Winstpunten (hoe werkt dat nu eigenlijk?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Winstpunten (hoe werkt dat nu eigenlijk?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:09

Hoi Hoi,

Ik zit al een tijdje met een vraag en ben hier erg nieuwsgierig naar, misschien dat er al zo'n topic bestaat maar heb deze niet kunnen vinden.
Ik zelf heb 0,0 pct wedstrijd ervaring dus jullie kunnen me van alles wijs maken :+

Hoe zit dat nu precies met winstpunten, als je op een manege rijles hebt en hier kun je ook onderlinge wedstrijden rijden, je kunt hier dan winstpunten mee behalen.
Wanneer je dan met je eigen paard een wedstrijd gaat rijden, waar moet je dan beginnen.
Stel, iemand heeft de B proef al afgerond en heeft hier dus behoorlijk wat winstpunten op en kunnen naar de volgende 'stap' (weet niet welke vervolgens komt in de proeven lijst).
Het lijkt mijn namelijk niet dat je met een 'onervaren' paard dan in een wedstrijd mee kunt doen waar jij winstpunten voor hebt (?)
Een Z ruiter mag dan volgens mij niet met een 0 ervaring paard een Z wedstrijd gaan rijden, maar hoe zit dit nu precies?

Hopelijk snappen jullie mijn vraag (snap als het niet echt duidelijk is).

Sim

Re: Winstpunten (hoe werkt dat nu eigenlijk?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:13

Onderlinge wedstrijden op de manege staan los van de KNHS dressuurproeven. Als je onderling hebt gereden moet je, als je officiele wedstrijden gaat starten, gewoon in de B (laagste niveau) beginnen. Het wordt anders als de manege FNRS proeven uitschrijft. Daar kun je promotiepunten mee halen en vanaf bepaalde niveau's kun je dan bv in het L1 instromen bij de KNHS proeven. Op jouw manege weten ze je vast te vertellen hoe en wat. Verder kun je kijken op www.fnrs.nl en www.knhs.nl

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:15

Gaat eigenlijk niet om mij ;) maar was gewoon benieuwd, want als ze nu dan deze promotie punten behalen (nu je promotiepunten zegt bedenk ik me ook dat ze het daar altijd over hebben), dan kun je toch niet (lijkt mij) met een onervaren, net ingereden pony, in de L1 gaan rijden? Want je hebt het over instromen, maar je paard moet dit dan toch ook kunnen?
Dus de punten, gaan deze op de ruiter of op het paard (eigen onervaren paard)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:26

Je moet GEWOONLIJK bij de B beginnen. Ondelinge wedstrijden staan gewoonlijk los van de KNHS wedstrijden. Dus die winstpunten tellen dan niet mee. (ga er dan van uit dat het dus gewone onderlinge wedstrijden zijn)

Wanneer je 10 winstpunten hebt (dus 10 keer meer dan 180 punten hebt gereden, en boven de 195 punten is 2 winstpunten) dan mag je een klasse hoger starten. Bij 30 winstpunten moet je een klasse hoger starten.
Als jou paard al eens eerder bijvoorbeeld L1 heeft gelopen en jij ook dan moeten jullie dat ook starten. Dus de laagste klasse van beiden is verplicht. (bv paard is Z maar ruiter L2 dan ben je verplicht L2 te starten)

Volgorde van de (amateurs)klasses zijn
B
L1
L2
M1
M2
Z1
Z2

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:28

Oke, dat maakt voor mij het een stuk duidelijker ;)
DAnk je!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:32

Ok, fijn! Hoop dat je nu weet wat je wilde weten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:39

Met nog een kleine aanvulling. Als je met twee verschillende paarden in een klasse (bv m1) een winstpunt hebt gehaald, mag je ieder paard ook in die klasse starten, ook als dat paard nog nooit op wedstrijd is geweest.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:41

Lielle schreef:
Met nog een kleine aanvulling. Als je met twee verschillende paarden in een klasse (bv m1) een winstpunt hebt gehaald, mag je ieder paard ook in die klasse starten, ook als dat paard nog nooit op wedstrijd is geweest.

