de bokkers hier tegenover staan. zijn er bokkers die dit herkennen, of misschien jurerende bokkers die kunnen aangeven wat ze eronder verstaan en wat ZIJ dan ook liever zien.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:07

Ik denk liever gedurft.
ik probeer dat ook vaak, je moet toch opvallen tussen alle anderen en dat lukt denk ik niet met safe rijden.

m1992

Re: jury: liever "op safe", of liever gedurfd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:09

Verschil tussen gedurft en op safe rijden is;

Bijv met een middendraf zo rijden dat je weet dat hij er netjes uit komt maar dat het niet het toppunt is van wat jullie kunnen.

Als je diezelfde middendraf rijd maar dan gedurft dan zou je bijv een spectaculairde middendraf kunnen laten zien, met het risico dat het fout gaat..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:11

dus het gaat meer om het risico en dus om spanning.
dan zou ik denken dat je met kalm en ontspannen betere punten haalt dan met gedurfd. maar ik snap ook wel dat je dan het "valt niet op" of "mag meer" commentaar krijgt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:11

Als ik "op safe" rijd, dan rijd ik een keurige nette proef op de letter, overgangen heel precies etc. Meer rijtechnisch zeg maar.
Als ik gedurfd rijd, dan laat ik mijn paard meer showen/spetteren door de baan, met het risico op een minder nette afwerking van de figuren/overgangen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:11

herkenbaar verhaal.
Met mijn merrie heb ik eerder veel gereden en vooral lekker alle oefeningen doen zoals ze moeten. lekker safe, niet teveel gepushed. Sommige jury's vinden er dan te weinig aktie inzitten. En dat is niet zo gek want het beestje doet zijn dingetje en dat is het.. Terwijl je uit sommige paarden zoveel meer kan halen maar wel met het risico dat het dan een keer mis gaat. Voorbeeld is de middendraf. Je hebt een middendraf op safe en das dan een 6je waard. Maar als je risico neemt heb je kans dat je middendraf eruit knalt en je wellicht een 8 krijgt. MAARrrrrr als ie dan in galop gaat of onregelmatig wordt, dan krijg je weer een 4. En das dus rijden met risico maar als dat goed gaat scoor je over het algemeen hoger dan op safe rijden. Het hangt wel af wat voor paard je onder je kont heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:12

Ik reed op concours ook wel eens "op safe". Als ik bijvoorbeeld veel te kort had kunnen inrijden door een inlopend programma dan was ik blij als ik de oefeningen goed door kon rijden. Op zo'n moment vind ik het niet eerlijk het uiterste van mijn paard te vragen, als ik alles "normaal" door kom voor een 6 ben ik bij wijze van spreke al tevreden.
Als ik wel goed heb kunnen losrijden, dan durf ik ook wat meer te vragen. Nét dat beetje extra in de middengangen, nét wat meer oprichting/verzameling. Gaan voor een 8 in plaats van blij zijn met een 6 :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:13

Gedurfd rijd ik als mijn paard goed aanvoelt, netjes op twee teugels is en goed aan mijn hulpen. Dan laat ik alles net iets flitsender uitkomen. Lekker vlot en de middendraf bijv goed eruit rijden.

Op safe rijd ik wanneer mijn paard onzeker is of niet aan de hulpen. Ik heb dan liever dat hij braaf zijn rondjes loopt dan flitsend en steeds wegspringt. Dan heb je op safe nog kans op een winstpunt.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:14

ik schreef laatst bij een jury die zei; "Dressuur is een show, RIJ em dan ook zo..."
Dit naar aanleiding van een combinatie die geen pit uitstraalde.

Ik probeer altijd goed door de hoeken te rijden, overgangen te markeren, (en ookal is het 'maar' L2) mn paard van de grond te laten draven. Echt volluit alles te laten zien. Tuurlijk lukt dat niet altijd.

Ik moet zeggen dat ik vaak langer over de proef doe dan degene naast mij, terwijl ik ook wel vaak hoger eindig dan die collega. Het heeft dus niks met tempo te maken.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:15

ik zie het verschil zo; bijv met een middendraf.

op safe: rustig iets verruimen en weer rustig terugkomen.
gedurfd: vlotter en ruimer, met het risico dat je hem iets te laat kan terugrijden of aanspringt in galop.

safe zal je een 6 of 7 geven
gedurfd 4 of 8/9 naar gelang of het net fout gaat of net niet. Als het ware op de grens rijden.

wat ze graag zien, is afhankelijk van de combi denk ik. Als je op de grens rijdt zullen ze dat graag zien als je die grens overschreid zullen ze liever een safe zien.

Grappig dat het voorbeeld van de middendraf meermaals wordt aangehaald

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:18

Ik rijd liever gedurfd dan op safe.

Paardje is wel snel heet, dus gedurfd is het zeker wel, maar ze spettert dan wel meer.

Op safe wordt ik zelf een beetje kriebelig van, omdat ik liever met wat meer pit rijd (springruiter :+ ) en paardlief vind het ook minder geslaagd en gaat vervolgens sneller door mn been vallen ofzo...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:22

is er iemand die wel eens gedurfd aan een proef begon en toen halverwege dacht "oeps, dit gaat toch niet helemaal goed" en toen terug naar safe is gegaan? of andersom natuurlijk :P "he dit kakt een beetje in, dit kan wel wat meer"

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:25

Ik ben juist vaak geinteresseerd wat een jury nou liever ziet. Dat het netjes en heel gecontroleerd is of dat het wat pittiger is maar dan een keer fout gaat. Kijk daarvoor ook altijd coupons even terug om te zien wat de jury de vorige keer vond en dan kan ik meteen zien waar ik bij die jury op moet letten.

