wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:10

als je paard echt een bommetje wordt? of als hij ergens niet langs wil ?

of een andere reden?

en is afstappen tijdens een buitenrit verkeerd? hoor daar veel mensen neggtief over praten namelijk .

ik stap zelf altijd af als mijn paard ergens niet langs wil, ik ga dan schuin voor hem lopen ( leiding nemen ) , of als mijn paard een bommetje wordt .

iets mis mee >?

liefs femke

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:18

Ik stap nooit af.
1) omdat ik er dan nooit meer opraak (heeft trouwens niets met lenigheid te maken, gewoon groot paard en korte beugels)
2) omdat ik er van overtuigd ben dat je op je paard, je paard toch genoeg kan aanmoedigen en vertrouwen geven dat hij/zij je niet nodig heeft voor zich op de grond. Heb paardjes gehad die op bepaalde plek altijd wouden omkeren, die ineens uit schrik willen omkeren, die hyperactief kunnen doen.. nooit afgestapt en toch ook nooit iets ergst mee gemaakt. We (paard en ik) zijn toch altijd verder/vooruit gegaan en nooit ergens blijven staan of helemaal teruggekeerd omdat paard ineens beslist dat het eng is ofz.
3) paardje toch moet leren om zelfstandig te leren lopen (indien nodig, door extra aanmoediging van ruiter)

Kan wel snappen dat sommige mensen dit wel doen, maar ik doet het niet. Of het slecht is? Denk het niet maar het kan zonder afstappen denk ik ook prima gaan.

Tat_jana

Re: wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:21

ik stap nooit f, mits de situatie gevaarlijk wordt :)
ergen niet langs willen is pech, net zo lang proberen tot paardlief de moed opgeeft :)
let wel er is een uitzondering voor echte angst.

verder een paard dat een bommetje wordt rijdt ik niet mee buiten
veelte gevaarlijk :), en afstappen is een beloning.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:24

Ik stap af als die heeft gepoept op een weg langs de huizen.Ik schuif het met me laarzen naar de kant.Verder stap ik eigenlijk nooit af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:25

Ik stapte af als ie op ontploffen stond.. Hij kon soms zo kijkerig worden en daardoor zo gespannen dat ie op ontploffen stond. Is trouwens maar 1 x gebeurd, maar toen ben ik afgestapt.. Meelopen tot we langs 'het enge' waren en dan was het klaar en kon ik er weer op..

Verder wou die wel eens niet over een bruggetje, maar dan bleef ik stug zitten en probeerde ik via andere manieren hem erover te krijgen wat uiteindelijk ook wel lukte ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:26

ik stap af en toe wel af na een lange rit, om de laatste paar honderd meter even ernaast te lopen ter ontspanning. Maar ik zal niet zo gauw afstappen als mn paard raar doet (doet ze gelukkig niet).

enige wat ik kan bedenken is als het echt een gevaarlijke situatie is in het verkeer, of als ze achteruit de sloot of het prikkeldraad in wil..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:27

Een keertje toen er achter ons een bus was en voor ons een betonwagen. Ze stond naast me op de plaats te galopperen. Op haar rug had ik haar nooit kunnen houden, dan was ze gegarandeerd de snelweg om de hoek op gestormd. Het was niet mijn pony, dus dat zag ik echt niet zitten. Verder was ze echt wel bomproof, maar deze situatie vond ze zoooooo eng...

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:28

ik stap af als mijn gevoel zegt stap af! Zoiezo is onze leiderschap veel groter vanaf de grond en het vertrouwen ook. Ik denk dat als je dingen steeds beter in je zadel op kan lossen dat vertrouwen vanuit het zadel ook meer groeit en je op een gegeven moment best kunt blijven zitten. Ik denk dat je vooral niet naar andere moet luisteren maar voral naar je eigen gevoel...ik denk dat er genoeg mensen zijn geweest die een voelde dat ze eraf moesten maar toch te lang twijfelde of toch blijven zitten en daardoor ongelukken zijn ontstaan.

Ik zou zeggen..als jij denkt of voelt dat je af moet stappen gewoon doen!

Sommige mensen stappen voor elk wissewasje af..en dan zeg ik..ok die mensen moeten leren om dat moment dat ze eraf willen leren na te denken of het realistisch is om te denken dat ze eraf moeten..

maar anders zou ik zeggen, gewoon doen wat goed voelt. iedereen gaat er anders mee om of is anders op gevoed.