Met inachtneming van de leeftijdsgrenzen voor het paard :D

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:43

De startkaart en startcoupons die je nodig hebt om officiële wedstrijden te gaan rijden (KNHS) zodat je winstpunten geregistreerd kunnen worden vraag je aan op een combinatie van paard én ruiter.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:45

Lielle schreef:

Ooh... dit is nieuw voor mij.
Ik dacht dat als je Z geweest bent 2x met winst dat je dan in elke klasse mocht starten.
Maar als je bijv met 2 paarden L2 geweest bent mag je met een groen paard dus ook L2 starten??

(En dan rij je al 20 jaar wedstrijd en dan weet je dat niet) :+ :+ :+

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:48

De rest is hierboven al uitgelegd als toevoeging,

Bij de FNRS proeven vanaf de F16 mag je de L1 instromen!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:51

daantjuhhh schreef:
Lielle schreef:

Ooh... dit is nieuw voor mij.
Ik dacht dat als je Z geweest bent 2x met winst dat je dan in elke klasse mocht starten.
Maar als je bijv met 2 paarden L2 geweest bent mag je met een groen paard dus ook L2 starten??

(En dan rij je al 20 jaar wedstrijd en dan weet je dat niet) :+ :+ :+

Klopt, is nieuw :+

TS, kijk anders een op knhs.nl staat ook veel op.

En ja, zoals eerder gezegd, leeftijd telt ook nog mee.

3jarigen mag je allen B starten,
4 jarigen L
5 jarigen M
6 jarigen Z

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:52

daantjuh, ik pb Lielle net omdat het voor mij ook nieuw was, maar rijd ook niet heul fanatiek wedstrijden maar als jij het met 20 jr wedstrijdervaring niet wist hoef ik me niet te schamen haha :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:02

Ladygiroc schreef:
daantjuh, ik pb Lielle net omdat het voor mij ook nieuw was, maar rijd ook niet heul fanatiek wedstrijden maar als jij het met 20 jr wedstrijdervaring niet wist hoef ik me niet te schamen haha :D

Haha, no shame on you!!

Ik wist het echt niet!! En ik kom zoiezo 2 a 3 x per mnd op wedstrijd...
Soms wel 5x...

Ik had dus de L1 ook over mogen slaan.
Nou, ja maakt niet uit, paard is nog jong!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 06:55

Hahaha :) Dus zelfs de wat ervaren wedstrijd rijders weten het niet helemaal ;) hihi.
Ik vind het alleen wel beetje apart dat als je zelf zeg maar Z rijdt, en daar 2 paarden in hebt gedaan dat je met een onervaren paard ook daar zou mogen starten. Zo'n paard loopt toch niet meteen de sterren van de hemel? oke, je kunt er naar trainen, maar was als je dus altijd op de manege deze punten haalt, op rijpaarden die het bijna uit hun hoofd kennen, en je eigen paardje die je bijna niet rijd, geen uithoudingsvermogen heeft, die kun je dan toch nooit op die hoogte starten? Vind dat wel apart.

Bedankt voor alle reacties :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:41

het moet ook niet maar het mag wel. En voor alle duidelijkheid, het moet dus wel op officiele wedstrijden zijn, geen manegewedstrijden. Bovendien ken ik niet zo heel veel manegepaarden die voorgeprogrammeerd een Z proef kunnen lopen. Maar het is echt prima mogelijk om een nieuw ongeklasseerd paard met wat training klaar te krijgen voor een hogere klasse, zonder weer vanaf 0 in het B te beginnen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:51

En daarbij is het ook zo, dat wanneer je een paard start, wat die klasse nog niet haalt, dan rijd je toch ook geen winstpunten. Dus dan is het eigenlijk overbodig om die klasse te starten. Dan kun je beter gewoon een klasse(s) lager starten tot het paard er wel aan toe is. Wel mag je dan bv ook over bij nog geen 10 winstpunten.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:28

Clairetjuhz schreef:
De rest is hierboven al uitgelegd als toevoeging,

Bij de FNRS proeven vanaf de F16 mag je de L1 instromen!