Ik zelf rijdt vaak op safe, dat is niet bewust, maar gaat vanzelf. Dit heeft er dan weer mee te maken dat ik zelf graag alles heel gecontroleerd heb. Ik ben wat figuren betreft ook echt een pietje precies.... Ik vind het gewoon nog moeilijk om als ik mijn pony actiever loopt alles netjes en gecontroleerd te houden. Dit doe ik dan ook echt alleen als het super aanvoelt tijdens het losrijden en ik het gevoel heb dat ik wanneer ik wat actiever rijdt dan anders ik nog steeds alles netjes kan afwerken.

Oh en @abeltje_xx: Ja ik ben zeker wel eens gedurfd begonnen (nadat jury in eerste ring vond dat het allemaal wel iets minder braaf en spectaculairder mocht) halverwege de proef merkte ik dat ik het dan gewoon allemaal niet al te goed kan bewerken en netjes af kon afwerken. Toen ben ik terug gegaan naar safe. Cijfers gingen toen ook de 2e helft van de proef omhoog (had ik niet terug gegaan naar safe dan had met dat een winstpunt gekost).

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:25

Meestal denk ik het laatste :+ 'Kom op joh, beetje meer je best doen!'

Maar ik heb mijn kampioenschappen in het water zien vallen omdat ik spectaculair binnenkwam maar vervolgens mijn paard niet meer te sturen was en met het bit tussen de kiezen dacht: :wave: Leermomentje, maar dat dat nou precies op de kampioenschappen moest gebeuren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:28

abeltje_xx schreef:
is er iemand die wel eens gedurfd aan een proef begon en toen halverwege dacht "oeps, dit gaat toch niet helemaal goed" en toen terug naar safe is gegaan? of andersom natuurlijk :P "he dit kakt een beetje in, dit kan wel wat meer"

Wel per oefening verschillend :Y)
Ik had een pony die de middendraf erg moeilijk vond, en snel tactfouten begon te maken als ik teveel vroeg. Dat was dan een onderdeel waar ik in de proef voorzichtig mee was, terwijl bijvoorbeeld de middengalop wel heel fijn ging met hem, daar probeerde ik dan ook het maximale uit te halen :j
Maar ik denk dat iedereen dat wel doet, je moeilijkere punten een beetje camoufleren en je sterke punten echt laten stralen :)

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:29

Nu moet ik zeggen.... Ik zelf, als jury zijnde, zie ik liever een spetterende proef met een paar flinke fouten. Dan een proef die safe is.

Dan is de volgende discussie altijd, de jury geeft alleen maar 5,6,7. Tja, wat wil je als een proef netjes is, maar net niet dat extra heeft.

Bij proeven die wat spectaculairder zijn, kan ik soms 9ens kwijt, maar ook 3en. En dat maakt het jureren zo mooi.

Tja, soms moet je de uitdaging aangaan. Al weten mensen zelf het beste of het paard geschikt is om uitdagender te rijden of dat hij beter blijft onder wat meer op safe gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:31

Volgens mij zien jury's liever gedurft, máár dan moeten er ook wel goede stukken tussen zitten.
Sommige mensen kunnen gewoon (nog) geen 8 of 9s behalen en dan moet je dat ook (nog) niet proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:56

Gedurfd, mits dat niet resulteert in spanning en veel fouten, dan liever iets minder gedurfd..

Maar wat ik bij minstens de helft van de combi's zie is dat ze te netjes willen rijden, daardoor vergeten ze te rijden.. Het ziet er dan allemaal braafjes uit en dat resulteert dan toch sneller in een 6 als het dan net niet helemaal goed gaat.. Dus over het algemeen zouden de combi's meer gedurfd moeten rijden dan ze normaal doen. Dus een paar versnellingen erbij kan meestal geen kwaad :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:28

Helemaal eens met Tientjeh en Relaxed.

Afgelopen weekend paar keer op ce coupon laten schrijven: Paard flitsender rijden.

Nu bleef het bij 6 en 7tjes en zo rond de 190 punt. Nette punten natuurlijk maar met een safe (saai) proefje kom je nooit aan 205 punten.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:07

Ik zal altijd gedurfd moeten rijden, vooral met bijvoorbeeld de middendraf want als ik die op safe rijd komt er helemaal niets ;)

Ik probeer mn proef heel netjes op de letter te rijden en dan te spetteren tijdens de oefening.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:14

Ik rijd op 'safe'. Als ik gedurfd ga rijden, dan wordt mijn paard zo heet dat ie bijna aan de kletter gaat. Dus dan liever alles goed op de letter en netjes uitvoeren. En dan zo aan mijn punten komen. Dan half aan de kletter gaan. Dit doe ik in overleg met mijn instructie.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:39

Ik zal op dit moment altijd op safe rijden, ik heb een paar keer gedurfd gereden, en daar waren zeker de punten naar, maar gevolg was dat ik er zelf geen lol meer aan beleefde, want het voelde niet meer goed... Weer een gevolg, ik kreeg enorm veel stress wat de punten weer liet kelderen :(:)

Nu dus lekker even op mijzelf en mijn paardje vertrouwen, dan komt het iets gedurfdere rijden ook wel weer :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:59

Zo denk ik er ook over _PSM_

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:02

Dit topic overtuigt me toch wel om wat gedurfder te gaan rijden :D Het is alleen zo lastig, want fouten krijg je gegarandeerd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:06

Fouten vind ik niet erg, maar ik hoef niet een proef te rijden waar ik half aan de kletter ga. Omdat mevrouw dan het bit tussen de kiezen neemt. En haar eigen plan trekt.