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:31

Ik stap nooit af, ik voel me veel veiliger als ik erop zit. Als ze dan weg is, ik ook. Anders is zij weg en wie weet waar stopt ze dan?
Ik heb me nu nog niet direct in een 'crisissituatie' bevonden maar toch...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:40

Ik stap regelmatig af.
Ben momenteel mijn 3 jarige hengst aan het wennen aan alleen buiten rijden en hij vindt sommige dingen toch wel een beetje spannend.
Als hij weigert dan wacht ik even af vraag nog een keer. Bij hem is het angst/onervarenheid en een angstig paard druk ik niet door.
Bij een 2e weigering uit angst stap ik af en leid ik hem er aan de hand langs, stap weer op en rij verder.

Ik zie afstappen niet als beloning voor het paard, hij moet er per slot van rekening aan de hand alsnog langs.
Op deze manier heeft hij al tig spannende dingen overwonnen waar hij nu gewoon onder man over of langs gaat en dat zonder ooit dramatische discussies vanuit het zadel. Door vlot af te stappen en juist het voorwaartse erin te houden vind ik dat je minder snel een patroon van weigeren ontwikkelt en ik ben nog geen paard tegen gekomen die hier "misbruik" van gaat maken in de toekomst.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:42

crazygirl1 schreef:
Ik stap nooit af.
1) omdat ik er dan nooit meer opraak (heeft trouwens niets met lenigheid te maken, gewoon groot paard en korte beugels)
2) omdat ik er van overtuigd ben dat je op je paard, je paard toch genoeg kan aanmoedigen en vertrouwen geven dat hij/zij je niet nodig heeft voor zich op de grond. Heb paardjes gehad die op bepaalde plek altijd wouden omkeren, die ineens uit schrik willen omkeren, die hyperactief kunnen doen.. nooit afgestapt en toch ook nooit iets ergst mee gemaakt. We (paard en ik) zijn toch altijd verder/vooruit gegaan en nooit ergens blijven staan of helemaal teruggekeerd omdat paard ineens beslist dat het eng is ofz.
3) paardje toch moet leren om zelfstandig te leren lopen (indien nodig, door extra aanmoediging van ruiter)

Kan wel snappen dat sommige mensen dit wel doen, maar ik doet het niet. Of het slecht is? Denk het niet maar het kan zonder afstappen denk ik ook prima gaan.

4) Als je paard schrikt en je kan em niet meer houden issie weg

edit: en zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar IK doe hert niet gauw

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:44

Nooit.
Als je afstapt en je paard slaat ophol ben je hem kwijt als je blijft zitten ga je mee..
Ik vindt het zelfs egoistisch om af te stappen.
zo van oh dat vindt hij eng weet je ik stap af als hij er vandoor gaat en ik kan hem niet houden dan ben ik hem kwijt en wordt hij mischien doodgereden maar heb ik niks.
Nee

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:46

Moontje1991 schreef:
zo van oh dat vindt hij eng weet je ik stap af als hij er vandoor gaat en ik kan hem niet houden dan ben ik hem kwijt en wordt hij mischien doodgereden maar heb ik niks.
Nee

Waarom zou je egoïstisch zijn? Ik durf te zeggen dat GEEN EEN paardengek zo iets zou denken.
Beetje overdreven.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:48

Bij mij gaat mijn zusje altijd mee met de fiets als ik ''alleen'' ga buitenrijden. Anders gaat zij ook te paard mee en de merries waarop zij rijdt zijn zo mak dat die overal langs gaan. :)

Maar stel dat ik helemaal alleen zou zijn: ik zou zeker afstappen als ik een situatie niet veilig genoeg vind. Als je de kans kan verkleinen dat er een ongeluk gebeurt door eraf te stappen, dan doe je dat toch? En ja, als hij zich losrukt is 'ie weg, maar als hij zich losrukt en er gebeurt een ongeluk, dan was dat zeker gebeurd onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 10-06-10 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:49

anais96 schreef:
Moontje1991 schreef:
Nee

Waarom zou je egoïstisch zijn? Ik durf te zeggen dat GEEN EEN paardengek zo iets zou denken.
Beetje overdreven.

