was is nou goed hals strekken in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

was is nou goed hals strekken in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 23:47

wat ik me afvraag wat is nu goed hals strekken in de B is het de bedoeling dat de neus over de grond gaat ?? dan heb je toch geen controle meer over je teugel want die van mij komt
nog wel eens omhoog. er staat bij mij steeds op hals moet meer zakken.
ik heb zoiets van dat wil ik wel maar ze komt n og wel eens omhoog dus als ik haar de gehele teugel geef kan ik dat nooit zo snel opvangen ..

dus heeft iemand een filmpje of iets waar ik het duidelijk kan zien !! :+

Ann_e

Re: was is nou goed hals strekken in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:48

Dit volg ik ook even! Precies hetzelfde commentaar als jij.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:55

Neus moet tot kniehoogte.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 09:06

nog meer tips

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:10

Je paard loopt nog nageeflijk en over de rug met de neus op kniehoogte waarbij je heel licht contact houdt met de teugels, waarbij het tempo en de tact niet verandert. Gaat je paard weer met het hoofd omhoog, dan mag je de teugels weer even aan nemen en opnieuw de teugels uit laten kauwen, is geen grote fout. :)

Misschien even je instructrice even vragen of je op de goede weg bent. :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:12

mijn ervaring is dat het weer per jury verschilt ;)

vorige pony ging met halsstrekken helemaal tot aan de grond,wel eens een 9 voor halsstrekken gehad en ook eens een 6 met als commentaar: tot kniehoogte!

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 09:12

ja thuis lukt het wel zeg maar in lessen.
maar het is net dat ze haar balans nog niet helemaal op de wedst heeft omdat het ook geen bakrand heeft .
en ze duikt dan naar beneden is daar dan even en dan ineens komt ze weer wat omhoog half zeg maar niet met de neus in de lucht ofzo maar halve wege zegmaar.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:25

Uit de stof van de juryopleiding

Citaat:
Halsstrekken in stap of draf.

De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren te brengen, met de neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte. Het paard volgt hierbij de uitnodigende en toestaande hand van de ruiter onvoorwaardelijk.
Het tempo en de takt in de arbeidsstap of arbeidsdraf veranderen tijdens het halsstrekken niet. De ruiter bewaart het contact met de mond en onderhoudt een lichte aanleuning.

Het weer in de hand stellen gebeurd op een vloeiende manier. Het paard blijft daarbij ontspannen en in het juiste tempo en komt als vanzelf nageeflijk aan het bit weer in de juiste houding.

Het weer even naar boven, en weer opnieuw de hals strekken, eventueel op verzoek van de ruiter, mag niet beschouwd worden als grote fout. Het naar beneden vallen van het hoofd van het paard, waarbij de teugel uit de hand van de ruiter wordt getrokken, moet wel als een grote fout gezien worden.

De kwaliteit van het halsstrekken wordt veel meer beoordeeld naar de totaalindruk zoals genoemd in het scala van de africhting. Dat wil zeggen dat de regelmaat (takt) van de beweging, de ontspanning en souplesse, de aanleuning, de impuls en het recht gericht zijn de kwaliteit van de oefening mede bepalen.

Beoordelingsfactoren van het correct strekken van de hals.
Ø Het paard brengt zijn hoofd en hals in een vloeiende beweging naar voren en beneden tot de juiste hoogte met de neus voor de loodlijn.
Ø Het juiste tempo blijft gehandhaafd.
Ø Het paard blijft regelmatig.
Ø Het paard blijft op de voorgeschreven lijn.
Ø Het paard wordt correct weer in de hand gesteld.

Onjuistheden tijdens het halsstrekken kunnen zijn:
Ø Het paard trekt de teugels uit de hand.
Ø Het paard gaat tegen de hand.
Ø Het paard veranderd van tempo.
Ø Het paard wordt onregelmatig.
Ø Het paard wijkt af van de voorgeschreven lijn.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 09:31

oke dat is wel erg duidelijk ja ! maar doe het maar eens zo perfect

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:14

jeltsje24 schreef:

Oefening baart kunst ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:24

Mijn paarden hebben stuk voor stuk allemaal goed kunnen halsstrekken. Ik vind het vaak toch een stukje controle of je je paard goed over de rug hebt en of ze je hand willen volgen.

Met één van mijn vorige paarden had ik eens een 10! De rest van de proef was niet geweldig, had zelfs geen winstpunt. Maar daar was de rest van de proef ook naar.