Volgens de FNRS site mag je vanaf de F8 in de B KNHS instromen, en vanaf de F12 in de L1 KNHS

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 02:01

En bij het springen is het zo dat de hoogst gemeenschappelijke deler telt. Dus stel je bent M springen en je krijgt een paard dat L springen is dan moet je dat paard ook in het L uitbrengen. Als je hoger rijdt (ik weet niet precies vanaf welke klasse dat is, dat kun je opzoeken op de site van www.knhs.nl) dan mag je een paard op punten kopen. Dat wil dus zeggen dat er van uitgegaan wordt dat je inmiddels zo veel ervaring hebt dat jij zelf kunt beslissen in welke klasse je een paard wilt rijden. In theorie is het dus zo dat je dan een shetlander de grote prijs van Amsterdam binnen zou mogen rijden. Niet dat je heel ver komt, maar dat is een ander verhaal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:57

janesmith schreef:
En bij het springen is het zo dat de hoogst gemeenschappelijke deler telt. Dus stel je bent M springen en je krijgt een paard dat L springen is dan moet je dat paard ook in het L uitbrengen. Als je hoger rijdt (ik weet niet precies vanaf welke klasse dat is, dat kun je opzoeken op de site van http://www.knhs.nl) dan mag je een paard op punten kopen. Dat wil dus zeggen dat er van uitgegaan wordt dat je inmiddels zo veel ervaring hebt dat jij zelf kunt beslissen in welke klasse je een paard wilt rijden. In theorie is het dus zo dat je dan een shetlander de grote prijs van Amsterdam binnen zou mogen rijden. Niet dat je heel ver komt, maar dat is een ander verhaal.

Ja maar je hebt nu ook flexibel springen he?
Als je bijvoorbeeld L geklasseert bent dan mag je toch ook M starten en dan daarna weer L?
Alleen als je eenmaal M hebt gestart dan mag je selectie's niet meer in de L met dat paard.

Nienke0481

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:29

Hallo allemaal,
Ik ben in mei dressuur gestart. ik heb nu 4 wedstrijden gereden en zit nu op 8 winstpunten. nu vroeg ik me af hoe het zit met de winstpunten met de overgang van L1+2. moet je ook gewoon 10 winstpunten rijden voor de overgang van L1 naar L2? of mag je in allebei de klassen starten? dit heb ik ergens gehoord maar vraag me af of het klopt.. hoe zit dit precies? ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden:)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:57

Nienke0481 schreef:
Hallo allemaal,
Ik ben in mei dressuur gestart. ik heb nu 4 wedstrijden gereden en zit nu op 8 winstpunten. nu vroeg ik me af hoe het zit met de winstpunten met de overgang van L1+2. moet je ook gewoon 10 winstpunten rijden voor de overgang van L1 naar L2? of mag je in allebei de klassen starten? dit heb ik ergens gehoord maar vraag me af of het klopt.. hoe zit dit precies? ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden:)

Nee je mag niet in beide klasses starten.
Je moet nu 10 puntjes halen dan mag je naar de L1.
En als je in de L1 weer 10 puntjes hebt gehaald mag je naar de L2.
En daar mag je naar 10 puntjes ook weer naar de M1

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:02

maar hoe zit dat nou precies met springen met de wp dan? :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:44

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:17

16969 schreef:
186 is 1 winstpunt

180 is 1 winstpunt.
195 is 2
210 is 3...

Bij de Z heb je vanaf 204 1 winstpunt. (toch?)