mijn ruin blijft dekken... HELP!! :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

mijn ruin blijft dekken... HELP!! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:12

hallo,

ik heb vorig jaar juni een 3 jarige hengst gekocht.
die heb ik half december laten castreren, en daarna heb ik hem ingereden.
nu heb ik hem 2 maanden nog uit de kudde gelaten en daarna mocht hij de kudde in.
in het begin ging het goed, maar toen kwam de lente en het warme weer en meneer denkt dus dat hij weer volledig hengst is.

hij dekt elke hengstige merrie die hij tegenkomt, en gemiddeld een paar keer per dag.

nu mocht hij mee naar huis (hij was volledig ingereden op die stal)
en hij staat nu bij ons in de kudde van 2 merries en hij en nog een ruin.
een van mijn merries is hengstig en hij dekt haar letterlijk kapot.

wat kan ik hier aan doen?

ik was vanmiddag 2,5 uur in de wei bezig en hij heeft haar een stuk of 7x gedekt.

aan te weinig grond kan het niet liggen.
ze hebben 1,5 hectare voor 4 paarden. we hebben voor elk paard een apparte stal (ze lopen nu wel 24/7 buiten, en daarbij krijgen ze allemaal nog bijvoeding.

wat doe ik fout?
en wat kan ik doen om mijn ruintje te helpen tegen dit kwaaltje :(

Urnie85

Re: mijn ruin blijft dekken... HELP!! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:14

Tjonge die is echt sex verslaafd tja je hebt van die mannen......maar ik heb altijd begrepen als ze gecastreerd zijn dat de gevoelens weg zijn. Is het wel goed gebeurd? Miss nog eens na laten kijken voor de zekerheid.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:17

Urnie85 schreef:
Tjonge die is echt sex verslaafd tja je hebt van die mannen......maar ik heb altijd begrepen als ze gecastreerd zijn dat de gevoelens weg zijn. Is het wel goed gebeurd? Miss nog eens na laten kijken voor de zekerheid.

hij is goed gecastreerd. en hij geeft ook geen sperma meer, ik weet niet wat het is, maar 't is vast niet goed voor mijn merrie :P

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:17

Tja lastig, mijn ruin van 11 is nu 6 jaar geruind... en hij doet het nog steeds. Niet alleen op henngstige merries maar ook op ruinen enz... Hij heeft van die periodes... helaas nog niets gevonden wat kan helpen. In jou geval ben ik bang dat hij bij de merries weg moet, anders springt hij ze indd kapot!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:19

Lies21 schreef:
Tja lastig, mijn ruin van 11 is nu 6 jaar geruind... en hij doet het nog steeds. Niet alleen op henngstige merries maar ook op ruinen enz... Hij heeft van die periodes... helaas nog niets gevonden wat kan helpen. In jou geval ben ik bang dat hij bij de merries weg moet, anders springt hij ze indd kapot!

pff :( wel klote als dat inderdaad de enigste oplossing is.
maar ik geloof nooit dat dat goed is voor de merrie.
en tja :P ze zijn best regelmatig hengstig dus hij blijft aan de gang. en dat is niet grappig

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:19

Ik had ook een ruin van 11 die dat deed. hij is tot zn 7e hengst geweest en het ging nooit over. Hij zat tot 11 keer pd op de merries. Hij begon ook af te vallen er was niet tegen zijn bezigheden aan te voeren. :Y)

appelflap2

onze ruin doet het ook
en wij hebben zoiets van laat lekker gaan :D
die paarden hebben ook hun pleziertjes nodig :9
soms doet hij het ook zo vaak dat de binnenkant van zijn knieën kaal zijn van het erop en eraf springen maar ja
wat doe je er tegen?
de merrie zal het ook heus wel fijn vinden anders slaan ze wel van zich af.

E_Nalanta

Dit dekken, ook dekken van ruinen, is dominantie. Mijn haflingerruin dekt ook vanalles :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:21

Ik maak het ook vaak mee, maar nog nooit gezien dat een merrie "kapot" gedekt werd. Als ze het niet willen, dan schoppen ze gewoon van zich af.. When the girl says no, its no.

Wat bedoel je eigenlijk met "kapot" gedekt?

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:21

onze ruin dekt wel alleen hengstige merries
dus het is puur voor de s*x

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:22

mrie schreef:
Ik maak het ook vaak mee, maar nog nooit gezien dat een merrie "kapot" gedekt werd. Als ze het niet willen, dan schoppen ze gewoon van zich af.. When the girl says no, its no.