Ik jureer zelf ook en zie niet vaak paarden/pony's die op de goede manier halsstrekken. Vaak zie je het van tevoren al aankomen. Doen hun hoofd omhoog ipv omlaag, blijven achter de loodlijn, trekken teugels uit de handen enz enz.

Veel oefenen tijdens het trainen. Paard moet ook durven strekken, veel paarden vinden het eng om met lange teugel te rijden. Vertrouwen is dan ook heel belangrijk

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:49

Ik merk dat het per paard wel verschillend is of ze graag halsstrekken. Het ligt er natuurlijk wel aan of ze goed over de rug gereden worden. Maar dan nog scheelt het per paard. Mijn vos doet het heel graag. Teugels laten vieren, en hij volgt vanzelf je hand. Die scoort altijd goed op dat onderdeel.

Volbloedje had er de rust niet voor. En de merrie die doet het wel steeds beter (al heb je daar in het M2 ook niet zoveel aan). Maar thuis doen we het regelmatig. Gewoon om te kijken of ze goed over de rug lopen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:59

jeltsje24 schreef:

Beginnen met kleine stukjes :j Bij mij leek het eerst ook nergens op, op wedstrijd had ik er een 8 voor.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 18:45

ja idd nou een 8 is echt super goed !!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:51

Tot kniehoogte, netjes vloeiend, paard netjes aanleuning houdend. Dat is wat ik geleerd heb.
Die van mij volgt enorm netjes mijn hand, maar wil nog wel eens achter de loodlijn kruipen of ik sta niet genoeg toe, en soms zakt ze teveel terug in tempo.. Heb meestal een 7 :)

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:32

Wat ik in de ring ook heel vaak zie als ik zit te jureren is dat veel paarden ook te rond blijven dus niet het neusje eruit.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:33

Moet op kniehoogte, neusje moet er inderdaad uit en het moet vloeiend gaan, dus niet je teugels losgooien, maar wel contact houden met de mond

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:47

Wat ze hier al zeggen maar ligt ook aan de ontspanning van je pony/paard en hoe die je hand volgt

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:35

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:37

Precies, vooral je takt behouden en je paard voor je uitblijven schuiven is imo minstens zo belangrijk als het zakken van het hoofd tot kniehoogte.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:39

inderdaad op de goede weg. Ik zie ze in de ring niet vaak zo. Zoals je al zei, neus mag er nog meer uit

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:17

Ik doe altijd tot knie hoogte laten zakken, zonder de teugels lostegooien en verschil in het tempo.

Maar ik heb het even nagezocht in de regelementen voor je en daar staat:
De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren te brengen, met de neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte. Het paard volgt hierbij de uitnodigende en toestaande hand van de ruiter onvoorwaardelijk. Het tempo en de takt in de arbeidsstap of arbeidsdraf veranderen tijdens het hals strekken niet. De ruiter bewaart het contact met de mond en onderhoudt een lichte aanleuning. Het weer in de hand stellen gebeurt op een vloeiende manier. Het paard blijft daarbij ontspannen en in het juiste tempo en komt als vanzelf nageeflijk aan het bit weer in de juiste houding. Het weer even naar boven komen en weer opnieuw de hals strekken, eventueel op verzoek van de ruiter, mag niet beschouwd worden als grote fout. Het naar beneden vallen van het hoofd van het paard, waarbij de teugel uit de hand van de ruiter wordt getrokken, moet wel als grote fout gezien worden. De kwaliteit van het halsstrekken wordt veel meer beoordeeld naar de totaalindruk zoals genoemd in het ‘scala van de africhting’. Dat wil zeggen dat de regelmaat (takt) van de beweging, de ontspanning en souplesse, de aanleuning, de impuls, en het recht gericht zijn de kwaliteit van de oefening mede bepalen.

Donnavay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:14

hetzelfde tempo aanhouden, op kniehoogte, vloeiend de teugels langer laten worden en idd het neusje eruit ;)

Mij lukt het ook niet altijd even goed.. laatst had ik overal zevens voor en 1 vijfje voor halsstrekken..

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:47

oke de foto s zijn duidelijk! zo moet het dus

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:56

http://i92.photobucket.com/albums/l27/a ... d/n054.jpg
Die keer kreeg ik een 8 voor het halsstrekken, in de proef erna een 9
Scheelt ook dat ik haar over de rug losrij, lang en laag.
Wat Setteli ook zei, het is ook een kwestie van oefenen en je paard laten wennen aan de ruimte die je hem geeft.
En altijd contact blijven houden met de mond, ik zie er nog wel eens rijden die alles losgooien van voren en boos worden omdat paardlief dan het hoofd de lucht in steekt..