Hakken naar beneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siets_x

Hakken naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:57

Hallo!

Ik rijd nu al een tijdje paard, alweer bijna 11 jaar, maar ik blijf een constant probleem houden:
Ik kan heel moeilijk mijn hakken naar beneden duwen! |
En het rare is, met mijn rechtervoet kan ik mijn hakken beter naar beneden duwen, dan met mijn linkervoet.
Op de een of andere reden houd ik mijn hakken 'krampachtig omhoog', als ik er niet bij nadenk.
Nu rijd ik de laatste tijd gewoon met spijkerbroek en sneakers, misschien zorgt dit voor minder houvast?
Maar ook met rijlaarzen zit ik met dit probleem :o

Heeft iemand tips voor mij?

Alvast bedankt :)

Oedi

Re: Hakken naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:48

Hoe ver zit je met je voeten in je beugels?
Tot onder de bal van je voet of tot onder je tenen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:50

Oefenen op de trap :D

Met je tenen op de eerste treden en dan maar rekken....zolang je spieren moeite hebben om in de juiste houding te blijven gaan je hakken heel makkelijk weer omhoog als je aan het rijden bent. Maar tegen de tijd dat je spieren langer worden, zal je merken dat je veel makkelijker met je hak omlaag blijft zitten omdat dat geen moeite meer kost.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:10

gewoon er blijven op letten, al vanaf de stap moet je eraan denken dat je je hakken uitduwt, ook lessen nemen, dan gaan ze je er vaker op wijzen en op een duur wordt het een automatisme,

ik had dat vroeger ook, heb dan eerst mijn beugels een beetje verkort zodat ik dat makkelijker kon, later kan je dan langzamerhand weer verlengen.

maar probeer vooral te ontspannen, dat blijft heel belangrijk

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 18:48

@ Janna: Ik zit met mijn tenen in de beugels

@Esther: Dat is wel een goede tip, dat kan ik proberen!

@ hpfan: Ik heb ongeveer 8 jaar rijles gehad, en nog heb ik er last van. Mijn beugels zijn dus ook redelijk kort, ik dacht dat het misschien daar ook aan zou kunnen liggen.
Het is niet zo dat ik helemaal verkrampt zit, maar op foto's zie je duidelijk wel dat mijn hakken niet naar beneden geduwd zijn, en met rijden zit je dus wat onstabieler.
Echt storend is het niet, maar het is natuurlijk wel netter :D

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:04

Juiste plaats van de beugels is onder de bal van je voet, ietsje verder dus in de beugel gaan.

Verder is het belangrijk om niet met kracht omlaag te duwen.
Dan span je je been aan op de verkeerde manier en kun je niet goed hulpen geven.

Zoals hierboven gezegd wordt: lenig maken.
Dan kan behalve op de trap ook op de fiets (zelfde idee en is meestal saai, dus goed moment om dit soort dingen te oefenen).
Ook rondjes draaien met je voeten is goed om je enkels soepel te krijgen.

Uiteindelijk wil je steunen op de bal van je voet, met je enkel zachtjes verend.
Dus niet duwen op het hiel/hak deel van je voet.

Als je je been ontspannen af laat hangen, voorkom je ook dat je je hak optrekt.
Met de binnenkant van je kuit kun je veel preciezer en duidelijker hulpen geven dan met je hak.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:21

hahah ik deed dit dus ook altijd.
mijn eigen geniale tip is: ga op een paard rijden wat echt gigantisch druk is.
niet te rijden bijna en wat ervandoor knettert als je de benen aanlegt.
geloof me. je houdt je hakken meteen laag.

nu even serieus.
dat werkt wel maar dat is natuurlijk ook geen doen.
het is een kwestie van aanwennen.
er moet gewoon iemand bij je zijn die constant roept dat je je hakken laag moet doen.
veel meer zou ik er ook niet voor weten.
het is een kwestie van wennen.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:37

Azmodania schreef:
Juiste plaats van de beugels is onder de bal van je voet, ietsje verder dus in de beugel gaan.

Verder is het belangrijk om niet met kracht omlaag te duwen.
Dan span je je been aan op de verkeerde manier en kun je niet goed hulpen geven.

Zoals hierboven gezegd wordt: lenig maken.
Dan kan behalve op de trap ook op de fiets (zelfde idee en is meestal saai, dus goed moment om dit soort dingen te oefenen).
Ook rondjes draaien met je voeten is goed om je enkels soepel te krijgen.