Wat bedoel je eigenlijk met "kapot" gedekt?

nou, hij maakt allemaal wondjes bij haar klink en anus.
ik weet niet of dat door hem komt. maar hij zit er zo geregeld op...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:25

Kan best zijn dat je paard een geslachtsziekte heeft. Kun je even op na-checken.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:26

Komt denk ik toch door het late castereren. Hij is hierdoor al teveel hengst geworden. Niet alle hengsten die laat gecastereerd worden hebben hier last van. Diegene die er wel last van hebben blijven dit tot een leeftijd van pak 'm beet 10 - 15 jaar houden. Sterkte!
Het continue dekken van hengstige merries is niet echt goed. Denk aan (inwendige) beschadigingen en het vervuilen van deze beschadigingen. Als mijn merrie's bij zo'n ruin stonden, haalde ik ze uit elkaar.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:31

Mijn ruin heeft het ook gedaan. Is pas met vier geruind. Heel apart.....deed het op de vorige stal eigenlijk ( 1 keer bij een nieuwe merrie ) nooit en nu op de nieuwe stal deed hij het wel, vruchtbare grond?! Hij schachtte zijn geval wel uit, maar deed er verder niets mee, dus beetje stoer doen voor de vrouwtjes :D . De viespeuk! Mocht hij er wel ingaan, dan moet je opletten dat jij de merries niet bevuilt.
Om de merries te beschermen hebben we ze toch maar uit elkaar gehaald. Hij staat nu bij de andere ruinen en doet het bij hun niet.
Hij deed het trouwens ook niet zo belachelijk vaak, maar naar mijn smaak toch te vaak. En vond het toch wel een beetje sneu voor mijn haffie...ineens zo'n mega kerel op haar rug!

Zou het wel ff in de gaten houden, de merries kunnen toch wel verwondingen oplopen. Denk aan ijzers e.d op hun lichaam en sommige ruinen willen hun tanden ook nog weleens gebruiken!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:36

De mijne doet het ook als de merrie waarmee hij staat hengstig is. Wij zetten ze dan even een paar dagen apart totdat de ergste hengstigheid weg is daarna kunnen ze weer samen.

Ik wil al dat gedek niet hebben. Hij heeft haar achterbeen een keer daarmee verwond waardoor ze een wondje en direct ontsteking kreeg, dat was een duur geintje...

viefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:27

mijn ruin van 1.48m deed dit ook bij mijn kleine dartmoortje van 1.15m.
arm ding, maar na het eerste seizoen is dit dekken opgehouden...
ik denk toch bij hem een soort van dominantie, ze stonden toen nog maar een paar dagen bij elkaar...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:04

oei dan zal je hem apart moeten houden of bij ruin zetten. deze gedrag is moeilijk af te leren eens hij weet wat hij moet doen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:04

een ruintje op onze manege deed dat ook een tijd! zelfs onder het rijden! maar ik heb het opgelost om vóór de merrie`s te blijven achter de hengsten en ruinen. en na een tijdje werd het minder en mocht hij bij de merrie`s in de wei, en nu doet hij het niet meer :D mijn tippie: zorg dat je hem niet bij merrie`s zet.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:08

Het ligt niet altijd aan het laat casteren. Ik heb een ruin van 16 die voor zijn 2e is geruind en doe het ook nog steeds. Is de merrie echt hengstig als hij erop springt? Anders euh heb je de kans dat de boel uitscheurt bij je merrie als ze niet goed hengstig is. Kan je er niet tijdelijk een draad tussen spannen zodat zoiezo de merrie even rust heeft.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:06

appelflap2 schreef:
onze ruin doet het ook
en wij hebben zoiets van laat lekker gaan :D
die paarden hebben ook hun pleziertjes nodig :9
soms doet hij het ook zo vaak dat de binnenkant van zijn knieën kaal zijn van het erop en eraf springen maar ja
wat doe je er tegen?
de merrie zal het ook heus wel fijn vinden anders slaan ze wel van zich af.

Je zou de ruin niet meer bij merries kunnen zetten.
Het is absoluut niet zonder gevaar, als de ruin springt terwijl de merrie nog niet goed hengstig is of als de ergste hengstigheid er van af is zal ze afslaan en dat kan heel verkeerd aankomen, daarbij kan hij de merrie bevuilen waardoor de merrie er een baarmoederonsteking aan kan overhouden. Verder zou ik mij zorgen maken om de rug, die heeft behoorlijk wat te lijden onder het dekken.

Ik zou dus ook TS willen adviseren om de ruin niet meer bij de merries te laten.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:49

Je paard kan ook gewoon een mep in het land krijgen ik vind dat geen reden om ze uit elkaar te halen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:53

geen rede om ze uit elkaar tehalen??? mijn merrie heeft ooit een blessure door een ruin gehad en ze lag ook steeds helemaal open bij haar klink en rug en benen door het bijten vn de ruin. Dus ik zeg meteen uit elkaar halen voor dat er ongelukken gebeuren. Ook voor je ruin

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:58

en daarom heb ik de ruinen bij de ruinen en de merries bij de merries. nooit geen gezeur hiermee. het is voor zowel de merrie als de ruin niet echt bevorderlijk als ze continue aan het dekken zijn. als je al weet van je ruin dat ie dekt, waarom zet je hem dan toch tussen de merries?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:59

Ik zou inderdaad maar beginnen met je ruin direct apart te zetten van de merrie's. Dit gaat ongelukken opleveren!! Opmerkingen zoals 'dan hebben de merrie's ook een pleziertje' moet je vergeten! Hebben de eigenaren van die merrie's nog niet geklaagd?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:02

Als het niet 'normaal' dan zeg ik idd ook uit elkaar halen (wat mij ook handig lijkt voor ts) maar mijn ruin denkt al 6 jaar zijn merrie en hebben hier echt nog nooit problemen mee gehad. Er zijn ook nette heren bedoel ik :o