Jawel ik heb het wel eens op bokt gehoord.
Toen was er ook zo`n discusie en toen waren er best veel mensen die zeiden dat ze afstapten want als het paard ophol zou slaan dan waren ze zelf teminste veilig als het paard onder een auto zou komen.
(er waren er zelfs bij die leterlijk zeiden liever dat het paard dood is dan dat ik mijn been breek)
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 10-06-10 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:50

Ik stapte heeel soms af op mijn oude verzorgpaard, als ze heel erg begon te klieren, steigeren en bokken op de weg en er auto's aankwamen, voor de veiligheid voor die automobilisten, mijzelf en haar natuurlijk. Verder nooit afgestapt, wel afgevallen :Y)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:50

Misschien dat ze zelf veilig zijn wel, maar heus niet dat ze opgelucht zijn dat het paard wel wat heeft maar hunzelf niet

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:51

nooit.. alleen als we pauze houden :+
oh ja. ben trouwens nog 1 keer afgestapt omdat mijn pony niet het water in wou, en waar we op trektocht gaan gaan we zwemmen dus wou toch oefenen. toen ik eerst was geweest ging ze wel ineenkeer achter de andere aan :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:51

ik probeer nooit af te stappen, maar wanneer het link word ga ik toch voor de veiligheid!
Mijn pony is erg goed in opeens vanuit het niets zich zodanig buiten aan te stellen van iets 'engs'.
Wat best raar kan uitdraaien als ik er op blijf zitten, voordeel is
wel dat ik meestal er zo weer opzit (maar dat hangt van de rijbroek af :o)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:52

Ik stap af als ik voel dat er ongelukken gaan gebeuren als ik het niet doe. Gisteren nog vond mijn merrie iets zo eng dat ze me bijna achteruit een drukke weg op werkte, en ik ben geen scheitert, ik sla haar er langs bij wijze van spreken als ik denk dat ze zich aanstelt. Als ik met iemand ben die een moeilijk paard heeft en ze gaat meedoen stap ik ook af, ze ontspant dan meteen en dat vind ik toch prettiger. Ik probeer zo min mogelijk af te stappen, ook omdat ik haar niet wil leren dat ik toch af stap, maar soms laat ze me geen keus.

Hill_R

Ik stap af als er een tractor aankomt en ik met Elvira geen kant op kan.

Als ik een zijweggetje in kan, of even op een oprit kan staan ofzo niet natuurlijk. Maar als er alleen maar een auto weg naast zit, en ik geen kant op kan, ga ik 't risico niet nemen.

Ik vind niet dat je te gauw af moet stappen als je paard ergens niet langs wil. Gewoon doorzetten. Uiteindelijk moeten ze toch weten dat wat jij wilt gebeurt, en dat ze niet bang hoeven te zijn.

Als ik afstap, is het niet omdat ik mijn paard niet kan houden. Als ik niet afstap creeer ik een onveilige situatie voor 't paard, mijzelf en de mensen om mij heen, omdat ze nergens om denkt.

Vind 't wel een beetje overdreven dat je egoistisch zou zijn als je afstapt omdat je paard iets eng vind. Zulk iets heet SLIM zijn. In plaats van te denken "Owjee, dit vind hij eng, maar ach laat ik maar blijven zitten, ook al zullen er erge dingen gebeuren". Daarnaast vind ik dat je een paard NOOIT los moet laten. Hoe gek Elvira ook wordt, ik houd haar vast. Ze leert maar normaal te doen.

ziamara

als we de brug over gaan.
als ze niet wil stoppen :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:53

Ik stap nooit af, want dan kom ik er niet meer op :+
Mijn pony is nogal een bommetje buiten namelijk.
Stap alleen af als ik van plan ben ernaast te blijven lopen, of als we ergens gaan snacken onderweg :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:57

Nooit, tenzij men peerd al een halfuur stilstaat voor een idioot spook en ik alles al geprobeerd heb (ik overdrijf niet, ik stap niet snel af en heb heel veel geduld...).

@Crazygirl & hierboven: .. XD ik rij vaak zonder zadel en ik geraakte er ook nooit weer op :D gaan wandelen zonder zadel was dus dé manier om te leren op er weer op te springen XD en dat lukt op zo goed als elk paard, heb ooit een boerenpaard van 1.80 geprobeerd XD ga niet zeggen dat't altijd lukt, maar met wat oefening ... :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:00

alleen als ik moest plassen tijdens een lange buitenrit :')
Verder ook nooit afgestapt, niet als het paard op ontploffen stond, niet als ze ergens bang voor zijn, niet als God naar beneden zou komen. Ik deed altijd alles vanaf het paard. Paard moet leren om op de ruiter te vertrouwen, klaar. :)