Uiteindelijk wil je steunen op de bal van je voet, met je enkel zachtjes verend.
Dus niet duwen op het hiel/hak deel van je voet.

Als je je been ontspannen af laat hangen, voorkom je ook dat je je hak optrekt.
Met de binnenkant van je kuit kun je veel preciezer en duidelijker hulpen geven dan met je hak.

Ik heb juist geleerd om met mijn grote teen in de beugels te gaan. Ik kan dan veel beter mijn hakken uitdrukken en ik zit veel steviger dan als ik dat met de bal van mijn voet doe (wat ik eerst altijd deed)

Verder oefen ik ook altijd op de fiets :+

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 19:50

@ Janna: Dat heb ik dus ook! Als ik met de bal van mijn voet in de beugels zit, heb ik het gevoel dat ik een stuk moeilijker mijn hakken naar beneden kan duwen.
@ Maai_ke: Klopt inderdaad dat het helpt als iemand er je constant op attend maakt dat die hakken nou eens naar beneden moeten ;)
@Azmodania: De klassieker met de fiets zal ik ook wel eens in de gaten gaan houden, het gaat er dus om dat zijn enkels wat soepeler moeten worden.
Ik kan me soms zo aan mezelf irriteren als ik die hakken niet omlaag houd :+:

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 19:51

En die :+: is natuurlijk :+ , :+

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:44

RT-P ->> RUI
Geen rijtechnisch probleem, maar een ruiterprobleem ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 06:49

Ik zou niet met sneakers rijden, je paard gaat er een keer vandoor en jij blijft haken met je veter ;)

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:04

Ik doe zowiso mijn veters in mijn schoen, zodat ik daar niet aan zou kunnen blijven hangen of iets dergelijks ;)
Ik denk alleen wel dat het minder steun geeft in de beugels dan rijlaarzen.

annoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:00

Inderdaad oefenen op de trap of op een bank bij gym.
Als je het bij gym doet kijken mensen je wel wat raar aan :P
Maar het komt meestal door een tekorte spier, dus oprekken.

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 17:22

Haha, vandaag ben ik nog ergens achter gekomen tijdens het rijden: Mijn beugels zitten al 2 weken ongelijk :+ !!!
Er wordt verder niet gereden op mijn verzorgpaard, dus de beugels blijven altijd in mijn maat. Maar 1 beugel lag er laatst af (een groot raadsel ;) ) en toen heb die snel weer vastgemaakt, 2 gaatjes te lang.
Dit kan natuurlijk ook meewerken aan het onprettig rijden, haha!
Heb ze gelijk gemaakt, voel dat ik wel meteen wat steviger zit, hahaha, :+ . Van mezelf rijd ik al met iets kortere beugels, maar kon mn hakken nu toch iets beter naar beneden drukken. Op de fiets ben ik ook al aan het oefenen :o

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:37

Mijn instructrice zegt altijd:
vanuit de knie omlaag " drukken" ... Niet je enkel/hiel aan spannen, door hem met kracht naar beneden te duwen, dan gaat je hele been verkrampen en kan je niet meer goede hulpen geven..

Desnoods als je merkt dat het allemaal weer verschuift *lees je trekt je hakken op* even gaan stappen en zorgen dat je je dijbeen weer goed in het zadel legt.
*desnoods stop je je hand onder je been en duw je die weer goed onder je been op het zadel, lastig uitleggen zo, hoop dat je het snapt*
Hierdoor gaan je benen naar beneden en maak je ze lang en dan heb je net even wat meer speling, waardoor je hakken al wat meer naar beneden gaan.

En inderdaad zoals ik al hier lees, de trap en de fiets is altijd handig, ben er nu ook druk mee bezig, ik zit buiten dat ik ze niet naar beneden krijg, ook nog eens te ver met me voeten in de beugel *zitten bijna bij me enkel :o *

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:57

hoi,,
je moet gewoon een paar lessen achter elkaar de hele tijd lang tegen jezelf zeggen: hakken naar beneden, hakken naar beneden.
als het goed is went het dan aan.
anders kan je misschien chaps proberen, dan heb je toch goede houvast.

succes!

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 22:21

@ Judith_H: Ik snap wat je bedoeld, en zal het inderdaad eens proberen! En doe je dat met opzet, je voeten zo ver erin, of is dat juist omdat je geen houvast hebt of dergelijk? Want het lijkt mij enorm moeilijk rijden ;)

@shadoowtje: Ik heb geen lessen meer, ik rijd bij iemand thuis, maar ook hier hou ik het goed in gedachte op die hakken laag te houden. Rijden met chaps vind ik verschrikkelijk irritant, vraag me niet waarom, maar ik vind het totaal niet fijn zitten :o

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:32

Ik vind dat ook heel erg lastig, ik ga nu echt nergens meer aan denken alleen aan mijn hakken hah!

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:35

Siets_x schreef:
Hallo!

Ik rijd nu al een tijdje paard, alweer bijna 11 jaar, maar ik blijf een constant probleem houden:
Ik kan heel moeilijk mijn hakken naar beneden duwen! |
En het rare is, met mijn rechtervoet kan ik mijn hakken beter naar beneden duwen, dan met mijn linkervoet.
Op de een of andere reden houd ik mijn hakken 'krampachtig omhoog', als ik er niet bij nadenk.
Nu rijd ik de laatste tijd gewoon met spijkerbroek en sneakers, misschien zorgt dit voor minder houvast?
Maar ook met rijlaarzen zit ik met dit probleem :o

Heeft iemand tips voor mij?

Alvast bedankt :)

Met het ene been gaat het vaak beter als met je andere been. Ik kan zelf mijn rechterbeen veel beter aan mijn paard leggen dan mijn linker. En met leren laarzen kon ik al helemaal niet fijn rijden. deze waren te stijf en had zo geen gevoel bij mijn paard.
Ik heb nu plastic laarzen die eruit zien als leren, echt ideaal!! deze gebruik ik alleen op wedstrijd. Verder rijd ik met alleen jophurs. MIsschien idee?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:15

Siets_x schreef:
@ Judith_H: Ik snap wat je bedoeld, en zal het inderdaad eens proberen! En doe je dat met opzet, je voeten zo ver erin, of is dat juist omdat je geen houvast hebt of dergelijk? Want het lijkt mij enorm moeilijk rijden ;)

@shadoowtje: Ik heb geen lessen meer, ik rijd bij iemand thuis, maar ook hier hou ik het goed in gedachte op die hakken laag te houden. Rijden met chaps vind ik verschrikkelijk irritant, vraag me niet waarom, maar ik vind het totaal niet fijn zitten :o

Dat van die beugels zo ver bij mijn enkels komt omdat ik geen houvast heb in mijn voeten/enkels omdat ik met mijn knieën klem, hierdoor gaan ook mijn onderbenen zwabberen en kan ik dus me voeten niet goed in de beugels houden en dan glijden de beugels naar achteren. Ik klem dus met me knieën in plaats van dat ik op me voeten steun, hierdoor gaat je hele beenhouding naar de filestijnen... :(
En nee, dat rijdt niet gemakkelijk!!!!!! hahahahah :D

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:18

Ik ken het; ik ben ook een ramp met het hakken-naar-beneden-probleem.
Gek genoeg werkt het bij mij beter als m'n beugels net even wat korter zijn. Mischien kan je wat met de beugellengte variëren en kijken of het helpt.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:22

je tot in den treure laten corrigeren door anderen...:D

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:27

Inderdaad veel oefenen op de fiets enzo. En echt de beugel onder de bal van je voet houden.
Maar wat ook een tip is als het echt niet anders gaat, er bestaan ook van die beweegbare beugels waarmee je je hakken laag moet houden.
Zo als bijvoorbeeld deze: http://www.horseyshopping.nl/cgi-bin/ic ... &mv_pc=204

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat het wel echt werkt.

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:51

@ Ankiiej : Dat zou ook nog kunnen! Als mijn portomonnee het binnekort eens toelaat, ben ik wel weer eens toe aan nieuwe laarzen, ik kan er wel eens naar kijken!

@ judith_H: ik kan maar 1 ding zeggen: Ik snap precies wa je bedoeld :D haha

@Virtuxa: Zelf rijd ik al redelijk kort, als ik nog korter ga zitten kan ik door voor jockey denk ik :+ Maar inderdaad, korter heb ik meer houvast in de beugels, dat rijd net weer iets handiger

@ lauraaaa: Word dat dan niet juist moeilijker, dat je benen helemaal heen en weer gaan als ze zo flexibel meebewegen? Het zal vast helpen, maar het lijkt me zo onlogisch! als het echt zou werken is het inderdaad ideaal, ook het nadenken waard ;)